De Opel Mokka krijgt een facelift en een kruisje achter zijn naam.
“Nog avontuurlijker, nieuwe technologie en toonaangevende connectiviteit”
Zo opent Opel haar persbericht voor de gefacelifte Mokka, die voortaan als Mokka X door het leven zal gaan. De opvolger van de Mokka is volgens Opel de eerste die deze toevoeging achter zijn naam krijgt en moet het avontuurlijke karakter van de crossover benadrukken. Het feit dat Opel dit zo specifiek benoemt doet ons vermoeden dat er meer “X”-modellen aan zitten te komen.
De Mokka X heeft een nieuwe neus die onder andere is voorzien van nieuwe adaptieve AFL LED-koplampen, maar ook de kont is voorzien van nieuwe lichtunits. In het interieur vinden we een nieuw vormgegeven dashboard. Het centrale touchscreen zorgt voor zo min mogelijk knoppen. Verder wordt uiteraard OnStar weer eens onder de aandacht gebracht. Tevens zijn Apple CarPlay en Android Auto geïnstalleerd en is er een WiFi-hotspot.
Belangrijkste nieuws is echter de toevoeging van een 1.6 diesel. Deze krachtbron zorgt voor 21 procent bijtelling dankzij een uitstoot van 99 gram CO2 per 100 kilometer. Het blokje levert 110 pk en 300 Nm koppel. Dit blokje is alleen leverbaar met een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving.
We zullen de Mokka X over een paar weken in Genève voor het eerst te zien krijgen.
martijn11 zegt
Ziet er goed uit
Dutchdriftking zegt
Best netjes toch? Ik word er zelf niet warm van, maar er zijn genoeg mensen die dit soort auto`s wel willen.
driftkicker zegt
Dat ziet er helemaal niet slecht uit.
martinus zegt
Hij ziet er best sportief uit!
Maargoed…een Opel blijft een Opel..
scottishcarspotter2000 zegt
@martinus: ooit naar de Insignia gekeken?
martinus zegt
@scottishcarspotter2000:
Dat is een grote zware Opel?
heat59 zegt
@scottishcarspotter2000: een Insignia is het ook net niet. Interieur stelt niks voor en totaal niet fijn om te rijden. Was een poging richting Premium maar dat is het verre van. Blijft een Opel.
motoragent zegt
@martinus: 10 jaar terug was dat vast een jolige uitspraak op feestjes en in de kroeg… Laat het los, alsjeblieft.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@martinus: En een Mercedes blijft een Mercedes. Wat is je punt?
martinus zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Een Mercedes is een Mercedes.
rikus zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Dingen schreeuwen zonder maar iets te onderbouwen.
pomoek zegt
Voor mensen die autorijden haten…
Mika_Hakkinen zegt
@pomoek: Die rijden in een Kia Rio uit 2000
smoothoperator zegt
99 gram co2 per 100 km??? Das toch juist super weinig?? Is dit een mix up tussen co2 per km en het verbruikt,
martinus zegt
@smoothoperator: Het is verdacht weinig inderdaad.
smoothoperator zegt
@martinus: sjoemel software??? Of komt al die co2 vrij bij km 101 :)
sulobb zegt
@smoothoperator: Hahaha xD Dat kan inderdaad :D
henkhupelschoten zegt
Keurige wagen maar die “X” geen lifestyle dingen toevoegen Opel, alleen Renault kan dat in mijn ogen… Ziet er wel echt gaaf uit! Een van de verkoop toppers van Opel volgensmij
danone zegt
Nou martinus, heb je nog wat negatiefs te melden over de Mokka X? Dan hebben we dat gehad…
bartteeuwen zegt
99 gram CO2 per 100km. Doen ze goed ?
Ik verwacht wel nog f n reactie van @martinus over de NOx uitstoot en Opel Onstar
bmwnumberone zegt
Ach tegenwoordig zijn alle autos stijlvol en mooi
berlinetta zegt
Ik vind het een prima auto, niet meer en niet minder. Zou het zelf niet opteren, maar zou me er ook niet voor schamen om erin te rijden. Opel is in ieder geval goed bezig. De modellen vind ik steeds mooier worden en volgens mij zit het met de techniek ook wel snor. Helaas is het een moeilijk segment met veel concurrentie en de concurrentie in de vorm van Mazda zou ervoor zorgen dat ik geen Opel zou overwegen.
griffendahl zegt
@berlinetta: En toch zouden die stoelen mij van Mazda weer naar Opel terug duwen. Opel lijkt op het moment als enige autofabrikant te begrijpen dat je ook in een kleinere auto wel goed wilt zitten. Deze aandacht voor stoelen zijn uniek in zijn klasse, geldt overigens ook voor de Astra en zelfs de Meriva en in mindere mate de Insignia.
