Opel, dat deel uitmaakt van het noodlijdende General Motors, heeft aan bondskanselier Angela Merkel gevraagd om nieuwe maatregelen te nemen om de autosector te steunen. Dat zei een woordvoerder van Opel gisteren in Berlijn. Het bedrijf vraagt Merkel onder meer om belastingvoordelen op de aanschaf van nieuwe auto’s, goedkope leningen voor consumenten en een recyclebonus voor het opruimen van oude vervuilende auto’s…
Makkelijk he? Als het niet goed gaat met je bedrijf dan klopt je gewoon even aan bij de overheid, net zoals de gemiddelde bank. Zo kan iedereen een eigen onderneming runnen. Ondertussen wordt papa GM zwaar afgestraft op de Amerikaanse beurs. De koers van het aandeel GM is gisteren in één dag 25% gekelderd!
Analisten van Deutsche Bank vermoeden dat GM waarschijnlijk al in december in geldnood zal geraken. Zij hebben het advies op het aandeel verlaagd naar “sell” en het koersdoel gezet op $0 (nul dollar)!
Alibaba zegt
Tja sommige zieke bedrijven moeten maar gewoon sterven…
Ringmaster zegt
Als je 35 jaar bestaat heb je toch wel genoeg vlees op je bot om dit te doorstaan? Wat een freaking losers zeg! Daarnaast laat de geschiedenis zien dat staatssteun een miljarden verslindende bodemloze put is waar alle belastingbetalers jarenlang voor moeten bloeden. Beter een paar werknemers pijn laten lijden en met gezonde bedrijven verder gaan. GM is namelijk GEEN gezond bedrijf!
Emile_Benz zegt
Ringmaster schreef:
“Wat een freaking losers zeg!”
…daarom is Opel ook ’n merk dat gereden wordt door losers…
Laurens zegt
Zoals ook mensen als Welling van de Nederlandse Bank terecht stellen, in deze crisis zullen de zwaksten het zwaarst getroffen worden.
Gelukkig komen er steeds weer nieuwe merken bij op de automarkt, waardoor het een concurrerende bedrijfstak met gezonde marktwerking zal blijven.
Ik hoop dat de overheden accepteren dat het pompen van geld in ongezonde bedrijven alleen uitstel van executie zal zijn.
lincoln zegt
zie je toch maar dat dat auto-fabrikanten die in het middensegment opereren het serieus moeilijk hebben met een terugval van pakweg 10% ..
marges zijn te laag en de concurentie enorm ..
tuurlijk kan je GM de schuld geven .. is ook het makkelijkst ..
maar de consument bepaald .. ALTIJD ..
Emile_Benz zegt
@ lincoln: en wie wil er nou ’n Opel… :roll:
Mr Hyde zegt
volgens mij is opel het enige onderdeel van GM dat nog goed draait.
GM mag wat mij betreft omvallen, alleen jammer dat Opel erbij hoort, en dat daarmee ook nog eens heel veel autohistorie verloren gaat.
Robert zegt
Als we nou met z’n allen een tientje lappen en zo Opel van GM gaan overnemen. Niet dat ik zo’n Opel fan ben, maar ze hebben vast wel een mooi testcircuit liggen waar we plezier op kunnen hebben.
lincoln zegt
@Emile benz .. wie wil er nou een Lincoln ?? wie wil er nou een Benz ??
kan niet zeggen dat Opel onaantrekkelijke auto,s op de markt zet ..
wie wil er nou Duitse arbeiders en vakbonden op zijn nek ??
tis gewoon knap om middenklassers te produceren in een land waar man/uren duur zijn tegen over de concurentie ..
en op dit soort momenten komt dat tot uiting ..
lincoln zegt
@Emile benz .. over Duitse middenklassers gesproken ..
blijkt dat ze nog steeds op zoek zijn naar een gestoorde die sinds 1974 in een golf rond-banjert ..
yeah right .. als of iemand daar vrijwillig voor uitkomt ..
