
De een is logisch, de andere toont aan dat we massaal aan de crossover gaan.
De overname van Opel door PSA begint telkens meer door te dringen in de showrooms. Zo zijn de Opel Crossland X en Grandland X SUV’s die gebouwd zijn op een PSA-platform. De Crossland op dezelfde bodemplaat als de Citroen C3 Aircross en Peugeot 208, terwijl de Grandland X duidelijke (technische) overeenkomsten vertoont met de Citroen C5 Aircross en Peugeot 3008. Fijn: er komen dus nieuwe modellen bij. Slecht nieuws: er verdwijnen ook twee modellen. Van de eerste is het vrij logisch, de tweede is zeer opmerkelijk. We hebben nog geen definitief bericht van Opel, maar aangezien de bronnen uit zowel Spanje als Groot-Brittannië vrij hoog staan aangeschreven, lijkt het een inkoppertje.
1. Opel Astra GTC
Deze konden we zien aankomen. De Opel Astra GTC was gebaseerd op de vorige Astra, terwijl de nieuwe er al een tijdje is. Bij gebrek aan interesse in driedeurs uitvoeringen krijgt de GTC geen opvolger. Op zich niet zo heel raar, maar wel jammer. Persoonlijk kon ik de Astra GTC wel waarderen, met name in OPC-uitvoering een enorm dikke auto. Van deze generatie zijn er 40.000 exemplaren van verkocht. Strikt genomen bijzonder laag voor een driedeurs hatchback, maar als sportieve coupé best een aardig aantal. De meeste GTC’s zijn vrij complete uitvoeringen met grote motoren. In Nederland was de GTC op het laatst leverbaar als OPC, maar deze verdween met stille trom van de prijslijsten.
2. Opel Zafira Sports Tourer
De Zafira Sports Tourer is een grotere verrassing. De auto is nog niet eens zo heel erg lang op de markt, de derde generatie werd in 2011 geïntroduceerd. Sterker nog, bijna precies twee jaar geleden werd de auto nog voorzien van een vrij forse facelift. Normaliter kan een model dan nog drie of vier jaar mee, maar de verkopen in dit marktsegment zijn dermate gekelderd dat het geen zin meer zou hebben om de Zafira in productie te houden. De eerste generatie was een enorm populaire auto, in 2001 werden er meer dan 15.000 van verkocht in Nederland. De laatste jaren lag dat getal veel lager. De importeur mocht blij zijn als er meer dan 1.000 Zafira’s van een setje gele platen werden voorzien.
Zelf eigenaar geweest van de Astra GTC OPC, vind het nog steeds 1 van de mooist vormgegeven auto’s de ik heb gehad.
Was geen hol aan om in te rijden overigens, zeker niet met de wel bekende slechte versnellingsbakken die Opel gebruikt en het lomp zware gewicht van de auto.
@visje66: Ik geef je helemaal gelijk. Ik heb er nu zelf een half jaartje eentje, die versnellingsbak is zelfs met een shortshifter een ramp van eerste naar tweede versnelling. Wel enkel slecht als je eens flink wil accelereren, bij normaal sportief gebruik merk je er niets van.
Maar voor de rest heb ik er wel veel plezier aan. Stage 2 getuned naar 320pk en 490Nm bij een aanvaardbaar verbruik.
Ook de 20″ wielen zijn goed te doen met het aanpasbaar onderstel. Dat zijn zelfs de woorden van mijn vrouw!
@cossiekiller: zelfs slechter dan een MB A klasse (W-176)?
@toyotaprius: Geen idee, nog nooit mee gereden. Staan die daar ook voor bekend?
De mijne heeft een shortshifter zodat hij al niet zo snel stukgaat.
@cossiekiller: even een serieuze vraag! Stage 2 getuned, wat houd dat in voor wat betreft de werkzaamheden welke er aan gedaan zijn?
@rhellema: normaliter geldt voor Stage I alleen een chip.
Bij Stage II wordt ook het inlaat- alsmede het uitlaat traject geoptimaliseerd. Dus chip, luchtfilter, intake, uitlaat, kats en dergelijke. Dus alles om te zorgen dat motor beter ademt.
