We zoeken een vervanger voor een Peugeot 308 CC, een open sportwagen mag het dit keer zijn!
De geneugten van het open rijden zijn bijna niet uit te leggen. In een open auto wordt alles veel leuker. Veel mensen klagen over een gebrek aan stijfheid en een hoger gewicht. Nu klopt dat wel, maar als je het dak open hebt en verse zonnestralen binnenkrijgt, maakt je dat niet uit.
Daar kwam Autobloglezer Pim ook achter. Door omstandigheden was hij ineens eigenaar van een Peugeot 308 CC! Je kunt het slechter treffen. Deze auto heeft hij nu al een tijdje en hij is eigenlijk op zoek naar iets soortgelijks, maar dan sportiever. En met soortgelijks bedoelen we een cabrio! Kortom, een sportieve roadster. Het hoeft wellicht ook niet té sportief, want Pim moet er wel elke dag mee kunnen rijden.
Nu zullen er mensen tussen de regels doorlezen en denken, MX-5! Want een ‘Miata Is Always The Answer!’. Maar Pim en zijn vriend zijn beide 1,85 meter en voor hen is een MX-5 net ietsje te krap. Wat is er nog meer te krijgen? Het zou gaan om een MX-5, maar dan iets groter. Betrouwbaarheid en lage maandlasten is belangrijker dan een een sprintje bij het verkeerslicht of een dikke V6. Kortom, wat is er allemaal te krijgen?
De wensen en eisen voor een open sportwagen voor Pim kun je in de tabel lezen:
Huidige auto’s / vorige auto’s | Kia Proceed uit 2020 (lease)en peugeot 307 cc uit 2008. Vorige autos: honda hrv, volvo v40 |
Koop / Lease | Koop |
Budget | 25.000 |
Jaarkilometrage | 10.000 km |
Brandstofvoorkeur | benzine |
Reden aanschaf andere auto | De peugeot is een fijne cruiser maar ik wil toch echt 1 keer in mijn leven een sportievere cabrio hebben gehad. De meeste kilometers worden met de Kia gemaakt maar dit zal wel mijn daily worden. |
Gezinssamenstelling | 2 mannen |
Voorkeuren | Fiat 124 spider, mazda mx5 |
No-go merken / modellen | Daihatsu copen, Renault wind, het mag echt wel wat stoerder dan dat. |
Fiat 124 Spider Lusso (348)
€ 23.750
2017
15.000 km
In principe zijn de MX-5 en Mazda identieke auto’s. Er zijn twee enorme zaken die afwijken: het koetswerk en de motor. Deze zijn dusdanig anders dat ook het eindresultaat anders is. De Fiat heeft een fraai klassiek uiterlijk. Het is duidelijk waar Fiat de inspiratie vandaan heeft gehaald. Een groot voordeel aan de Fiat 124 (net als de Mazda) zijn de kosten om het rijdend te houden. De Fiat 124 Spider (in memoriam) kun je relatief zuinig rijden.
De minst sterke versie heeft 135 pk, meer dan voldoende om lol mee te hebben en zo’n turbomotor kun je eenvoudig kietelen. Als roadster waarmee je altijd 10/10 wilt rijden is de MX-5 ietsje leuker, maar in dit dagelijks gebruik is de 124 ietsje docieler. Beide zijn topauto’s als je een open sportwagen zoekt. Het enige waar je mee te maken krijgt is afschrijving, maar dat zal wel redelijk meevallen. Want er zijn meer mensen op zoeken naar een leuke sportwagen, dan dat ze de laatste tijd gebouwd worden. Check hier de rijtest van de Fiat 124 Spider.
Opel GT
€ 19.950
35.000 km
2008
Veel merken hebben geprobeerd om een auto te bouwen voor mensen die nét uit een MX-5 zijn gegroeid. De Opel GT is zo’n auto. Qua afmetingen scheelt het niet heel erg veel, ook dit is een compacte roadster. De auto voelt niet echt als een Opel GT, omdat het eigenlijk een Saturn Sky Redline is. Het design is nog altijd erg fris. Zo doorwrocht als een MX-5 is de Opel GT. Besturing, schakelen, wegligging: het is van een iets minder hoog en verfijnd niveau.
