Hiermee maak je de blits op verjaardagen. Dat je Opel Rocks-e over een vermogen van 8 pk beschikt.
Je ziet meteen al aan het uiterlijk dat we hier niet met een gewone auto te maken hebben. Premium scootmobiel, is wat ik je hoor denken. Opel omschrijft het zelf als een SUM, wat dan weer staat voor Sustainable Urban Mobility. Oftewel een duurzame mobiliteitsoplossing voor in stedelijk gebied. Om het maar in dure woorden uit te drukken.
Opel heeft de Rocks-e bedacht met het oog op een brede inzetbaarheid. Het autootje kan al gereden worden door 15-jarigen met een AM-rijbewijs. Het is ook meteen een verklaring waarom het vermogen van de Rocks-e niet bijster indrukwekkend is. Met het vermogen van 8 pk is een topsnelheid van 45 km/u mogelijk. Het is een volledig elektrisch voertuig met een 5.5 kWh batterij. Je kunt er tot 75 kilometer ver mee komen. Het opladen van het autootje duurt maximaal 3,5 uur. Goed voor Nederlanders om te weten is dat mensen langer dan 1.90m volgens Opel gewoon in het ding passen.
Opel Rocks-e
De Opel Rocks-e is 2,41 meter lang en er kunnen twee mensen in plaatsnemen. Het ding weegt 471 kilogram. En ja, Opel gaat dit daadwerkelijk verkopen. Het is niet het zoveelste concept. De verkoop start dit najaar bij geselecteerde dealers in Duitsland. Overige markten volgen in de loop van 2022. Een prijs is nog niet bekendgemaakt. Het merk zegt echter dat de maandelijkse leaseprijs overeen komt met wat je normaal gesproken aan OV kwijt bent. De aanschafprijs is vergelijkbaar met dat van een kleine auto.
RuVi zegt
Dit is toch gewoon een Citroen Ami maar dan van Opel? Lang leve Stellantis….
knapzuur zegt
Precies wel vreemd dat dat nergens vermeld word in het artikel, Stellantis badge engineering.
janmetdelangeachternaam zegt
@RuVi: ach ja, VAG doet het al jaren met succes
knapzuur zegt
Nou een Seat Ibiza, Skoda Fabia, Volkswagen Polo en Audi A1 zijn wel iets meer gedifferentieerd dan wat Stellantis tot nu toe geprestenteerd heeft en gepresteerd heeft.
Wil je een Peugeot 208 met groot stuur welke niet voor je scherm(en) zit? Neem een Opel Corsa!
Wil je groene accenten in je Citroën Ami? Neem een Opel Rocks-e!
saxoke zegt
@knapzuur: de nieuwe Fabia en Ibiza vind k anders ook identieke kopieën. En onderhuids zijn de 4 vags die je opsomt ook gewoon 1 op 1 kopieeen.
Stellantis rules the sky zegt
Inderdaad en inderdaad vreemd dat dat in het artikel niet genoemd wordt. Wel leuk dat er een Opel versie van komt.
lithiumion zegt
@Stellantis rules the sky: nog even wachten op de Fiat versie, Alfa Romeo versie, Lancia versie, misschien wel een Maserati versie, of diverse Chrysler versies zoals Jeep en of Dodge😉
frank2b zegt
My thoughts exactly! https://www.youtube.com/watch?v=w9QdRGT3Vvs
Dat de laadkabel als bij een stofzuiger automatisch wordt opgerold vind ik dan weer geniaal. Waarom hebben niet meer EV’s dat?
poeperman zegt
@frank2b: omdat de stroom die door zo’n half opgerolde kabel serieus wat hitte genereert @ 150kw.
frank2b zegt
Kwestie van engineeren: zorg dat-ie altijd helemaal uitrolt.
