Zwitserse onderzoekers beweren dat de Zafira een veel hogere uitstoot heeft dan Opel laat geloven. Zowel GM als de Duitse autofabrikant ontkennen de beschuldigingen.
De onderzoekers baseren de feiten op de Zafira 1.6 CDTI. De auto voldoet volgens de Zwitsers niet aan de huidige Euro 6-normen. Volgens het onderzoek stoot de Zafira 17 keer meer NOx uit dan Opel ons doet geloven. De analyses vonden plaats in een lab, waar de auto werd getest op twee verschillende banden. Op de ene band werden alle vier de wielen aangedreven en op de andere een band werden twee wielen aangedreven. Op beide banden kwamen verschillende resultaten tevoorschijn met betrekking tot de uitstoot.
Overigens zijn de conclusies van het onderzoek geen verrassing. Het is al lang en breed bekend dat auto’s meer uitstoten dan de theoretische opgegeven fabrieksopgave, maar dit wil niet zeggen dat iedere autofabrikant sjoemelt met de tests.
Opel zelf zegt dat de gezinsauto gewoon voldoet aan de Europese emissie-eisen en ontkent te sjoemelen met zijn auto’s. Greenpeace Duitsland pleit voor een onderzoek naar de autofabrikant.
UPDATE: De Duitse autofabrikant zegt in een verklaring dat onder het toeziend oog van de TÜV Hessen, vandaag een test is uitgevoerd met een Zafira 1.6 CDTI. Hieruit bleek de auto te voldoen aan de wettelijke emisie-eisen die momenteel gelden. Voor Opel het bewijs om de beweringen van de onderzoekers uit Zwitserland nadrukkelijk te verwerpen.
mellie zegt
Slecht nieuws voor opel dit en die hadden het al zwaar.
martinus zegt
@mellie: Opel ontkent keihard, Opel is een premium duits merk, als er wat aan de hand was hadden ze het wel erkent. Er is dus HELEMAAL NIETS aan de hand met Opel.
clarkson zegt
@martinus: Opel premium?
martinus zegt
@clarkson: ‘its a german!’
gtwillem zegt
@martinus: ik weet niet wat je rookt de laatste tijd, maar mag ik het ook eens proberen? Ik vermaak me kostelijk met jouw reacties, sommige halen zelfs de cappuccino corner op kantoor!
Maar hoe leuk het allemaal ook is, en hoe goed Opels ook zijn, in principe is Opel een volume merk. Geen niche, geen apart segment, niet premium. Maar gewoon goede kiloknallers. Net als Peugeot, Volkswagen, Fiat, Toyota, Kia en Ford.
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: Cappuccino op de vrijdag middag??
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: bij ons is de vrijdag niet het einde van de week ;-).
acizane80 zegt
@martinus: al lang geen premium en zeker niet Duits. Die tijd is al jaren voorbij.
bmwalpina zegt
Het houdt niet op, niet vanzelf..
martinus zegt
@bmwalpina: Opel is premium en onschuldig. Dat zeggen ze zelf, wie zijn wij om daar aan te twijfelen.
rossi46audi zegt
Recht van meningsuiting mag toch.. maar nee opel is niet premium
martinus zegt
@rossi46audi: its a german. Dat die niet populair is onder mensen met een dure opleiding in dit land doet daar niets aan af.
gtwillem zegt
@martinus: de hoogst opgeleide mensen reden altijd Saab, technisch gezien gewoon Opels…
martinus zegt
@gtwillem: Uit de tijd dat GM nog geen tracking software in hun auto’s stopte.
clarkson zegt
@gtwillem: Saab hield nooit veel van het orgineel over. Die moet altijd alles beter maken. Misschien waren het wel de beste auto’s uit die tijd.
lekbak zegt
@gtwillem: daarmee doe je saab toch echt heel erg tekort. Een Opel voldeed niet echt aan de normen van saab. De saabs die het uiteindelijk werden wel.
dick1980 zegt
@gtwillem: sinds wanneer zijn juristen de hoogst opgeleide mensen in Nederland?
rossi46audi zegt
@martinus: omdat het duits is is het niet direct premium.
martinus zegt
@rossi46audi: noem dan eens iets anders naast opel dat wel duits is.. maar niet van premium kwaliteit?