De motor maakt echter heel erg veel goed. Want waar MX-5-rijders zonder uitzondering blijven praten over ‘dat vermogen zwaar overgewaardeerd is’, heeft de Opel GT 100 pk méér dan de sterkste MX-5. Daarnaast levert die Opel EcoTec motor ook nog eens flink meer koppel. Het zorgt voor een wat meer avontuurlijke rijervaring. Voordeel: onderhoud kan gewoon bij elke Opel-dealer. Bekijk hier de rijtest van de Opel GT!
Honda S2000 (AP1)
€ 24.950
2001
135.000 km
Een logische stap vanaf de MX-5 is de Honda S2000. Nog niet zo lang geleden kon je voor 25 mille een mooi facelift-model uitkiezen, tegenwoordig heeft de markt anders besloten. Nu koop je slechts een pre-facelift exemplaar met re-de-lijk wat kilometers. Alles bij de S2000 draait om die motor. Het is het hoogtepunt. De besturing is dat niet echt, het is zeker geen MX-5 maar dan sneller.
De rijeigenschappen zijn simpelweg niet op het niveau van de Mazda MX-5. Wel is het een bijzondere auto die vrij weinig zal gaan afschrijven mits je er niet te veel kilometers mee maakt en ‘m origineel houdt. Het is absoluut een klassieker in de dop. Ook bijzonder om te zeggen bij een Japanse sportieve auto: het ontwerp is beeldschoon en ijzersterk. Lees hier de onze Honda S2000 special.
BMW Z4 sDrive23i (E89)
€ 24.950
2009
95.000 km
Uiteraard kun je ook bij BMW terecht voor achterwielaandrijving. De Z4 is een klassieke Roadster met een hele lange snuit en een korte achterkant. Deze tweede generatie Z4 (E89) is aanzienlijk minder sportief dan zijn voorganger. De auto is wel fraaier qua lijnvoering en heeft een verzorgder interieur. Daarnaast heeft deze Z4 een klapdak. Het is dus eigenlijk niet echt een open sportwagen. De ‘23i’-motor is een twee en een halve liter zes-in-lijn.
Deze zescilinder is afgesteld op relaxed cruisen. Eigenlijk moet je de auto meer zien als een kleine Mercedes SL. Nog meer nog dan de Mercedes SLK eigenlijk is. De Z4 is eigenlijk te goed en te gepolijst. Zoals wel vaker bij BMW is de sedan waarvan de roadster is afgeleid leuker om te rijden. Lees hier wat Nicolas van zijn Z4 vindt!
Mercedes-Benz SLK 200 Edition
€ 24.950
2011
75.000 km
Jaha, de Mercedes SLK. Die is er natuurlijk ook nog. Als je de Z4 overweegt, is de SLK uiteraard ook een optie. Je kunt een paar kanten op gaan. De SLK200 Edition heeft een redelijk potige 1.8 turbomotor (die de 250 overigens ook heeft, zij het met ietsje meer vermogen). De SLK is wel lekker qua formaat en zitpositie: een echte compacte roadster. Precies wat je verwacht van een open sportwagen, op het klapdak na dan.
Naar Mercedes maatstaven zit je ook erg laag. Ook hier een metalen klapdak en wellicht iets te veel luxe en comfort. Nadeel? Ondanks dat het absoluut een roadster is, heeft Mercedes teveel ‘nadelen’ er uit gefilterd. Het rijdt bijna als een C-Klasse. SLK’s zijn goed te vinden, behoorlijk betrouwbaar en de kosten om het rijdend te houden vallen erg mee.