tjorque zegt
Ze zijn twee nullen achter de 8 vergeten. Want dat is wat je tegenwoordig nodig hebt om nog mee te komen met de file…
Nee ff serieus, als dit betaalbaar is, dan vindt ik dat een hele goede ontwikkeling…
Het is immers een verschrikkelijke verspilling om kostbare brandstof in zo’n lawaaiigere brommobiel te verbranden, terwijl die qua range en gebruik zelden meer doet dan korte ritjes en lang stilstaan…
tinnemans zegt
@tjorque; het lijkt erg betaalbaar; hier staat wat informatie over de identieke Citroen variant; https://zerauto.nl/citroen-ami-de-kosten-op-een-rij/
Op de grachten van A’dam zal een deelscooter vast handiger zijn, maar op veel plekken kan dit het de deelscooters flink lastig maken.
potver7 zegt
Tsja, wat is betaalbaar? Even de electrische concurrentie:
Renault Twizy – vanaf € 12500 (€ 13300 voor de 80 km/u-versie)
Birò – vanaf € 15000
Carver – vanaf € 10000
Daar zal die zich dus tussen moeten begeven.
potver7 zegt
“Opel heeft de Rocks-e bedacht met het oog op een brede inzetbaarheid.”
Opel heeft hier helemaal niets aan bedacht, behalve dat ze dachten dat ze zo’n Ami ook wel iets vonden voor in hun gamma. Enneh, brede inzetbaarheid? Zolang dat binnen de sterk beperkte mogelijkheden van het concept blijft, dan klopt dat…
markz1981 zegt
Dat dacht ik inderdaad ook al: kopie van de Citroen. Ben benieuwd of we dit ook echt veel in het NL straatbeeld gaan zien.
erce zegt
Ik heb zo’n Citroen Ami een week geleden nog in Frankrijk zien rijden. Erg grappig ding, maar wel ontzettend veel kunststof.
volvo480gtt zegt
@erce: ja. Ik zag er ook een hier in Frankrijk. En dat kunststof maakt toch zo veel niet uit? Renault en Smart passen het ook al jaren toe.
En als de prijs zo relatief laag gehouden kan worden
erce zegt
Eens, maar je kan ook proberen om kunststof er wat minder als kunststof uit te laten zien. Het leek net een curverbak.
volvo480gtt zegt
Cool ding. Opzich best een handig karretje voor in de stad
adyton zegt
Het idee is super he en zou echt aangemoedigd moeten worden, want op zich kan je er weinig tegenin brengen. Auto’s worden veel te veel gezien als een status symbool. We rijden te vaak in te grote en te krachtige auto’s voor wat nodig is. Maar probeer mensen eens te overtuigen hierin te rijden… Benieuwd wat er nodig is om ze die stap te laten zetten. Kan enkel wanneer abonnementservices echt aan populariteit winnin, maar is al te vaak gebleken dat dit faalt en weinig interesse in is.
raoufff zegt
Is er ook een houder voor een lachgastank als optie leverbaar, anders wordt dit een enorme flop.
dree16v zegt
Sinds wanneer kun je AM rijbewijs halen op je 15e dan? Theorie vanaf 15,5 en praktijklessen vanaf 16 lees ik? Maar alsnog wel blits!
dree16v zegt
@dree16v: en lelijk trouwens
denniss00 zegt
Auto’s (en ja, daar reken ik dit geval dus ook even bij) beginnen echt steeds meer dat typerende design te krijgen die in films te zien zijn bij auto’s uit de toekomst zegmaar.
bernoulli zegt
Stiekem veel logischer dan een enorme zevenpersoons elektrische SUV met een miljoenmiljard PK.
mpgc zegt
@bernoulli: ja, maar wel even lelijk 😄
bernoulli zegt
Haha, true!
agdesigns zegt
De ami is 6.900 euro in frankrijk. Voor de jeugd wel een leuk alternatief dan een scooter al zijn die dan weer 3x zo goedkoop
b00st zegt
Of te huren…
“De Ami wordt in Frankrijk aangeboden tegen een huurprijs vanaf 19,99 euro (inclusief BTW) per maand met een initiële betaling van 2.644 euro (inclusief BTW) voor een termijn van 48 maanden.”
rogerzz zegt
Jeetje, netto dan 75 euro per maand.. best duur. Ik pak soms een Felyx scooter, als je dat 3 maanden niet gebruikt betaal je 0 euro. En je moet extreem veel rijden voordat je aan de 75 euro zit.
