Je hebt er gedurende 5 jaar 8000 ontwerpers en ruim een miljard euro voor nodig maar dan heb je ook een Opel. De Opel Omega vervangt in 1986 eigenlijk 3 modellen, wat een iets hoger ontwikkel-budget misschien rechtvaardigt. Nog steeds is het een indrukwekkende auto, sterk gebouwd, hooguit in de steek gelaten door gebrekkige ondersteuning en weinig begrip.
Hoe hard een merk ook zijn best doet, soms accepteren mensen het niet als echte kwaliteit en/of luxe. Een recent voorbeeld is de Volkswagen Phaeton maar ook de Opel Omega is altijd onderschat.
Tot 1986 heeft Opel een Rekord, Commodore en Senator/Monza. Een grote, matig luxe sedan, een grote iets meer luxe sedan en een hele luxe grote sedan. Drie auto’s met veel overeenkomsten en verschillende ‘stadia van ontwikkeling’. De Senator heeft bij de komst van de Omega een update gehad, de Rekord en Commodore waren ontwerpen uit begin jaren ’70 die tot halverwege de jaren ’80 zijn verkocht. Natuurlijk niet in grote aantallen, tegen het eind van de productie wilde nog weinig mensen hun spaarpot omkieperen voor een grote, verouderde Opel.
Werk aan de winkel voor het merk uit Rüsselheim. Voor een overzichtelijker modellenaanbod willen zij één grote auto, als sedan en station. Deze moet geschikt zijn voor Rekord-rijders, traditioneel tevreden met kleine viercilinders, én directeurs die een zescilinder Senator prefereren. De Omega zal in 1986 aan alle eisen voldoen. Jonge gezinnen kunnen een instapper aanschaffen voor het hetzelfde bedrag als een Golf 3 1.8 GL, opzoek naar luxe kom je met een 2.4CD of Omega 3000 helemaal aan je trekken.
Verreweg het grootste deel van Opels ontwikkel-budget is terug te zien in het onderstel. Let wel: het achterwiel aangedreven onderstel. Vooralsnog is de Opel Omega de laatste Opel die met de ‘klassieke’ Front Engine, Rear Wheel Drive lay-out is uitgerust. Enkel de Opel GT heeft recent nog een poging gedaan.
Waar motoren en uitrusting vooral bij eenvoudige uitvoeringen véél te wensen overlaten is het onderstel op alle auto’s gelijk en subliem. Techniek waar BMW zich niet voor zou hoeven schamen en waarmee ze bijvoorbeeld Volvo ver achter zich laten.
De Opel Omega A is geen sportieve auto maar wel een met zeer betrouwbaar weggedrag. McPherson veerpoten voor, die door de constructie van de draagarmen op alle soorten wegdek daarheen sturen waar jij wilt gaan. Een goed doordachte multilink-ophanging achter. Het geheel is afgesteld op stabiliteit en comfort, niet op ‘hoeken’. Dat laatste is echter, zeker met de Omega 3000, geen enkel probleem.
Een subliem onderstel maar, het moet gezegd worden, soms afschuwelijke motoren. De instap-Omega is een 90 pk 1,8 liter viercilinder. Weinig pit, koppel of prestaties behalve een laag brandstofverbruik (1:13). Interessant wordt het vooral met de ‘3000’.
Slechts een klein spoilertje achterop en een beschaafde bodykit verraden de snelste Omega. Voorin de eighties krachtpatser ligt een 3 liter zes-in-lijn met 177 pk. Bij de belangrijkste concurrent van deze auto (BMW) kost hetzelfde vermogen grofweg €2000,- extra. Dit geldt voor de eerste generatie Omega 3000. In 1989 krijgt de Omega een update, waarbij de 3000 een cilinderkop met 24 (ipv 12) kleppen krijgt en 204 pk. De 0-100 km/u sprint duurt nu nog maar 7,6 seconden (ipv 8,8). Topsnelheid: 240 km/u.
