Nu de verkoop van 55% van Opel aan Magna/Sberbank zo goed als rond is kan het merk eindelijk weer naar de toekomst kijken. De nieuwe Astra staat bijna bij de dealer en aan de nieuwe Meriva wordt momenteel de laatste hand gelegd. Maar al zo’n 10 jaar droomt Opel van een kleine stadsauto. Zeg maar een concurrent voor de Toyota Aygo/iQ, Peugeot 107, smart ForTwo en toekomstige Fiat Topolino. In 2004 liet Opel al de Trixx conceptcar zien, maar door een gebrek aan geld en wisselende strategieën is er nog weinig schot in de zaak gekomen.
Onder de vleugels van Magna wil Opel echter werk gaan maken van deze auto die onder de Agila in het gamma moet komen. Opel heeft niet de illusie dat ze in staat zijn om deze auto op eigen kracht te ontwikkelen en daarom heeft Alain Visser (Marketing & Sales) geroepen dat Opel op zoek is naar een partner voor de ontwikkeling van deze auto.
Hij wijst erop dat Fiat en Ford samenwerking voor de 500 en Ka en dat Toyota en PSA samenwerken voor de 107, C1 en Aygo. Ook het Volkswagen concern wil de productieversie van de Up! straks als Skoda, Seat en Volkswagen verkopen.
Ik vraag me wel af met welke partij Opel wil samenwerken voor deze auto. Ze zouden kunnen kiezen voor Suzuki (doen ze nu ook met de Agila/Splash), maar wellicht is Daewoo/Chevrolet ook een optie, als basis zou dan de Chevrolet Spark genomen kunnen worden. Ook wil Opel (uiteraard) een elektrische variant op de markt brengen. De techniek daarvoor kan geleverd worden door Magna. (via: autonews.com)
Geert Schoots zegt
Jullie presenteren het als nieuws maar Agila zit allang in het Opel gamma, nog sterker hij is vrij recentelijk nog vernieuwd. En dat is nu al een kleine stadsauto. Overigens is de originele Agila samen ontwikkeld met Suzuki, die daarom nagenoeg in dezelfde vorm rond rijd als de WagonR.
Geert Schoots zegt
Oeps, foutje, ik zie net dat ik het woordje “onder” had gemist, my bad.
robbie zegt
@Geert Schoots:
1) lezen
2) begrijpen
3) reactie typen
4) reactie overlezen
5) Op ‘plaats reactie’ klikken…
betonstaal zegt
@robbie: +1
Bart_V zegt
ik denk als ze een elektro hybrid willen maken dan kunne ze beter met Chevrolet gaan samen werken
die hebben al de kennis en suzuki niet
robbie zegt
@Bart_V: je willen geen hybride maken, maar een elektrische stadsauto. En zoals ik ook in het artikel schrijf zal die techniek geleverd worden door Magna. Magna is een toeleverancier en heeft ruime ervaring met elektrische auto’s. Zo leveren ze onderdelen aan Tesla en helpen ze Ford, Volvo en andere merken bij het ontwikkelen van elektrische auto’s.
GM is nu bezig met de Volt, maar die techniek zal niet heel geschikt zijn voor een kleine stadauto (te duur en te groot).
jurrian zegt
@robbie: “Opel heeft niet de illusie dat ze in staat zijn om deze auto op eigen kracht te ontwikkelen”
Zo robbie, je bent goed op de hoogte van heel opels capaciteit. denk je niet dat het delen van de opzet met een andere fabrikant grote financiele voordelen heeft?
persoonlijk denk ik dat ze daar best toe in staat zijn namelijk.
robbie zegt
@jurrian: bij het ontwikkelen van een auto kijk je niet alleen naar het technisch ontwikkelen van een auto, maar ook naar het rendabel op de markt brengen van een auto. Bij kleine stadauto’s is het vrij moeilijk om dat rendabel te krijgen (zeer kleine marges).
Blijkbaar denk jij bij het woord ontwikkelen alleen maar aan techniek, ik kijk naar het grotere plaatje.
jurrian zegt
@robbie:
Daar zit inderdaad een verschil van opvatting van het woord. daarom zou ik “op de markt brengen” gebruiken. Maargoed, dat is wel een beetje muggeziften.
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=ontwikkelen
grappig genoeg met opel reclame op mijn pc.
Bart_V zegt
@robbie:
ah ok ik bedoelde inderdaad de technieken van de Chevrolet Volt
TNX voor de info ;)
SeeQ zegt
Met die elektrische kennis komt het wel goed. Ze hebben dus alleen een partner nodig om samen na te kunnen denken en met name de ontwikkelkosten te delen.
Dat doen ze nu ook al prima met Suzuki, dus waarom niet een extra model van deze samenwerking. De “nieuwe” Agila is voor het segment best een hip wagentje, geen verkeerd uitgangspunt voor dit elektrische ding.
frans zegt
-edit: check!-
Simpson zegt
ik heb er al een naam voor: de opel millivolt!
Ik zou zeggen dat het ‘early adopters’ publiek zit in het liefhebbers van de opel speedster en de makelaars/reclamemensen.
dus met een agila op batterijen en een elektrische variant van de speedster moeten ze al een eind kunnen komen denk ik, ook zonder nieuw model.
NielsB zegt
Een kleine stadsauto bestaat toch al, dat heet de Corsa…
… my bad. Die is vadsig geworden en nu is er weer een kleiner model nodig. Ach, de goeie ouwe tijd dat de Kadett en de Golf nog klein waren.
Bart_V zegt
@NielsB: De Corsa van nu is zowat groter dan de Astra F
en de Astra I is weer net zo groot als de vectra van … enz.
Brum zegt
Ben ik nou heel naïef, of is het verschil tussen een grote of kleine elektrische auto niet meer dan een klein of groot accu pakket en een kleine of grote elektromotor?
Lijkt er inderdaad op dat men ontwikkelingskosten wil delen. Hopelijk mond de samenwerking uit in een groter verschil tussen de modellen dan die er te vinden zijn tussen de aygo etc.
robbie zegt
@Brum: Heel simpel, het accupakket van de Chevrolet Volt is redelijk groot. Zie de foto hieronder:
Prop dat maar eens in een auto van +/- 3 meter…
John zegt
@Bart_V Jammergenoeg groeit mijn penis niet in hetzelfde tempo mee..
Treff zegt
ben benieuwd, kleine stadsauto’s zijn altijd welkom ;-)
Citrofiel zegt
Ach joh, 2012. Dan is de markt toch al vergeven? Ze zijn wel rijkelijk laat met het beginnen te ontwikkelen van zo’n auto.
DRK zegt
@Citrofiel: Ze zijn inderdaad aan de late kant, maar ik neem aan dat er geen budget vrij was omdat ze bezig waren met het huidige gamma te vernieuwen. Daarnaast heeft GM ook invloedt op de beslissingen in het verleden gehad, en zie je ze al aankomen bij GM met een kleine stadsauto, die Amerikanen in Detroit lachte zich kapot 4/5 jaar geleden.
@ Geert Schoots: De Splash is vervanger van de WagonR. Als je kijkt naar de grote van de Agila, dan is dit alles behalve een kleine stadsauto die concureerd met de Aygo, de Agila is net een klasse groter.
OT: Ze zijn er te laat mee. Als ik Opel was zou ik niet in deze klasse met een benzinemotor gaan werken, die markt is veel te ver verzadigd. Ik denk dat ze zich beter op electrisch rijden kunnen richten, en verder gaan met waterstof. De achterstand die ze nu hebben halen ze niet meer in.