Audi A6 1995 281.000 km zegt
Ik zou zeggen, laat GM zijn eigen problemen oplossen. In tijden van winst geven ze de belastingbetaler toch ook geen geld? Of geven een korting op elke auto omdat er het afgelopen jaar een lekkere winst is behaald? Nee, zoals de meesten van jullie al zeggen: nu niet zielig gaan doen en handje ophouden, maar je eigen boontjes doppen!
lincoln zegt
@Audi a6 ..
“in tijden van winst geven ze de belastingbetaler toch ook geen geld “..
het principe van belasting is volgens mij een beetje langs je heen gegaan ..
Lustigson zegt
Zo, dat zou toch bijzonder zijn: GM eerst 80 jaar de grootste autofabrikant ter wereld, om dan achtereenvolgens die positie verliezen aan Toyota, en 2 jaar later failliet te gaan.
Times, they are a-changing…
Lustigson zegt
@ Audi A6
> Ik zou zeggen, laat GM zijn eigen problemen oplossen […] niet
> zielig gaan doen en handje ophouden, maar je eigen boontjes
> doppen!
In principe heb je hiermee gelijk. Maar bedenk het maatschappelijk belang van zulke grote bedrijven. Bij General Motors werken 266.000 mensen; als die allemaal hun baan verliezen, kost dit de maatschappij veel meer dan nu financieel bijspringen. Om nog maar te zwijgen van de ellende voor die tienduizenden gezinnen. Bovendien, als overheden bijspringen, brengt dat doorgaans op middellange termijn alweer geld op.
Marc zegt
Ik vind de vergelijking tussen een bank en een automerk absurt. Een bank heeft een veel groter financieelbereik.. Kijk alleen al naar Icesafe hoeveel gemeentes daar hun geld hadden staan?
Beter een automerk dat over de kop gaat dan een bank.. Het monetaire systeem is gevoeliger dan de marktwerking tussen bedrijven hoor, zelfs als er 266.000 werknemers werken.
lincoln zegt
@Marc .. dus .. beter centjes stallen in het buitenland dan investeren in inlandse werkgelegenheid ??
Marc zegt
@ licoln: wat ik met het Icesafe verhaal bedoel.. Is dat banken niet op zichzelf staan.. Het zijn niet alleen particulieren die een rekening bij een bank hebben.. ook MKB is verbonden met banken.. gaat een bank op zijn gat, dan zijn zowel de rapen gaar voor én particulieren als zowel bedrijven..
Wat betreft het centjes stallen: ook gemeentes, bedrijven als particulieren moeten ergens hun geld stallen? Wou je me vertellen dat jij al je centjes direct contant bij de baas opvraagd en dezelfde dag uitgeeft om de koopkracht van de Nederlandse (of Belgische?) staat omhoog te krikken? :-P
DAT zegt
Nou, nou wat een stoere praat hier alllemaal. Je zal er maar werken.
Helemaal niet onverstandig om tijdelijke algemene stimulerende maatregelen voor de gehele autoindustrie in te stellen.
GM zal, als het zover komt, voorzichtig ontmantelt moeten worden zodat de gezonde delen. zoals Opel, verder kunnen.
Dennis zegt
Hopen dat Opel failliet gaat want dan wordt het een stuk gezelliger op de weg.
SPK zegt
De auto industrie is nog altijd de grootste industrie van Amerika waar miljoenen mensen werken. Het is wel zeker dat het omvallen van GM een veel groter effect op de economie heeft dan het omvallen van bv Lehman Brothers. Bedenk wel dat GM ook verantwoordelijk is voor het pensioen van al zijn oud werknemers.
Dat het zo slecht met ze gaat is niet goed en had nooit mogen gebeuren, maar ze zomaar failliet laten gaan is ook geen optie. links om of rechts om, het kost de staat nu sowieso geld, de vraag is dan wat het minste kost.
Marc zegt
Ik zeg ook niet dat het om laten vallen van GM niet erg is.. De vergelijking tussen een bedrijf en een bank gaat me alleen te ver..
