Chevrolet’s elektrische-auto-met-klein-benzinemotortje-voor-het-opladen-van-de-accu’s, de Volt, maakt in 2010 zijn opwachting. Als alles tenminste goed blijft gaan. Ons eigenste Europese Opel mag ook een graantje meepikken: er zal in Detroit ook een Volt met Opel-badge geproduceerd worden, maar wel pas in 2012.
Carl-Peter Forster, eindverantwoordelijke van GM Europe, bevestigde dat dit weekend. De vraag is nu of DaewooChevrolet de Volt ook in Europa gaat voeren. Mocht dat het geval zijn, dan kunnen we die versie wellicht eerder verwachten dan de Opel.
De Volt wordt aangedreven door een 160-pk elektromotor die zijn energie haalt uit lithium-ionbatterijen. In volledig elektrische modus komt de auto zo’n 64 km ver, maar gelukkig is er ook een minuscuul 1.0-motortje aan boord dat enkel dient om de accu’s bij te laden. De Volt is tevens een plug-in auto, dus zorg dat je een stopcontact vrijhoudt in je garage.
Forster meldt ook dat de eerste elektrische auto’s een relatief hoge prijs zullen hebben, zo’n 10.000 euro boven een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Maar daar staan de lage verbruikskosten natuurlijk weer tegenover. De auto zal uiteindelijk (veel) goedkoper worden naarmate er meer exemplaren van het platform van de band rollen. (via automotive news)
lincoln zegt
leuk en wel .. maar Opel is een europeese aangelegenheid ..
en europa ziet dit als broodroof ..
brandstofaccijnsen .. daar gaat het om ..
Thelis zegt
@ lincoln
Daar verzint Europa vast wat op. Electroaccijnzen, oplaadaccijnzen, etc.etc.
Ga maar vast sparen.
Oetlul zegt
@Thelis
Dat zal de zoon van bos wel verzinnen denk ik :(
Thelis zegt
@Oetlul
Gelukkig kan de kleine Bos nog niet lezen, anders heb ik ‘m op een idee gebracht. Of zal papa Wouter ‘m voorlezen van Autoblog.
Luc zegt
Hopelijk delen ze alleen de techniek.
opa plas piemel zegt
ik heb ooit een mitsubischi colt gehad met een 12 volt accu.
RX-7/6 Owner zegt
komt er dan ook een vauxhal volt
T-Bird zegt
Net een artikel gelezen over Tesla in Fortune. Conclusie van Tesla is dat een elektrische auto plus motor onzinnig is, Tesla heeft veel onderzoek gedaan en is uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat alleen electrisch perfect voldoet. Moraal van het verhaal: GM heeft liever niet dat we electrisch rijden, want scheelt ze teveel bezoek aan de garage (Electrische auto heeft minder onderhoud nodig).
Danny zegt
Oliemaatschappijen zijn er niet blij mee. Garage houders zijn er niet blij mee. De overheid is er niet blij mee. Dit moet echt door consumenten breed worden gedragen, en dan is er heel veel toekomst voor de elektrische auto’s
Ze zijn voordeliger en met zonnepanelen op je huis kan je ze zelf onafhankelijk bijtanken. :-)
T-Bird zegt
Wordt dus kiezen uit een Tesla, Venturi of een Fisker. Hm, is geen straf eigenlijk dat electrisch rijden…
Esprit_de_Flandre zegt
@Thelis: Lithiumaccijnzen!
Hoop dat het een volledig ander design wordt dan. Lelijk ding.
A.Keuning zegt
Ik ben van mening dat die electrische auto,s erg gevaarlijk zijn!
Je hoord ze totaal niet aan komen en ik verwacht hierdoor veel meer verkeersdoden!!!! Ook vraag ik mij af hoe het zit met al die accu,s als ze versleten zijn? Dit wordt een enorme milieuramp volgens mij!!!! Hoe willen de dat allemaal op gaan lossen????? En of je nou benzine tankt of electra, het moet allemaal wel opgebracht worden deze energie!!! En dan is er nog wat, kan ons electranet dit wel aan als iedereen ze,n auto gaat opladen? In de meeste gevallen zal dat snachts zijn, dus iedereen op dezelfde tijd! Nou, dat wordt nog een enorm probleem! Ga er maar aan staan!(nood agregaatje op diesel erbij)? Nou, lekker voor het milieu! Zijn we niets opgeschoten!
vegazosten zegt
@A.Keuning, niet zo kritisch zijn jongen, dat komt allemaal wel goed. Als we met z’n allen elektrisch rijden…? De meesten onder ons hebben de centen niet eens om zo’n dure kar aan te schaffen. Bovendien moeten ze een kleine 100 jaar terug inhalen die ze sinds 1908 verloren hebben aan stinkmotoren. Dat opladen komt ook wel goed. Van het een komt het ander, alles heeft z’n tijd nodig. Wat het geluid betreft? De brandstofauto’s van nu maken ook amper lawaai hoor. Die elektr ga je echt wel horen, zeker al na een jaar. Het grootste lawaai is nog altijd de banden op de weg tenzij je knalpot eraf is ntrlk. ;o)