Geen excuses meer dat er voor de kinderen een ruime, maar verder saai gezinshok moet komen. Een Insignia Sports Tourer is ruim genoeg en in OPC trim ook nog eens leuk.
Net als de Insignia OPC sedan heeft de Insignia OPC Sports Tourer een 2.8 V6 turbo onder de kap die een gezonde 325 pk en 435 nm levert. Een verlaagde wielophanging met FlexRide en Adaptive 4×4 met elektronisch sperdifferentieel (eLSD) en Brembo-remmen maken het plaatje compleet. Opel wil het hele pakket testen op de Ring. Dat doen meer fabrikanten, maar Opel het net even anders. In 12 dagen achter elkaar zullen twaalf coureurs, designingenieurs en kenners van de Nordschleife elkaar afwisselen om 10.000 km te maken op de Groene hel. Die twaalf dagen zijn goed voor 27.000 schakelovergangen, 35.551 bochten en een totaal van 487 ronden en staan gelijk aan 180.000 km op de weg.
De Insignia OPC Sports Tourer sprint in 6,3 seconden naar de 100 en haalt een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u. Filmpje!
Insignia OPC Sports Tourer begint tests op Groene Hel
* Topvermogen: dynamische station wagon moet 10.000 km afleggen op Nürburgring
* Toppakket: 325 pk, 435 Nm, Adaptive 4×4 en 1.530 liter laadvolume
* Topscores: Insignia OPC sedan met vlag en wimpel geslaagdBreda/Nürburgring – De Insignia OPC Sports Tourer staat later dit jaar bij de dealers, maar moet eerst nog door de hel, beter gezegd de Groene Hel of de Nordschleife van de Nürburgring, het zwaarste, meest veeleisende en gevaarlijkste racecircuit ter wereld.
De Opel-ingenieurs staan erop dat alle OPC-modellen een streng testprogramma van 10.000 kilometer afwerken op de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring, die van de legendarische coureur Jackie Stewart de bijnaam ‘Groene Hel’ kreeg. De Insignia OPC sedan heeft dat programma pas geleden probleemloos afgewerkt.
“De Insignia OPC sedan slechtte in twaalf dagen tijd 487 ronden op topsnelheid. Dat is het type van prestaties en uithoudingsvermogen dat we van al onze wagens eisen,” aldus Hans Demant, Managing Director van Opel.
De Opel Insignia OPC Sports Tourer heeft met zijn 325 pk/239 kW, 435 Nm sterke 2,8-liter V6 Turbo-motor een overvloed aan vermogen. Ook aan toptechnologie ontbreekt het hem niet: een lager, herwerkt mechatronisch chassis met FlexRide en Adaptive 4×4-transmissie met elektronisch sperdifferentieel achteraan (eLSD) en Brembo-remmen. En natuurlijk biedt hij ook de functionaliteit van een ruime station wagon met een laadvolume van 1.530 liter.
Autotechnologie op z’n best
Net als de Insignia OPC sedan bulkt de Sports Tourer van de technologische innovaties. De OPC-motor werd 25 procent krachtiger dan de 2.8 V6 Turbo met 260 pk uit de ‘reguliere’ Insignia. Die vermogenstoename is vooral te danken aan de herwerkte uitlaat die de tegendruk aanzienlijk verlaagt terwijl de speciale dempers bijdragen aan een sportieve, diepe ‘stem’. De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u mogelijk maakt.De sturing van het Adaptive 4×4-systeem met eLSD werd bijgesteld om de koppelontplooiing aan te passen aan de sportieve filosofie van de OPC. De ingenieurs van het Opel Performance Center ontwikkelden een specifieke, hyperdynamische vooras, HiPerStrut of High Performance Strut genaamd, voor het chassis dat tien mm lager ligt dan dat van de vierwielaangedreven Insignia in Sport-uitvoering. Dat uit zich in minder stuurstoringen en een betere feedback voor de bestuurder.