Nissan 370Z Roadster (Z34)
€ 24.950
2013
80.000 km
Het probleem met een open sportwagen is dat de emotie en ratio vrij ver van elkaar af staan. Nu bewijzen de roadsters in dit overzicht dat je niet meteen failliet hoeft te gaan als je zo’n auto koopt. De Nissan 370Z heeft een iets andere benadering op het concept. Zo is deze auto niet leverbaar met een kleine motor, je hebt minimaal een 3.7 V6 met 330 pk (maximaal ook, trouwens). Toen de auto nieuw verkocht werd, was het niet de beste aanbieding in zijn prijsklasse.
Maar gebruikt is het een topper. Dat komt mede door de bewezen betrouwbaarheid van de auto. Het is wat dat betreft een keurige Nissan. Het karakter is een beetje bruut en bruusk, het is een serieuze auto. Niet zo verfijnd als een MX-5, maar met minimaal net zoveel karakter. Ook een maatje ruimer dan een MX-5. Bekijk hier het Nissan 370Z Occasion-aankoopadvies.
Porsche Boxster 2.7 (987)
€ 24.950
2005
95.000 km
De beste open sportwagen in zijn klasse is de Porsche Boxster. Als je alle punten gaat mee laten wegen: prestaties, stuurgedrag, rijeigenschappen, geluid: alles. De Boxster laat vrij weinig steken vallen. De Boxster 2.7 was de eerste Non-S die ook echt daadwerkelijk qua prestaties voldoet. We moeten er wel bij aantekenen dat de Boxster niet perfect is. Zeker niet als het gaat om onderhoudskosten. Er zijn diverse issues die vrij kostbaar kunnen zijn, bekijk daarom ons Boxster-aankoopadvies aandachtig.
Daarbij is het onderhoud bij de Porsche-dealer erg prijzig. Qua afschrijving zit je echter redelijk safe. Er is altijd wel iemand geïnteresseerd in een enigszins bereikbare Porsche. Het is een zeer puik compromis tussen praktische bruikbaarheid, prestaties en pure lol. Speciale vermelding voor de stuurinstallatie: zo goed zullen weinig auto’s sturen. Niet te zwaar bekrachtigd en erg veel gevoel. Het maakt het rijden er alleen maar leuker op.
Lotus Elise 1.8 (S1)
€ 24.950
1999
80.000 km
Als het erom gaat dat elke kilometer pure lol is en dat er verder niets anders telt bij een open sportwagen, dan is er maar 1 optie. Nou, eigenlijk twee (er was ook een Speedster). De Lotus Elise is een van de leukste auto’s ooit gebouwd. Ja, de auto heeft maar 122 pk, maar omdat de Elise zo licht is, maakt dat niets uit. Daarbij zit je laag bij de grond, waardoor de snelheidssensatie nog groter is. Het allerleukste van zo’n Elise is dat je écht heel erg veel lol hebt, zonder dat je direct hoogst illegaal bezig bent.
Over de Rover K-Series motoren wordt snel gezegd: “check of de koppakking vervangen is”, maar bij een liefhebbersauto uit 1999 kun je ervan uitgaan dat het al een keer of 3-4 gebeurd is. Qua afschrijving zit je behoorlijk goed, veel lager dan 25 mille gaan de prijzen niet. Een andere optie is de Opel Speedster. Een vroege 2.2 is soms ook te vinden in het budget. Brandstofverbruik en onderhoud zijn redelijk betaalbaar. Er zijn enkele exemplaren op Marktplaats te vinden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
LaLancia zegt
Voor mij de Fiat. Ik vind die in het lichtblauw met bruin leer zelfs te prefereren boven een Abarth!
PunicaOase zegt
@lalancia: mooie auto ja, maar grafsaai om in te rijden (motorblok is echt gaaaaap)..
erikabarth zegt
@lalancia nee man de abarth is veruit de leukste!! Een normale 124 is doodsaai met dat slome geknepen blokje.
tenaci zegt
Opel GT lijkt me een heel behoorlijke optie, maar….. ga eerst een testrit maken en probeer de kap eens te monteren. Schijnt echt een drama te zijn waar een bungalowtent opzetten in de Ardèche in de volle zon niks bij is….
