Weer een nieuwe niche.
Kijk, een primeur voor Opel! De Duitse autofabrikant, die sinds enkele jaren onderdeel uitmaakt van de Franse Groupe PSA, heeft vandaag de allereerste volledig elektrische rallyauto voor klantenteams onthuld. De Opel Corsa-e Rally maakt binnenkort zijn debuut op de IAA in Frankfurt.
Het spreekt voor zich dat de Corsa-e Rally is gebaseerd op de Corsa-e, maar Opel lijkt van zijn elektrische rallyauto een wel heel directe kopie te hebben gemaakt. Op technisch vlak, qua vermogen, veranderd er namelijk niets. Net als de straatversie heeft de rallyauto exact 100 kW, ofwel 136 pk. Laat het je niet op ideeën brengen als hij straks voor je deur staat.
Daar houdt het wel op met de overeenkomsten. De voorwielaangedreven Corsa-e Rally heeft bijvoorbeeld een Torsendifferentieel, McPherson veerpoten en geventileerde remschijven. Als vanzelfsprekend heeft de auto lichtgewicht plaatwerk (hij weegt wel gewoon 1.400 kg) en een rolkooi – een zogenaamde ‘fly-off’ handrem, zoals rallyauto’s deze altijd hebben, is ook aanwezig. Dit alles heeft een prijskaartje van, zo zegt Opel, “minder dan 50.000 euro”. De straatauto kost in Nederland tenminste 34.999 euro.
Samen met de onthulling van de Opel Corsa-e Rally valt de lancering van de ADAC Opel e-Rally Cup. Het kampioenschap is een initiatief van Opel en ADAC met als doel jonge rallytalenten een kans te geven een voet tussen de deur te krijgen. De Cup is opgenomen in het Duitse rallykampioenschap. Volgend seizoen gaat het kampioenschap van start.
johnhert zegt
Opel én elektrisch, nee bedankt.
alfaromeospider zegt
@johnhert: Opel, bedankt
9000cse zegt
@johnhert: Zo worden de vooroordelen maar weer eens bevestigd!
awesome zegt
@johnhert: franse auto’s en elektra…
breakingpoint zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
densk zegt
Nein, nein, nein! Als er iets is wat een rally auto hoort te doen dan is het een flinke partij kabaal maken. Dat is voor een heel groot deel de sensatie van de sport.
sirprize zegt
@densk: net als paardenmest bij het mennen zeker? ?
kennone zegt
Zal lekker knetteren uit de uitlaat??
cossiekiller zegt
Ein, zwei, zoemende bei
baklava zegt
Ik denk dat er in de woestijn of in het bos geen laadpalen te vinden zijn.
cossiekiller zegt
@baklava: Een benzinepomp met een hoog octaangetal voor rallyauto’s staat natuurlijk in elk bos…
Dutchdriftking zegt
En wat weegt het gebakje? Als dit rond de 1000kg is dan is het best interessant….
cossiekiller zegt
@dutchdriftking: Als ze er niets over zeggen en het is met zware batterijen vrees ik er een beetje voor. Wat weegt zo’n normale Corsa E eigenlijk?
Denk dan aan 150kg minder als ze hem goed uitgekleed hebben.
cossiekiller zegt
@cossiekiller: 1450kg dus…. Dus rond de 1300kg.
Dutchdriftking zegt
@cossiekiller: Meer dan 10kg per pk. Niet voorruit te fikken dus.
kennone zegt
@dutchdriftking: als een dikke drol door een dunne tregter
kennone zegt
@dutchdriftking: Als het een geblazen 4 pitter heeft ook
Dutchdriftking zegt
@kennone: die wegen met 130pk geen 1.300kg!
Dutchdriftking zegt
@kennone: die wegen met 130pk geen 1.300kg!
awesome zegt
Mooi hoor, maar check deze ook even:
https://www.facebook.com/531954996816999/posts/2744049572274186?s=100027675724263&sfns=mo
De EuroRX van Antoine Massé
redneckdarian zegt
Corsa-e rolt ook zo lekker van de tong zeg
tierelier zegt
https://www.youtube.com/watch?v=PJSgFoZokpk