Met de opgefriste Alpina B8 GC kon je eenvoudig je volgende afspraak halen. Ook al vertrek je te laat. Het apparaat is net zo snel als een F40!
Onlangs kreeg de BMW 8 Serie een facelift. De reguliere 8 Serie én de M8 werden voorzien van een zogenaamde Life Cycle Impulse. Een auto die niet kan achterblijven is de Alpina B8 Gran Coupé. Deze zojuist onthuld door de firma uit Buchloe.
De opgefriste Alpina B8 GC (van de G16-generatie) is niet een extreme verrassing. Sterker nog, zelfs jouw buurvrouw weet precies wat ze hebben gedaan. Pak een 8 Serie Gran Coupé van na de facelift en voorzie deze van vier uitlaten, 20-spaaks 21 inch grote velgen, een Dekoset, splitter aan de voorzijde en eventueel een luxe interieur. En tadaaa: dat is ook precies wat er is gebeurd. Gelukkig maar.
Verlichte grille
Net als bij de gewone 8 Serie is de grille nu verlicht. Mocht je dat kitscherig vinden, dan heb je groot gelijk. Maar hey, gezien de M3 en 4 Serie kan het dus nog veel erger. De velgen zijn altijd 21 inch gesmede wielen, optioneel kun je kiezen om ze in het zwart of antraziet uit te voeren. Qua lakken kun je alles kiezen van de gewone 8 Serie facelift. Als je 3.400 euro neerlegt, kun je kiezen uit Alpina Sonderlackierrung in het typische blauw of groen.
De Dekoset kun je uitvoeren in zilver, goud of zwart. Als je wil, kun je ‘m ook weghalen. Een tussenoplossing is alleen de stickers op de voorbumper. Qua interieur zijn het allemaal BMW-opties, maar je kan optioneel voor een Lavalina interieur kiezen. Dat kost je minimaal 8.900 euro. Dan heb je wel Rolls-Royce-kwaliteit qua leer dat je dan eigenlijk leder moet nemen.
Motor opgefriste Alpina B8 GC
Onder de motorkap is er niets ingrijpends veranderd. Dus je krijgt een 4.4 liter V8 met twee turbo’s die 612 pk en 800 Nm levert. Daarmee kun je in 3,4 seconden naar de 100 km/u katapulteren. Van 0-200 km/u kost je slechts 11,4 seconden. De topsnelheid is niet begrensd op 250 km/u. Welnee, de Alpina B8 loopt doodleuk door tot 324 km/u. Daarmee is de B8 exact even snel als de Ferrari F40. Om te zorgen dat je op tijd stil staan, zijn er Brembo remschijven met 395 mm schijven en 398 mm schijven achter.
De Duitse prijs van de Alpina B8 Allrad is 162.500 euro. Te daar gerust een ton bij op als je ‘m op Nederlandse kentekenplaten wil hebben. Je kunt ‘m nu al bestellen. De Alpina B8 is een belangrijke auto. Net als de XB7 en B7 kun je de B8 bestellen bij de BMW-dealer in de VS. Leuk weetje waar je verder helemaal niets mee kunt: die Dekoset kun je daar niet bestellen.
Meer lezen? Dit zijn 15 praktische Alpina 3 Series.
Dutchdriftking zegt
Weer een droombak, al heeft de B5 wel mijn voorkeur. Iets minder knap, maar wel veel praktischer. Zet maar voor de deur zoals op de persplaten.
kniesoor zegt
Normaliter zou ik altijd een M boven een Alpina verkiezen, maar de 8GC is daar een duidelijke uitzondering op. Juist bij zo’n GT-achtige oto past het Alpina concept geweldig. Dekoset mag achterwege blijven.
alloallo zegt
Svp zonder typeaanduiding! Wat zijn die letters achterop een Alpina lelijk.
gregorius zegt
Even ter vergelijking: MB levert hun 4.0T met 612pk al een jaar over 4.
Verder is het natuurlijk nog altijd een mooi staaltje techniek.
De 8 heb ik verder niks mee. Alpina vind ik echter wel mooie: doen precies wat ik van een BMW zou verwachten: veel kracht, maar dan gefocussed op de snelle huisvader die toch nooit een circuit op gaat.
krikke240z zegt
Zijn ze nu nog altijd niet door die voorraad velgen heen?!?
povel zegt
Achter 398mm schijven en voor 395? Dat is wel vreemd.