Laurens zegt
@lincoln schrijft,
11 November 2008 om 10:43
En jij hebt weer nooit van fiscaal compensabele verliezen gehoord.
Marc zegt
@ Laurens:
ik ken het principe wel (ik zit in het bestuur van een stichting), maar de compensatie betekent niet dat je geld krijgt van de belastingdienst (toch?).
Laurens zegt
@Marc
Je mag winst verrekenen met verlies, over een bepaalde periode/aantal jaren. Je krijgt dan wel geen geld, maar hoeft ook niet te betalen als je winst maakt, wat min of meer op hetzelfde neerkomt.
Vervelende voor GM is dat ze zoveel verlies maken in slechte jaren, en zo weinig winst in goede, dat ze per saldo wel geen belasting betalen, maar toch failliet gaan uiteindelijk.
Als GM een heel winstgevend bedrijf zouden overnemen, zou dat bedrijf jarenlang geen belasting hoeven te betalen. Maar dat kan GM weer niet betalen, omdat een winstgevend bedrijf veel geld kost.
Misschien zou Porsche beter GM kunnen kopen? Maar VAG maakt ook al jaren nauwelijks winst. En met een beetje tegenslag wel weer heel veel verlies.
robbie zegt
Opel maar verkopen dan? Misschien dat een paar Chinezen interesse hebben, zal de kwaliteit bij Opel goed doen ;)
Thibaut zegt
GM lijkt me beetje verloren, de boekwaarde van GM is al -100$!!!
dus dat betekend dat het bedrijf zeer veel schulden heeft en (ik zeg wel puuuur theoretisch) als het failliet gaat, dat de aandeelhouder dus 100$ moet geven aan de schuldeisers, maar dit is enkel puur theoretisch. dus GM is dood, ze hebben een mirakel nodig
Marc zegt
@ Thibaut: America needs change.. America has Obama ;-)
Obama is een mirakel :-P
Thibaut zegt
@ marc
laten we hopen, maar ik geloof er niet echt in, als je al zo’n grote schuld hebt, en toch zo star blijft en op de verkeerde dingen gaat besparen..
andere topman, de huidige buitesmijten(zonder premie van een paar miljoen!)en er iemand zitten zoals obama;)
RRRobert zegt
Het zou me zo langzamerhand niets meer verbazen als het Indiase Tata of een over andere Chinese joint venture straks besluit om -in navolging van bijv. Rover- de bijna failliete boedel van GM in één keer op te kopen, schoon te saneren en de beste modellen en productielijnen over te hevelen naar eigen land voor een fatsoenlijke doorstart.
Jan C. zegt
Heel eerlijk doet Opel het niet zo slecht. Je ziet hetzelfde met Ford Europa. In Amerika hebben ze te lang op hun gat gezeten en nu moet over de gehele lijn gesaneerd worden… Ik vind zoiets jammer.
Klaas zegt
@Jan_C: Ik snap ook niet dat Ford en GM niet in staat zijn hun Europese modellen snel naar de VS te brengen. Ze hebben echt wel goede, moderne zuinige auto’s. Ze kunnen prima concurreren met de Japanners en Koreanen. GM is zelf een van de grote Koreanen. Toch blijven ze in de VS hangen aan die trucks en SUVs.
Bouw die fabrieken toch om en ga Corsa’s, Astra’s, Focussen en Fiesta’s bouwen in de VS. Dat zijn de auto’s waar ze nu ook in de VS op wachten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lustigson: jij snapt het.
266.000 werknemers. En denk eens aan de toeleverende bedrijven wereldwijd, en aan de dealers, transporteurs, noem maar op. Heb een keer ergens gelezen dat als GM failliet gaat er 3,8 miljoen (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) mensen moeten vrezen voor hun baan!!
Bizar.
Klaas zegt
@Svenska Aeroplan AB: Maar jij snapt het niet helemaal. De markt bepaald of die banen blijven of niet. Als de autoverkoop instort zoals nu gebeurt dan vallen overal ontslagen. Misschien heeft het wel zin om GM te offeren. Erg vervelend voor GM medewerkers, maar goed voor de auto industrie. Een hoop overcapaciteit wordt in één keer opgeruimd. Er blijft een gezondere industrie over.
