Het was toch een gevestigde naam in tuningland, het in 1968 opgerichte Irmscher. Maar helaas, hun Duitse tak overleeft de crisis niet, want medio 2013 sluit het bedrijf in zijn Heimat de deuren.
Van origine bewerkt het door Günther Irmscher jr. (pa Günther startte de zaak) geleide bedrijf Opels, en later kwam hier onder andere Peugeot bij. Helaas zijn beide merken momenteel niet bijster populair, en dat merkt Irmscher ook.
Persoonlijk verbazen de problemen me niet. Irmscher kwam de laatste jaren toch wat zouteloos over, in een sterk beconcurreerde tuningmarkt. Misschien biedt een extreem project als de Opel GT V8 soelaas?
Overigens betekent het stoppen in Duitsland nog geen definitief failissement: er zijn nog vestigingen in in Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Italië, en ons eigen Nederland. Niet dat de 64 Duitse werknemers hier iets aan hebben, zij mogen per 31 mei 2013 een andere baan zoeken. Ook is de toekomst van de overige werknemers niet veiliggesteld.
De mededeling komt 11 dagen voor het begin van de Essen Motor Show. Irmscher is hier gewoon aanwezig, met onder andere hun gepimpte Opel Mokka. (bron: Stuttgarter Zeitung, met dank aan Carros)
flippert zegt
Doelgroep uitgestorven?
jrk68 zegt
@flippert:
Jij leeft toch nog?
flippert zegt
@jrk68: amice.. Moi?? In een Manta??
jrk68 zegt
@flippert:
Ik zie dat wel voor me ja, met twee dobbelstenen aan de spiegel….
Past goed bij je nick….
flippert zegt
@jrk68: nou… ok dan, als jij het zegt. Zal m’n nekharen vast laten ‘staan’..
E34M5Touring zegt
Tja, van die 6 Vectra grilletjes per jaar kan je de kachel niet laten branden.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Gooi ze eens in die kachel, dan weet je het zeker….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ik zal het in ieder geval niet missen. Bedenkers van de lelijkste uitlaat ooit (vind ik) Die rare dubbele rechthoekige pijp. Leuk voor onder je Calibra, maar onder een Signum verschrikkelijk.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Wat mij betreft is het leukste tupperware dat ze gedaan hebben de 2de generatie Seicento Abarth.
Ooit een voor mijn ex gekocht om er zelf mee te spelen….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ik vond Lumma altijd vet. Testarossa uitbouw voor je Kadett en 205.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Vroeger, heel vroeger reed er bij ons een Manta met zo’n soort verbouwing. Het merk weet ik niet meer, wel dat hij heel breed was met 345 bandjes achter….
Wat waren de 80’s toch heerlijk fout.
E34M5Touring zegt
@jrk68: ZOu zo maar een Lumma kunnen zijn. Er rijd ook een gifgroene 306 met zo’n kit. Echt megabreed. Schoudervulling rules!
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Deze maar dan parelmoer wit.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Nou heerlijk toch, lekker een paar 13j 16inch BBSjes dr onder.
awesome zegt
@jrk68: zo één reed bij mij in de buurt. Een rode, met grote letters achterop: KICK ASS!
eMbe zegt
@E34M5Touring: Je bedoelt denk ok een Dimma kit ipv Lumma.
E34M5Touring zegt
@eMbe: Nee hoor Lumma maakte ook van die Kits, zeker weten.
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: http://www.google.nl/imgres?q=Lumma+bodykit+for+Opel+Kadett&um=1&hl=nl&client=safari&rls=en&biw=1266&bih=644&tbm=isch&tbnid=6Q28uR9V9zS81M:&imgrefurl=http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php%3Ff%3D4%26t%3D104532%26start%3D25&docid=7b210Kf3FPDqaM&imgurl=http://i231.photobucket.com/albums/ee1/Robbie1974/P1010981.jpg&w=1023&h=767&ei=dMerUJuLC8Gl0QXF3YHgBw&zoom=1&iact=hc&vpx=372&vpy=227&dur=2018&hovh=194&hovw=259&tx=118&ty=84&sig=101295181014216280532&page=3&tbnh=138&tbnw=174&start=36&ndsp=26&ved=1t:429,r:46,s:0,i:208
awesome zegt
@eMbe: 306 met een Dimma kit! Hoe vet was dat! Had je net een 306 WRC voor de deur staan….
Ooit nog een artikel in de GTI tuning & design gestaan, ik was zo verliefd dat de pagina’s plakten!
ej20g zegt
@E34M5Touring: ik kan Irmscher wel waarderen. Ik sta na al die jaren nog steeds versteld van de i35 (Opel Vectra met 302 pk en 370 Nm uit een 3.2 liter V6 met compressor) en i40 (Opel GT met 480 pk en 580 Nm uit een 6.0 liter V8). Vooral die Vectra blijf ik een prachtige auto vinden, ook als gewone variant. Maar ik moet wel toegeven, naast Japanners en Porsche ben ik een Opel liefhebber, misschien dat dat het is.
