
Er was al eerder een richtprijs bekend van de Opel Rocks-E, maar nu is de definitieve Nederlandse prijs bekend. En die is scherp!
Auto’s in Nederland zijn duur. Dat hoeven we je niet uit te leggen. Een elektrische auto is gemiddeld nog duurder dan een benzineauto. Maar nu is er een elektrische auto, of eigenlijk autootje moeten we zeggen, die het anders doet. Dat is de Opel Rocks-E, de Nederlandse prijs is nu bekend.
Er was al eerder een richtprijs naar buiten gekomen. Toen werd duidelijk dat je een prijs onder de 10.000 euro kon verwachten. De definitieve prijs van de Opel Rocks-E ligt inderdaad onder de 10 mille. Vanaf 8.499 euro om precies te zijn. Daarmee is de Rocks-E in één klap de goedkoopste elektrische auto van Nederland






Heel ruim is het niet en met 8 pk is het ook geen volwaardige vervanger van een gewone elektrische auto. Maar daar is de prijs dan ook naar. Door zijn vormgeving valt het voertuig tussen een scooter en een echte auto. Daardoor mogen 16-jarigen met een bromfietscertificaat of rijbewijs B ook in dit ding rijden.
De snelweg moet je niet opdraaien met de Opel Rocks-E. Je hebt namelijk een topsnelheid van 45 km/u. Omdat je een kleine 5,5 kWh-batterij hebt is de auto lekker vlot opgeladen. Al in 4 uur met een gewoon 220V stopcontact. Optioneel kan je ook met een type 2-stekker laden bij een AC-oplaadpunt. De actieradius bedraagt 75 kilometer WLTP. Dat komt een beetje overheen met een e-bike. Alleen zit je in de Rocks-E droog.
Nu de prijs bekend is geworden van de Opel Rocks-e, kan de importeur ook melden dat de auto vanaf dit kwartaal geleverd wordt. Na Duitsland is Nederland het tweede model waar de Rocks-e verkocht gaat worden.
Is toch gewoon een Citroen Ami met Opel logo? Daar kom ik nog lagere prijzen van tegen dan de hier genoemde 8.499. Maar Citroen durft hem zelf niet te noemen op hun website dus heb zo m’n vraagtekens bij de verkrijgbaarheid.
Klopt, maar de Citroën Ami wordt hier in Nederland niet verkocht, die is vooralsnog alleen in Frankrijk te krijgen. Nou weet ik niet wat er nog bovenop komt als je hem importeert, maar heel veel goedkoper dan de Adam Rocks E zal ‘ie niet meer zijn nadat je de import en transportkosten bij de prijs hebt opgeteld. Plus, als er onverhoopt iets niet helemaal in orde blijkt en je aanspraak moet maken op garantie zal je naar je Franse dealer terug moeten.
@Edge: is in België ook gewoon leverbaar. Zijn zelfs al paar Nederlanders in België een Ami komen kopen
Waarborgen zijn Europees geregeld en van toepassing in heel Europa, aangezochte dealer kan hooguit stellen dat hij binnen de 9 maand geen afspraak meer in te boeken heeft (cfr Motoren Zimmer bvb)
Dit is géén auto maar een brommer. En een betrekkelijk dure ook nog. De goedkoopste EV is de Dacia Spring voor € 18.000,-.
@pomoek de Dacia Spring wordt er ook niet goedkoper op en kost minimaal € 19.850. Ik heb er ambivalente gevoelens bij, het is een soort duizenddingendoekje. Handig, goedkoop, komt altijd wel eens van pas, maar niet iets om blij van te worden.
De Opel Rocks-E is geen auto, maar een brommobiel. Het is dus niet de goedkoopste elektrische auto.
Noch is het de goedkoopste EV, want een fiets is ook een voertuig en elektrische fietsen zijn goedkoper dan deze Opel.
Wel is de Opel Rocks-E de goedkoopste elektrische brommobiel. Maar (samen met de Citroën-variant) ook de enige bij mijn weten.
Ziet er in ieder geval beter (of minder erg) uit dan de electrische Canta :
https://www.waaijenberg.com/canta-e-comfort/
En kost de helft.
Dus eigenlijk is dit een hippe elektrische brommobiel voor de korte stukjes.
@lecomte een Birò, maar dan van Opel of stiekem gewoon een Canta voor de beter gesitueerden. Om alle boodschappenrondjes binnen de stad altijd af te kunnen leggen zonder nat te regenen.
@stekkerkoning: Maar dan voor praktisch de helft van de prijs. Een Canta of Birò is bijna 2 keer zo duur.
@lecomte de Birò Winter – een zomereditie is er niet – kost € 13.495 en dat is de goedkoopste. Een Canta is best een beetje duur duur. (Zie die schitterende website met een grijze elektrische Canta voor een muur van betonsteen met een wat trieste kantoorplant voor het kleurcontrast https://www.waaijenberg.com/canta-e-comfort/.) Als je recht hebt op zo’n ding, is er iets van zorgbudget voor beschikbaar en is het toch betaalbaarder. Geloof ik, hoop ik. Het is een wonderlijke paradox.
Ik ben bang dat het nog triester is.
De foto van de Canta is gemaakt in zijn natuurlijke habitat… het bejaardentehuis.
“Door zijn vormgeving valt het voertuig tussen een scooter en een echte auto.” Eerder tussen een baksteen en een skelter
Mijn stiekeme hoop was dat de aloude Renault Twizy de betaalbaarste quadricycle (zo heet deze voertuigklasse officieel) zou zijn. Maar helaas, dat Renaultje moet minstens € 12.490 kosten. Voor dat geld mag je er zelf een deurachtige constructie bij bedenken en zit je dus nogal open en bloot in weer en wind. Een duizendje of wat later heb je wel een Twizy die dicht is én 80 km/u kan. Dat is ook wat waard.
Laat de fabrikanten eens een onder de 10K auto maken met een fatsoenlijke Vmax(110km/h ), de Aygo van 2022. Maar zal wel niet genoeg aan verdiend worden.
@faalhaas: Exact. Er zijn denk ik genoeg mensen die kunnen leven met een auto zonder ludicrous mode. Maar wel een auto die gewoon, minimaal, 100 km/h kan halen. Ik moet regelmatig over een stuk weg rijden waar brommobilisten met 45 op de rijbaan rijden. Dat zijn een paar best lange kilometers.
Fabrikanten willen van alles verkopen, kinderen van 16 jaar hiermee op 80km weg in overdekte brommer. Neen slecht plan, levensgevaarlijk en hersenen pas over 10 jaar volgroeid.
Een Aixam of Ligier doen het niet beter en kosten op de koop toe nog es het dubbele.
Van de week mee gereden. Beste een leuk ding voor t geld, zeker in vergelijking met andere brommobielen. Maar het is niet meer als een dunne rolkooi met plastic panelen eromheen.
Een Aixam of Ligier doen het niet beter en kosten op de koop toe nog es het dubbele.
Enfin een Mehari dus.