-Duitse messen zijn van topkwaliteit
-Duitse bradwurst is het beste van wereld
-Duits bier is premium
-Duits asielbeleid is premium
-Duitse treinen zijn premium
-Duits gereedschap is top
-Duitse wapens zijn top
-Duitse machines zijn top
-Duits voetbal is top
-Porsche is premium
-Volkswagen is premium
-Audi is premium
-Mercedes is premium
Als Opel niet premium zou zijn… dan zou het werkelijk het enige duitse product zijn dat niet premium is. En als we dat zeggen moeten we dus ook concluderen dat de Opel het allerslechtste product is dat Duitsland te bieden heeft. En dat gaat misschien wat ver toch?
rossi46audi zegt
@martinus: ford EU is niet premium. En zo premium is vw ook niet. Niet dat het verder slecht is en opel ook niet maar niet premium. Lidl of aldi beide duits beide niet premium
martinus zegt
@rossi46audi: Wrong again: zelfs Schultenbrau bier is premium:
Hier het etiket:
[img]http://www.pinkgron.nl/etiketten/ned/n1631.jpg[/img]
http://www.pinkgron.nl/etiketten/ned/n1631.jpg
Wat_een_gezeik zegt
@martinus: gast, Opel was nooit premium, is niet premium, en word nooit premium. Daarnaast komt er ook heel veel rommel uit Duitsland! Loop maar eens een keer in de zomer over het strand, dan is het meteen duidelijk!
db87 zegt
@Wat_een_gezeik: Na Volvo is het wel het merk wat daar het dichtst tegenaan schuurt…
Wat_een_gezeik zegt
@db87: niet helemaal, naar mijn mening is Volvo toch wel een heel stukje verder dan Opel. Opel valt meer in de trant van FIAT, Alfa Romeo en de Franse merken.
Volvo snapt het premium segment als heel lang vrij goed als het om rijcomfort en degelijkheid gaat!
@martinus: premium en degelijkheid zijn twee totaal verschillende dingen. En is Heineken ook premium bier omdat het op het etiket staat….??
norge zegt
@martinus: Premium bestaat niet….
hplh zegt
@martinus: ongelooflijk zeg.
Ben je straalbezopen uit de vrijdag middag borrel gekomen ofzo?
moveyourmind zegt
@martinus: Goeie Duitsers liggen een meter onder het maaiveld…
En de allerbeste nog een meter dieper…
mashell zegt
@martinus: ik kan je 2 Duitse merken noemen die niet premium zijn: Aldi en Lidl maar die doen niets af aan je stelling, want Opel is inderdaad een premium merk.
mulsanne zegt
Wat een verrassing zeg..pffff
Diesel is zoooo schadelijk met hoop bla bla
Maar waarom moet ik mijn benzine gestookte bolide
” sluptax ” betalen ?
Wat blijft er over ..electro ..en dat wordt weer opgewekt met kolen ….
stfu zegt
@mulsanne: dat betekent niet dat EV automatisch ook net zo slecht is… En er wordt ook al veel ‘groen’ opgewekt. Vooral in Frankrijk, waar nucleair al meer gewoon is. En ik heb liever rotzooi uit een schoorsteen ergens ver weg, dan allemaal vieze stoffen in mijn straat…
widodh zegt
@mulsanne: Zelfs als je een EV rijdt met energie opgewekt uit een kolencentrale is deze schoner, dat is inmiddels al meerdere malen bewezen.
Een EV is well-to-wheel (bron naar wiel) ALTIJD schoner dan een ICE. Een elektromotor is gewoon vele malen beter in energie omzetten naar beweging.
EV’s zijn de toekomst, ze gaan komen. Als je het mij vraagt nog gisteren.
Ik koop nooit meer een ICE.
mulsanne zegt
@widodh: dat ” schoner ” van een bijv een tesla is echt grote onzin
De energie die nodig is om een batt te maken , en laten we even achterwegen de materialen die zeeeeer schadelijk zijn
En je gaat serieus rekenen kost het een tesla 70.000 km !!!!