De standaard gemonteerde elektronische FlexRide-ophanging van de OPC werd afgestemd op de hogere prestaties en op een sportievere rijstijl. Ze biedt drie verschillende sportieve keuzes: de standaardmodus biedt het hoogste rijcomfort, de modus Sport is stijver afgesteld en de nieuwe OPC-stand garandeert maximaal rijplezier.Zware test: 12 dagen, 27.000 keer schakelen, 35.551 bochten en 487 ronden
Voor hij in de herfst in de showrooms verschijnt, neemt de Opel Insignia OPC Sports Tourer het op tegen de Groene Hel: 10.000 snelle kilometers op de Nordschleife komen overeen met ongeveer 180.000 kilometer op de weg. De gewijzigde afstelling compenseert het verplaatste zwaartepunt van de station wagon en dat is de reden waarom de ophanging van de Sports Tourer afzonderlijk wordt getest op de Ring.Hoewel het 20,8 kilometer lange, slopende testcircuit deel uitmaakt van het standaard OPC-programma, is deze extra test altijd iets speciaals voor Volker Strycek en zijn team. De voormalige Duitse toerwagencoureur en manager van het Opel Performance Center somt op: twaalf coureurs, designingenieurs en kenners van de Nordschleife wisselen elkaar twaalf dagen lang af achter het stuur van een standaard Insignia OPC, en dat ongeacht de weersomstandigheden. “Die twaalf dagen zijn goed voor 27.000 schakelovergangen, 35.551 bochten en een totaal van 487 ronden en dat kan zijn tol eisen van een auto.”
Validatiecoördinator Jens Hornischer, die een belangrijk deel van de testafstand heeft gereden, legt uit: “We pushen de auto om voortdurend 90 procent van zijn potentieel te benutten en dat is een zware test voor elke auto. Bovendien gaat er zo goed als geen voorbereiding vooraf aan deze test.”
Een Insignia OPC sedan in de specifieke OPC-kleur Arden Blue werkte eerder in mei zijn testprogramma af en bevestigde daarmee de hoge kwaliteitsnormen voor Opel-klanten.
Opels lange traditie van sportieve station wagons biedt het beste van twee werelden
De Insignia OPC Sports Tourer is het recentste hoofdstuk in een lange en succesvolle geschiedenis van station wagons. Als pionier van dit segment bracht Opel in 1953 de Olympia Rekord Car-A-Van naar Europa, een kruising tussen een auto en een bestelwagen. In 1970 bouwde de fabrikant de Ascona Voyage, een lifestyle station wagon avant la lettre.De volgende innovatie in dit segment kwam er in 1991, toen Opel de krachtigste productie station wagon ter wereld voorstelde, de Omega Caravan 24V met 3-liter zescilinder in lijn, goed voor 204 pk. De Vectra OPC zette Opels traditie van krachtige station wagons voort. Hij was vanaf 2005 verkrijgbaar als zeer dynamisch voorwielaangedreven model met 280 pk.
De nieuwe Opel Insignia OPC met 325 pk zet een enorme stap voorwaarts op het vlak van dynamiek met nog meer vermogen en het Adaptive 4×4-systeem. En de dynamische Sports Tourer zal op zijn beurt heel wat aandacht trekken.
OPC: thuis op de Nordschleife
Het testwerk op de Nordschleife van de Nürburgring is een lange traditie bij Opel, die teruggaat tot de jaren zestig en die werd bezegeld toen het Duitse merk in 2006 een partnercontract afsloot met het legendarische racecircuit. Op dat ogenblik opende de fabrikant uit Rüsselsheim zijn eigen testcentrum vlak aan de Ring. Die vestiging biedt de ideale testomstandigheden, vooral voor de OPC-modellen van Opel.Het huidige gamma met hyperdynamische modellen omvat naast de Insignia OPC sedan, hatchback en Sports Tourer ook de Corsa OPC, Astra OPC, Meriva OPC en Zafira OPC. De speciale ‘Nürburgring Edition’ van de Astra OPC ten slotte is een eerbetoon aan het veeleisende racecircuit.
Robbert_W zegt
Gave bak hoor! Wat zullen ze hiermee doen na dit avontuurtje?
Einser zegt
Leuk. Ik ben er zondag.
Kijken of die gasten van Opel een beetje bij kan houden.
Een beetje.
JamesBond007 zegt
Opzich wel een leuk wagentje.
Van plan om die te testen?
Jurrian zegt
Coool! hier blijf je dus die scirocco mee voor. met de hele familie.
Benjamin1 zegt
Het blijft een gezinscontainer. Hier om de hoek staat ook een Astra Station in OPC trim. Waarom zou je spoilers en sideskirts plakken op iets wat het tegenovergestelde is van seks..
