Opel heeft van GM een ondertekende brief gehad waarin staat dat ze Opel ondersteunen om zo goed als los te gaan van GM. Niet helemaal, zonder GM kan Opel immers niet overleven (hergebruik zus en zo). Opel moet echter eerst 3,3 miljard euro ophalen bij de diverse overheden om succesvol verder te kunnen. Maar er is meer…
Duizenden werknemers van het Duitse autobedrijf Opel demonstreerden gisteren tegen plannen van moederconcern General Motors (GM) om diverse Europese Opel-fabrieken te sluiten. GM, dat sinds 1931 voor honderd procent eigenaar is van Opel, overweegt duizenden banen bij de producent te schrappen en fabrieken te sluiten om zo kosten te besparen. Gisteren werd bekend dat GM over heel 2008 op een verlies is uitgekomen van ongeveer 31 miljard dollar (24 miljard euro).
Een vertegenwoordiger van de werknemers heeft inmiddels bekendgemaakt dat er geen fabrieken gesloten gaan worden en dat men gaat proberen om geen mensen gedwongen te ontslaan. Er zullen echter wel fabrieken verkocht gaan worden, GM heeft aangegeven dat Daimler de fabriek in Eisenach (oost-Duitsland) mag overnemen. Daar wordt de Opel Corsa gemaakt.
Met dank aan QRN voor de tip!
Vinny_93 zegt
Ziek. Maar wel beter van. Dit klinkt ergens naar!
Krijgen we een Mercedes-Opel relatie? Dat wordt wel wat!
Jappelflap zegt
3,3 miljard is toch niet zo heel veel om een compleet auto merk te redden?
Jesper zegt
Als Opel maar Opel blijft, ben ik allang blij… :roll:
Maarre, Daimler?! Die zijn in het verleden ook niet héél erg *kuche kuche* succesvol geweest bij de overname van andere merken. What’s up?
Ik blijf het overigens cru vinden dat Opel (het meest winstgevende merk van GM) moet boeten voor de verliesmakende merken als Chevy en Saturn.
Straks moet een Opelfabriek sluiten zodat die waardeloze Pontiacs en Saturns gebouwd kunnen blijven worden. Als Europese medewerkers op straat worden gezet geeft dat immers niet he… Staties gaan nou eenmaal voor… :?
jan1666 zegt
jammer…ik ben niet echt een opel fan en van mij mocht het wel weg maar ja…voor de werknemers is het leuk dat ze een ster op hun pak krijgen in plaatz van een z
Rutger zegt
Zo’n brief kon niet uitblijven om de steun van de Duitse overheid te kunnen krijgen.
Solstice zegt
Porsche…?
jan1666 zegt
nee..daimler, dat is het moederbedrijf van mercedes-benZ
Vinny_93 zegt
@Jesper, jij hebt er kaas van gegeten, goede reactie;)
@jan1666, -edit- Ook nog wat nuttigs te vertellen?
Vinny_93 zegt
OMG Solstice, wist je dat niet?
N zegt
Is Opel hopelijk eindelijk af van GM. Want als het zo doorging werden ze in de val van GM mee getrokken
Solstice zegt
@Vinny_93: Nee, vertel.. ;)
robbie zegt
@Vinny_93 & Jesper, Daimler (Mercedes) koopt alleen maar de fabriek. Ze gaan natuurlijk geen Corsa’s verkopen of op een andere manier samenwerken met Opel.
@Jesper, Opel winstgevend? GM Europe (Opel, Saab, Vauxhall) heeft vorig jaar $1,6 miljard verlies gemaakt! Het verlies van Saab was 270 miljoen euro, reken dus maar uit hoeveel het verlies van Opel/Vauxhall was…
Verder zal GM waarschijnlijk voor 30% eigenaar blijve van Opel, maar in ruil daarvoor willen ze wel alle patenten hebben. Opel moet dan 5% per verkochte auto aan GM betalen om gebruik te mogen maken van die technieken.
http://www.autonews.com/article/20090227/ANE02/302269827
Emile_Benz zegt
Haha, kunnen de Mercedes-motoren weer wat groter worden…
Benz.. zegt
@Vinny_93
Er zal natuurlijk geen hechte samenwerking tussen Mercedes-Benz (Daimler) en Opel. Enkel de fabriek zal door Daimler worden opgekocht.. Wel heel zonde om te zien hoe slecht het nu gaat met Opel.. Is deels de schuld van GM.. En ja, logisch dat ze daar demonstreren!! Als dat plan ECHT wordt doorgezet zijn de gevolgen voor veel mensen niet te overzien!! :?
Laue zegt
iedereen geld inzamelen om opel te redden!
Realhustler zegt
Opel is al zo lang van GM dat alles commonized is. Los van GM hebben ze nog jaaaren onderdelen die ontwerp van GM zijn en daarvoor zal GM geld willen zien.
Stel Daimler koopt Opel, en wil de GM onderdelen tegen normale prijzen inkopen dan zal GM niet akkoord gaan want dat zou betekenen dat Daimler intellectueel eigendom van GM gratis verkrijgt en het is niet te controleren of het alleen voor Opel gebruikt wordt.
De oplossing voor Opel is beetje voor beetje zelfstandig worden, GM blijft deels eigenaar, en heeft ook een sociale verplichting en daarom kan Opel de onderdelen onder gunstige voorwaarden blijven gebruiken. Echter voortaan moeten ze zelf ontwikkelen of nieuwe onderdelen zelf ergens inkopen, waardoor de synergie afneemt en over enige jaren kan GM zich dan helemaal terug trekken.
