Als zelf respecterende Duitse automobielfabrikant moet je tegenwoordig wel een eigen museum annex aflevercentrum annex experience centrum hebben. Zo heeft Mercedes-Benz in mei 2006 de deuren geopend van haar succesvolle museum geopend is Porsche bezig met nieuw museum dat dit jaar moeten openen. En het VAG concern heeft natuurlijk Autostadt.
En BMW is in 2004 begonnen met de bouw van BMW Welt een museum annex aflevercentrum annex experience centrum naast de bekende BMW Toren en op 20 oktober van dit jaar zal de bouw eindelijk klaar zijn. Volgens de geruchten kost dit grapje 200 miljoen euro, maar dat zal het wel waard zijn. Als alles volgens planning verloopt zullen er dagelijks 170 nieuwe auto’s worden afgeleverd en zullen 800.000(!) mensen jaarlijks het museum bezoeken.
Duitse klanten zullen 457 euro moeten betalen voor het voorrecht om hun auto in BMW Welt op te komen halen, geen kattenpis! Het gebouw is ontworpen door architect Wolf D. Prix. Michael Ganal, BMW Marketing directeur, stelt zich BMW Welt op de volgende manier voor: “Our dealers are like local churches, while BMW Welt is St. Peter’s Cathedral”
Meer informatie kan je HIER vinden.
dekster zegt
Als er een Mclaren F1 staat ga ik :D
Rob USA zegt
Betaal je al rond de 195.000 euri voor je nieuwe M6 cabrio met wat extra
soepgroenten (= opties ) willen die zweinhunden je ook nog eens die 450 extra
afhandig maken als je hem zelf wil ophalen !!! + nog zo’n 150 euri shell V-power
Beetje jammer.
3-serie zegt
‘Als alles volgens planning verloopt zullen er dagelijks 170 nieuwe auto’s worden afgeleverd en zullen 800.000(!) mensen het museum bezoeken.’
800.000 per dag? Wauw ;-)
@ deskster
heb ff op de site gekeken, maar zag geen F1 ;-(
Racer X zegt
Wow, mooi gebouw!
Beetje jammer van die 450 euri. Ik mag hopen dat je dan een dag op bezoek bent incl een VIP treatment ofzo, anders is het pure geldklopperij.
PieterA zegt
Knap gebouw, maar die 450 is wel heel erg stevig.
robbie zegt
Gewoon een dagje rondkijken zal geen 450e kosten hoor ;) Alleen als je daar je auto in ontvangst komt nemen betaal je 450, maar dan krijg je natuurlijk wel een speciaal programma.
PeterVanHtev zegt
Albert Speer ontwerpt het vierde rijk, erg over de top dit gebouw krijg er onkuise gevoelens bij van een ver verleden, iets duits. Die 450 euri steken ze maar waar de zon nooit schijnt anders zeg je gewoon die m6 af, toch alweer achterhaald door een facelift voor je hem geleverd krijgt!
Coolguy zegt
Hoeveel zou zo een museumbezoekje kosten?
tweaker zegt
@ Rob USA
je gaat nogal scherp door de bocht… enig idee hoeveel van die 195.000 naar Koos Spee en z’n bende gaat? juist, veel meer dan de helft
je naam doet vermoeden dat je beter je wagen in de USA zou gaan kopen… een M6 kost er amper € 72.000,-
scheelt maar 123.000,-
dus… in de VS krijg je voor’t zelfde geld bijna 3 M6’en… leuk hé
deefke zegt
ik heb het er wel voor over
tweaker zegt
ben het niet zeker maar vrees ook dat er een foutje in’t artikel staat… 450 voor duitse klanten… mss net niet… in de VS heb je een optie ‘European delivery’ waarvoor je de wagen mag gaan oppiken in de fabriek, toerke gaan doen op de autobahn… en dan gaan droppen bij de boot voor transport
Dude14 zegt
Hallo….. lees nou ff goed :
“Duitse klanten zullen 450 euro moeten betalen voor het voorrecht om hun auto in BMW Welt op te komen halen…”
Sinds wanneer zijn jullie Duitse klanten? Ik gok dat wij “Ausländer” nul euri hoeven te betalen en alleen de reis/verblijfkosten. Leuk reisje toch?
robbie zegt
@tweaker:
German customers will buy their cars through a dealer and, for an extra charge of 457 euros ($630), will be able to pick them up at BMW Welt. (Americans can also pick up cars here; the price for European delivery will increase somewhat.)