Ik snap de abo-constructie niet, en (oa) Felyx is een stuk flexibeler. Beetje appels met peren zou je denken een scooter huren of een plastic doos met 4 wielen, maar bagageruimte heb je ook niet echt. In Rotterdam staan van die mini-wagentjes ook maar van een ander merk, ben benieuwd wat dat kost.
stekkerkoning zegt
De gemiddelde deelscooter kost meen ik, net als een deelauto van Sixt Share of Drive Now ongeveer 30ct/min. Dat is 4uur en 10 minuten rijden vooraleer het je 75EUR kost. Dat zijn aardig wat stadse kilometers. Bezit van zo’n Ami of Roksie heeft dus alleen nut als je ‘m quasi dagelijks nodig hebt, absoluut niet van fietsen houdt en geen zin hebt in een Birò, Canta of Twizy.
W115 zegt
Ik zou ‘m wel huren als je er op het fietspad mee mag.
mashell zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Poulusma zegt
@rubenpriest
“Hiermee maak je de blits op verjaardagen.” de ‘blitz’ bedoel je zeker 🤪?
Steven zegt
@poulusma: de rocks-e, of ‘roxy’ voor de vrienden 🤣
pomoek zegt
Zucht. Stads auto’s. Bestaansrecht van bijna 0. Even uitgaand van de grote groep gemiddelde Nederlanders. Binnen de stad verplaats je jezelf op een fiets. Of je gebruikt het ov. En voor de enkele keer dat je, binnen een stad, een auto nodig hebt zal dat meestal zijn om iets omvangrijks te moeten vervoeren. Dan heb je hier dus geen reet aan. Dit voegt niets toe, maar beperkt alleen de ruimte van andere weggebruikers.
bernoulli zegt
In een stad als Rome of Parijs hebben dit soort karretjes echt wel bestaansrecht. In Rome zie je niet anders dat fortwo’s, Panda’s, 500jes en ander klein spul. Daar wil je ook niet fietsen als je niet dood wilt. :)
pomoek zegt
@bernoulli: fietsen en niet dood willen gaan is direct gerelateerd aan het zo min mogelijk van dit soort auto’s op de weg.
Reinier zegt
Buiten de grote stad is OV superslecht. En de afstanden zijn groter. Dus voor mensen zonder rijbewijs is zo’n kleine elektrische auto super handig. In Amsterdam rijden overigens ook veel Biro’s en Canta’s.
ghost zegt
Dit bestaat toch al jaren? Het heet een Biro.
MarcoM zegt
Doe mij maar een BMW Isetta, sorry Opel, ik hoop dat de Duitsers de naam goed uit kunnen spreken. Lijkt mij geen succesnummer worden.
pomoek zegt
@reinier: precies! Een pleidooi voor beter openbaar vervoer dus. Daar heb je niks aan dit soort auto’s zonder fatsoenlijke range die, zoals jezelf aangeeft, worden bestuurd door mensen die geen rijbewijs hebben. Lekker 45 km/h tuffen op een 80km/h weg. Dat wordt een slagveld. En dat weten de makers van dit prul ook, vandaar dat ze het Sustainable Urban Mobility noemen en geen Sustainable rural Mobility.
cossiekiller zegt
Het ding heeft wel zo’n gedeelde zijruit a la McLaren F1. Hoe cool is dat? 😁
Turbo zegt
Nog meer koters zonder inzicht in het verkeer.
Wij hadden gewoon een fiets
Die 45km kratjes zouden zowiezo verboden moeten worden.
Net als die omgekatte Volkswagen caddy s naar een MMBS met afgeknotte driehoek.
16 jaar en scheuren dat tuig hier.
Je betaald bijna geen belasting meer en roken die diesels nog erger dan de VAM.