Want linksom of rechtsom die banen verdwijnen toch wel. Werk wat niets oplevert is niet betaalbaar. Je kan niet blijvend meer auto’s maken dan je verkoopt. Je kan ook niet express inefficiënt werken om zo meer mensen aan het werk te houden.
JPM zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Laat me raden jij leest de Telegraaf en kijkt RTL Boulevard?
Fortuna zegt
@ Klaas
Dat lost ook niks op.
De schuld zit ook deels bij de overheden en deels bij de klanten. Bij de overheden omdat een aantal zaken verplicht zijn geworden die veel ontwikkelingskosten vergen, bij de klanten omdat ze een aantal zaken op hun auto willen die ook veel ontwikkelingskosten vergen. Voor geen van beiden wil men veel bijbetalen, dus de winstmarges gaan omlaag. Daarbij komt dat de prijzen van de grondstoffen serieus zijn gestegen de afgelopen jaren, nog een stukje van die winst af.
We komen op een kantelpunt in onze economie, we moeten met z’n allen een stapje achteruit willen doen en met minder tevreden zijn. Voor mij hoeft al die luxe niet op een wagen, gewoon iets simpel wat goed rijdt, meer hoeft dat niet te zijn. Als we dat niet met z’n allen gaan doen, gaan er nog meer rampen gebeuren.
Mijn job staat ook op de wip, werkende voor een paar grote constructeurs. De komende weken worden cruciaal, daarna is het sterk afhankelijk van hoe de wereldeconomie reageert op de gebeurtenissen.
Fortuna zegt
En nogmaals @ Klaas (op eerder bericht)
het probleem is – en dat is wel heel erg belachelijk, maar het is zo – dat het management in de states die modellen niet wilt, omdat ze denken dat de klanten daarin niet geinteresseerd zijn… Terwijl de amerikaanse vakpers smeekt om die modellen naar daar te halen. Helaas, GM en Ford worden financieel vanuit de States geregeld, en dus hebben die hamburgervreters het voor het zeggen.
JPM zegt
@ Fortuna
Ik denk niet dat je gelijk hebt. De schuld ligt zeker niet bij de overheid en ook niet bij de klanten, maar puur en alleen bij GM. Zij wilden niet veranderen in de jaren 90, zij produceren nog steeds inefficient vergeleken met hun concurrenten, zij kunnnen geen kwaliteit bieden. De concurrentie doet dit allemaal wel dus jammer dan. Failliet laten gaan en klaar. Tuurlijk worden er mensen ontslagen maar dat is nou eenmaal zo.
JPM zegt
@ Fortuna
Wat zwak om de overheid de schuld te geven. Och de overheid zorgt ervoor dat auto’s veiliger worden, maar nee laten we dat niet doen want GM, de meest inefficiente autofabrikant kan dan waarschijnlijk geen winst meer maken. Wat een onzin.
Rob USA zegt
Ik denk dat Obama GM niet laat vallen (het zou een mooie eerste daad kunnen zijn ) en dat hoop ik ook niet want de Camaro moet echt het levenslicht zien oftewel volhouden tot minimaal maart of eind 2009!
En een bedrijf met zo´n historie dat zou voor mij extra wrang zijn. ;(
FGZ zegt
tsjah… Opel is niet bepaald premium.
arjontje zegt
@ Ringmaster.
Uhh wie bestaat 35 jaar.
GM bestaat al sinds 1908.
En opel viert volgend jaar 110 jaar bestaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ JPM: Blasfemie!!!!!!
