Wat wil het geval: ze gaan per augustus Levenslange Garantie bieden op Opeltjes in Duitsland en Vauxhalls in Engeland. Dan denk je waarschijnlijk dat dit een heel genereus gebaar is naar de autokoper toe, maar niets is wat het lijkt. Er zitten zoals gewoonlijk nogal wat addertjes onder het gras bij dergelijke garantie-beloftes.
Wie gebruik maakt van de regeling en een gloednieuwe Opel aanschaft, krijgt in de twee genoemde landen naast het bekende bosje afleveringsbloemen nu ook levenslange garantie. Aardig hoor van Opel. Maar de term ‘levenslang’ is in deze zeer betrekkelijk. Want passeert je teller de 160.000 km, dan vervalt de garantie. Niet echt ‘levenslang’ dus. En ook als je besluit de auto te verkopen: by bye garantie.
De constructie geldt dus alleen voor de 1e eigenaar. Een tweede eigenaar kan de garantie ‘kopen’ voor een nog onbekend bedrag. Oh, en je wordt geacht het onderhoud volgens de voorschriften bij Opel-dealers te laten uitvoeren. Allemaal niets mis mee, maar noem het dan niet ‘levenslang’.
Onder de garantie vallen onder meer de motor, bak, elektronica, stuurinrichting, airco en het remsysteem. Slijtagegevoelige onderdelen worden uiteraard niet gedekt. We hingen even met Opel aan de lijn, maar die konden -na aanleiding van wat Belgische berichtgeving– niet zeggen of en wanneer de regeling ook in Nederland en andere landen wordt ingevoerd. Maar reken er wel op, indien het in Duitsland en Engeland een succes is.
Foto via Autojunk.
AMG Powerrr zegt
Gewoon de 1e 160.000km trappen voor wat ‘ie waard is. Dan een nieuwe halen, en gewoon weer vanaf vooraf aan beginnen!
Citrofiel zegt
Vandaag kwam er een vriend langs met een auto uit 1957 met origineel 8000 km op de teller. In zulke gevalletjes zal het over 50 jaar leuk uitpakken, dan moet Opel opeens onderdelen gaan fabriceren die nergens meer te krijgen zijn. :mrgreen:
lincoln zegt
@Citrofiel:
een 57er met 8000 km !!
maak dat verhaal eens af ??
Citrofiel zegt
@lincoln: Van een man in Frankrijk geweest, nieuw gekocht in 1957, één van de allerlaatste Tractions (chassisnr. is xxx542 en het loopt tot xxx600), een 11BN. Hij reed er af en toe mee, slechts in een straal van 30 km rond zijn woning. Op een gegeven moment overleed de man en zoals je dat soms hoort in Frankrijk bleef de auto in de schuur staan zonder dat de familie er nog wat mee deed. Kort geleden werd het huis van de hand gedaan en werd de schuur ook maar eens opgeruimd. Auto kwam naar een handelaar in Nederland, deels slordig herspoten helaas, een Tractionvriend van ons hoorde ervan en kon het niet laten… Die vriend is een echte Tractionkenner maar hij blijft details tegenkomen die hij nog niet wist. :)
Sorry voor de off-topic. ;)
RDS zegt
@Citrofiel: Wordt tijd dat jij een eigen colum krijgt hier. Dat verhaal van die traction is een stuk leuker dan het opel verhaal.
OT: lijkt me logisch dat de garantie beperkt is tot 160mm. Motoren etc gaan nu eenmaal niet eeuwig mee.
lincoln zegt
@Citrofiel:
kijk .. dit zijn de love stories waar we het voor doen ..
drama ..
onbeantwoorde liefde ..
wachten op die ene ..
toeval ..
Titanic is er nix bij ..
on-topic .. zozo .. da,s lange garantie ..
_Eend_ zegt
@Citrofiel: Sorry? Een Traction Avant met 8000 km. op de teller is 160.000x boeiender dan de “Levenslange” garantie van Opel.
Maar dit soort praktijken zijn toch niet nieuw? Kia heeft 7 jaar garantie, met héél veel kleine lettertjes. En andere merken bieden x jaar garantie, óf tot een x aantal kilometers.
En die slijtagegevoelige onderdelen zijn natuurlijk stinkend duur.
btw. hoe kom je aan een portier met politiestrepen? Of is dit een recherche-auto met schade?
Nico zegt
Een vorm van werkverschaffing?
Opel denkt dat een nieuwe auto wel 160.000km aankan… en die paar ongewone dingen die toch buiten het ‘normale’ onderhoud vallen gebruiken ze om het personeel aan het werk te houden….
Northwestern zegt
Worden ze lekker goedkoop in de lease. Of niet?
CJIB-sponsor zegt
‘Addertjes onder het gras’?? Dat is toch heel normaal wat Opel als voorwaarden stelt.