Mijn keuze: een nette S2000 zien te vinden, neem de tijd voor de zoektocht.
kliniclown zegt
Hier 1,86 en een mx-5 nbfl als daily. Gaat echt prima.
christian85 zegt
@kliniclown: niet alleen de algehele lengte van het lichaam is bepalend. Iemand van 1,86 m met een kleiner bovenlichaam maar lange benen kan wel problemen ervaren
kliniclown zegt
@christian85: helemaal eens, daarom zeker goed uittesten.
lennertg zegt
Heb met een Mx-5 ND en een s2000 proef gereden, ik kan niet zeggen dat de besturing van de Mazda zo veel beter is. De s2000 is gewoon een droom om te rijden, zodra je gewend bent van boven de 6000 toeren te gaan om echt vlot te zijn. Vandaar dat ook de s2000 mijne nieuwe daily (25k/jaar) is en niet de Mx-5.
rolov zegt
De s2000 als je die kan vinden voor dat geld wordt nog meer waard ook. Zelf zou ik of de s2000 of de 370z nemen .
bernoulli zegt
Het grote nadeel van een gewilde toekomstige klassieker kopen als funauto, is juist dat ze steeds gewilder en duurder worden. Zo ondervond een maar van me met zijn E30 ///M3. Op een gegeven moment durf je er amper meer mee te rijden, laat staan hem ergens te parkeren.
rolov zegt
@bernoulli: je hoeft nergens te parkeren langer dan 3 uur toch . En dan snel weer naar huis .
tvklarenbosch zegt
Yolo: SLK63
tvklarenbosch zegt
@tvklarenbosch: moet natuurlijk 55 zijn…
jeroentje2 zegt
@tvklarenbosch: succes met zoeken. Die bestaat namelijk niet. En een 55amg die goed is gaat inmiddels ruim boven de 40k
tvklarenbosch zegt
@jeroentje2: had mijzelf al gecorrigeerd inderdaad;) op autoscout staan er 2 voor minder dan 25k, en die zijn niet perfect klopt. Maar het is dan ook echt een yolo
JanJansen zegt
Caterham? Schrijft ook niets af en kan je na een paar jaar rijden voor dezelfde prijs van de hand doen.
Win-win!!
bernoulli zegt
Audi TT(S) Roadster? Misschien niet dé keuze in het segment, maar toch zeker eentje voor op de shortlist.
reactief zegt
Ik zou zeer zeker de Lotus kiezen! :)
Maar de 370Z is niet verkeerd en de Z4 komt wel over als het meeste bang for buck. Ik had verwacht dat die een stukje duurder zou zijn.
De S2000 is erg leuk. Maar ik kan me nog herinneren dat je die voor 10k ook wel kon kopen. En voor dat geld een leuke auto, maar 25k leuk zeer zeker niet naar mijn mening. Echter is dat alleen maar aanschaf. Als dat ding dus niet meer afschrijft is het goedkoper dan de rest.
vaakbenjetebang zegt
@reactief: ik vind zo’n Z4 eigenlijk opvallend duur. 12 jaar oud, niet gek veel vermogen of iets anders bijzonders… dan vind ik 25k dik betaald eerlijk gezegd. Niet dat de auto dat misschien niet waard is, maar jeetje. Voor dat geld zou het bij mij never nooit een kandidaat zijn.
Benny_Weisz zegt
@vaakbenjetebang:
Nee, een Honda uit 2001 dan!!…. EUR 25k,- voor een auto die straks 21 jaar oud wordt!!!!….ik snap niet dat iedereen zo gek enthousiast is van die auto….