Om wat mileu en de belasting daarvan te compenseren vergeleken met een verbrandingsmotor
eelco74 zegt
@mulsanne: en het delven van de zeldzame aardmetalen. Dit levert in China een milieuramp van ongekende grootte op. Maar ja dat is ver van Nederland. Ironisch gezien wordt het ook gebruikt voor windmolens, dus het laden van je EV met windenergie vergroot het probleem
widodh zegt
@mulsanne: heb je daar ook bronnen voor? Een Li-Ion batt produceren kost niet bizar veel energie. Neem je anders ook mee wat het kost om een ICE te maken?
Wat het kost om benzine te verkrijgen, naar tankstation te krijgen, etc.
mulsanne zegt
@widodh: ik heb zelf 25 jr een bedrijf gehad waar ik ook leveringen deed aan die industrie
Natuurlijk gaan we de goede weg in ..maar de techniek is er nog niet
Het enige zou waterstof zijn …
Maar alles met batt is gewoon zeeeer slecht
widodh zegt
@mulsanne: Inmiddels is er heel veel veranderd. Oude accu’s waren idd zeer belastend. Waterstof is overigens geen oplossing. Rondom de brandstofcel heb je heel veel apparatuur zoals koeling nodig waardoor het rendement lager ligt dan van een ICE.
Waterstof is pure afleiding van de EV, maar gaat het niet worden.
Afijn, wacht rustig af, in 2020 praat je heel anders en zie je dat de EV heel groot is.
eelco74 zegt
@widodh: even zoeken op neodymium en lanthanum. Voor de delving van deze zeldzame aardmetalen wordt een compleet meer vergiftigd.
http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1350811/In-China-true-cost-Britains-clean-green-wind-power-experiment-Pollution-disastrous-scale.html
martinus zegt
@mulsanne: Als zo’n tesla na 10-20% van zijn totale economische levensduur al de vebrandingsmotor passeert is dat best aardig toch?
mulsanne zegt
@martinus: is zeker best aardig ..maar dan ben je 1 van de weinige
Maar wat gaat er straks met je accu gebeuren ?
martinus zegt
@mulsanne: recycling schijnt best populair te zijn, en maakt de volgende generatie accu’s nog minder milieu belastend, doordat er minder nieuwe schaarse metalen nodig zijn om een nieuwe accu te maken.
gtwillem zegt
@mulsanne: nee. Naar mijn verkondig je grote kolder ?
Alles met een verbrandingsmotor is relatief gezien zeer slecht, eigenlijk. De elektromotor heeft een paar grote voordelen waaronder het aanzienlijk hogere rendement. Men kan dus gewoon de elektriciteit van kolencentrales ophalen en je belast het milieu minder dan met een auto met verbrandingsmotor.
Het feit dat de fabrikanten de uitstootcijfers never nooit niet gaan halen betekent helaas maar één ding: er zit geen rek meer in de verbrandingsmotor. Downsizen, turbootje, automaatje: het heeft niet mogen baten. Theoretisch kan het bradstofverbruik significant beperkt worden, maar in de praktijk is dit niet mogelijk.
Alle smoezen ten spijt: elektrisch rijden is gewoon schoner en efficiënter zowel direct als indirect. Kijk, desnoods komt alle elektriciteit van kolencentrales, dan nog is de uitstoot elders en niet in stedelijk gebied. Niet dat dat de oplossing is, maar bij een verbrandingsmotor zit je er aan vast.
Daarbij worden de nadelen van een elektromotor beperkter. Je komt telkens verder op een accu, ze worden lichter en je kan ze sneller opladen.
Dus al met al is elektrisch rijden voorlopig een goede optie, alhoewel ik denk dat waterstofgas het uiteindelijk gaat worden.
Ja, een elektrische auto bouwen is ook slecht voor het milieu. Klopt. Maar auto’s met verbrandingsmotor ontpoppen zich ook niet onder eikenbomen vandaan. Die moeten ook gebouwd worden ;-).
Maar ja, volgens de adoptiecurve van de marketing is dit logisch. Je hebt de ‘innovators’: de mensen die een Panda Elletra hadden.
Dan is er de ‘early majority’: dat zijn de hippe Tesla rijders, vervolgens de ‘late majority’: dat zijn de mensen die nu nog een gewone auto hebben maar 10 jaar later over stag gaan.
En dan als laatste de laggards: mensen die pas elektrisch gaan tijden als er geen druppel benzine meer te vinden is ;-).
bohica zegt
@gtwillem: dan hoor ik vast bij de laatste categorie .