Na 160.000 km op de teller is hij volledig afgeschreven en logisch dat Opel dealer onderhoud eist. Stuk betrouwbaarder in hun ogen.
Alleen bij verkoop van de auto mag van mij de garantie meelopen. Al is het ook handig als de tweede eigenaar de garantie kan overkopen
Scarbir zegt
Houd ook de monopolypositie van de Opel-dealer in oog. Als je enkel daar je auto naar de garage mag brengen, doen ze vast niet zo moeilijk over wat extra kosten bij slijtageonderdelen…
Joop IE zegt
Bij elektronica is dit al heel normaal. “levens lang”.
Levens lange garantie wordt (door onwetende) idd altijd vertaald als “zo ik heb garantie tot ik dood ga” maar het betekend eigenlijk dat je garantie hebt zolang het redelijk is dat de fabrikant het nog kan vervangen. (bij pc onderdelen dus vaak 5jaar)
Mc zegt
Best logisch dat ze dat zo doen. Kia is ook slim, ze geven 7 jaar garantie, mits je odnerhoud bij hen laat doen. Dat doen bmw, audi, mercedes en andere premium *kuch* merken niet handig. Na aanschaf gaan deze wagens vaak bij een universele garage in onderhoud omdat het de helft scheelt. Bij kia (en nu dus ook opel) komen de auto’s dus vaker terug in de garage.
Je kunt of 1 keer een kwartje verdienen of 5 keer een dubbeltje ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Staat er naast de km-limiet geen tijdslimiet op die garantie? Sommige mensen rijden echt wel weinig, dus als je dan in 2035 afkomt met je 25j oude Corsa met 100.000km, telt die garantie dan nog steeds?
The360box zegt
Volgens mij speelt Opel alvast in op de benzineprijzen in de toekomst wanneer het ”nieuwe rijden” érg duur wordt :|
Kempenaer zegt
Bij 160.000 km zijn de automobiele producten uit NIPPON net lekker ingelopen. Hilarisch bedieglijke actie van Öpel. Blijkbaar hebben ze er zelf ook niet zoveel vertrouwen in. Onvoorstelbaar dat veel van die inferieure Europese merken nog bestaan.
the-budel-guy zegt
160.000 :o dan is bij ons de garantie binnen anderhalf jaar afgelopen
majinstar zegt
Misschien bedoelen ze bij Opel wel je eigen leven ? Zo lang je leeft rij je Opel.
MDV zegt
Een gemiddelde Opel haalt de 160000km niet eens.
Bart_V zegt
@MDV: neef van mij had met Pinksteren een Astra station van de grage (van hem moest een beurt), die schreef hem ook even af toen de teller op 7500 km stond (januari op kenteken)
Grote Smurf zegt
Sorry maar welk onderdeel is niet slijtgevoelig? Een cilinderkoppakking is een slijtend deel, evenals de tandwielenset van de versnellingsbak, koppeling, remmen, aslagers, lampen, banden, cilindersegmenten, uitlaat, … Als je die laat vervangen blijft zelfs een Lada 1200 lopen na 500.000.
Een een doorgeroest chassis na 160.000 km moet dan maar kunnen volgens Opel? Of staat in de onderhoudsvoorschriften dat alle onderdelen moeten vervangen worden op 159.999 km?
Ludo Verhoeven zegt
Langs de ene kant heb je die garantie met een Opel echt wel nodig, geloof me, de defecten die onze door de strot geduwde lease-opels hier vertonen zijn echt niet normaal voor ‘moderne’ auto’s *kuch kuch*. Maar langs de andere kant ben je dan wel verplicht 160000 zeeeer lange kilometers met die rommel af te haspelen (de keren dat hij niet voor herstelling binnen is). Zeker geen ideale situatie dus als je zelf de keuze hebt koop je zelf geen slopel.
Den zegt
Levenslang BOGO (bocht om garantie om)!
Spiderman zegt
Levenslang is voor een beetje kilometervreter na 3 of 4 jaar al voorbij bij Opel. Maar goed, ooit had ik een lease-Vectra diesel (ieder mens maakt fouten) en wat ik daar aan ellende mee gehad heb in dik drie jaar tijd, dat wens ik niemand anders toe. Motormanagement continu kapot (lekker op vakantie in Italië drie weken lang niet harder dan 80 kunnen rijden, ter plekke helaas niet te maken), achterklepdempers die er gewoon afbraken, startproblemen als hij langer dan 2 dagen stil had gestaan. Niet normaal, voor mij nooit meer een Opel, ´levenslange´ garantie of niet…
Ganryu zegt
Moet je je voorstellen dat er Duitse ‘subpremium’ merken zijn (kuch VAG…) die zelfs nog minder betrouwbaar zijn.
JanC zegt
Wat denk je dat levenslange garantie bij andere producten inhoudt? Dat is ook tot ze “afgeschreven” zijn. En dat is vaak minder dan 10 jaar.