Oké, 9.000 rpm klinkt leuk maar je moet bedenken dat onder 5.000 rpm die motor echt doodvalt….en nogmaals, 9.000 rpm is gaaf maar niemand wilt altijd in die toeren “rijden”….echt niet! Dan maar liever een Z4 3.5iS voor dat geld…. Geen 9.000 rpm maar wel meer vermogen en zeker veel meer koppel. En 10 jaar jonger ook nog!!
vaakbenjetebang zegt
@Benny_Weisz: Ja, dat is ook zoiets. 25k voor een S2000. Als er op het moment toch één redelijk ‘normale’ auto op de toppen van de hype zit qua vraagprijzen is het deze wel. In de echte wereld, als daily driver, lijkt me dat behoorlijk vermoeiend, altijd met 6000rpm rond moeten rijden om een gevoelsmatig beetje gang te kunnen maken. Wel een gave auto, daar niet van, maar echt iets voor er bij op een mooie zonnige dag met wat ruimte om je heen.
rolov zegt
@bennyweisz: dus elke klassieker is onzin? Een escort cosworth gaat voor 60-70k een siërra rs500 voor meer dan een ton. Een m3 e30 een ton. Lancia delta evo 70k . Moet ik doorgaan . Je antwoord gaat nergens over . Auto gewild en zeldzaam: wordt veel waard .
Benny_Weisz zegt
@rolov:
De auto’s die jij noemt zijn al klassiekers, zekers!…. Maar een S2000 moet dat nog worden (is ‘ie al op de goede weg? Absoluut!) maar persoonlijk zie ik het er niet van af.
Maar jij mag van mij best je geld aan spenderen hoor, ik zie liever een S2000 rijden dan zo’n zielloze Tesla….
rolov zegt
@bennyweisz: ik zag het ook niet af van een sierra cosworth met een grote vleugel die er niet vanaf kan . Maar ze worden alleen maar meer waard. S2000 is gewoon een klassieker en die worden meer waard.
tonniejj zegt
Jullie snappen de S niet … hij is er juist voor ontworpen om onderin met 160pk rustig te rijden (nog steeds niet niks gezien de vermogens van de mx5/124). Als je er goed zin hebt, schakel je terug met die heerlijk mechanische aanvoelende pook, klik, tussengas, koppeling, 4-5k en door naar de vtec bij 5800. Verslavend. Maar als je daar dus geen zin in hebt, schakel je op, is het een rustige wagen. Yolo: Haal een 2007 model uit de UK voor 15k en laat er een compressor op schroeven voor 10k :) yolo kan dan wel erg kort worden in natte bochtjes
rolov zegt
@tonniejj: mag jij de s2000 tutoyeren? Aub geen rechts gestuurde rijden . Cmon dat is zo armoedig.
christian85 zegt
@reactief: de lotus lijkt mij toch echt te klein voor een langer persoon
hippopotamus zegt
Ik heb in een vrij recente MX-5 RF gereden, en dat was met mijn 1,86m prima te doen. Ga eens proefrijden zou ik adviseren.
bluebird zegt
Vorig jaar ook een dergelijke zoektocht ondernomen. Mijn voorkeur voor italianen heeft geleid tot de aankoop van een Abarth 124 spider in het blauw. Geen fan van die rood/wit/zwarte retro look. Veel bekijks mee, leuke stuurauto (met stage 1 tuning en Bilstein schroefset) 😎
PunicaOase zegt
@bluebird: gaat ie dan nog lekkerder klinken? :-)
bluebird zegt
@punicaoase: ja, inderdaad. Net wat meer plofjes en knalletjes 🤗
PunicaOase zegt
@bluebird: Nice!
mondial zegt
Alfa spider gt v6 2006 >
Opel Speedster turbo ?
1 serie cabrio ?
Saab 9-3 aero 2.8 ?
alfisstii zegt
@mondial: ik zou de Alfa spider niet met de V6 nemen, maar met de 1750 Tbi. Is in alle opzichten beter. V6 is veel te loom
mondial zegt
@alfisstii: en lichter in de neus ofc. Er zit zeker wat in.
hans75 zegt
Alfa Spider, 939 met de 1750tbi motor…
zoeits bijv… https://www.autotrack.nl/a/alfa-romeo-spider-benzine-2010-51355103
simonferrari zegt
Altijd een zwak gehad voor de Z4. Maar is een Audi TT(S) geen optie?
