Een Omega met wat Lotus-goodies vinden jullie heerlijk, maar kan dit voormalige topmodel jullie goedkeuring eveneens wegdragen?
Als merken die groot zijn geworden met kleine auto’s opeens grote luxe wagens gaan bouwen, dan kun je meestal van twee dingen aan: ze zijn gaaf (*dit is een mening) en niemand koopt ze. Denk aan de Volkswagen Phaeton, Lancia Thesis, Citroën C6 en Renault Vel Satis. De gaafste van deze ‘onsuccesvollen’ is wat mij betreft echter de Opel Senator B.
Opel bouwde al langer grote auto’s. Tijdens de oorlog lieten de opperschurken zich rondrijden in Opel Admirals, terwijl Opel met de Diplomat V8 de Europeanen wat onvervalste Amerikaanse swag probeerden te verkopen. Deze Diplomat werd in 1978 opgevolgd door de Senator. Zonder V8, maar wel met een hele rits aan zespitters en natuurlijk achterwielaandrijving.
Zo hoekig als die Senator A is, zo glad is zijn opvolger. In 1986 presenteert Opel de uiterst gestroomlijnde Omega als opvolger van de Rekord en op basis daarvan bouwen ze dit topmodel. De wielbasis blijft met 2,73 meter gelijk, maar van neus tot kont is de Senator bijna twintig centimeter langer. Dankzij een fraaie blokjesgrille, een groter achterste zijruitje, meer chrome en het ontbreken van afgeplatte wielkasten weet Opel knap te verdoezelen dat we hier eigenlijk naar een wat luxere Omega kijken. Sterker nog, de Senator ziet er stiekem gewoon heel bad ass uit.
Daar waar je de Omega nog met weinig vermogende vierpitters kon krijgen, vond je onder de kap van de Senator enkel zes-in-lijn benzinemotoren. Bij Opel heb je de keuze uit een 2.5, 2.6 of een 3.0, maar bij Irmscher doen ze er doodleuk een litertje bij. Deze gigantische 4.0 zespitter is goed voor 272 pk en 387 Nm en is met een top van 255 km/u absoluut Autobahnfähig.
Erg succesvol was de Senator niet, want voor dat geld kocht men toch liever een BMW of Mercedes in plaats van een Opel. Je verwacht het niet. In 1993 viel het doek dan ook voor Opel’s topmodel en moest de nieuwe Omega het voortaan in zijn eentje gaan opnemen tegen de Grote Drie. Heel even leek er nog een Omega V8 te komen, maar op een enkele prototypes en showmodellen na kwam dat project helaas niet van de grond. Sterker nog, zelfs de Omega kreeg geen opvolger. Nog eenmaal probeerde Opel het met de Signum, een wat ruimere Vectra, maar ook dat bleek een mislukking.
Tegenwoordig is de Senator zo goed als uitgestorven. In heel Nederland staan er momenteel drie te koop, waarvan twee van de eerste generatie en maar eentje van het door mij geliefde model. Zelf bij onze Oosterburen staan er nog maar enkele tientallen exemplaren te koop, waarvan de meeste zich ook nog eens in een staat bevinden die doet vermoeden dat het niet nog vele jaren zullen uithouden. Wat mij betreft jammer, want deze Senator is een van mijn guilty pleasures. Maar het eindoordeel is aan jullie, laat het volk spreken!
peug206 zegt
Gaaf. Ubervet
dromedaris zegt
Doet me terugdenken aan mijn opa die me kwam halen van school in deze bak en toeterde naar de nonnen.
kroelkip zegt
Idd! Super gaaf! Retro en oldscool
mijosu zegt
@kroelkip: Ja, toen vonden pluche (of is het pullman?) prachtig. Waar is de goeie ouwe tijd gebleven.
arjontje zegt
@mijosu: klopt was pullman bekleding.
doewap zegt
@mijosu: we vonden het toen ook mooi om 1800 kilo op twee wielen door een slalom gejaagd te zien worden. Dat was toen een teken van echte kwaliteit.
ej20g zegt
Ik vind ‘m ontzettend gaaf. Nou heb ik sowieso wel iets met grote Opels, dus de Senator mag niet ontbreken.
jeffreyd zegt
Je kunt er zelfs mee sms’en (soort van). Ver zijn tijd vooruit!
mfacey zegt
Mijn oma in de UK had de Vauxhall uitvoering. Als klein mannetje vond ik het digitale instrumentarium super cool ?
Graafke zegt
Inspiratieloos ontwerp wat mij betreft. Achterste stoelen met telefoon en fax? is wel heel gaaf.
roppp zegt
@graafke: het ontwerp van de neus is regelrecht gejat van een studiemodel van Pininfarina, de Ferrari Pinin. Dit zou de eerste 4-deurs Ferrari moeten worden, maar heeft het productiestadium nooit gehaald.