Stage III is vaak de vervanging van essentiële hardware als de turbo’s, intercoolers bovenop wat al met stage I en stage II al gedaan is.
Stage IV is nog extensiever. Denk aan versterking van cilinderbussen, het uitboren van de cilinders en dergelijke. Zeer kostbaar.
Het is een beetje afhankelijk per motor wat een goede aanpassing is. De ene motor heeft nu eenmaal meer reserves dan de ander.
@willeme: hartelijk dank voor de info. Weer iets geleerd vandaag.
@rhellema: Zoals Willeme zegt… in/uitlaattraject aangepast naast de softwareaanpassing.
@cossiekiller: jij ook bedankt voor je reactie. Heb me eigenlijk nooit zo bezig gehouden met tuning dus mijn idee over stage 1, 2 en verder dat dat dus het pakket was wat de tuner aan bied. Zoals ik het nu begrijp zijn dit een soort vuistregel waar zo’n beetje iedere tuner zich aan houd echter op detail zou dit wat verschillend kunnen zijn.
In ieder geval heel veel plezier met je Astra (wat met dat vermogen wel moet lukken?).
@rhellema: kolere wat een dramatische zin…KOFFIE!!
Voor die Zafira komt er vast wel een 7 persoons suv of crossover.
@joejojo2012: DS7 met een andere badge.
@joejojo2012:
Die is er al: 5008
Zal er mee te maken hebben dat het beide relatief oude auto’s en op niet Franse techniek geschoeid zijn. De licenties zullen niet opwegen tegen de aantallen. Verwacht zeker op basis van de nieuwe C4 Picasso wel weer een Zafira.
@breinstein: ik denk dat ze eerder alles op de crossovers gaan gooien
@Gulli: moet een serieuze crossover zijn wil je plaats kunnen bieden aan 7 personen, iets wat met die MPV’s wel kan.
Op de 2dehandse markt kosten ze ook bijna geen drol meer.
Waren de Crossland X en Grandland X niet al op de markt voor de overname?
Want in het artikel klinkt het alsof deze na de overname kwamen.
Trouwens er zijn nog meer Opel modellen die op een platform gebouwd zijn van een andere fabrikant.
@dees: klopt, alleen zijn ze in samenwerking met PSA ontwikkeld al voordat de overname gebeurde.
@dees: Who cares ?
Die twee modellen zijn werkelijk twee van de meest trieste auto’s welke te koop zijn momenteel.
Die GTC is nog altijd een model waar ik graag even twee keer voor omkijk. Alles klopt gewoon optisch gezien, en de typische Opel styling van die generatie komt op dat model perfect tot z’n recht.
Maar ja, in Nederland geen 14%, dus bij voorbaat destijds al kansloos.
Die GTC is er 1 uit de categorie, oja die bestaat ook nog.
Jammer! De leukste Opels verdwijnen. Ik had liever de Karl zien gaan.
Het is gewoon “Zafira”, zonder “Sports Tourer”. ;)
met een Zafira uit 2012 in het ouderlijk huis (daarvoor eentje van de 2e generatie) kan ik niets zeggen dat ’t uitermate praktische auto’s zijn. Dat er geen beleving bij zit weet je vooraf, maar wil nog niet zeggen dat ’t niet handig is. Enige echte nadeel; zwaar en onzuinig.
Ik had eerder verwact dater gestopt werd met de Opel Karl. Immers is dat een chevrolet/deawoo.
Geldt enkel voor de rechtsgestuurde Zafira? De Zafira is net opnieuw gehomologeerd met WLTP/Euro 6d-TEMP (en de Astra GTC niet)!
De meerwaarde van Opel op de huidige automarkt is ver zoek. Onlangs nog naar de garage geweest om te kijken voor een opvolger voor mijn moeder haar Agila. Laat ons zeggen dat buiten de Adam met de wat kekke kleurtjes het gamma op sterven na dood is en wat omgekatte PSA producten gaan hier echt niet bij helpen. De Crossland X al gezien? Ik vond de Meriva al niet zo denderend maar met deze hebben ze toch volledig de plank misgeslagen. Precies of ze dachten bij de ontwerpafdeling: ‘hey laat ons nog sneller failliet gaan’.