Handig voor de loodgieter in dichtbevolkte gebieden.
De elektrische auto komt eraan, zoveel is duidelijk. Niet alleen personenwagens zullen telkens vaker voorzien zijn van een elektrische motor, ook bij bedrijfswagens zullen we een dergelijke trend zien.
Natuurlijk hangt het wel af van de toepassing voor de auto’s. Elektrische bedrijfswagens zijn ideaal voor bedrijven die veelal rondrijden in stedelijke gebieden en niet al te veel snelwegkilometers afleggen. De afgelopen maanden zijn er al behoorlijk wat elektrische bedrijfswagens geïntroduceerd, voor vandaag komt er weer eentje bij.
Nou, eentje, eigenlijk twee. Het gaat namelijk om de Opel Vivaro-e en de Vauxhall. De auto staat op het welbekende EMP2-platform waar een hele rits anders auto’s ook op staan. Denk aan de Peugeot Expert, Citroen Jumpy en Toyota ProAce. In principe zijn dat natuurlijk identieke auto’s. De Vivaro-e is de nieuwste toevoeging aan de range.
De Vivaro-e komt in 2020 op de markt en kan geleverd worden met twee verschillende accupakketten. Het begint met het 50 kWh-accupakket, waarmee een actieradius van 200 km mogelijk is (volgens de WLTP). Als dat niet voldoende is, is een accupakket van 75 kWh een optie. Daarmee moet je 300 km ver kunnen komen.
Het zal overigens niet bij de Vivaro blijven. Er staan elektrische varianten in de planning van de Opel Combo Life, Combo Cargo and Zafira Life. Die staan gepland voor 2021.
johnwaters zegt
Nog even wachten en ze kunnen de witkar terug uit het museum halen.
dieselkameel zegt
De toerenbegrenzer met koude motor is dan iig geen mogelijkheid meer.
tjorque zegt
@dieselkameel: handrem op en op (k)oude banden het elektropedaal planken. Maakt net zoveel rook en lawaai.
Graag gedaan ;)
bitflip zegt
Dit ziet er goed uit, ze zouden ook een 100km range model moeten overwegen, zat stinkende dieselbusjes die zo goedkoop vervangen kunnen worden en nauwelijks de helft van 100km halen op een dag.
nopetrolnofun zegt
@bitflip: je mag heel blij zijn als je 100 km haalt in de winter met de 50 kW, dus dat zou overbodig zijn.
bitflip zegt
@nopetrolnofun: Laadpalen bestaan…
widodh zegt
@nopetrolnofun: Dat is echt onzin. 50kWh verbruiken in 100km zou neer komen op 500Wh/km. Dat is veeeeel te veel.
shellplc zegt
Zal het nou allemaal elektrisch worden of gaan we ook nog wat waterstof terugzien?
JanJansen zegt
@shellplc: Je bedoelt accu vs waterstof? Of echt een verbrandingsmotor op waterstof? Kortgezegd: waterstof duurt nog even, techniek is er nog niet klaar voor. In essentie is waterstof ook elektrisch.