Wat is definitief in het leven? Hoe lang roepen we al dat Opel verkocht zal worden aan het Canadese Magna en hoe vaak is dat weer in twijfel getrokken? Nu lijkt het besluit dan toch echt gevallen te zijn. General Motors verkoopt 55 procent van de Opel aandelen aan het consortium van Magna en Sberbank. Zowel GM als de Duitse bondskanselier Angela Merkel hebben dit vandaag bevestigd.
Op ieder moment kan in Berlijn de persconferentie beginnen waarin meer details bekend worden gemaakt. Duitsland zal naar verwachting miljarden in Opel steken nu Magna de eigenaar wordt. Hiermee blijft het banenverlies in Duitsland beperkt. Magna is voornemens twee van de negen fabrieken in Europa sluiten: die in Antwerpen en in het Engelse Luton (Engeland). De vier fabrieken in Duitsland blijven vooralsnog open, maar ook daar zullen 3000 banen verdwijnen. Mochten er nog spannende details bekend worden gemaakt, dan zullen we dit bericht wel even updaten. (via: automotive news)
Met dan aan iedereen voor de tips
Hans Lurvink zegt
Magnafiek nieuws!
Laue zegt
Ik kan er mee leven. huppa en nu verder met mooie auto’s bouwen en 100% onafhankeljik worden.
john zegt
eindelijk dat duurde lang voor ze eruit waren
Laue zegt
cool trouwens, misschien zie ik nog opel onderdelen voorbij komen. het bedrijf waar ik voor werk verzend wereldwijd onderdelen van en voor magna.
Kristof B. zegt
Eens kijken hoeveel jobs er in België zullen verdwijnen…
WId zegt
Ben benieuwd hoe VW hier op gaat reageren, of ze echt een andere leverancier gaan zoeken!
cardesigner@USA zegt
En de andere 45%?
Boontje zegt
Over een tijd ontdekt Magna dat het moet overleven of verder wil groeien. Dat kan door overgenomen te worden/fuseren of ‘samen’ te gaan werken. En wie zijn dan weer de geschikte partners? De Chinezen! De circel is dan weer rond. We zitten dan weer terug bij af.
KoguchiPower zegt
Zullen de Russen blij mee zijn… Eindelijk een echt automerk.
GregBem zegt
Half Antwerpen werkloos ;-)
Lancia Lover zegt
Op naar de Lada Astra’s!
Lancia Lover zegt
En ja, ik weet het, Lada heeft niks met Sberbank te maken…;)
b0z4 zegt
Ik stond in de showroom ( Opel dealer ) kwam er een klant binnen die een Insignia heeft besteld met de mededeling : Gefeliciteerd jongens ! eindelijk verkocht ! Ons verkoop team ” ohw we hebben nog niks gehoord ” hij : ja het is 10 min geleden bekend gemaakt :P. Wel leuk om te horen dat klanten zich ook bezig houden met hun merk (Y)
Stender zegt
Nee sluit de fabriek niet in Antwerpen, daar wil ik nog een keer met mijn auto naartoe om foto’s te maken! Daar is ‘ie 30 jaar geleden gemaakt .
bengelke zegt
blijft renault zen aandelen in avtovas houde?
Jez zegt
@GregBem: Haha, probably. Maar ik geloof dat Magna wel de beste optie was voor Opel Antwerpen.
Hanico zegt
He he, de kogel is eindelijk door de kerk. Dat heeft toch een tijd geduurd. Alleen wel jammer voor de Antwerpse werknemers van Opel.
bartinspace zegt
Jaja… Het zal wel. Definitief? :D :D :D
Duidelijk zegt
Is het voorbij? echt? Eindelijk, nog paar dingetjes en we zijn eindelijk van dat opel-nieuws vanaf.
Henkie zegt
Kunnen ze niet gewoon de bedrifswagenfabrieken sluiten ipv die in Antwerpen? Hoef ik tenminste niet in een opel te rijden voor mijn baas.
lincoln zegt
ja juich maar ..
maar dit is natuurlijk het slechtste wat de auto-industrie ooit is overkomen ..
een fabriek overnemen omwille van de te verstrekke subsidies !!
Opel .. de nieuwe sociale werkplaats ..
Nijntje_ zegt
Bye Bye Opel Antwerpen ! =(
gopie zegt
Doe nu men vakantiejob bij GM Antwerpen en vindt het echt wel erg gezien hoeveel mensen er werken en velen daarvan te oud zijn om nog een nieuwe job te vinden… sucks :(
Zoepie zegt
Nog een lekkere opdoffer voor de Belgische economie. Gaat Merkel ook de Belgische sociale zekerheid financieren?
Benz.. zegt
Wel mooi lullig voor het personeel in Antwerpen en Lutton.
Noopel zegt
Als het goed gaat nog 10 jaar opel, in het slechtste geval is het over 5 jaar al over.
Magna/Sberbank koopt een merk met 2 nieuwe modellen, insignia en astra. Opvolgers zullen er niet meer komen.
Helaas Rover II
alfa156 zegt
@zoepie
de sociale zekerheid financieren: zorgen de sosse wel voor.
Ze hadden mr wat minder moeten staken en zitten zeiken in a’pen.
Bedank de mooie vakbonden mr, die zijn belgie zachtjes aan nr de kl***te aant doen.
Henk zegt
Wel goed dat jullie nog even aangeven dat het Engelse Luton in Engeland ligt…..
bengelke zegt
in hoeverre heeft renault nu met magma te maken? Ik dacht dat avtovass aandelen had van magma, dus, aangezien die eigedom zijn van avtovass, zijn die ook eigedom van renault. Avtovas bezit een deel van magna, ma aangezien magma nu dus ook een deel van opel bezit, bezit renault nu ook ook een deel van opel?
robbie zegt
@bengelke: Je hebt de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt ;)
Renault is voor 25% eigenaar van AvtoVAZ. Maar AvtoVAZ heeft NIKS met Magna te maken. De eigenaar van GAZ (een ander Russisch autoconcern) Oleg Deripaska was ooit gedeeltelijk eigenaar van Magna, maar moest zijn aandelen verkopen omdat hij in de financiele problemen kwam.
Renault is dus geen eigenaar van Magna, Sberbank, GAZ of Opel.
Wel gaat er een gerucht(!) dat GAZ en Sberbank gaan fuseren (vaag gerucht). Als je meer wil weten moet je onderstaande artikelen maar eens lezen:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/09/wordt-opel-verkwansel-aan-de-russen
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/17/opelmagnagazladarenault-world-domination
bmw zegt
@Alfa156 ach ach wat een gezeur, niet de vakbonden, maar wel het Duitse nationalisme en de politieke spelletjes van Merkel zijn de oorzaak van de sluiting van de fabriek in Antwerpen. Ben eens benieuwd hoe graag jij steeds harder zou werken voor steeds minder loon en meer flexibiliteit. Wat stoer doen op AB.nl en vakbonden bekritiseren is natuurlijk makkelijker, maar getuigt niet echt van veel inzicht.
Slowpoke zegt
Vanmorgen stond er in Metro dat Duitsland al begint met 4,5 miljard euro staatssteun in Opel te pompen. Gezien de Belgische begroting momenteel ook geen feest voor het oog is, ben ik eigenlijk blij dat dat ons bespaard blijft.
Hanne En Rani zegt
Dat duurde zeer lang die handel.