Wat als je nu een Opel Omega aan wil schaffen? Een traditioneel ‘Opel verhaal’. Ze kosten niks, zijn soms zelfs gratis af te halen maar zie eens een goed exemplaar te vinden. Tenzij je een langdurige reparatie met bijbehorende kosten uit wil voeren is goed zoeken vereist. Vroege Omega’s zijn tegenwoordig zeldzaam en een wegenbelastingvrij exemplaar vinden is helemaal moeilijk. De auto is immers pas vanaf 1986 geleverd, de 3000 pas vanaf 1987.
Een goede zescilinder, daar moet je maar net tegenaan lopen. De 2.0 of 2.4 viercilinders zijn zeer goede Omega’s om mee te beginnen. Oud genoeg voor een klein belastingvoordeel en zeer voordelig (€500-€1500 in Duitsland) te vinden. Schrik je van het noodzakelijke onderhoud of de beschikbaarheid van onderdelen dan is het verlies alsnog ‘klein’. Bevalt de Opel-community dan kom je de über-Omega, niet bij Opel gemaakt, ongetwijfeld een keer tegen. Dit speciale model behandelen we een andere keer.
glashelder zegt
Was een mooie bak. Vooral het schuif/kanteldak vond ik fijn.
ropbp zegt
@glashelder: ik was vooral weg van het linker achter ventieldopje…..
martinus zegt
@ropbp: Opels, misschien is dit de enige serie van burgerbakken die ze gemaakt hebben die een beetje met wel nette merken mee kan komen. Door het label, ‘t volk in de wagen en ‘t vake bond op ‘t stuur blijf ik het toch zien als een auto voor de johnies en Anita’s. Maar verschil is er. Als dit de enige droomauto in bereik is…dan er vooral voor gaan zou ik zeggen. In mijn ogen zijn deze auto’s net als de chauffeurs ervan. ‘t is niet wat..en het zal ook niet wat worden.
deeheeventer zegt
@martinus: bont is met een t niet met een d. Helemaal als je begint over ons soort mensen.
kaasboerin zegt
@martinus: Als je een auto koopt op basis van wat er in evt verouderde modellen rijdt kun je beter op je skelter blijven zitten..
Oh nee, daar zie ik ook wel is kleine petjes in rijden..
Dino2400 zegt
@martinus: fake is met een F en niet met een V
sdk16420 zegt
Als het zo’n degelijke wagen is, waarom zie je ze dan nooit meer? Of zijn ze allemaal naar Polen/Libië/whatever? Golf 2 zie ik nog wel af en toe rijden bijvoorbeeld.
ej20g zegt
@sdk16420: hangt er vanaf waar je woont. Veel exemplaren zullen vast ook wel geëxporteerd zijn wat op zich begrijpelijk is. Veel auto’s, vooral grote auto’s, worden hier na maximaal 200.000 km als “op” beschouwd. Dan wil niemand ze meer hebben en gaan ze naar het buitenland. Daar rijden ze rustig nog 2 of 3 ton erbij. Maar dit verhaal is al langer bekend en gaat op voor zoveel merken.
pet2r zegt
Vergeet de Lotus Omega niet! Snelste 4 deurs van zijn tijd
mgmgb zegt
@pet2r:
Dat bedoelen ze met het niet bij Opel gemaakte speciale model waar ze het een andere keer over gaan hebben ;)
ej20g zegt
Ik blijf het een prachtige auto vinden! Vind ook nog steeds dat het ontwerp verre van verouderd is. Eigenlijk gewoon een auto die in het rijtje van onder andere de Volvo 740, 760 en 780 thuishoort. Net als bij de Volvo’s erg jammer dat veel mensen de waarde of charmes van deze auto’s niet inzien. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat de echte liefhebbers deze auto’s met al hun energie in leven houden. Inderdaad jammer ook dat je deze Omega A zo weinig in goede staat ziet.
