We hadden tot nu toe alleen een voorkant gezien, maar dit is hem dan, in volle gevleugelde glorie: Opels Monza Concept.
Nadere informatie ontbreekt nog, dus we beperken ons tot wat we zien. Het is een concept uit de categorie ‘vrij ver verwijderd van productie’, dus we moeten hier meer een designrichting uit halen dan direct een nieuw model er uit te filteren.
Het eerste dat in het oog springt zijn twee vleugeldeuren waar Icarus jaloers op zou worden. Ze lopen over de gehele lengte van de A- tot de C-stijl, een B-stijl ontbreekt. Niet alleen komt dit tegenwoordig mondjesmaat in productiemodellen voor (B-Max, i3), voor conceptmakers is een B-stijl alleen maar een sta-in-de-weg. Designers van onder andere Kia en Volvo zullen dit beamen.
Wat zien we verder? Een strakke, lage lijn, een stationwagon-kontje, grote dikke velgen, en een hip, minimalistisch interieur met slechts twee pedalen. Daarnaast zien we ook vooral een aantal dingen niet: spiegels, ruitenwissers, het soort spul dat je op een concept niet nodig hebt.
Op korte termijn kunnen we jullie ongetwijfeld meer over de Monza vertellen.
ej20g zegt
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een prachtig ontwerp vind!
toyotafortuner zegt
@ej20g: Ik kan dat wel. Het is idd een prachtige concept. Het jammere is is dat de velgen echt veels te overdreven groot zijn. Naja, het is toch alleen een conceptje.
awesome zegt
@toyotafortuner: van de week een Opel Astra GTC in de straat. Ff een blik geworpen op de bandenmaat: 19″
Onder een middenklasser, en nog zag het er niet gek groot uit.
GM <3 grote wielen?
toyotafortuner zegt
@awesome: dit is like 24-inch ofzo? Die jetsers be groot! Echt enorm! Nuja dat doen ze iets te vaak bij concepts.
awesome zegt
@toyotafortuner: als je hier nieuwe banden voor nodig hebt, kun je beter direct naar een ‘Donk-specialist’ :p
toyotafortuner zegt
@awesome: nah. Mag dan wel een zwak hebben voor like 95% van de Amerikaanse bakken, enorme velgenliefhebber word ik nooit. Al helemaal na deze combo: R-klasse op OZ-racings. Het zag er enorm fout uit.
baasbas zegt
@toyotafortuner: …thats like oh my gawd whatever you know!
baasbas zegt
@toyotafortuner: sorry, het was laat..
autobart zegt
Bij die achterkant denk ik erg aan de Porsche Panamera Sport Turismo…
brabantia zegt
@autobart: en op de achterkant van die DS9 concept van Citroën. Niet echt originele lijnen..
Vinny_93 zegt
Mwah, ik vind hm best leuk. Carrosserie iets meer in RX-8-stijl had me wat mooier geleken, Nooit echt fan geweest van Shooting Brakes.
michal zegt
Bah. Stuur maar rechtstreeks naar de put. Dank u.
Svda zegt
Ze kunnen wel allemaal concepten maken maar Opel is een zinkend schip. Ze hadden beter handen in 1 moeten slaan met Saab die de laatste jaren mooie wagens maakten.
jmeverts zegt
Lijkt wel op de insignia concept van 10 jaar geleden: http://www.netcarshow.com/opel/2003-insignia_concept/1024×768/wallpaper_09.htm
sir_smokalot zegt
Kontje heeft er wel van weg inderdaad, hoewel ik daarbij als eerste een Bentley-associatie kreeg.
meneer zegt
Nouja… Ambitieus
Laue zegt
supervet, jammer genoeg zie we deze niet in productie :(
phaeton zegt
Signum achtig.
reggie-boy_rood zegt
Ik mis alleen wat spiegels !!
syliaca zegt
Exacte kopie van de DS9 concept?
keesje1987 zegt
Dit is gewoon vet!
Lennaert zegt
Lang niet lelijk hoor, strakke neus.
Orichy zegt
Daar is ie weer, een Opel concept, die op enkele voorgangers lijkt;
De Insignia uit 2003:
De Flextreme uit 2007:
De Flextreme uit 2010:
En nu de Monza:
Gaat het ooit iets worden? Of is dit de designrichting waar wij in de toekomst op kunnen rekenen?
Ik vind het niet onderscheidend genoeg. Citroën is Opel al voor geweest, met dit soort ontwerpen, dan hobbelt dit er een beetje achteraan, wat dan weer niets oplevert voor Opel.
9114life zegt
Voorkant= auto is serieus stoned. En content stoned te zijn :)
ederooij zegt
Met de neus maken ze de auto aantrekkelijk, maar als je dan die achterkant ziet… nee totaal mislukt concept. Van voren denk je een gt of sportauto maar die achterkant laat dan gelijk weer zien dat Opel niet weet wat men wilt.
Kvgorp zegt
Uhm…. Ik weet niet hoe hoog dat ding is maar uhm…. De meeste parkeergarages zijn 1,90m hoog, met een beetje speling natuurlijk want ik kan er gewoon door heen lopen zonder te bukken. Maar m’n punt is gaat dit passen met de deuren open?
deladude zegt
@Kvgorp: Ja, want dit ding gaat ooit een parkeergarage van dichtbij zien inderdaad…
OT: Mooi ding. Helaas al 1000 keer eerder gedaan. Bovendien is dit gewoon weer zo’n ruimteschip waar we over 2 jaar het front van terugzien in de nieuwe Insignia (en Astra facelift, Nieuwe Corsa enz.) Maar dan saai
ezrider zegt
Wat een onvoorstelbaar mooi ontwerp. Voor mij heeft het weinig gemeen met de paar plaatjes van eerdere Opel-conceptcars die hierboven staan. Ik moest meteen denken aan één van de mooiste conceptcars uit de jaren zestig: de 1967 Lamborghini Marzal. Het heeft dezelfde open, scherpe en fragiel masculiene uitstraling.
http://carphotoguru.com/files/gallery/photo/part_14/148083/res/1__01%20(2)__520_311.jpg
rovalo zegt
Lekker praktisch, die vleugeldeuren.
Bij elke regenbui heb je na het uitstappen een zeiknat interieur en de binnentemperatuur is ’s winters meteen gelijk aan buiten. Daar kan geen airco tegenop!
Hupke zegt
Een interessante opel, da’s ook lang geleden (van de speedster, al wil ik mensen die de adam willen claimen niet direct afschieten).
Dat ze dit niet direct in productie gieten vind ik zonde. Mooi ding.
En vooral ik vraag me af hoe ze ooit de side impact zones in orde gaan krijgen.
Moeten bere sterk zijn voor de veiligheid, superlicht om de deur handelbaar te maken. En zich bij sluiten toch niet vastzetten in het chassis op een manier dat ze niet geopend kunnen worden na een crash.
Dat zijn ongetwijdeld allemaal dingen waar de kunstzinnige ontwerpers zich zorgen over hebben moeten maken bij het ontwikkelen van dit concept.
Davidov zegt
Net of de neus van die vent er is opgeplakt :P
[img]http://www.autoblog.nl/gallery/Opel/Monza_Concept/Opel-Monza-Concept-01.jpg[/img]
solmatje zegt
Mooie citroen!
chimaera zegt
Handig, die deuren, vooral in parkeergarages enz.
mrweird zegt
Als je héél hard gaat rijden met deuren open, stijgt hij dan op?