Ben niet echt een Opel fan, maar de lijn die ze in gezet hebben met die AGR stoelen is naar mijn idee echt een gouden greep en voor mij een reden om na mijn huidige auto over een paad maand serieus een Opel te overwegen.
berlinetta zegt
@griffendahl: Daar heb ik helaas geen ervaring mee. Het is echter wel belangrijk. Een goede zitpositie is het halve werk.
rikus zegt
@griffendahl: Hou je ons op de hoogte? Ben benieuwd wat het gaat worden.
baap zegt
Prima specs voor een 1.6je, 300 nm koppel!
toyotafortuner zegt
Niet verkeerd zo.
Griffin zegt
Het is niet voor niks dat je van die mokka vrijwel geen plaatjes tegenkomt die recht van achteren gemaakt zijn. Gisteren nog een paar maal zo’n ding gespot in dezelfde baan waar wij reden… ’t is net een peer op wielen. Wat een lelijk ding…gelukkig hoef je er in de praktijk niet lang naar te kijken, je bent er zo voorbij.
@griffendahl: goede stoelen? In een opel? Dat zou pas echt vernieuwend zijn… ik heb nou nog last van mijn rug door de stoelen van de omega en vectra die ik van de baas moest rijden 25 jaar geleden.
griffendahl zegt
@Griffin: Klopt, is ook iets van de laatste tijd. Ze werken samen met AGR (Aktion Gesunder Rücken, een Duitse organisatie ter preventie van rugklachten), en ontwikkelen een (optionele stoel) voor vrijwel elk model. In de klasse van de Insignia zijn er natuurlijk meer auto’s met (optioneel) goede stoelen, maar met name in de lagere klasses is het behoorlijk uniek. Probeer maar eens een auto te vinden met een in lengte verstelbaar zitvlak in de klasse van de Meriva of de Mokka.
Rob zegt
Het is minder gezellig. Is nu weer zo’n boos kijkend ding geworden. Jammer. Doe mij dan maar een Fiat 500 met ook een X erachter.
v60polestar zegt
Alleen die naam al!! Bah!! Zoiets van, ik rijd in een mokka? T ziet er niet slecht uit ofzo maar alleen die naam zorgt ervoor dat ik hem ni hoef.
Rob zegt
@v60polestar:
Tsjoh, al noemen ze het een “Voorbinddildo Deluxe”. Als je ‘em tof vind, vind je ‘em toch tof? Waarom je laten tegenhouden door iets onbenulligs als een naampje?
phaeton zegt
@v60polestar: Dat kun je ook zeggen van een BMW X5 sdrive 35i. Of zo. Nodeloos ingewikkeld, maar mensen laten hem er echt niet om staan. Badge er af laten tijdens de productie en hup.
Edge zegt
Ik zou zelf nooit voor een Opel Mokka kiezen, zo’n softroader is totaal niet mijn ding. Maar voor de mensen die wel zo’n auto willen is dit natuurlijk leuk nieuws. Hij smoelt toch net even wat beter dan de voorganger,
phaeton zegt
Leuke snoet, maar die X benaming is wel een flater. Het is een facelift, geen apart model wat hipper/stoerder is. Opel lijkt de weg kwijt te zijn. De naam Adam ‘Rocks’ is ook al zo tenenkrommend.
Al met al blijft het een aardige auto voor hippe senioren die van een hoge instap houden. Persoonlijk zou ik in dit segment voor de 2008 gaan.
woot zegt
Ziet er leuk uit zo, alleen jammer dat ze nog niks aan dat stuur hebben gedaan.
crashieej zegt
Jammer dat ook deze ‘avontuurlijke’ Opel te bestellen is zonder 4wd. Misschien nog een reserveband op de motorkap of achterop?
motoragent zegt
@crashieej: Ja, doen! Dat was bij de Ford Ecosport ook zo’n groot succes, nietwaar?
crashieej zegt
@motoragent: die Ford heeft zo’n grote plastic bak achterop, daar hoor je mij niks over zeggen.
motoragent zegt
@crashieej: Als je het doet, moet je het ook goed doen inderdaad. Flinke tractorband achterop, jerrycan er naast, eventueel nog een lier voorop.
sulobb zegt
De Mokka is lekker volwassen geworden!
De vorige zag ik niet heel graag, maar deze past perfect in het landschap.
Nu nog hopen dat de productie niet wordt stopgezet vanwege het uitstootschandaal.
hight96 zegt
Ik zie liever de Mazda CX-3
sracert zegt
Dat de term “blokje”” hier wordt gebruikt vind ik hoogst irritant. Gaan we dat ook doen met de nieuwe BMW 730, aangedreven door de 1.6 ltr uit de MINI?
allesmetturbo zegt
best een guitig karretje geworden zo