Op de 76-ste autoshow van Genève die begin maart haar deuren opent, zal Opel haar legendarische GT (waarvan de eerste uitvoering al in 1965 verscheen) nieuw leven inblazen. Er gaan al langer geruchten over een nieuwe GT die begin 2007 op de markt moet komen en als opvolger zal dienen voor de Opel Speedster. Deze laatste wordt inmiddels niet meer geproduceerd…
Bijna alle informatie over de nieuwe GT is nog onder embargo, maar we weten wel al dat de GT rivival zal zijn uitgerust met een sterke vierpitter die de achterwielen aandrijven. Volgens eerdere geruchten een 2,2 liter Ecotec supercharger met een vermogen van ongeveer 230 pk (via: germancarfans.com).
Zodra wij meer weten, weten jullie het…
KeeZ zegt
Ja! Ze gaan het dus toch wél doen?! Ik wacht in spanning…
William zegt
Onder embargo? Alles is al bekend hoor, Pontiac Solstice -> Saturn Sky -> Opel GT. Motoren idem dito, viercilinders zonder en met turbo. Maximale zoals in de GX (nogwat) versie van de Solstice.
Dennis zegt
@William: Je hebt deels gelijk. Opel zelf houdt vanzelfsprekend de lippen stijf op elkaar, maar het geruchtenapparaat werkt natuurlijk als een trein en vaak zit dat al heel aardig in de buurt van de werkelijkheid. Daarnaast lekt er ook geregeld informatie uit, maar vooralsnog is nog niets officeel bevestigd, dus het kan (theoretisch) nog alle kanten op.
autoblogger zegt
Het nieuws staat inmiddels ook op andere sites en is afkomstig van Opel zelf, zie ook http://www.opel.nl/news/news.asp?news=gt (persbericht):
Wereldpremière in Genève voor sportieve tweezitter met opwindend design.
De slagzin “Nur Fliegen ist schöner” (“Alleen vliegen is opwindender”), een echte reclameklassieker, verwees naar een auto die zelf een klassieker is geworden: de Opel GT. Opel doet nu de legende herleven met een nieuwe sportwagen die aanknoopt met het succesvolle concept van zijn voorganger. De nieuwe GT-tweezitter is voorzien van een opwindend design met scherpe lijnen, achterwielaandrijving en een krachtige viercilindermotor. De nieuwe roadster gaat in wereldpremière op het Autosalon van Genève.
De oorspronkelijke GT startte zijn carrière als een donderslag bij heldere hemel. Toen Opel in 1965 een sportieve tweezitter voorstelde op de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA), keek iedereen verrast op, temeer daar de GT totaal brak met de heersende designtrend in het Europa van dat ogenblik. De golvende lijnen waren immers geïnspireerd door een nieuw design uit de Verenigde Staten, het zogeheten “Coke-bottle shape”. De stijlkenmerken omvatten een lage voorzijde met opklapbare koplampen, massieve en afgeronde wielkasten vóór, slanke flanken ter hoogte van de deuren en nog bredere achterwielkasten die uitliepen in een abrupt afgesneden achtersteven.
Tussen 1968 en 1973 rolden er meer dan 100.000 exemplaren van de band. Intussen groeide de GT uit tot een gewild collector’s item.
William zegt
Klopt, daar doelde ik dus op. Persbericht is vanmorgen vroeg de deur uit gedaan. Daarbij hoorde ook bovenstaande foto.