Dutchdriftking zegt
@simonferrari: s5🤩
Robert zegt
Vijfde generatie Ford Mustang cabriolet. Er staan er een aantal van op Marktplaats, voor zover te zien wel allemaal met V6, dus wil je toch een V8, zul je waarschijnlijk bij de Oosterburen moeten zoeken. Maar groot voordeel: zeker de vroegere exemplaren (2005-2012) vallen ruim binnen het budget, mits het geen speciale uitvoering betreft.
Johanneke zegt
Dit hele lijstje is toch om van te watertanden.
vaakbenjetebang zegt
Een Mx-5 zou te krap zijn, en één van de alternatieven is dan een Elise. Does not compute.
bernoulli zegt
En de Fiat is gewoon een MX5. Ook qua ruimte.
BerlingoHdi zegt
@bernoulli: Maar niet qua motoren.
bernoulli zegt
De heren passen niet in een MX-5. Daar gaat een andere motor niks aan veranderen.
PunicaOase zegt
S2000 jaren gehad: heel leuk om te rijden, technisch behoorlijk goed, (onderdelen zijn wel duur). Gaat nooit meer afschrijven denk ik.. met wat geluk blijft de prijs stijgen.
De Fiat had ik een dagje op Lanzarote.. was er niet kapot van.. de motor is qua karakter en geluid oer en oersaai. De Abarth vond ik wel weer leuk.. vooral door die belachelijk harde uitlaat :-)
Die 370Z lijkt me ook wel wat, maar geen ervaring mee.. Zal wel zuipen als een malle en dat is voor een daily niet zo fijn gezien de voorspelde brandstofprijzen de komende decennia..
neymar zegt
Z4
Johanneke zegt
Wow ik had niet verwacht dat uiteraard jij zonder een enkel argument te geven een bmw zou kiezen.
karhengst zegt
De absolute vedette in z’n klasse. Wat dergelijke opmerkingen betreft.
sudbina zegt
Een Suzuki X-90 natuurlijk.
Of anders een Nissan Z350 (370 is vooral meer geld, niet meer lol)
rolov zegt
@sudbina: 370z mooier . Ik vind de 350 toch wat oud uitzien
detroitv8 zegt
Heb zelf een SLK280. Mijn tip; ga voor een R171 ipv de 172 genoemd in dit artikel en neem de 6 cilinder. Klinkt fantastisch!
Dutchdriftking zegt
Voor dit geld kan je een S5 cabriolet kopen, dat niet wat? 330pk, met een chipje van 600 euro heb je 430pk, heel veel koppel, fijn geluid, én een 4×4 voor de wintersport.
vaakbenjetebang zegt
@dutchdriftking: Maar een S5 is natuurlijk verre van een sportwagen. Prima daily driver en snel zat, maar pertinent geen sportwagen.
Dutchdriftking zegt
@vaakbenjetebang: geen roadster, maar zeker wel een sportwagen. Al helemaal als je een Fiat 124 en een Opel GT als sportwagen ziet.
laptom zegt
@dutchdriftking: 124 is meer een sport auto dan een S5. Daar is geen discussie over mogelijk…
mondial zegt
@dutchdriftking:
Kijk, dat jij hier Vag-liefhebber bent is prima. Feit blijft dat een s5 een snelle cabrio is, en geen sportwagen.
Neem aan dat je niet wil verkondigen dat de wegligging en de besturing communicatief te noemen zijn?
Dutchdriftking zegt
@mondial: het is geen Lotus. Maar als onder de opties een Opel GT, een SLK en een Fiat 124 staan, dat zijn allemaal geen MX-5 of Boxter zal ik maar zeggen…
SpiderIV zegt
@dutchdriftking: maar alle genoemde auto’s zijn communicatiever dan de door jou genoemde Audi.