Ik zou ooit best een Omega willen hebben, maar dan het liefst een B2 met Y32SE. Wij hadden 9 jaar terug een Omega B1 2.0 16V automaat. Heerlijke reisauto, snel zat en verschrikkelijk comfortabel. Helaas weggedaan vanwege een slechte reparatie door de vorige eigenaar waardoor hij maar kapot bleef gaan, daarna overgestapt naar een Astra F 1.6 8V. Ook fijn genoeg maar niks vergeleken met de Omega. Herinneringen…
ropbp zegt
@ej20g: ik heb echt niets met Opels, maar om deze tijdloze Omega te vergelijken met die gebaksdozen van Volvo, gaat zelfs mij te ver!
ej20g zegt
@ropbp: bij mij staan ze in hetzelfde straatje. Beide fantastische auto’s.
mgmgb zegt
Gave bak! Ongelofelijk ondergewaardeerd, vaak mishandeld, verwaarloosd en opgereden. Een beetje zoals Opel zelf. Het is allemaal prima, maar niemand houdt er echt van.
ej20g zegt
@mgmgb: I do! Als ik niet zo verschrikkelijk verliefd was geworden op de Subaru Impreza GC8 reed ik straks Opel… Ik denk wel dat als de Subaru ooit een weekendauto wordt dat er een mooie Omega als dagelijkse auto bij komt.
mgmgb zegt
@ej20g:
Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen!
ej20g zegt
@mgmgb: I love being the exception.
mgmgb zegt
@ej20g:
You should be man, you should be!
kwakmare zegt
Hee, leuk! In zo een heb ik mijn rijlessen gehad. Als je daarin kunt rijden, kun je alles rijden :-)
pinokotsbeer zegt
Leuk artikel Alwood!
splitsecond zegt
pfff 5 jaar en 8000 ontwerpers voor een koekblik? Mijn zoontje van 3 tekent hem in 5 minuten..
Sorry hoor, maar huur dan gewoon een paar italianen in..
dutchiehd zegt
@splitsecond: sar-cas-me….
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchiehd: Denk je… ?
Bartol zegt
oh ja: de Lotus-versie please!!!
jacco_karman zegt
Wat een heerlijke auto, en wat een leuke herinneringen heb ik hier ook aan.. Mijn pa heeft er in totaal 4 gehad / versleten ;):
1e Witte Omega A 2.0 GL van 1988
2e Zwarte Omega A 2.6 CD Diamond 1992
3e Champagne Omega B1 2.0 van 1999
4e Bordeaux rode Omega B2 2.2 Business Executive Bose
Daarnaast 2 keer naar een Lotus Omega gaan kijken… amai amai amai… wat een kanon.. Die komt er als de lotto gewonnen wordt..
Verder zou ik nog wel een blog of 10 kunnen volschrijven over de 4 Opels.. het gezegde Overal Pech En Last dat hebben we met alle 4!!! aan de lijve onder vonden.
Van vast gesmolten sleutels in het contact slot tot vaper lock, tot hele motorblokken aan puin.. gestolen brandstof tank… pffff als ik zo even terugdenk.. maar wel zo’n 600.000 km met deze auto’s gereden..
rufctr01 zegt
Ik heb nooit wat gehad met de Omega.
dennisr zegt
Mooie velgjes op die eerste.. En zijn de velgen op die derde wel origineel? (gewoon de foto’s in de tekst)
jacco_karman zegt
@dennisr: Jep.. zijn origineel opel
henrie zegt
@dennisr: Die zijn wel origineel ja. Maar volgens mij wel alleen op de Omega 3000 24V. Heb vroeger veel in Opel-boekjes geneusd (mijn ouders hadden eerder altijd een Opel) en die velgen komen me daarvan bekend voor…
coupe20vturbo zegt
@dennisr: ze lijken op velgen van Borbet, de A-type als ik het goed heb.
