Nou ja, bijna dan.
Sinds Jensen in 1966 de FF (Formula Ferguson) op de markt bracht, is de vierwielaangedreven personenauto almaar populairder geworden. Daarvoor zijn natuurlijk vooral Subaru en Audi verantwoordelijk, maar tegenwoordig heeft vrijwel elk merk wel auto’s in de showroom met vier aangedreven wielen. Zo ook Opel, dat ook van de nieuwe Insignia weer een 4×4-versie op de markt brengt.
Het huidige model beschikt over de welbekende Haldex-koppeling, een systeem dat veel fabrikanten gebruiken om voorwielaandrijvers uit te rusten met AWD. In principe gaat al het koppel naar de voorwielen, maar bij gripverlies springen de achterwielen bij. Maximaal de helft van het vermogen gaat in zo’n geval naar achteren.
De nieuwe Insignia 4×4 doet het echte zonder Haldex-koppeling, maar maakt gebruik van een systeem zoals ook de Focus RS dat aan boord heeft. Een uitgebreide uitleg over dat systeem vind je HIER, maar het komt als kort op het volgende neer:
Een aandrijfas naar achter kan een groot deel van het koppel (bij Ford is dat max. 70 procent) naar de achterwielen leiden. Daar zit echter geen klassiek differentieel, maar twee hydraulische plaatkoppelingen die het koppel onafhankelijk van elkaar naar de achterwielen kunnen sturen. Het is in theorie dus mogelijk om al het voor de achteras beschikbare koppel naar één achterwiel te leiden. De aansturing van die koppelingen geschiedt elektronisch en door diverse sensoren kunnen de achterwielen al bijspringen nog voor de voorwielen daadwerkelijk grip verliezen. Ook zal de regelunit in bochten meer koppel naar het buitenste achterwiel leiden, zodat de auto gemakkelijker een bocht neemt. Over een Drift Mode, zoals de Focus RS die heeft, meldt Opel niks, dus ik denk dat we moeten vrezen dat deze ook niet aanwezig zal zijn…
naamloos3 zegt
oh…
mb10 zegt
Het is toch wel een prachtige auto geworden!
Senne zegt
Het weglaten van die 2 “spijltjes” naast het opel logo in de gril zou een stuk beter staan denk ik…
madmarky zegt
@senne: Dat niet alleen, van een afstandje vind ik het nu best veel lijken op de grille die Tesla gebruikt(e) voor de Model S.
appelvis zegt
Àls ik in het bezit zou zijn van een dergelijke Insignia zou ik precies nooit naar de driftmode zoeken
henkhupelschoten zegt
Driftmodus op de OPC misschien?
henkhupelschoten zegt
Zo gek zijn ze wel in russelsheim, de vorige OPC liep doodleuk 270 begrensd waar de andere Duitsers stopte bij 250…
henrie zegt
@henkhupelschoten: En dan nog beweren dat Duitsers geen humor hebben… ;)
87sandyd zegt
@henkhupelschoten: Opel is idd wel een merk dat af en toe ff gek doet. Het is niet zo Duits als we gewend zijn, gelukkig
fanboy zegt
Nog steeds een zeer geschikte als nieuwe politiewagen in Nederland.
Voldoet (zeker met 4wd) prima en stuk betaalbaarder.
Jammer dat we de Isignia’s weinig zien.
MAB zegt
Howw is wanneer is uberhaupt de nieuwe insignia voorgesteld.
berlinetta zegt
@mab: Het linkje staat in de tekst (nieuwe Insignia).
granlusso zegt
Nooit geweten dat die Jensen achterwielaandrijving heeft!
OT: Vernuftig systeem, verdient de auto ook wel, getuige de werkelijk prachtige lijnen, aan de voorkant heeft ie wat weg van Volvo overigens, maar dat hoeft geen nadeel te zijn.
Veel verkopen zal ie niet, helemaal de variant met 4WD, maar wat zal ik genieten als ik ze in het echt zie.
berlinetta zegt
Leuk systeem! Hopelijk brengen ze dit ook op een eventuele OPC-versie uit. Lekkere vierpitter met 300+ pk erin en je hebt een heerlijke auto.
406_v6 zegt
@berlinetta: OPC wordt een V6 met +/- 400 PK naar verluid
Edge zegt
@406_v6: Oh echt? Dat klinkt nog leuker. Hopelijk voor Opel prijzen ze zichzelf niet té erg uit de markt met zo’n hete Insignia.
berlinetta zegt
@406_v6: Lijkt me erg gaaf, maar ik weet niet of dat gaat verkopen. De prijs zal dan ook erg hoog liggen en bij dat soort bedragen kiest de consument toch vaker voor de gevestigde orde (Duits dus).
schwedenkreuz zegt
@berlinetta: Opel is Duits.
griffendahl zegt
@schwedenkreuz: Opel is ongeveer net zo Duits als Dat Volvo tegenwoordig Zweeds is…
mashell zegt
@griffendahl: waar de eigenaar woont is onbelangrijk. Het gaat er om waar het R&D centrum zit. Anders zou Daimler (Mercedes) zelfs Saudisch zijn, want daar zitten de meeste van hun aandeelhouders. Volvo is dus Zweeds, Opel is dus Duits. MINI is dus Duits, VW is dus Duits, Lamborghini is dus Duits, Bugatti is dus Duits en misschien is zelfs Skoda wel Duits.
406_v6 zegt
@berlinetta: Opel is ook Duits ;-)
berlinetta zegt
@406_v6: Verrek ja. Nou jullie weten waarschijnlijk wel wat ik bedoel ;)
87sandyd zegt
Ik ben wel blij met de 4wd trend waarbij je toch nog de Hooligan kan uithangen. De E63 heeft dit nu, de M5 zal dit mogelijk ook krijgen, de Focus RS, nu hopelijk deze Insignia ook. En als ik CarThrottle mag geloven gaat de SQ5 ook meer kracht naar het achterste en buitenste wiel sturen, al zijn dit minder zijn natuurlijk als de bovengenoemde auto’s.
Enige nadeel is denk ik het gewicht…
Bas Fransen zegt
Niet slecht
mashell zegt
Auw. Op deze foto’s komt de Insignia niet bepaald goed uit de verf. De donkere kleur haalt al het frisse moderne uit het ontwerp. En het was al geen karaktervol ontwerp.
granlusso zegt
@mashell: ?? Meen je niet, ik vind ‘m juist een klasse hoger ogen in deze kleur!
mashell zegt
@granlusso: meen ik wel. Ik vind de wagen hier totaal nietszeggend. In een lichte kleur bij de introductie leek het nog wel iets van een Skoda Superb uitstraling te hebben, grote strakke auto met weinig franje. Zo in het zwart is het gewoon een blob.
Notitie: eigenlijk vind ik zwart op geen enkele auto mooi staan, maar hoe subtieler het design hoe minder het kan.
granlusso zegt
@mashell: Oke, heldere uiteenzetting. Ik ben het niet met je eens wat dat betreft, maar dat is prima verder :)
misterdrogba zegt
Zwarte lak doet toch wonderen he..
Onehp zegt
Leuk.
Velgen (en wielkasten) te groot.
Dutchdriftking zegt
Insignia OPC met drift modus?
focusrs1 zegt
Zonder enige twijfel erg mooie auto.
Denk alleen wel dat de Focus RS rondjes om dat ding rijdt.
cla220 zegt
Kunnen we hem al configureren??
mrrallycross zegt
Doe mij maar een rs