En veel leuker maar dat is persoonlijk.
vaakbenjetebang zegt
@dutchdriftking: Meen je dat nou? Het is natuurlijk een definitiekwestie, maar ik zal een 4×4 luxeboot-met-veel-vermogen nooit als sportwagen kunnen zien, al zit er 2000pk in – terwijl een RWD autootje met 100pk wel degelijk een sportwagen kan zijn, zij het geen snelle.
rfocus zegt
Bmw 2 serie rijdt lekker en is ook nog sportief. En bruikbaar.
Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.autotrack.nl/a/bmw-2-serie-benzine-2015-50960425
net10 zegt
Eigenlijk zijn ze allemaal heel erg leuk.
Op 1 staat bij mij de hele fraaie Fiat 124 Spider, op 2 de brute Nissan 370Z, en op 3 de BMW Z4.
b088y zegt
Boxster of E85
kminne zegt
Wat een haat toch weer tegen het aluminium klapdak. Terwijl dat verreweg superieur is aan die smerige stoffen tentdaken waar na een week de schimmels al in groeien.
SpiderIV zegt
@kminne: geen ervaring met een kwalitatief goed stoffen dak begrijp ik.
erikabarth zegt
@kminne wat een flauwekul!
En hoezo superieur?? In welk opzicht dan??
Een stalen klap dak brengt enkel nadelen.
De constructie is nodeloos ingewikkeld en veel zwaarder.
Een stoffendak is heel erg simpel te onderhouden. Jaarlijks schoonmaken/impregneren.
tmenges zegt
Uit dit rijtje de s2000 graag! Vind sowieso de pre facelift een stuk mooier.
pivavar zegt
Een S2000 die onder de 5000 doodvalt? Tot 6000 is het nog steeds één van de beste en sterkste 2 liters, atmosferisch. Dat ie nmiddels 100 pk in rechte lijn tekortkomt was 10 jaar geleden al duidelijk. Zet hem naast een Boxter, een Z3, een SLK of een MX5 (iets te veel eer lijkt mij) van 20 jaar oud en dan is de keuze als open sportauto snel gemaakt.
Die vaste daken zijn op sommige punten superieur, maar het klappert en kraakt aan alle kanten en het is niet de vraag of het storing geeft, maar wanneer. Meestal als het dak weer dicht zou moeten gaan, natuurlijk.
joris1988 zegt
@pivavar: precies, rijd er bijna dagelijks mee en is echt bovengemiddeld vlot onder de 6000 toeren. Koppel is fijn als je een Tabbert meesleept.
pcooperworks zegt
BMW 2 cabrio kan ik van harte aanbevelen, heerlijke auto alhoewel het geen roadster is.
Pieter zegt
Z4 M e85.
Mooier en puurder dan die e87, en wat een blok 🤩
b088y zegt
@pietervg: moet je eerst je 25k op rood zitten, hopen dat je wint en 30 jaar rente gaan trekken ;-)
Pieter zegt
@b088y: van rente trekken wordt je arm.. toegegeven: importeren moet je dan nog even financieren/budget wat oprekken; maar zo duur als jij denkt zijn ze echt niet:
https://m.mobile.de/auto-inserat/bmw-z4-m-m-roadster-us-import-m-paket-klima-leder-bochum/326797955.html?searchId=0e53bc89-f322-62cd-7e54-f84e01f65e6a&type=ad
b088y zegt
@pietervg: scherpe prijs, maar wat koop je dan is een beetje de vraag.
In NL ben je snel 50-60k kwijt.
We hebben nu een normale E85, maar als ik voor 20k een upgrade kan maken naar nette Z4M zou ik dat zeker overwegen.
erikabarth zegt
@B088y
Nee joh geen 50-60k , rond de 30/35k heb je echt een nette e85 Z4m.
Zelf heb ik al jaren geweldige 3.0i.
Denk de beste keus samen met de 3.0si op E85 gebied.
mondial zegt
@pietervg: leuk hè zo’n einser
Rob zegt
FIAT 124 is een prachtig sportautootje. In het blauw helemaal af.
