Wat fijn: we kunnen eens een keer over Opel schrijven zonder dat het meteen in het negatieve wordt getrokken. Het bedrijf heeft voor de komende 12 maanden namelijk drie volledig nieuwe motorfamilies aangekondigd. We trappen af met de 1.6 liter benzinevariant.
De 1.598 cc grote viercilinder is, zoals vanzelfsprekend is anno 2012, voorzien van directe injectie en eem turbocompressor. Ook is hij standaard voorzien van Start/Stop-technologie. Het accent ligt bij het nieuwe blok, dat als SIDI (‘spark ignition direct injection’) door het leven gaat, vooral op een hoog koppel (naast een laag brandstofverbruik natuurlijk). Uit de 1.6 wordt maximaal 300 Nm getrokken (@1.700 rpm), wat neerkomt op 187,5 Nm per liter. Een knappe waarde.
Naast het hoge koppel wordt er (voorlopig) ook nog eens max 200 pk uit de 1.6 gehaald. Het mag dus duidelijk zijn dat dit blok zijn toepassing gaat krijgen in een heleboel segmenten (van Corsa tot Insignia, en misschien ook wel in de volgende Citroën C5?). Wel zo handig uit kostenoverwegingen.
Overigens zal deze motor ongetwijfeld ook in de volgende Astra komen te liggen, maar deze wordt niet in Duitsland gebouwd. Opel-CEO Stracke verschafte vandaag duidelijkheid omtrent de geruchten: het model verhuist uit Rüsselsheim en wordt in de toekomst alleen nog maar in het VK en Polen gebouwd.
desoper zegt
zal wel weer een echt opel-blok worden.
Verbruik waar je bang van wordt, en met koeieletters TURBO achterop de klep, zoals nu bij 9/10 insignia’s het geval is.
opjebumpert zegt
@desoper: achterop elke golf, passat etc staat ook wel TSI / TFSI en Audi zet er ook altijd een T achter als het om een turbomodel gaat, dus wat zeur je nou? Alleen omdat het over Opel gaat zeker en niet over VAG.
johanhummer9 zegt
@opjebumpert: indd desoper je reactie slaat helemaal nergens op
desoper zegt
@opjebumpert: Van die type-aanduidingen ben ik dan ook niet gecharmeerd. Gewoon de cilinderinhoud en verder niets.
Over het vebruik kan ik wel zeggen dat dit momenteel gewoon slecht is bij opel. Met mijn vlotte rijstijl behaal ik met vergelijkbare VAG en Renault producten veel betere cijfers.
opjebumpert zegt
@desoper: idd, het verbruik valt wat tegen en qua techniek lopen ze ook niet voorop. Ik ben het met je eens dat dat wel verbeter punten zijn.
j00rs zegt
Werd wel eens tijd
Carreza zegt
Zal wat schelen voor het verbruik hoop ik…
nielsje188 zegt
Als deze generatie motoren echt goed is en zich qua rijkwaliteit kunnen meten aan bijv TSI’s (niet qua betrouwbaarheid natuurlijk) is hét grote pijnpunt van Opels weg. Hopelijk zetten ze er wel een beetje vaart achter, want de huidige motoren lopen echt ver achter.
BobbyD zegt
Bij SIDI denk ik toch echt aan wielrenschoenen! (en ik geloof ook motorlaarzen)
ramshoek zegt
@BobbyD:
Bij de raad van bestuur doet kennelijk iemand aan wielrennen ;-)
nibor zegt
Werd ook wel tijd hoor… De huidige 1.4 en 1.6 zijn echt verschrikkelijke blokken. Ze hebben een turbo, maar dat is voor mij gevoel ook het enige dat “modern” is aan die dingen. Klopt het dat de huidige motoren in de basis ook oude blokken zijn of niet? Ik zit niet zo in de Opel motoren namelijk…
4991 zegt
langeslag?
jeanclaude zegt
Een keer zo’n 1.6 turbo in de astra gereden, wat komt tie enorm ’traag’ over zeg voor 180pk. niet dat tie nou egt traag was, maar het gevoel is er pas na 3000 toeren en dat voor een turbomotor. En dat ding zoop als een lier.
meneersander zegt
Nja, ze hebben nu een redelijk ‘moderne’ 1.6T in de Insignia met 180PK, maar die rijdt ook 1 op 8, 1 op 9 bij normaal gebruik. Waarom? Dat ding weegt wat hoor! Daar zouden ze iets aan moeten doen!
Ram-G-maN zegt
Werd eens tijd! Alhoewel de diesels nog erger aan vervanging toe zijn. :| De “oude” 1.6 Turbo had behoorlijk last van een turbolag, bovendien behaalde het blok zijn beloftes pas aan het eind van het toerenspectrum. Verschrikkelijke motoren waren het…
phaeton zegt
”Overigens zal deze motor ongetwijfeld ook in de volgende Astra komen te liggen”
Eh, volgende Astra, really? Als ze die blokken nu al klaar hebben en ik mag aannemen dat ze schoner, sterker, efficienter, stiller en zuiniger zijn… Waarom dan pas in de volgende Astra, terwijl de huidige krap 2 jaar op de markt is? Lijkt mij een beetje stug.