Na twintig jaar verbrandingsmotoren, pakt Opel OPC binnenkort ook EV’s aan, al wordt het anders dan we gewend zijn.
Als je van een reguliere hatchback een hot-hatch wil maken, is het recept eenvoudig. Je lepelt wat meer vermogen in de motor, zorgt voor wat harder onderstel en plakt er stoerdere bumpers en spoilers op. Zo ook met de Opel Corsa van de E-generatie. De heetste benzineversie had een 1,4-liter turboviercilinder die 100 pk en 200 Nm leverde. De 1.0-liter turbodriecilinder leverde met 115 paardjes wel meer pk, maar met 170 Nm een stuk minder koppel. De OPC-versie kreeg echter een 1,6-liter turboviercilinder, die 207 pk en 245 Nm leverde. In overboost kon dit zelfs 280 Nm worden.
Een flink verschil dus, tussen de OPC-hatch en de ‘reguliere’ hatchback. Een verschil dat je in de toekomst waarschijnlijk niet meer gaat zien. Tegenover Auto Express licht Opel namelijk zijn plannen toe voor het VXR-submerk, het Britse equivalent van OPC. Ze hebben het voornamelijk over de Opel Mokka-e, maar bevestigen ook dat de nieuwe Corsa-e een OPC-variant krijgt. De Corsa en de Mokka delen hetzelfde platform, ga er dus maar vanuit dat wat voor auto A geldt, ook voor auto B speelt.
Die Mokka-e OPC komt als eerst en wordt het eerste VXR-model sinds 2015, stelt Auto Express. Begin 2022 introduceert Opel deze Mokka-e OPC. Moeten we voor deze crossover extreme specs verwachten? Nee, stelt Vauxhall-directeur Stephen Norman. “Als je vraagt naar topsnelheid en versnelling, dan hebben we meer dan genoeg. Maar we kunnen performance op andere manieren toevoegen.”
De 136 pk en de 260 Nm van de Mokka-e en Corsa-e zijn dus ‘genoeg’, stelt Norman. Daarmee heb je een 0-100 km/u tijd van (net onder de) 9 seconden en een topsnelheid van 150 km/u, in de Mokka-e. De Corsa-e doet die nul-naar-honderd in net iets meer dan 8 seconden en heeft dezelfde topsnelheid.
Plakt Opel er dan alleen een OPC-sticker op de EV’s om er voor de rest niks mee te doen? Nee, zo erg is het (waarschijnlijk) ook weer niet. Norman stelt namelijk dat het een hete auto wordt met ‘een hoger niveau aan performance dan iemand zou verwachten’, een auto die niet vernederd zou worden door ‘een ST van een van onze concurrenten’.
De Mokka-e OPC en Corsa-e zullen dus waarschijnlijk een aangepaste ophanging krijgen met een focus op sportief rijden. Oh en een blubberdikke bodykit en kuipstoeltjes, natuurlijk. Of dat genoeg gaat zijn om de OPC-koper te overtuigen? Dat zullen we in de komende jaren zien. De elektrische Vivaro krijgt eveneens een OPC-kuurtje, later krijgt de Astra PHEV ook een OPC-variant.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat er momenteel geen OPC’s te koop zijn. Altijd erg leuke gekke wagentjes.
cossiekiller zegt
Nu is het helemaal gedaan met sportieve Opels. PSA geeft zelf de laatste doodsteek.
Ik heb pas mijn Astra J opc verkocht aan een Nederlander. Zo gaan ze ze dus nooit meer maken. Het was een zalige auto… Maar net te klein geworden voor mij.
Richmond zegt
@cossiekiller: niet PSA, maar de wltp eisen. Opc versies maken van de benzine versies worden duur en door ze van de ev te maken, maak je de ev aantrekkelijker. Qua imago
cossiekiller zegt
@Benja01 Natuurlijk, dat snap ik wel. Maar noem het label dan Gsi-e of zoiets. Niet gewoon OPC.
Maar andere merken doen dat toch nog, een sportieve versie van een model. Kijk maar naar AMG, RS, M, ST, GTI, R…
Bij Opel is zelfs de Insignia met 2.0L turbo met 260pk eruit gegaan en in de plaats een 1.6L als zwaarste motor in het hele gamma!! En dat ligt wel aan PSA. Niet dat GM zo geweldig met Opel begaan was, maar het gaat van kwaad naar erger nu.
bartteeuwen zegt
@cossiekiller: Erg mooie auto zo’n astra J GTC, als OPC helemaal natuurlijk. Wel vies zwaar.
cossiekiller zegt
Ja heel mooi. En reed ook fantastisch. Zeker met die magnetische dempers had je eigenlijk heel veel comfort. Het gewicht was idd het enige wat wel wat minder mocht.
Een Megane RS is 100kg lichter en ongeveer even snel, maar dat is geen auto om elk jaar 15000km of meer mee te rijden, tenzij je 20 bent.
raoufff zegt
Nee, gewoon nee. Niet doen Opel!