E34M5Touring zegt
@ej20g: Ja, ik weet niet. Vond het altijd maar rare modellen. Al waren ze vroeger wel beter. Laatste paar jaar zag ik toch voornamelijk grilletjes en uitlaatjes. Hadden ze ook geen i400 Vectra? Met een DTM-achtige bodykit?
ej20g zegt
@E34M5Touring: dat kan natuurlijk, ik kan ze nog steeds goed waarderen. Maar vroeger was het inderdaad beter (zoals vaak). Je zit in de buurt, het was de Vectra i500. Met een 195 pk en 240 Nm sterke 2.5 liter V6 onder de kap. Voor veel mensen “slechts” een opgeleukte Vectra B, voor kenners en liefhebbers (same thing?) een magische auto, zo ook voor mij. Er is altijd iets aan die auto geweest wat mij het gevoel gaf dat die auto anders was dan al het andere spul. Dat gevoel heb ik nog steeds. Er rijden jammer genoeg wel veel neppers rond, een echte i500 is lastig te vinden en bovendien redelijk prijzig doordat er niet exceptioneel veel van gemaakt zijn. Ben er in mijn leven nog maar 1 tegengekomen, en dat was een echte. Ik zal de indruk die dat exemplaar op me maakte nooit meer vergeten.
E34M5Touring zegt
@ej20g: Ja, volgens mij zaten daar ook onderstel tweaks bij. Het is wel steeds close but no sigar qua cijfers hahaha. Net weer 1 getal verkeerd. Die bodykit zag er wel goed uit. Volgens mij heeft Autokampioen toen een groene (?) getest. V6 is altijd wel lekker in zo’n auto. En toch 25pk bovenop de stock 2.5 V6 die, meen ik, 170pk standaard had.
ej20g zegt
@E34M5Touring: klopt, onderstel was een stuk scherper dan van de standaard Vectra. Dat is inderdaad altijd zo geweest inderdaad. Een groene kan inderdaad wel, grijs is de meest gangbare kleur voor de i500 (rijdt een grijze hier in Nederland rond) en vind ik eigenlijk ook het mooist. Een V6 is inderdaad altijd lekker in zo’n auto, maar het geluid van de i500 tegenover de standaard 2.5 V6 is ook leuk. De extra paarden natuurlijk ook.
rufctr01 zegt
Is dit nog wel populair? Ik zie hier niet veel meer dan verlaagde auto’s met foute velgen en een boeminstallatie aan boord. Natuurlijk bestuurd door een petje en welk merk, dat laat ik maar even in het midden.
heidi zegt
@rufctr01:
Petjes? Welke doelgroep is dat?
mercedesclk350 zegt
Het zag er vaak wel fris uit, maar had er niet echt wat mee. RIP.
flippert zegt
Geen hond die meer Opel wil rijden, laat staan een Irmscher-Opelt. Wat nu nog rondrijdt aan Opels wordt door bejaarden bestuurd en als die dood zijn kan Opel eindelijk dicht.
biggie zegt
@flippert: met wat rij jij dan ?
flippert zegt
@biggie: een Opel
carmasterr zegt
@flippert:
Ben ik nu al bejaard?
Ik ben nog geen 20!
flippert zegt
@carmasterr: je ziet er anders behoorlijk afgetrokken uit voor je leeftijd.. Komt door die Oopul..
carmasterr zegt
@flippert:
smotsholle zegt
Eerlijk gezegd, zat ik erop te wachten wanneer de eerste “grote” tjoenerd failliet gaat. Heb er zelf erg weinig mee, met opels.. opheffen?
baasbas zegt
Wat zullen we ze missen..
Toch: lullig voor de werknemers
topless zegt
Bohhheeeeh
gerard1710 zegt
@topless: Das een Kissling/Mattig, nog dikker spul..
awesome zegt
@gerard1710: dat is een cup -D.
betonstaal zegt
Viel spaß nicht wahr?
jrk68 zegt
@betonstaal:
Dan vond ik deze 6cilinder van Irmscher destijds leuker….
betonstaal zegt
oder mit geil rubberwerk
The_12oach zegt
Maar toch kent iedereen hier Irmscher. De veredeler die ook een leuke kant laat zien. En vooral idd in de jaren 80 hoogtij vierde. Heerlijk fout en zonde om zo een naam te zien verdwijnen.
flippert zegt
@The_12oach: da’s dan ook wel weer waar..