Goed nieuws voor wie z’n oog heeft laten vallen op de kleine Opel heeft mazzel. De CO2-uitstoot blijkt lager uit te vallen dan vooraf gedacht en dat heeft financiële gevolgen.
Akkoord, het is niet zo dat de Karl nu duizenden euro’s goedkoper is, maar met een vanafprijs van 10.595 euro is het beslist geen dure auto. Aanvankelijk werd een uitstot van 99 gram per kilometer op gegeven, maar dat blijkt nu 94 g/km te zijn. De bijtelling blijft staan op 20%. Het verbruik ligt op 4,1 l/100 km.
Het 1.0 ecoFLEX benzinemotortje is goed voor 75 pk en gekoppeld aan een handbak. Ruim voldoende pk’s dus voor een slechts 839 kg wegende auto. Toch vond Opel het nodig om de Karl standaard met tractiecontrole uit te rusten, wat waarschijnlijk meer te maken heeft met lastige weersomstandigheden dan met het gruwelijke prestatiepotentieel. Overigens zijn zaken als cruise control met snelheidsbeperking en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging eveneens standaard.
Vanaf begin 2016 is de Karl ook leverbaar met het laatste IntelliLink-infotainmentsysteem. Helaas gaat de bijtelling in verband met het gewijzigde fiscale beleid dan wel met een procentje omhoog.
Edge zegt
Ik vind het een mooie trend dat dit soort kleine wagentjes steeds completer beginnen te worden. Met een merk als Dacia dat zich richt op de no-nonsense auto’s om je van A naar B te brengen, hebben andere fabrikanten ruimte genoeg om hun A-segmenters een stuk luxer te maken. De Karl ziet er heel volwassen uit en €10.595 auto met standaard hill start assist, cruise control, tractiecontrole, ESP en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is gewoonweg niet veel geld. En die 75pk is bij zo’n laag gewicht ook gewoon meer dan voldoende. Prima autootje dus, en als iemand voor weinig geld toch een redelijk luxe auto wil hebben lijkt me de Karl een prima keuze.