4991 zegt
en niet te vergeten: de cw-waarden van 0.28!
ruubster zegt
altijd al prachtige auto’s gevonden en het is inderdaad jammer dat je ze weinig ziet.
lemans96 zegt
Lelijke lomperik EN het verkeerde merkje d’r op. Dan te bedenken dat die dingen nog als Cadillacs verkocht zijn in de U.S. en Canada. What were they thinking ?
ej20g zegt
@lemans96: niks mis met Opel hoor.
guusboum zegt
Lees niks over de lotus omega, was ook nog wel interessant geweest…
4991 zegt
@guusboum: lees is de laatste en voorlaatste zin
aschie1 zegt
Wij hebben vroeger ook nog een witte station gehad. Gewoon een grappige wagen
autogek123 zegt
Zijn nog gewoon nieuw te koop. Heet Holden Commodore. Ha ha ha.
hansaplast zegt
Die twee sujetten op die karts zien eruit als armloze midgets, scary shit!
toyotafortuner zegt
En weer een leuke artikel @Alwood! Omega’s zjn best wel leuke wagens om te zien. Hier bij mij in de straat zijn er zeker 2 te vinden (weliswaar niet Omega A’s).
Lichtelijk off-topic (maar toch omdat het ook om een Opel gaat): Iemand interesse in foto’s van een Kadett C caravan in een Gulf jasje? (Ik wil ze wel uppen op AJ, maar het lukt me maar niet ze te uploaden zonder dat ze gedraaid op de site komen)
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: het off-topic stukje bedoelde ik meer zo:
Ik kwam vandaag een Kadett C Caravan in Gulf-trim! Maar ik kan de foto’s niet uploaden zonder dat ze gedraaid op AJ verschijnen :(
406_v6 zegt
Heb in december in Duitsland nog bij een strakke 3.0 CD Caravan staan kijken; net 70.000 km op de klok incl. complete onderhoudshistorie, schuifdak, airco automaat….. moest me net iets te veel kosten helaas.
alassad zegt
Hoeveel weegt zo’n omega A eigenlijk. Laatst even gezocht naar het nieuwere model omega, maar met een gewicht rond de 1600 kg houdt het helaas al snel op voor mij. (alhoewel de aanschafprijzen laag liggen)
ej20g zegt
@alassad: naar welk type Omega heb je gezocht? De B1 (tot 1999) doet maximaal zo’n 1550/1575 kg (sedan/station) als 3.0 V6. De B2 (1999-2003) doet maximaal zo’n 1610/1635 kg (sedan/station) als 3.2 V6. De Omega A doet maximaal zo’n 1500 kg. Dus daarin scheelt het niet zo gek veel. Allemaal niet erg goedkoop of zuinig, maar het geld zijn ze dubbel en dwars waard (al moet je het wel hebben natuurlijk).
alassad zegt
@ej20g: 2.5 L B2 was 1590 kg. Toch behoorlijk heavy.
Voor de rest idd wat je zegt; aanschafprijs is peanuts, mrb en brandstof zullen de grootste kostenposten zijn.
ej20g zegt
@alassad: dat klopt inderdaad. De 3.2 is veruit het zwaarst met 1610 kg. Maar goed, dan heb je ook een verschrikkelijk luxe auto van bijna 5 meter lang. En dat is inderdaad ook wat ik bedoel, de wegenbelasting en verzekering zijn niet leuk. Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar, buiten het feit dat die nu óók binnen bereik zijn, ga ik toch voor een Subaru Impreza GT Turbo. In brandstof een absolute zuiper, maar in wegenbelasting per jaar even pakweg 450 euro goedkoper. Tel daarbij op dat de verzekering ongeveer gelijk is (de Omega zou net als de Subaru straks All Risk verzekerd worden) en dat de brandstofkosten niet ver uit elkaar liggen (kwestie van 1 op 7/8 tegen 1 op 9/10) en dat scheelt dan toch al 450 euro. En die 450 euro kunnen weer in leuke goodies voor de Subaru gestoken worden.
