Opel tuner Steinmetz heeft zich gebogen over Opel’s brave gezinsauto de 2006 Opel Meriva. Steinmetz pakte de Meriva van binnen en van buiten aan en doopte deze opvallende verschijning om tot de Merifast…
Wat van buiten meteen in het oog springt is de rood-zilveren lak combinatie en de dikke 18 inch sloffen (mensen met een nauwkeurige blik: in het echt zijn ze wel alle vier hetzelfde). De grille werd aangepast en de verplichte nummertjes aan spoilerwerk moeten de aerodynamica en downforce ten goede komen.
Leuk natuurlijk die aerodynamica en downforce, maar als je niets aan de motor doet, win je hier niet verschrikkelijk veel mee en blijft het bij uiterlijk vertoon. Vandaar dat de motor rigoureus werd vervangen door een Z20LET turbo motor met Steinmetz performance upgrade. Hiermee heeft de Merifast 230 pk en 265 Nm koppel ter beschikking (hopelijk zitten die kinderzitjes op de achterbank goed vast). Met zoveel vermogen moest ook de versnellingsbak worden versterkt, is de vering aangepast waardoor de auto 30 mm lager ligt en zijn de remmen vergroot.
Het interieur werd van het nodige aluminium voorzien. Denk hierbij aan de vernellingspook, de handrem, de pedalen, etc. Het stuur werd vervangen door een (zowaar) ergonomisch sportstuur gehuld in geperforeerd suede leer (via).
silasse zegt
de beste gezinsauto ooit
Slager Korrel zegt
Een schaap in wolfskleren.
Wat een verschrikkelijk ongepast ding.
AlexZjuH zegt
Nee sorry, had dan wat leuke pakketjes ontwikkeld voor andere modellen… dit is de plank misslaan in mijn ogen
Dana zegt
Ach ja, hoeveel eer valt er te behalen aan deze hut…..
Ejay zegt
Goed, rugbybaltuning, what’s next? Xsara Picasso?
Knal er dan een Astra OPC blok in en ga die opfokken.
w0o0dy zegt
met 230pk en 265nm zal het aan snelheid niet al teveel tekort komen, maar de rest vd auto doet dat pluspuntje meer dan teniet….[-(
bram zegt
maar het blijft een opel
chris zegt
hoi kan er iemand mij soms helpen heb meriva 17 cdti 100 pk maar kan niet getuned worden daar er een denso gemonteerd is rechtstreeks op de pomp zelfs een power box gaat niet en zou er graag wat kracht bij willen ben er voor de rest heel kontent van als kleine gezinswagen mag hij er wezen.
Ruudjen zegt
De Meriva heb ik ervaren als een rijdende doodskist. De, ondertussen beruchte, dode hoeken aan de voorkant versperren het uitzicht. Gedvolg: een aantal bijna-botsingen. Weg met dat ding. Ik rijd nu een Subaru Forester; een verademing. De ANWB is het schriftelijk met mij eens dat de dode hoeken gevaarlijk zijn, maar wil er in de publiciteit niet meer aan doen dan wat ze er al over gepubliceerd hebben. (Dat is een andere aanpak dan bij de Wind die opeens uit het Land China woei en dan de actie bij de dode hoeken van vrachtwagens.) Wel is de ANWB van plan om criteria te gaan vaststellen voor het uitzicht naar voren. De ongevalsstatistiek van mijn verzekeraar laat zien dat de meriva beduidend hoger scoort dan andere ruimteauto’s.
En ondertussen rijdt dat ongeleide projectiel gewoon door, tot gevaar voor alle weggebruikers die de pech hebben een meriva te ‘ontmoeten’. Nu hoorde ik via via dat op de RAI door Opel gezegd zou zijn dat het model vanwege zijn dode hoeken uit de markt genomen gaat worden of aanzienlijk aangepast. Wie weet het fijne daarvan? Voor nu: “kijk uit voor de opel meriva!”