En dan nog eerst een met een electro en brandstof motor
mulsanne zegt
@gtwillem: er is op dit moment geen milieu onvriendelijkere produktie als het maken van een batterij
De grondstoffen de prossesen enz enz en laatstaan het weer afbreken
Iedereen praat over recycling maar veel valt niet eens af te breken
Tot 2 jr geleden zat ik er vol in , als toeleverancier voor 25 jr
Het enige wat beter is …waterstof
norge zegt
@mulsanne: Luchtdruk motor ?
boltiev6 zegt
Ik ben het niet vaak eens met milieu bendes maar ik ben het volkomen met Greenpeace eens dat er zo spoedig mogelijk een onderzoek komt naar alle autofabrikanten om voor eens en voor altijd vast te stellen wie zich nu wel en niet aan de regels hebben gehouden. In mijn overtuiging zijn dat er maar weinig en is VAG de kop van jut geworden. Het is toch ongelofelijk dat dit niet al gebeurd is. Die hele diesel gate stinkt aan alle kanten en op alle fronten. Hier spelen hogere machten een rol. Uitzoeken tot op de bodem zou ik zeggen.Je maakt mij niet wijs dat dit incidenten zijn.
avdb55 zegt
@widodh: het rendement van een elektromotor is (veel) beter dan het rendement van een verbrandingsmotor. Als je echter rekent van de brandstof in de centrale en dan alle verliezen incalculeert is het totaalrendement, gerekend naar 1 kg brandstof, niet beter dan een ottomotor.
martinus zegt
@mulsanne: wie slim is pakt naast de subsidie op elektrisch, ook de overheidssponsering op zonnepanelen.
mulsanne zegt
@martinus: dus ik zou ” schoon ” bezig zijn om een auto op te laden met zonnepanelen ?
Die compensatie komt er nooit gezien de produktie van de batt zo verschrikkelijk schadelijk is tot de dag van vandaag
Dat je met een verbrandingsmotor NU nog steeds schoner bent
stfu zegt
@mulsanne: je praat echt poep.
lamborgfan zegt
@stfu: Lekker onderbouwd..
Vind dat je niet heel veel meer zinnigs zegt. Eigenlijk helemaal niks..
Mja.. Groene hipsters van tegenwoordig weten niet beter..
Die geloven alles als het gezegd word of geschreven………. Marketing is a BITCH!
stfu zegt
@lamborgfan: ik doe ook zelf mn onderzoek. Lees me in enzo. Maar types zoals deze Bentley liefhebber hebben toch een plaat voor de kop. Ga zo vliegen, dus geen tijd/zin om uitgebreid te reageren. Heb al meermaals links van bv TNO geplaatst waaruit blijkt dat EV 30% (met betere opweeking ervan 70%) minder co2 uitstoten in het hele productieproces, tot aan de rijden en recycling van de accu’s. Niet te vergeten hoe meer efficienter EV’s zijn (energie terug naar de accu, geen draaiende motor bij stilstaan etc).
Rossi zegt
Het zou me iig niets verbazen als er meer merken door de mand vallen gezien de overschrijdingen in de praktijk.
gtwillem zegt
Ik vind dat er nog wel een verschilletje zit in A. te veel uitstoten, B. precies de goede uitstoot hebben omdat de software doorheeft dat het test is.
En Greenpeace pleit voor een onderzoek naar Opel. Top. Misschien een idee om gewoon alle fabrikanten te checken?
dracae zegt
@gtwillem: Als we toch gaan checken : doe allemaal inderdaad, maar die software is zo gecompliceerd dat het nog een hele klus wordt…
Toen ik dit stuk las dacht ik dat het verhaal over 2 en 4 wielen aandrijving op testherkenning KAN duiden.
Uiteindelijk wil ik het eerst ‘ zien’ voor ik allerlei fabrikanten ga veroordelen…
super zegt
@dracae:
je hoeft die software helemaal niet te onderzoeken, je kunt gewoon op het resultaat afgaan.
dracae zegt
@super:
Ik reageerde op ” Ik vind dat er nog wel een verschilletje zit in A. te veel uitstoten, B. precies de goede uitstoot hebben omdat de software doorheeft dat het test is.”