Nou zijn het natuurlijk 2 totaal verschillende auto’s, maar mijn insteek was dat als ik mijn droomauto niet kon betalen (Subaru, in aankoop) ik iets anders groters en luxueuzer wilde hebben. Niet alleen de Omega B2 is daarbij langsgekomen maar ook de Volvo 850 T5 en zelfs de Cadillac Seville STS. Toch maar weer terug naar mijn droomauto die nu wél in zicht is.
moveyourmind zegt
@ej20g: je hebt wel smaak! De Cadillac Seville heb ik vorig jaar ook nog overwogen evenals de Chrysler 300M. Vooralsnog niet gedaan, omdat het onderhoud bij deze auto’s behoorlijk duur kan uitvallen. Maar wel erg gaaf, zo’n grote Amerikaan, en die gaat er zeker nog een keer komen.
ej20g zegt
@moveyourmind: onderhoud had ik gelukkig wel zelf kunnen doen, dat doe ik straks met de Subaru ook. De maandelijkse kosten zijn het probleem ook niet, de aankoop was dat. Dat is nu echter uit de weg. De Seville is het voor mij niet geworden in verband met het binnen bereik zijn van de Subaru, maar ik verzeker je dat je veel plezier van zo’n auto gaat krijgen!
moveyourmind zegt
@ej20g: super als je zelf kan sleutelen, scheelt een hoop in de kosten en is ook leuk om te doen. Kan zelf wel wat basis onderhoud, maar dat is bij de specialist niet veel duurder dan wanneer ik het zelf doe. Begrijp dat je de Impreza binnenkort gaat kopen, zie graag foto’s van je nieuwe aanwinst.
norge zegt
Heb er 1 gehad en vond juist het onderstel en de wielophanging zwak gebouwd.Schijfremmen die constant krom trokken en een aandrijfas die zwak was.Wel veel zitplaats en een lekkere rijhouding.
ropbp zegt
@norge: gewoon vijf zitplaatsen toch? Dat hebben meer auto’s.
norge zegt
@ropbp: Ik zeg zitplaats en niet zitplaatsen, oelewapper. :)
JvT zegt
Het is en blijft een lelijk hok. GAT-VER-DAMME!
mmot05 zegt
Wat waren die senator’s toch stoer eyy
awesome zegt
@mmot05: staat er hier één om de hoek. Dikke bak!
coupe20vturbo zegt
Ik heb het broertje van de Omega wel eens in Nieuw Zeeland zien rijden, met een 5.0 V8 en een Holden badge. Wel iets Amerikaanse vormen helaas, maar toch een leuke wagen.
defteling zegt
Ik heb heerlijk genoten van mijn Omega 3000. Bj’89, half-leer, veel luxe electrische dingetjes, dikke velgen en die heerlijke zes-in-lijn. na 2+ ton wel wat roest bij de wielbakken, maar wat een heerlijke, uitgebalanceerde machine. Reed veel strakker dan de Monza.
mout zegt
De Omega scoort anders verrassend hoog in lijstjes ‘worst cars ever’. Meestal als Cadillac Catera, zoals hier: http://www.cars.com/go/advice/Story.jsp?section=top&story=worst-cars-2000s&subject=more
ej20g zegt
@mout: alleen is dat onzin. De Omega B1/B2 waren en zijn ontzettend betrouwbaar, ruim, rap en makkelijk te onderhouden. Misschien dat dat bij de Cadillac anders lag maar bij de Omega in ieder geval niet.
Volvo_440_turbo zegt
De bouwkwaliteit was echt heel slecht, ik kende mensen die een Omega reden, wij reden toen Mazda en ik kan je verzekeren dat was dag en nacht verschil wat betreft kosten en defecten.
Als je meereed in de Omega had je echt het gevoel in een tochtgat te zitten, windgeluiden alom! Dit voor zo’n een ’topmodel’…
moveyourmind zegt
@Volvo_440_turbo: Opels waren toendertijd helemaal nog niet zo slecht: in basis best goede techniek, eenvoudig maar behoorlijk betrouwbaar. Die Omega’s waren echte werkpaarden, reden bij ons in de buurt vaak met een zwaarbeladen tandemasser of paardentrailer erachter. De Mazda ’s uit die tijd waren gewoon extreem betrouwbaar, net als de meeste Japanse auto’s uit de ’80s.
Volvo_440_turbo zegt
@moveyourmind: Ik ken mensen die Omega reden, en wij hebben in onze familie opel gereden, 2 x rekord en 1 x kadett, maar als je ze met Japkes van toen vergelijkt was het echt rommel… Naar mijn mening konden ze het toen niet en nu nog steeds niet, buiten enkele uitzonderingen.