Opel GT is ook een fraaie wagen om te zien, en heeft een aardig sterk blok. Voor de rest wel een volstrekt onhandige auto.
Misschien ook een leuke optie is de MINI Cooper Roadster. Beetje merkwaardig ding, maar schijnen wel heerlijk te rijden. En je hebt iets unieks ;-)
erikabarth zegt
Een E89 mooiere lijnvoering????
Nou echt niet, Puurder dan de E85 Z4 gaat het niet worden, tijdloos moderne kunst.
Niet voor niets dat ik al tien jaar een 3.0IS in bezit heb, rijdt geniaal. Maar zou hem niet als daily willen rijden.
Van dit rijtje is de S2000 veruit de mooiste.
Die hoge prijzen moet je vooral met een korreltje zout nemen, voor die prijzen gaan ze echt niet weg en staan sommige al langer dan een jaar te koop.
Mx5 is echt een lachertje man man wat een armoede , gebrek aan inspiratie en vooral vermogen.
potenza zegt
Mijn Z4 2.8 2015 met 55dkm is volgens de dealer (die hem heeft geleverd en onderhouden) nog 28K waard. Bij inruil op een nieuwe.. komt in de buurt van de gevraagde 25K.
Zou ik nu bijna klaar zijn met afschrijven?
erikabarth zegt
@potenza fraaie auto, maar nee die blijft nog wel even afschrijven, de 4 cilinders sowieso.
E85 zie je juist nu enorm stijgen.
Een nette individual 3.0si doet al 25k+
racerx zegt
Ik zou goed zoeken en kijken of je ergens een Z4 35sDrive kunt scoren. Heb vaak in zo’n auto gereden en het is een ontzettend fijne alleskunner met een enorme lading koppel. Lekker motorgeluid bovendien.
MarcoM zegt
Opel GT, die zijn erg uniek en zie je weinig. Mercedes en BMW zullen ongetwijfeld betr zijn, maar daar heb ik geen klik mee als cabrio.
mondial zegt
4200 spyder is ook wel leuke yolo
Joseppe zegt
Als een Miata te krap is dan gaat een Daihatsu Copen helemaal nooit lukken. Dus waarom je dat als No Go benoemd snap ik niet. Voor de rest zou ik persoonlijk voor de Japanners gaan en de rest links laten liggen……
intimrasiert zegt
Op plek 1 de Boxster. Tweede is de Porsche. Daarna een heeele tijd niks, waarna de Z4 volgt.
dmeerpa zegt
2 jaar geleden een gelijkaardige zoektocht gedaan.
Na een onverwachte kapotte motor met de Volvo C70 uit financiële noodzaak geen cabrio gekocht, maar een Mercedes E coupé, mooie wagen maar het dak kon er niet af. Telkens als het zon was, was het vloeken. Dus me voorgenomen als ik voor weinig opleg een cabrio kon kopen ik het deed.
Omdat me pa al een eeuwigheid klant was bij Mazda bezoekje aan de dealer en een dagje een MX5 meegekregen. Keileuke wagen om mee te rijden, is gelijk nen gocart. Maar als daily heel weinig opbergruimte mijn boodschappen bakje ging zelfs niet door de koffer opening. Ook had ik last aan mijn rug als ik er mee reed (heb ik wel vaker met autos).
De mercedes SLC (niet de oude SLK) ook gaan zien. Maar toen ik de Z4 e89 zag, was ik verkocht. Voor een roadster best wel veel opbergruimtes. Een wagen die je niet op elke hoek ziet en waar ik voor het eerst ook merk dat mensen zich omdraaien om naar de wagen te kijken.
Maar iedereen heeft zijn eisen. De hardtop was ook iets wat ik liever had, dan vallen al heel wat cabrio’s en roadster af. Anderen willen meer sportiever rijgedrag of veel vermogen.
dree16v zegt
Porsche Boxter uit dit lijstje, gewoon omdat het een Porsche is :-)