Om dat te bepalen zul je toch wel een stukje verder moeten gaan dan het doen van een of andere test…die de auto al dan niet weer heeft gedetecteerd…
gregorius zegt
@gtwillem: linkje naar FT artikel doet t bij mij niet.
Maar wat ik niet lees is hoe groot het verschil is tussen de 2 en 4 banden. Hebben ze de tests meerdere keren uitgevoerd met en 2 en 4 banden.
Maar goed. Lijkt me wel leuk als de EU nu Opel (GM) gaat bestoken voor hetzelfde als de US VAG doet. Lijkt me heerlijk als ze het kunnen bewijzen.
US oordeelt dan 37500 USD per VW diesel aan boete. Doen EU (Duitsland) dat terug met 37500 USD aan EU aan boete. Kan me voorstellen dat er meer Zafira Diesels rondrijden in de EU dan VAG diesels in de US.
Leo had de filmrechten gekocht toch?
Ik pak de popcorn alvast!
bottestudent zegt
Toch grappig om te zien hoe de milieu lobby dit heeft kunnen verwezenlijken.
G-Ammo zegt
GM…
Nuff said xD
ukbob zegt
..en de volgende is…
OPEL!
en in t zelfde spoort bericht zullen in de komende tijd nog een heel aantal fabrikanten langskomen..
Als tegen-gewicht;
Iemand zin om eens onderzoek te doen naar hoeveel troep Greenpeace alleen al uitstoot met haar Rainbow Warrior…? :)
Dutchdriftking zegt
Hmmm ik ben geen Opel fan, maar in tegenstelling tot VAG kunnen hun de klap niet lijden. Ik hoop daarom dat het loos alarm is. Er zijn al genoeg automerken verdwenen.
406_v6 zegt
@dutchdriftking: kunnen hun??? Kunnen zij… (Taalnazi modus uit)
Dutchdriftking zegt
@406_v6: punt voor jou.
SanS zegt
@406_v6: taalnazimodus is één woord ??
schuimbekje3 zegt
Tja, de sjoemelsoftware komt oorspronkelijk van Bosch af…
Slopel, Mercedes en Volkswaggel in het bijzonder bouwen hun auto’s met tot wel 75% aan Bosch onderdelen.
redbeams zegt
@schuimbekje3: Ja maar die waarschuwde vag dus om het alleen voor testdoeleinden te gebruiken…
henkhupelschoten zegt
@schuimbekje3: Als je iets verteld vertel het dan ook juist aub, Robert Bosch heeft zelf aangegeven dat deze software mogelijk illegaal is. Wil nog niet zeggen dat Mercedes Opel bmw of welk ander merk dan ook er gebruik heeft van gemaakt. Als alleen de zafira teveel verbruikt dan opgeven dan zou de insignia er ook bij horen. Ik geloof niet dag GM deze praktijken uitvoert na al het gezeik dat ze al hebben moeten doorstaan.
arjontje zegt
@schuimbekje3: alleen is de opel ecu in 90% van de gevallen een Delphi ecu.
db87 zegt
@schuimbekje3: louter aannames
wheelerdealer zegt
@martinus
sinds wanneer is Opel premium? Is toch gewoon een volumemerk zoals Volkswagen, Ford, Peugeot etc.
moveyourmind zegt
Staat Opel netjes…
Banden onder hun auto’s monteren die hoog scoren op grip en rij-eigenschappen en afrolgeluid, maar een veel te hoge rolweerstand hebben waardoor de uitstoot te hoog is.
Doet Volkswagen stukken beter… Zeker in Nederland. Pon monteert onder alle auto’s banden met zo’n lage rolweerstand dat de bijzonder strenge Euro 5 en Euro 6 normen wél gehaald worden…
De Continental Ecocontact SuperCUP!
db87 zegt
Sjoemel journalistiek, noemen zich onderzoekers maar officiële papieren openbaar maken ho maar.
Ik voel een rechtszaak aankomen…
mashell zegt
Volgens mij is deze uitstoot bijzonder moeilijk betrouwbaar te meten en krijg je dus telkens de meest wilde resultaten als je het niet helemaal goed doet.
Jantje_555 zegt
als men zelf een auto aanbiedt voor de tests mee te doen, dan weet je uiteraard dat deze wél in orde is tov de reeds verkochte…