Graafke zegt
@roppp: wist ik niet. Leuke aanvulling!
roppp zegt
@graafke: https://www.google.nl/search?q=Ferrari+pinin&oq=Ferrari+pinin&aqs=chrome..69i57j0l3.7461j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=fGp-D7Z9zvF76M%3A
Graafke zegt
@roppp: die is beter gelukt! Bedankt voor het delen!
roppp zegt
@graafke: desalniettemin heb ik dit altijd een fraaie Opel gevonden (samen met de Lotus Omega).
doewap zegt
@Graafke: ja je kan er zelf eigenlijk niet meer bij, maar o o o wat was dat mooi
uselessguy zegt
Heeft wat mij betreft een aantal amerikaanse uiterlijke kenmerken, dat is positief. Verder heb ik niet zo heel veel met het merk zelf..
potjak zegt
Dit was voor zijn tijd een erg fraaie auto. Als kind vond ik dit mooier dan een Audi 100 om maar iets te noemen.
snolvos70 zegt
Doet me nergens aan denken… Saai, simpel en groot.
En daarom zóóó gaaf!
sjoerd95 zegt
Echt een superwagen! Ik blijf het een schoonheid vinden. Zo jammer dat Opel ze niet meer zo groot maakt. Misschien dat de nieuwe Buick LaCrosse nog als Opel komt. Fingers crossed :-)
cla220 zegt
Verschrikkelijk gaaf
rd1991 zegt
Jaa cool ja! Zelfde geld voor auto’s als de Cadillac Catera & co.
lekbak zegt
Gaaf uiteraard. Grote auto’s zijn eigenlijk altijd gaaf.
danone zegt
Heel gaaf!! Hoop dat Opel ooit weer zo’n slagschip gaat maken. Ben alleen bang dat geen hond dat gaat kopen want een Opel is en blijft immers een Opel, zoals vaak geschreven wordt.
moveyourmind zegt
Dat digitale dashboard, dat is pas gaaf!
Veel mooier dan die displays van nu, gewoon een fraai staaltje old school digitale techniek. De kans is klein, maar als je er ooit één tegenkomt waar ook nog een fax en telefoon achterin zit zou ik me geen seconde bedenken. Zoiets moet je gewoon ooit in je leven gehad hebben.
Maar ook de gewonere versies zijn uiterst charmant. Als je achter het stuur zit zit je nog onmiskenbaar in een Opel, niet de mooiste materialen, maar wel een goede zitpositie en lekker verscholen achter dat hoge dashboard. Dat heerlijk kraakt terwijl het dikke blok voorin zijdezacht zijn werk doet.
drdrift zegt
Eerst een omega 3000 24v stationcar, toen een senator 3.0 24v. Fantastische auto’s. Ook nog 2 jaar zomeravond c ompetitie gereden op Zandvoort in een handgeschakelde 30 24v. Op rechte stuk alles voorbij. Prachtig blok.
marinepower zegt
Ik zeg doen!
petrolhead4life zegt
M’n pa heeft er jaren een gehad. Erg leuk apparaat, vooral omdat hij de 3.0 6 cilinder had. Het klonk geweldig. Zelfs een keer ermee op de Ring geweest. Helaas roestte die ook heel erg. Hij heeft hem een paar maanden verkocht omdat het toch te duur werd om het te repareren (onderdelen zijn erg duur). Anyway toch erg leuke jaren met die auto gehad. Hij rijdt nu een 5 serie touring en die spreekt mij eigenlijk meer aan dan de Senator
sjaterantekomen zegt
Zeker vet! Maar de Feloranje Commodore van mijn vader was toch wel de Bomb! In mijn herinnering met Opel. Verder mwah
dolledries zegt
Gaaf.
Maarten zegt
Kei gaaf. Helemaal als het een 3.0 24v is met digidash.
csx3000 zegt
Ik zie toch nog toekomst voor Opel de jeugd vind deze super gaaf…
dawwg zegt
Interieur is cool; zeker met die pluche stoelen en digitaal dashboard; maar exterieur vind ik maar niets; dan 10x liever een Omega ….oja: en Kadett spiegels :(
bertorelli zegt
Size Does Matter!
Grote auto’s zijn simpelweg ‘beter’.
Thomas20vt zegt
Heel erg dik! Had vroeger een vriendje in de straat en zijn vader had een nieuwe aubergine kleurige Senator 3.0 24V CD gekocht. Wat was een dik ding toen, gewoon bijna 120.000 gulden toen. Het digitale dashboard, stoelverwarming op de achterbank, schuifdak, honingraat velgen en die dubbele rechthoekige uitlaten, was echt een dikke verschijning toen (vind iknog steeds). Voor die tijd ging hij ook goed van zijn plek en dan mooie roffel van die mooie 6 cilinder… :)
unknown234 zegt
@thomas20vt: Zo’n uitvoering had mijn vader destijds (toeval?). Was zijn eerste 6 cilinder en hoor hem er af en toe nog wel eens over. Flink wat ritjes naar Duitsland destijds, leuke herinneringen daardoor.