FiXeR zegt
En de eerste dag rijden ze hem in elkaar :’) ?
nickkmoo zegt
@Benjamin
Ja, een RS6 is ook een gezinscontainer, same voor een RS4, heb je daar moeite mee dan? Is gewoon een dikke bak van Opel, alleen mocht er van mij een andere voorbumper op.
Robert zegt
Erg mooi! Lekker dik, zonder echt schreeuwerig te zijn.
Nu nog even doorsparen… zucht ;)
jeroen zegt
@ Benjamin1
Wát?! het tegenovergestelde van seks? Als de mensen die die auto kopen geen seks hadden hadden ze die auto ook niet hoeven kopen.:P
aan Wouter: moet er in het eerste stuk van je artikel niet bij staan dat er een “leuk” gezinshok moest komen? Want die ruime saaie gezinshokken zijn er al zoveel.
BmwMPower zegt
Ik zou het erg gaaf vinden als de auto er probleemloos doorheen rijdt.
Genoeg vermogen, uitstraling. Wat wil je nog meer? Dit is een van de mooiere Opels.
Willen ze bewijzen dat dit echt een Tourer (voor de lange afstand etc.) is?
Toms zegt
Ik vermoed dat je deze auto minder zult tegenkomen dan een S4/RS4 of porsche 911. Als je ‘m dus aanschaft heb je in ieder geval iets exclusiefs. Leuke auto, ik hoop dat mijn dealer mij als insigniarijder eens uitnodigd voor een testritje.
Maar wat inderdaad als ze de auto op dag drie in de vangrail parkeren. Beginnen ze dan weer van voor af aan met een andere auto?
Toms zegt
@benjamin1 heb jij ooit met een astra of insignia gereden? Dit zijn beide verdomd goed rijdende auto’s die ook nog eens bijzonder praktisch zijn.
VonStroke zegt
@Toms: De Insignia heeft toch nog kleine hekelpunten voor de echte rijder. Zo is de rempedaal te sponzig, de besturing vaag rond het midden en mocht de bak wel wat vlotter schakelen. Vooral van 2 naar 3 dan.
ferrari zegt
wat een leuke poging voor aandacht voor een model te krijgen. wat zal de tijd worden die ze zullen realiseren? opel is altijd wel voor een verrassing te porren en het zal ze met dit model zeker weer gaan lukken. mooie bak, die ondanks ingetogen toch kracht uitstraald.
hefmen zegt
Dit is en blijft een fantastisch mooie auto, zeker in OPC vorm. Wij hebben de Sedan gehad en nu hebben we de sportstourer. Ik heb mijn vader al gevraagd of hij binnenkort de insignia sportstourer OPC wil nemen. Dit kan allemaal omdat hij Opel dealer is:D
wilco zegt
Als ik het goed zie hebben ze de bmw 335i afgetroefd op zowel vermogen als koppel, knap werk, Opel.
EnzoR zegt
Zo leuke cijfers, ook wat ze van plan zijn!
Laue zegt
@ HEFMEN
Lucky you!
Joost1990 zegt
Wat een geil ding zeg!
Maarten zegt
wat issie mooi in Arden Blue :D zkr mooie auto die je helaas niet zo vaak zal zien
skip_alfa .. zegt
@wilco; maar ik twijfel wel niet dat die 335i de opel aftroefd op sprintijd, bochtenwerk; rijdynamiek, rijplezier, voelen waar de banden gaan enz . ik begin steeds meer en meer de platte cijfers te haten. dat zegt toch niks over de auto ? ja goed, hij heeft veel pk en nm en hij vlamt als een trein … rechtdoor ! ik met mijn alfaatje 1.4 kan sommige bochtjes lekker harder nemen dan de 2.2 mondeo. mooie pk-kilo verhouding + redelijk laag op de grond. als ze zo nu eens wat meer wagens zouden maken. zelfde met de vorige focus rs. met 215 pk trek je deze opc er los uit op het CIRCUIT. tuurlijk, opel is goed bezig enzo, maar deze c5 opc staat me toch niet echt aan ..
peter zegt
gelukkig stelt “opc” zoiezo niets voor. Maar toch altijd spijtig als een sportafdeling zich moet verlagen en aan zo’n baksteen moet werken
jack zegt
Het zal waarschijnlijk wel kloppen, maar het is raar om te lezen dat er meer gestuurd wordt dan schakelmomenten:S
CBR600rr zegt
Als ze bij Opel nou eens inzien dat die lelijke chromen strips van hun auto afmoeten, dan zijn hun auto’s ineens 10 keer mooier. ’t is dat ik geen scanner heb, maar met een zwarte BIC-pen en een automagazine heb ik al aan collega’s laten zien dat die auto veel mooier is zonder die chromen strip bij zijn grill. Kan iemand die wegshoppen met een van die foto’s hierboven?