Ik heb mijn eigen bedrijfje,overgenomen van iemand anders, ik heb enkele Opels van de vorige zaakvoerder verder versleten, sorry jongens, Opel = speelgoed…
Ook mijn oude Saab 900 turbo cabrio zit vol Opel onderdelen, wist ik dus eerst niet, ik heb aan dat ding 15000 (!) euro kosten gehad in twee jaar, je denkt altijd, dit is het laatste, dit is het laatste, en je blijft maar investeren. Je wil hem niet verkopen omdat je al zoveel kosten hebt gedaan…
martinus zegt
Opels, misschien is dit de enige serie van burgerbakken die ze gemaakt hebben die een beetje met wel nette merken mee kan komen. Door het label, ’t volk in de wagen en ’t vake bond op ’t stuur blijf ik het toch zien als een auto voor de johnies en Anita’s. Maar verschil is er. Als dit de enige droomauto in bereik is…dan er vooral voor gaan zou ik zeggen. In mijn ogen zijn deze auto’s net als de chauffeurs ervan. ’t is niet wat..en het zal ook niet wat worden.
Quintin zegt
Ben totaal geen Opel fan… maar voor de Omega maak ik wel een uizondering. Sowieso… achterwielaandrijving is altijd de basis voor een goede auto :)
Maar dan wel de Opel Omega EVO500 (of de Lotus Carlton).
hanzel zegt
Groot Groter Omega en zeker de stationwagen mijn God wat een ruimte in dat ding, geweldige auto zet maar neer niet iets om je voor te schamen en zeker de cd uitvoering…. wel de Omega a2 versie dan.
Svda zegt
Toen maakte Opel nog mooie en degelijke wagens in vergelijking met nu.
Vooral de Lotus variant hiervan vind ik een toppertje die ik best wel wil hebben.
KEV9 zegt
De sedan is en blijft een mooie auto, betrouwbaar, super veel ruimte. Tegenwoordig krijg je ze bijna kado bij een pakje boter. Niet stuk te krijgen.
sandervolvo zegt
@Soulmaster: 3 pakjes boter a.u.b.!
hanzel zegt
De 2.0 weegt 1245 kilootjes
De 3.0 weegt 1410 kilootjes
Dus is te doen niet te gek en de laatste zekers met ruim 200 pk in het voor onder… geweldige bak een wolf in schaapskledij, niemand die het ziet en als ze het in de gaten hebben is het te laat.
Burning rubber de klinkers opgestapeld achter je wielen.
2e hands niet aan te komen of heel goed zoeken en heel veel geduld hebben.
defteling zegt
De 3000 24V was verschrikkelijk snel. In een tel of 7,8 naar de 100 en 240 top o.i.d., de superlatieven waren niet aan te voeren in Autovisie, medio 1990.
schellekens006 zegt
Omega was geen verkeerde auto. Echt een reis auto. Ken verschillende mensen die er 1 toen nieuw hadden gekocht. De calibra is toch eigenlijk ook een omega. Zelfde dashboard enzo..
norge zegt
@schellekens006: Nee, Calibra was eigenlijk een Vectra met zelfde dashboard enzo..
omega3000mike zegt
Ik bezit een opel omega 3000 24v dualram uit bouwjaar 1990. Super auto..veel ruimte in de auto,en vooral de kofferbak met achterbank die je om kan klappen voor meer ruimte vanuit de kofferbak. De omega is met 400.000 km op de teller nog steeds een beest,Sterke motor met veel koppel,en hoge snelheid boven de 250 km/ph. De carroserie is was slecht..maar is met de jaren weer opgeknapt. Je ziet ze ook niet meer op de weg,In iedergeval mijn model omega wordt veel gesloopt voor het motorblok met bekabeling,om over te zetten in een ouder type opel zoal Manta of een Monza. Vergis je niet..Deze auto heeft ook een lage CW waarde,waardoor de aerodynamische vorm lucht afbuigt,zodat je luchtweerstand en verbruik minimaal is.. Ik hou de opel omega 3000 levend voor op de weg.. Dikke bak…