Dutchdriftking zegt
Opel interieur uit die tijd, heerlijk!
thomasthomas zegt
Was vroeger toch een beetje de auto voor de armere timmerman, metselaar die geen mercedes kon betalen. Kan het weten want heb een tijd stage gelopen in mijn jeugd bij een bouwbedrijf met 100 man personeel. Daar reden ze rond maar ze wilde liever een mercedes of bmw haha…
mohhh zegt
Ik heb me wel eens laten vertellen dat de meeste Senators in het Westland verkocht zijn. Al die tuinders kochten er eentje om hun aanhangers met tomaten mee naar de veiling te trekken. Ik vind het trouwens nog steeds een geweldig mooie auto. En dat kan ik van geen enkele hedendaagse Opel zeggen helaas…
baap zegt
Manmanman, ik begin hier echt van te kwijlen. De Senator 3.0 is een snoepje. Fuck VAG, Merc en de Beemers. Oude Opels rule bigtime.
toyotafortuner zegt
Hou sowieso veel van hoekige 80s bakken. Dus ook van een Senator
renegade zegt
Jaaaaaa! Van god los
ter zegt
Gaaf alleen die grill al.
arjontje zegt
Een geweldige auto.
En toen al met instelbare schokdempers met comfort normaal en sport. En die dikke 3,0 24 klepper.
Dit vond ik als kind echt geweldig, helaas reden mijn ouders maar een omega. Met die dikke 2,0 8 klepper en automaat. 0 tot 100 in drie dagen :D
Thomas20vt zegt
@arjontje: reden mijn ouders ook. Een donkerpaarse 2.0 Diamond met een 70 liter gastank achterin.
LaLancia zegt
“Als merken die groot zijn geworden met kleine auto’s opeens grote luxe wagens gaan bouwen, dan kun je meestal van twee dingen aan: ze zijn gaaf (*dit is een mening) en niemand koopt ze. Denk aan de Volkswagen Phaeton, Lancia Thesis, Citroën C6 en Renault Vel Satis.”
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Lancia is namelijk groot geworden met… grote auto’s! En ook Citroen heeft (lange tijd) bekend gestaan om z’n grote auto’s.
Maar ot: een Senator is natuurlijk gaaf. Wat jammer toch dat massamerken steeds minder grote auto’s (kunnen) maken. Ik zeg, breng ze terug!
michaelcorleone zegt
Een bijna onverwoestbare dashboard.
Capibaro zegt
Heel vet. Deze bak was helemaal uit mijn geheugen verdwenen. Nu zit ie er weer in
Design_Driven zegt
Ik had er een heel mooi model van zijn voorganger in 1;24 maar vond deze altijd mooier. Vooral de gril en donkere achterlichten sprake mijn aan.
mrmiyagi1982 zegt
Ik heb er ook 1gehad je rijd echt als een koning in zon senator. En behoorlijk wat power in die c30se.
Toen gesloopt voor de motor. Die hangt nu in mn manta. *big smile*
ikbenmnzus zegt
@mrmiyagi1982: Klinkt als een leuk projectje.
pinut187 zegt
Nee word hier niet warm van. Dan zie/heb ik liever een Phaeton of een Thesis.
balboni zegt
Vind het 3x niks
borrelnoot zegt
Gaaf! Altijd een van coolste Opels gevonden.
undifined1 zegt
Dikke bak zeker, voor NL ook prima, alleen het probleem met opel motoren: nicht autobahnfest, oftewel vol gas in 5 uur van Hamburg naar Munchen blazen kunnen ze niet aan
timmehh zegt
He, een Maasdijkse Mercedes ;) (zijn er hier 0174-ers?)
woutel zegt
Jammer dat er tegenwoordig nog maar weinig fabrikanten een poging doen in dit segment. Een beetje meer variatie zou het straatbeeld ten goede komen.
AMG zegt
Schitterende auto’s waren dat, en vooral het heerlijke 6 cylinder. Vind oude Commodore modellen toch wat mooie.
mrmiyagi1982 zegt
@ikbenmnzus
Is idd een heel project afhankelijk van hou je hm inbouwt. Ik heb voor de moeilijke manier gekozen. Met als gevolg.,Een manta met 6cilinder, Die super strak stuurt.
730ld zegt
Je kan zeggen wat je wil maar toen maakte ze nog lekkere motoren
mercedesw140 zegt
Geweldig! Normaal gesproken heb ik een grote hekel aan Opel. De Senator A vind ik leuk maar de Senator B is de mooiste Opel ooit vind ik.