Eindelijk wat positief nieuws voor de Duitse autofabrikant.
Opel lag de laatste tijd flink onder vuur. Volgens diverse onderzoeken zou er worden gesjoemeld met de uitstootcijfers. De Belgische VRT kwam eerder dit jaar met een reportage over dit onderwerp, maar de autofabrikant verwierp beschuldigingen op het gebied van sjoemelpraktijken nadrukkelijk.
Eerder, in 2015, kwamen Zwitserse onderzoekers al met een vergelijkbare beschuldiging zoals die van de VRT. Ook toen werd dit door Opel de kop ingedrukt aan de hand van een verklaring van de TÜV Hessen. De KBA stelde dit jaar toch een onderzoek in. Volgens de Duitse RDW maakt de geteste 2.0 CDTI zich echter niet schuldig aan sjoemelpraktijken. Het blok wordt geleverd in de Cascada, Insignia en de Zafira.
De KBA onderzocht de Opel-modellen nadat in mei bekend werd dat de autofabrikant software gebruikt dat onder bepaalde omstandigheden wordt geactiveerd in het uitlaatsysteem. De Duitse overheid had twijfels of dit wel legaal zou zijn, met het onderzoek van de KBA tot gevolg. Opel gaf al eerder aan dat de software is ontwikkeld om de motor te beschermen en dat de techniek dus volstrekt legaal is. Het automerk heeft nog niet gereageerd op de resultaten van het onderzoek. (via Reuters)
desjonnies zegt
Mooi zo.
Maarre worden er nog Alfa cq FIAT diesel blokken gebruikt door GM, destijds heeft GM zijn aandelen in FCA verkocht maar niet die van de Diesel afdeling van FCA/GM
arjontje zegt
@desjonnies: volgens Opel is het een eigen ontwerp. Maar als je het blok ziet is dat nog steeds het samen (FPT en GM) ontwikkelde 1,9 diesel.
martinus zegt
@desjonnies: De aluminium 1.6 ECOTEC Diesel is door GM zelf ontwikkeld dacht ik.
De reden waarom de vorige 1.6 [b]fout[/b] en zo [b]giftig[/b] was, had te maken met dat 90% van de tijd de NOx reductie uit stond. Alleen in laboratorium temperaturen(bij18-32*C) was het AdBlue systeem actief. In de praktijk is het 90% van de tijd niet die temperatuur in Duitsland. Waardoor uit praktijktesten van DUH, het Franse Ministerie van Milieu, Het Duitse ministerie van Verkeer, TNO en VRT er elke keer een NOxuitstoot van rond de 860mg/km uit kwam.
Wat in dit nieuwsbericht mist, is dat de nieuwe motor door de [b]kba[/b] is goedgekeurd voor de Zafira, Insignia en Cascada doordat de software van de ”nieuwe 1.6 TCDI’ flink veranderd is.
Vroeger was de NOx-reductie alleen actief tijdens ‘Laboratorium-Temperaturen’. Nu werkt het systeem van -8 graden Celsius tot +50 graden Celsius.
[url=http://www.t-online.de/auto/news/id_78564768/opel-zafira-zweiliter-diesel-bekommt-freigabe-vom-kba.html]
“Zudem arbeite das System jetzt im Temperaturbereich von minus 8 bis plus 50 Grad Celsius. Zuvor habe dieser Korridor bei 17 bis 33 Grad gelegen. Es gebe eine deutliche Absenkung beim Ausstoß von Stickoxiden.”[/url]
Ik ben blij, dat de regels toch effect en gehandhaafd worden hebben, en dat de Opel nu een stuk minder gaat uitstoten, doordat de overheid verboden heeft, de auto met de oude ‘sjoemelsoftware’ goed te keuren.
@schreute01 @dutchdriftking @406_v6 @RubenPriest
Er zit dus meer aan dit verhaal dan de goedkeuring van de nieuwe diesel, met vernieuwde software, en het zegt al helemaal niets over de illegaal hoge uitstootwaarden, en foute software van de ‘vorige 1.6’.
cossiekiller zegt
@martinus: de 1.6 ecotec diesel bestaat niet eens… Als je wil haten, doe het dan goed.
406_v6 zegt
Nou, kom er maar in @martinus….
lekbak zegt
@406_v6: ach joh, dit is toch maar een tijdelijk probleem. Elektrisch rijden is immers de toekomst!
bofkont zegt
@lekbak: nee echt niet.
lekbak zegt
@bofkont: sarcasm is a bitch.
Dutchdriftking zegt
Doen ze goed.
schreute01 zegt
Duidelijk!
sjaakjwt zegt
Niet direct aan Autoblog gericht, maar aan de berichtgeving in het algemeen: nieuws rondom gesjoemel is altijd zo oppervlakkig.
Hoe wordt of werd de uitstoot dan verminderd? En in welk opzicht denk Opel de motor dan te beschermen?
trustmeiamanengineer zegt
@sjaakjwt: Inderdaad. Maar dat komt denk ik omdat zelfs de journalisten en “onderzoekers” geen idee hebben waar ze het nou eigenlijk over hebben, wat de regels zijn en hoe er überhaupt getest wordt. Je ziet ook zo vaak dingen als brandstofverbruik/CO2 uitstoot en NOx uitstoot door elkaar gehaald worden.
Gulli zegt
Was het probleem van VW in de VS niet zo zeer het sjoemelen zelf maar meer dat ze zonder dat te melden software hadden aangepast?
knipperlichtje zegt
Het artikel mist veel informatie omdat Reuters er al niets van begrijpt. Het gaat hier om de typegoedkeuring van een nieuwe 2.0 liter diesel. Die ligt in de gefacelifte Zafira. Over de huidige sjoemelblokken word niet gesproken. Waarom is deze motor dan wel goed?
– boven 145 km/u blijft de uitlaatgasnabehandeling actief, dat was bij het oude blok niet zo
– de uitlaatgasnabehandeling werkt tussen -8 en 50 graden Celsius, voorheen was dat slechts tussen 17 en 33 graden.
Een flinke verbetering dus, die aantoont dat het argument van motorbescherming verzonnen was.
Bron: http://www.bild.de/geld/aktuelles/roundup-kba-erteilt-opel-genehmigung-fuer-47073544.bild.html
bergmm zegt
@knipperlichtje: ergens begrijp ik het verhaal van motorbescherming wel.
De technieken en materialen ontwikkelen ook steeds verder. Zeker nu alles onafhankelijk elektronisch aangestuurd kan worden.
645cabrio zegt
@knipperlichtje: je hebt gelijk, ook bij autoblog nemen ze niet de moeite even het originele artikel te lezen en plempen ze een artikel op de site met een volledig verkeerde conclusie.
@Ruben: pas even de titel aan want Opel is helemaal niet gezuiverd van de sjoemelbeschuldigingen. Dat onderzoek loopt namelijk nog. Dit artikel hoort als titel te hebben dat Opel een type goedkeuring voor de nieuwe motor heeft gekregen.
schreute01 zegt
Voor mij nog steeds: duidelijk! Ik wacht gewoon verdere berichten af op Autoblog. Ik ga niet hysterisch alle buitenlandse blaadjes afspeuren op andere waarheden. Je bent nou eenmaal té afhankelijk wat welke journalist dan ook voor je schrijft