
Hele kleine auto’tjes zijn heet. Hun marktaandeel groeit zienderogen, want ze zijn milieuvriendelijk en praktisch in de stad. De enige fabrikant die eigenlijk nog geen auto in het A-segment heeft, maar dit wel hoort te hebben, is Opel. Eind 2009 concretiseerde het plan voor de ‘Junior’, en nu is het definitief duidelijk waar en wanneer de auto van de band komt rollen.
Om het nieuwe model van de grond te krijgen investeert Opel 190 miljoen euro in de Junior, die overigens later een andere, definitieve naam zal krijgen (de Alfa MiTo ging voor de productiefase ook als junior door het leven). Begin 2013 moet hij op de markt komen, zo deelde het Opel-management vandaag mee. Daarnaast stopt de Duitse deelstaat Thüringen Opel ook nog 15,5 miljoen toe. Het is namelijk de bedoeling dat de Junior in Eisenach gebouwd gaat worden. In deze fabriek, met 1.600 werknemers en in 1990 opgericht, rollen momenteel jaarlijks zo’n 140.000 Corsa’s van de band.
Op jaarbasis moeten er zo’n 100.000 Juniors geproduceerd worden, en het is de bedoeling dat er ook een elektrovariant van komt. Logisch, want met de Ampera heeft Opel al de nodige elektro- know how in huis.
Zodra de Junior op de markt verschijnt heeft GM eindelijk weer een auto in het A-segment te koop. Hij mag het dan opnemen tegen onder andere de Ford Ka, VW Up, Toyota iQ, Lancia Ypsilon, Fiat 500 en natuurlijk de 107/C1/Aygo’s. We zijn benieuwd met wat voor moois Opel op de proppen komt om deze concurrentie het hoofd te bieden. Totdat er meer naar buiten komt moeten wij het even doen met het guitige Trixx-concept uit 2004, dat hierboven staat afgebeeld.
weer 190 miljoen naar de klote.. ik had voor 190 euro een houten kist gebouwd dit mooier zou zijn.. en volgende week weer raar opkijken als VW een bod doet omdat het anders toch niks word..
@dennisr:Is een oud concept wat je hier ziet hoor.
@norge: oooooh… naja als ik die troep van tegenwoordig zo zie zal het nooit veel mooier worden dus ik hoef mijn reactie niet echt bij te stellen :P wat je andere reactie betreft ? GRAPPIG ? man man.. de maja’s krijgen gelijk.. de wereld vergaat in 2012.. xD
@dennisr: Ik hou het op Nostradamus :D
@dennisr: jij bent het typevoorbeeld van de beste stuurman die aan wal staat.
@divine: ik ben altijd beschikbaar hoor, ik ga zo mee aan boord.. haal me maar van wal.. maar nee dat doen ze niet..
Ampera ,tuurlijk ze kunnen hem Amper noemen ,geintje .
Toekomst word(t) grappig met al dat kleine grut in Europa.
Het blijft een duffe opel.Verkopen dalen nog steeds.Ze moeten wat aan het imago doen.
@mbman: en hoe moeten ze dan iets aan imago doen volgens jou ? dat doen ze toch juist doormiddel van andere auto’s op de markt brengen ?
@dennisr: ze kunnen beter stoppen met auto`s maken, worden steeds lelijker
@mbman: er komt een nieuw vlaggenschip aan, boven de insignia, opel stond vroeger boven BMW, hopelijk wederkeren die tijden nog eens…
@Stopwearingpants: is Opel belangrijk voor je?
Is Opel trouwens ook als Duits merk meegeteld in dat onderzoek van laatst? Of GM dus us of a?
@Svenska_Aeroplan_AB: En Saab ook?
Geinig auto’tje maar ik zal mn hoofd er niet over breken om een eentje aan te schaffen
Als er ook een OPC versie komt kan het nog leuk worden :)
En de Opel Agila dan? Of is dit al een B segment auto?
@jackl: Nee A segment, de Corsa is B. Zal wel een opvolger worden dan, beetje dom want zelfs in die klasse wil iedereen tegenwoordig een 5drs.
audi a1 gaat een concurent hebben . een echte bedoel ik he
@Sm0keGun: Ja, klopt, de Mini, de Alfa Romeo Mito, en euh, de Citroen DS3 bijvoorbeeld?
zouden de bazen daar niet een paar nachten wakker van liggen dat ze 190 miljoen uitgeven aan z’n gedrocht
@bmwpowerm5: bij BMW hebben ze ooit meer geld in hun gedrochten gepompt.
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
Waarom komen er nog altijd idioten op autosites die denken dat een foto bij een nieuwsbericht altijd ook een echt model is of het model gaat worden.
@Lucb: omdat ze nog niet de (mentale) leeftijd bereikt hebben om dat te begrijpen. 6-jarigen beperken zich nu eenmaal tot plaatjes kijken.
@divine:
@Jansen:
Zover had ik nog niet nagedacht.
@Lucb: en niet in staat zijn te lezen…
190 miljoen? Dat klinkt als een boel geld maar volgens mij kost de ontwikkeling van een nieuwe auto al gauw vijf tot tien keer zoveel…
1 ding is bijna zeker,de nieuwe naam zal op een A eindigen gok ik! Vectra, Agila, Astra, Ampera, Corsa, Insignia, Calibra, Frontera etc. weet iemand waarom dit zo is? …oh en kan dan gelijk ook iemand vertellen waarom bedrijfsbusjes op een O eindigen?
@niekloog: op Signum na dan….
@niekloog:
Misschien is de Signum daarom wel geflopt ;)
@niekloog: Vroeger was het zo dat Opel zijn modellen vernoemde naar sterren(stelsels) geloof ik, Astra, Corsa, Vectra en Omega… voor die andere namen zou ik het uit moeten zoeken.
@Jansen: hmm… replyen op mijzelf.. wikipedia zegt over signum:
Het signum is een eenvoudige wiskundige functie, die, zoals de naam al zegt, eigenlijk het teken van het argument aangeeft.
@Jansen: vroeger heetten Opels naar miltaire rangen. gek genoeg verkocht dat als een tierelier.
Hier en daar hoor ik de naam ‘Allegra’ vallen voor deze toekomstige kleine wagen. De namen van gangbare modellen eindigen inderdaad op -a sinds de jaren ’90, waarvan de Corsa begin jaren ’80 volgens mij de eerste was. De Kadett heette in Engeland overigens al veel eerder Astra, vandaar dat we nu bij de Astra J zijn aanbeland en niet bij Astra D. Nichemodellen hebben soms een andere naam: Speedster, GT, Signum.
@phaedros: Doet me denken aan Austin Allegro, een Engelse auto met een matige reputatie.
Klopt, maar er is dus geen duidelijke reden voor?
Als ze de volgende Corsa Eva noemen wordt het misschien wel een lekker ding?