:D
Au contraire mon ami
Heb niks met Opels, heb geen caravan, had het gewoon ergens gelezen
BaRa zegt
Wat de overheid zich afvraagt in zo’n situaties, is hoeveel het hun zou kosten om de ontslagen werknemers van zo’n bedrijf een werkloosheidsuitkering te bezorgen. En niet alleen dat ene bedrijf, maar ook alle toeleveranciers die moeten laten afvloeien. Als je dat dan kadert in het verhaal van een wereldwijde recessie, dan denk ik dat de meeste reacties hier de bal compleet misslaan. En voor wat het waard is: ook de Europese autobouwers hebben het lastig, maar door de vertraging van het recessie-effect is het hier nog niet helemaal duidelijk geworden dat ze dezelfde richting uitgaan als de Amerikanen. Je kan dus maar beter hopen dat de Amerikaanse overheid de grote 3 autobouwers in de VS ondersteund, want voor je ’t weet liggen onze autobouwers ook op hun gat. Dat GM als eerste tegen bodem zit, tja: iemand moet de eerste zijn. Maar kijk even de cijfers van Ford na, en vraag je af of zij dan zo goed zitten…
BaRa zegt
Om er even een cijfer op te plakken: met het eventuele failliet van GM en z’n toeleveranciers zijn direct 2,5 miljoen banen gemoeid. Dat is een hoop werklozen die door de recessie niet zomaar ergens anders aan de slag kunnen. Zowel de overheid als de rechtbanken zullen in de USA zéér ver stretchen om dit tegen te houden.
Fortuna zegt
@ JPM
Ik sprak over de autoindustrie in het algemeen. GM is inderdaad wat aan de late kant, maar zulke zaken vallen op te lossen met het inkopen van nieuwe technologieën. Het grote probleem voor GM (en ook Ford) zijn oa de pensioenfondsen in de States. En dat is voor ’n deel de schuld van hun overheid.
René zegt
Onlangs werd de redelijke reële situatie werd geschetst waar in de VS geen enkel automerk zou bestaan binnen een paar jaar als de economie maar blijft verslechteren. En uiteindelijk is dat ook niet zo gek als je maar kleppers van auto’s blijft produceren waar zelfs in Amerika geen afzet meer is voor dit soort auto’s.
Wat mij dan weer verwondert is hoe Porsche het zo geweldig blijft doen. Ook in de duurdere auto branche voelt men de klappen maar Porsche draait geweldig. Best knap want dat betekent dat het qua bedrijfsvoering erg goed in elkaar zit.
@Fortuna: als je als ontwikkeld land gewoon geld bij drukt dan kun je de crisis bijna plannen natuurlijk. Ongelooflijk toch?
BaRa zegt
@René: de reden waarom Porsche het zo goed doet heeft maar deels te maken met hun autoverkoop. Porsche heeft de laatste paar jaren gewoon slim aandelen gekocht en verkocht (denk maar even aan de stunt met Volkswagen), en daardoor hebben ze nu een spaarpotje. Maar ook bij hun gaat de verkoop achteruit, anders sluit je de fabriek niet voor 3 dagen.
Rene zegt
@BaRa, I know, maar het blijft een prestatie in autoland waar de 1 na de ander dreigt om te vallen juist in een segment waar de klappen het meest raak zijn.
Christian Adriaensen zegt
Ik vraag me soms af wat voor randdebielen hier posten op dit forum, wensen dat een merk of constructeur failliet gaat … denken jullie wel eens na over de impact van zo’n gebeurtenis, voor de miljoenen werkenemers en hun gezin ??!! Voor de economische gevolgen voor de duizenden bedrijven die afhangen van het vallen of staan van zo’n multinational. Al die toeleveranciers etc…
Het is niet omdat een merk in mijn ogen lelijke wagens op de markt brengt dat ik een bankroet toewens!
Met alle respect voor andere merken, er rijden heel wat minder fraaie wagens rond dan de doorsnee Opel! Laat die vooroordelen eens vallen en beken dat Opel , na een lange weg, best gezien mag worden! Ieder zijn smaak, uiteraard, maar objectief gezien doen ze het lang niet slecht.
Ik hoop dat er een oplossing gevonden zal worden voor het noodlijdene GM.
Wat ze ook nog op de markt brengen …