Het gaat slecht met de Europese automarkt en Opel is -wederom- één van de merken die de klappen moet opvangen, zo lijkt het.
Het doorgaans goed ingelichte Duitse dagblad Spiegel meldt dat Opel van plan is om de productie aantallen in Europa minstens 10% terug te schroeven in verband met de tegenvallende verkopen op de Europese markt. En dat in een tijd waarin het verliesgevende merk het al zo zwaar heeft met het gedwongen sluiten van de fabriek in Bochum en arbeidstijdverkorting voor het fabriekspersoneel. Zelfs Opeltuner Irmscher kon de crisis niet langer het hoofd bieden en stopte ermee.
Toch waren we na een aantal recente berichten weer iets positiever gestemd. De samenwerking tussen GM en PSA lijkt nu eindelijk rond en dat biedt toch perspectieven. Helaas kan deze deal dus schijnbaar niet voorkomen dat Opel haar productie van 1,19 miljoen auto’s in 2011 terugbrengt naar 875.000 in 2013 (de cijfers over 2012 zijn nog niet vrijgegeven door Opel). Een woordvoerder van Opel wilde niet reageren op de exacte krimp maar gaf aan dat Opel haar marktaandeel gelijk wil houden, in een krimpende Europese markt (7,2 procent krimp t/m november dit jaar en de vooruitzichten zijn somber) zouden de berichten dus kunnen kloppen. Volgens de laatste cijfers zou het marktaandeel van Opel 6,8% zijn in de maanden januari tot en met november 2012.
Het ziet er somber uit voor Opel zo op de drempel van het nieuwe jaar maar wij houden goede moed. We zien immers graag nieuwe, snelle speeltjes als de Astra OPC uit Rüsselsheim komen.
JH zegt
Schroef de productie van vuurwerk terug!
Ik lig nu wakker in me bed door die rotzooi
amd762mpx zegt
@JH: laten we 2 vliegen in 1 klap slaan…. vuurwerk & Opel fabriek? Double win!
ej20g zegt
@amd762mpx: er is niks “win” aan het sluiten van (een) Opel fabriek(en).
amd762mpx zegt
@ej20g: voor personeel uiteraard niet. Maar om nou te zeggen dat Opel mooie auto’s maakt. Natuurlijk zijn het wel degelijke auto’s maar geen nekkendraaiers.
fabian zegt
Wat een zeiker over vuurwerk
JH zegt
@fabian: ach ja mijn vuurwerktijd zit er al op. Maar blijkbaar vragen sommige volwassenen nog naar lawinepijlen….
RubenPriest zegt
En de Aziatische markt ? Zag voor den drommel maar weinig Opels rijden daar.
jrk68 zegt
@rubenpriest:
Misschien omdat Opel van GM alleen op de Europese markt mag opereren….
RubenPriest zegt
@jrk68: dat wist ik niet ;)
chrizzl97 zegt
Wel jammer voor Opel, het merk was net lekker bezig . Ik snap al helemaal niet hoe bijvoorbeeld donkervoort het overleeft.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@chrizzl97: niet
jrk68 zegt
@chrizzl97:
Dat is relatief simpel, niet meer uitgeven dan er binnen komt. En een trouwe klantenkring.
Vergis je vooral niet in de marge op een Donkervoort.
ropbp zegt
@chrizzl97: er zijn jaarlijks altijd wel 100 klanten te vinden voor zoiets moois als een Donkervoort. Het is moeilijker om 100 klanten te vinden voor zoiets doorsnee als een Opel. Ze hebben dus nog geluk ;-)
W115 zegt
10% maar? Had erger verwacht aangezien ik Ford toch wel hoger inschatdan Opel.
holbewoner zegt
@W115: In welk opzicht? Als er twee gelijkwaardige merken zijn… dan zijn het wel Opel en Ford imo.
lincoln zegt
als er 1 fabrikant wel hard heeft gewerkt om zijn modellen en kwaliteit op orde te krijgen is het Opel wel ..
jammer dat er zo,n smet op het merk zit ..
speedie zegt
Neem nu de Insigna. Het model op zich is wel best leuk maar in vergelijking met de buitenafmetingen is het binnen wel heel krap. Het dashboard is ook veel te overladen met knopjes en onoverzichtelijk. Voor de gemiddelde Opel koper gaat het in de eerste plaats niet om design trekjes maar om het praktische en functionele en daar lieten ze steken vallen. Directe concurenten als de VW Passat of Skoda Suberb scoren op dit vlak een pak beter en dan is de keuze snel gemaakt.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Misschien wil Victor Mueller wel iets proberen? Hij heeft vast wel een goed plan…
Freewarefreak zegt
Zonde zonde. Raar dat zo’n groot merk in 20 jaar zo afgegleden is. Ik kan mij nog herinneren dat toen de Kadett de Astra etc altijd op 1 stond in de verkooplijsten. Ze haalden meer auto’s als VW.
En nu? Nu doen ze er nog maar 875.000 per jaar. En lelijk zijn ze niet. Zo’n Insignia, splinternieuwe Astra 2013, de Adam, dikke auto’s om te zien.
Maar je zou toch verwachten dat ze dan productie capaciteit genoeg hebben. Mijn collega wou een Opel Mokka. Levertijd 20 weken! Was ING carlease het niet mee eens. Dus nu heeft ie een Hyundai iX35. Tja Opel zo gaat het ook niet lukken.
moveyourmind zegt
Opel had vroeger een uiterst trouwe klantenkring. Niet de meest spannende auto’s en de afwerking niet heel verfijnd, maar tegelijk wel heel functionele en gewoon goede auto’s. En met een redelijke prijsstelling. Al met al voldoende voor een goede plek in de markt tot de Koreanen op de markt kwamen. Die konden dit soort auto’s ook bouwen, maar dan goedkoper. Niet onbelangrijk als je je auto zelf aanschaft. En met 0% rente deals kon Opel de strijd ook niet winnen: bij de Koreanen kon je ook ‘goedkoop’ lenen.
sulobb zegt
productie vectra is stopgezet…
Faceliften zijn erg ( vooral die van de astra…
…
Wat verwacht je dan nog….
+ opel heeft na de insignia ook nog een grotere model nodig vindt ik…