Bentley zegt
Je zou gaan kijken voor het gebouw alleen.
rgseidl zegt
Met de VS-versie mag je in de EU niet rijden, de type is hier niet goedgekeurd. Wat wel mag is een auto in een ander EU-land kopen en dan naar Nederland importeren. Dat scheelt dikwijls flink centen, maar let op de features – wat in Nederland standaard is is elders vaak een optie en omgekeerd. Wel checken hoe het zit met garantieprestaties, want die wil je uiteraard vlakbij geleverd hebben en niet bij een dealer in het buitenland. Meer informati bijv. hier (wel in het Duits, maar enfin):
http://www.neuwagen-guenstiger.de/gebrauchtwagen.html
Verder kun je ook natuurlijk een auto in een ander EU-land kopen en na 6 maanden registratie aldaar hem als gebruikte auto officieel naar Nederland halen. Dat is wat lastiger omdat je dan pro forma een woonplats in dat land moet hebben enz. dus raadpleeg voor de zekerheid eerst een advocaat, dat voorkomt later ellende met je belastingaangifte.
Rick dos zegt
Mooie symboliek zo die draaikolk. Want laten we eerlijk zijn een auto is money down the drain…….
3-serie zegt
Vraag me wel af wat die uh (afvoer)put doet wanneer het eens lekker regent?
chemotubby zegt
@ 3-serie: water afvoeren?!?!
maar inderdaad een heel mooi gebouw. zal er als ik afgestudeerd ben zeker eens heen gaan en mss later nogn keer mijn BMW halen…
Jurgen zegt
rgseidl, kun je hem niet aanpassen en dan opnieuw laten keuren bij de RDW. Voor 10-20k is dat toch te doen, en dat is altijd nog meer dan de helft minder dan een M6 in NL :) !
tweaker zegt
@ rgseidl
Wat in nederland de regel is weet ik niet… maar met een US versie mag je in elk geval in België toeren… je betaalt alleen wat invoertaksen (10%). Je moet wel naar de keuring omdat de wagen niet getest is op lokale emissienormen maar gezien die in de VS strenger zijn dan bij ons is dat geen probleem.
Er zijn wat kosten aan verbonden maar je doet in elk geval een goeie zaak.
Een andere truuc om veel te besparen op je M6 is in België gaan wonen… voor het prijsverschil op de M6 in beide landen koop je al een klein huisje. En dan heb je ook meteen toffe buren… en niet van die suffe hollanders naast de deur. ;)
tweaker zegt
laatste was grapje :p
mercedesfan zegt
mooi gebouw
Rob USA zegt
@tweaker …scherp door de bocht.. oh je kent me !! :)
Ja wat een heerlijk land he 3x M6 voor het zelfde geld :)
mark zegt
Precies een eindige elementenmodel dat gebouw
Supreem zegt
@ tweaker
Als ik me niet vergis moet je ook nog BTW betalen. Dat mag gelijk welk BTW-tarief van om het even welk EU-land zijn, dus niet noodzakelijk de Belgische 21%.
Don’t quote me on this though.
Oscar zegt
Sjieke tent!
ikke zegt
weet je meteen waarom je BMW zo duur is … dat gebouw moet ook afbetaald worden ! …
H.J. Vaesen zegt
Wat is nou € 450 euro als je je apparaat op deze plek mag halen;
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/BMW%20Welt.JPG
Of kies je liever hiervoor;
http://www.oolbekkink.nl/cms/images/img-0ca3145872c800e7d0a17158db6d7b86.jpg
BMW Dealer Oolbekkink. (Overigens, ik ben hier nooit geweest. Nederland bestaat voor mij uit de Randstad – de rest is surplus)
m5 zegt
mooi dan gaan we in oktober wel effe kijken daarna kunnen we een pilsje gaan pakken op het oktoberfest ;)
Steven zegt
450 euro vind ik niet echt duur, porsche vraagt 476 euro.
vermoedelijk krijg je een hele rondleiding door het museum, en je auto heeft een lagere kilometerstand :D:D:D:D
Wim zegt
De 450 EUR die je betaald omvat:
1. ophaling van het vliegveld voor buitenlanders of ophaling thuis voor Duitsers.
2. 1 hotelovernachting met ontbijt de nacht voor ophaling.
3. een rondleiding met gids.
4. een volle tank en een gepersonaliseerde aflevering van de wagen.
Deze formule is nu al beschikbaar voor E81 / E 87 en E90 / E91 die geproduceerd werden in Leipzig.
robbie zegt
@m5, ik zou in september gaan…
lincoln zegt
ooooohhh je zal maar net een bmw hebben gekocht .. en er nu achterkomen dat ze daarvan een museum gaan bouwen .. dan voel je je toch net een belasting betaler…
lincoln zegt
super mooi gebouw trouwens .. voor de architectuur zou ik daar wel heen gaan.
rieco zegt
leuke tent ik ben er 22 okt geweest ziet er goed uit zeker de moeite waard het is ook nog wel leuk om in de fabriek rond te lopen weet je gelijk hoe een echte auto word gemaakt volgend jaat naar berlin heb er al weer zin in!!!!!!!:P