Esprit_de_Flandre zegt
@laue: Sorry maar van mij krijgen ze geen cent. Ja het is erg voor de werknemers, en ik hoop dat ze die zoveel mogelijk kunnen redden, maar ik ben verre van een Opel-liefhebber. Voor mij hoeft het niet meer te bestaan als merk. Niet dat ik het echt weg wil, de overbodigheid van Opel geldt ook voor een hoop andere merken. Feit is dat een ferme afslanking in het aantal aanbieders onvermijdelijk is geworden.
Ook BMW zag binnenkort afgestraft worden. Te veel modellen die niet veel extra klanten aanbrengen. Ze verschuiven alleen maar, dus weinig profijt uit te halen.
bmw sloper/killer zegt
er is maar een oplossing dat is dumpen dat merk zoals zoveel uit dat land!
Jochempie zegt
Op zich wel leuk als Mercedes Opel overneemt!
Rolf zegt
Sommige mensen kunnen écht niet lezen…
GAAAP!
mashell zegt
Wat moet Daimler nou met een Opel Corsa fabriek? Het is niet dat ze zelf capaciteitsgebrek hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik snap er niks meer van… denk even mee:
– GM heeft alle patenten van Opel gekocht! WEG KENNIS!
– Opel moet alle kennis voor R&D voorlopig kopen bij GM
– Wat is GM zonder Opel??? Denk bijvoorbeeld aan gemiddelde uitstoot van de groep! Zelfde geldt voor Saab, daar hebben ze gelukkig niet de patenten van gekocht, dus de kennis van bijv. Turbo’s en downsizen van motoren zijn ze kwijt!
Conclusie: GM stapt terug in de middeleeuwen, met alleen dikke V8’en, SUV’s en Pick Ups en slechte kwaliteit…
Nu weet ik het zeker, RIP GM…
johan zegt
hopelijk pompen we er niet eerst geld in om nadien gereorganiseerd te moeten worden
JH zegt
Mercedes kan de Smart niet leveren zoveel verkopen ze er en dan is Brazilie en China nog niet als markt benadert. Zou me niks verbazen als ze daar Smartjes willen gaan bouwen…want voor de rest lopen de modellen niet zodat ze nog een fabriek moeten hebben
PloegR zegt
De geleerden in de wereld voorspelde een paar jaar terug dat er uiteindelijk 5 a 6 grote autobedrijven in de wereld actief zouden zijn.
Dat GM er niet bij zou kunnen horen had niemand van hun toen bedacht…
RRRobert zegt
@ PloegR: dat was een uitspraak van de CEO van Fiat, Sergio Marchionne, nog maar 3 maanden terug: http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/06/fiat-over-2-jaar-zijn-er-nog-maar-6-autoproducenten.
Ik zie Opel/Vauxhall nog wel door gaan in een joint-venture met het eveneeens door GM uitgekotste Saab en bijv. nog een GM-dochter als Daewoo/Kia of Subaru. Deze merken delen tenslotte al de nodige platforms.
six-trey zegt
@Svenska Aeroplan AB
als jij denkt dat GM slechte kwaliteit maakt dan woon jij nog in de middeleeuwen of mischien ben je in de jaren 80 onder een steen gekropen en kom je daar nu net van onder
w0o0dy zegt
Nieuwsbericht uit deStem van vanochtend…. geen idee of er echt veel nieuws in staat, maar goed.
http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/4582649/Massaontslagen-Opel-van-de-baan.ece
Edman zegt
@ six trey
Redneck…
Herman zegt
@ Svenska…. Gm had wel macht hoor in saab.
Weet je nog het verhaal van de variabele compressie verhaal??
GM kwam er tussen en heeft het project stop gezet…
Weg superzuinige motor.
By The way: Waar blijft de motor met variabele compressie trouwens??
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB, ooit gedacht aan Daewoo/Chevrolet? Oftewel kleine auto’s met lage CO2 uitstoot…
timberleek zegt
@ robbie
dat is geloof ik alleen hier
in amerika weten ze geloof ik nog niet eens wat een viercilinder is
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Six Trey: Zelfs de Amerikanen gaan massaal aan de Japanner vanwege he enorme verschil in kwaliteit. Chrysler heeft zelfs openbaar zn excuses gemaakt voor het leveren van crappy producten… Nee, the US heeft wat dat betreft nog een lange weg te gaan!
@ Herman: Klopt, maar had het even over nu… GM heeft geen patenten van Saab gekocht. De motor met variabele compressie? Peugeot waagt weer een poging 25 jaar na dato…
@ Robbie: klopt, maar of dat voldoende is? Gaat om om aantallen verkochte auto’s. En dan valt er met Opel toch een enooooooorme klap relatief zuinige auto’s weg…
dennis zegt
@ Laue: geld inzamelen om Opel te redden?
Voel eens aan je voorhoofd. Was net blij om te horen dat we misschien van die roestbakken verlost waren.
@ Svenska: La sik het niet goed hier op autoblog dat Peugeot het als enig wel goed voor elkaar had gekregen? Of het goed werkt moeten we nog zien maar ze aren al wel verder gekomen dan GM.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Dennis: Saab had die motor gewoon klaar en productierijp… GM heeft vervolgens de stekker uit het project getrokken i.v.m. ‘geen vraag naar kleine gedown-sizede motoren met veel vermogen’!!
SUKKELS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Saab had zijn tijd (weer eens…) 20 jaar vooruit kunnen zijn, maar helaas…
niels zegt
Eerst faillliet laten gaan. Nu geld inpompen door een regering is zinloos!
Dat is en blijft dweilen met de kraan open en dus “wasting” van belastinggeld.
Doorstart met een nieuwe gezond business/productieplan, sterk ook op milieu en eco- gericht, dan heeft het een kans voor de toekomst.
Productielijnen dan aangepast en klaar voor een nieuwe gezonde toekomst.