De tweede generatie Opel Mokka is onderweg.
Er komt een nieuwe generatie Opel Mokka op de markt. In vergelijking met de eerste generatie is dit nieuwe model wezenlijk anders. Het begint al met de aandrijflijn. Er komt zowel een volledig elektrische aandrijflijn als een reeks verbrandingsmotoren voor de Duitse crossover.
Opel is recent begonnen met het testen van de nieuwe Mokka. In de komende maanden werkt de autofabrikant toe naar de start van het productieproces. Als alles naar behoren gaat, start de productie van de (elektrische) auto in het vierde kwartaal van dit jaar.
Opel heeft niet gekozen voor een grijze muizen camouflage met de prototypes van de nieuwe Mokka. De testauto’s vallen behoorlijk op door de groene livery. Waar de voorganger nog de benaming ‘Mokka X’ had, neemt Opel nu afscheid van die losse letter. Aan het concept van het model is niets veranderd. De Mokka blijft een compacte crossover om je urban lifestyle naar de volgende dimensie te brengen. Of zoiets.
Omdat Opel nu onderdeel is van PSA viel de strategie voor de aandrijflijn al te raden. Zo is de Peugeot 208 zowel elektrisch als met benzine/diesel te krijgen. Idem dito voor de DS 3 Crossback en de Opel Corsa-e. Hetzelfde recept is van kracht voor de nieuwe Opel Mokka.
De (elektrische) crossover komt in 2021 op de markt. Met de introductie is er direct keuze uit zowel de elektrische variant, als de variant met een verbrandingsmotor.
Edge zegt
Ergens vind ik het wel leuk. Niet die Mokka, maar dat Opel nu onder de PSA vleugel valt. Waar men in het verleden toch altijd enigszins het ondergeschoven kindje bij GM was, en nooit echt mochten innoveren of iets dergelijks, krijgt Opel nu bij PSA de kans om samen met de andere PSA-merken een voortrekkersrol te spelen op het gebied van elektrificatie in bij de kleintjes. Polo, Ibiza, Yaris, Clio, stuk voor stuk goed verkopende kleintjes die niet elektrisch te krijgen zijn. Maar Opel staat daar met hun (tot nu toe ogenschijnlijk) goede PSA techniek wel mooi tussen met de Corsa-e en straks ook Mokka-e
rikv99 zegt
@Edge: is inderdaad leuk om te zien dat ze weer (een beetje) meedoen. Altijd al knap gevonden dat die amerikanen dat niet vanelkaar kregen.
mashell zegt
Aan de andere kant, als je ziet hoeveel de 208 en de Corsa delen (op briljante wijze gedaan dat wel) dan vraag ik wel af, wat blijft er eigenlijk nog van Opel over?
Tonnie zegt
@mashell: qua uiterlijk vind ik de opel toch nog steeds een stuk zakelijker dan de peugeot. En daarmee ook herkenbaar opel. Dus vooralsnog doen ze dat m.i. wel goed.
Edge zegt
@Mashell: Ja, daar heb je een goed punt. De Opels van nu zijn niet heel erg “eigen” meer. Maar dat is wel iets waar ik inmiddels vrede mee heb. In het huidige automotive landschap is het haast onmogelijk om rendabel kleine auto’s te maken die écht uniek zijn en hun basis niet delen met een andere auto. Volkswagen doet het met de Polo, Ibiza en een Skoda waarvan ik de naam niet meer weet, Renault deelt de basis van de Clio met Nissan voor de Micra, Hyundai en Kia delen ook onderdelen. De enige echte uitzonderingen zijn Toyota en Mazda, maar die lopen dan (in dat segment in ieder geval) weer niet voorop als het gaat om innovatie.
mashell zegt
De verschillen tussen de Polo, Ibiza en Fabia (ik moest het ook opzoeken) zijn veel groter dan tussen Corsa en 208. Die laatste delen zelfs de carrosserie (maar zo goed gedaan dat bijna het niemand het door heeft). Het heeft de schijn er van dat Corsa een snelle oplossing was want de zusjes 3008 en Grandland X verschillen veel meer. We gaan het zien bij de nieuwe Astra in hoeverre dat op een 308 lijkt.
bernoulli zegt
Het is niet echt nieuw. De vorige Corsa was onderhuids ook grotendeels een Punto/MiTo en andersom. En de eerste Mokka was een Chevrolet (Daewoo) Trax,
bernoulli zegt
Dit wordt dus de Opel-variant van de Peugeot 2008 en Peugeot e-2008. Beter daar naar te verwijzen in het artikel dan naar de 208.
Richmond zegt
Nee, dat is de huidige Grandland. Nog gebaseerd op de oude 2008. En dan de Grandland X op basis van de nieuwe 3008.
De mokka heeft geen Peugeot variant. Misschien op basis van de DS3 e-tense?
bernoulli zegt
Koekkoek!
https://www.peugeot.nl/showroom/nieuwe-e-2008/suv/
Ik heb het niet over de oude 2008.
mashell zegt
Deze Mokka lijkt (zeker qua neusprofiel) heel erg op de nieuwe 2008. Maar er is naast de Grandland X (3008 zuje) ook nog zoiets raars als de Crossland X zag ik op de Opel site.
bernoulli zegt
En het is de huidige Crossland X die gebaseerd is op de oude 2008. De Grandland X is inderdaad de 3008.
cossiekiller zegt
Dit gevoel heb ik nu net niet meer bij Opel.
Altijd wel fan geweest, ook al roestten ze weg in de jaren 90… Wel altijd veel waar voor mijn geld gehad.
De techniek en het gewicht van de auto’s is er misschien op vooruit gegaan, dat wel, maar een vriend van me werkt bij Opel en sinds die Grandland en co ‘op z’n Frans’ in elkaar gezet worden is de kwaliteit serieus achteruit gegaan. De deurscharnieren bijvoorbeeld bleken te slap bij verschillende auto’s die amper enkele maanden oud waren.
Hij koopt nu zelf geen Opel meer omdat er nu teveel bespaard wordt op essentiële zaken.