Het is jammer dat zo’n potentieel mooie auto zo lelijk wordt gehouden door die stomme chromen strip op de voor- en achterkant.
SjoRs zegt
@Benjamin1: mooie gesproken! Ik krijg het er ook niet warm of koud van. Laat staan opgewonden… Helaas blijft het een Opel en zouden andere auto’s deze prestatiecijfers beter staan.
Toms zegt
@vonstroke wat versta je onder de echte rijder? Als je een auto puur voor het circuit wilt hebben dan zul je nooit een insignia kopen.
Voor wat betreft je punten kan ik het niet beamen noch ontkennen. Maar voor de schakelweg zijn er schakelwegverkorters in de markt en de sponzige remmen kunnen ook betrekkelijk eenvoudig worden verbeterd.
De wegligging van opel komt de laatste jaren dicht in de buurt van de geroemde wegligging van ford en dat bedoelde ik te zeggen in mijn eerdere post. Uiteindelijk zal het rijplezier van de auto toch met name worden bepaald door de motorisering en daar laten veel concurrenten van de insignia punten liggen bij de benzine motoren.
micheloo0 zegt
Hoeveel gaat die kosten ?
Westleah zegt
Best een verse auto, alleen hadden ze dat grijs in de voorbumper en rond de uitlaten weg mogen laten van mij, of gewoon in zwart..
CrazyHenkie zegt
@ Micheloo0
Lijkt me vergelijkbaar met een Passat R36, dus ong 55-60 mille schat ik ;)
Ontopic: ziet er lekker duister uit, zo in het zwart met van die donkere velgen. Maar ik zou dat chroom achterop en van die grille wel in carrosseriekleur meespuiten, net als bij het vorige model Vectra OPC.
Jochempie zegt
Oké Ford, kom maar met die 350 pk sterke Mondeo!
virke zegt
in t echt is het weer een typische opel hoor..niks dus
Neluz zegt
Zeker mooiie auto ! maar is het misschien niet te vroeg voor een opc ?
motermuis91 zegt
kijk als opel dit soort auto´s blijft maken zou ik het nog wel eens een leuk merk gaan vinden ;)
AMG Powerrr zegt
mooie auto, behalve die uitlaten.
Solstice zegt
10.000 km op de ring? Konden ze de afslag niet vinden ofzo? 8)
NLBUURMAN zegt
de opc-uitvoeringen vraten altijd banden als de saab turbo’s (ivm met hoog vermogen op voorwielen). met 4×4 zal dat wel opgelost zijn, en wordt het allemaal mooi :)
slisse zegt
echt mooi. Opel gaat ervoor, allee toch nu het nog kan.
Laat maar komen die handel!
Graafke zegt
Mooie auto, behalve die zilvergrijze vlakken rondom de uitlaat, die detoneren nogal vindt ik.
SupercarFan zegt
ik vind die zilvergrijze randen om een luchtinlaat aan de voorkant een beetje op een renault megane coupé lijken…
BananaFlip zegt
OPC blauw is echt heel erg lelijk…
Maar gelukkig is ie ook in normale colores te verkrijgen.
Ziet er wel misschien een heel klein beetje cool uit, maar er is één ding, slechts één ding (dat heb ik nog nooit gehad bij een Opel) dat me verschrikkelijk in de weg zit.
En dat zijn die twee mislukte half afgedekte luchthappers.
Wat een vreselijk verkrachte dingen zijn dat zeg.
En idd, een beetje minder blingbling-grijs was ook niet verkeerd geweest.
w0o0dy zegt
Sportscars heeft de Opel Insignia OPC Tourer, de 335iXdrive en de nieuwe S4 avant over de Sachsenring gejaagd en SHOCK! de Insignia OPC klopte nips de 335i xdrive touring…. knappe prestatie van Opel. Ok de S4 was 3,5 seconden sneller dan beide concurrenten maar goed… wel een erg snelle station van Opel dus.