In reactie op het sjoemeldieselschandaal groeit de roep om realistische uitstootcijfers. Opel gaat daarom andere cijfers publiceren, die met een meer representatieve testcyclus dan die van de NEDC zijn gerealiseerd.
Uiteraard legt Opel de NEDC-cyclus niet geheel naast zich neer, aangezien de hele auto-industrie zich nog altijd op deze onzintest baseert. Maar naast de gebruikelijke testcyclus gaat Opel zich ook conformeren aan de World Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), een cyclus die de NEDC moet vervangen en een eerlijker beeld moet geven van de milieuprestaties van een auto. Opel begint met publicatie van deze cijfers met ingang van het tweede kwartaal van 2016, kondigde het eerder deze week aan.
De CEO van de Opel Group, dr. Karl-Thomas Neumann, is van mening dat de gebeurtenissen van de afgelopen maanden duidelijk aantonen dat een keerpunt in de auto-industrie is bereikt. Volgens hem is het aan de auto-industrie zelf om de perceptie van het publiek na dieselgate te verbeteren. De WLTP-cyclus cijfers zullen voor het eerst worden gepubliceerd bij de nieuwe Astra, komende zomer.
Ondertussen werkt Opel ook aan reductie van met name NOx-uitstoot bij hun Euro-6 diesels door verbetering van het SCR-systeem, het systeem dat uitlaatgassen schoner moet maken bij Opel. Deze verbeteringen worden komende zomer geïntroduceerd, en dan ook achteraf toegepast op 43.000 auto’s waaronder de Zafira Tourer, Insignia en Cascada.
parker zegt
Ok, doei Oopul!
Lotus zegt
@parker: ?
keeper1 zegt
@parker: hoezo Doei opel? Opel speelt slim in op de behoeften van de consument. Helemaal na het gezeik rondom volkswagen heeft de consument meer behoefte aan betrouwbaarheid en openheid. Dat opel uit zichzelf een 2e test doet vind ik een geniale zet. Zo laat opel zien dat ze transparant en eerlijk zijn
jerommeke zegt
De goedheid zelve hè, Opel..
406_v6 zegt
@jerommeke: meer een fabrikant die het aandurft dit soort gegevens te publiceren; zouden er meer moeten doen!
lekkaah zegt
@406_v6: tuurlijk.. nu het kwaad is geschied ineens.. gevalletje moraalridder XL
bartteeuwen zegt
@lekkaah: oftewel, een fabrikant mag op dit moment niks doen, want dan zijn ze moraalridders? Beetje kort door de bocht is het niet?
nasty zegt
@406_v6: het is meer iets van: “kijk eens hoe eerlijk wij wél zijn.”
jerommeke zegt
@406_v6: een fabrikant die het aandurft… Als je dat echt gelooft, heeft Opel een goeie aan jou.
moveyourmind zegt
Slim van Opel!
Als je ziet wat voor free publicity de echte uitstootcijfers Volkswagen heeft opgeleverd..
Tot in de kleinste uithoeken van de wereld is het sympathieke merk uit Wolfsburg in één klap bekend geworden…
Arnoud zegt
Met andere woorden de Europese Commissie is te laat. Fabrikanten gaan hun eigen testcycli opstellen waardoor verbruikscijfers helemaal niet meer te vergelijken zijn. Want de een test met 80% snelweg kilometers, de ander met 80% stadskilometers. De een test bij 20 graden, de ander bij 0. Enzovoorts. Slechte ontwikkeling!
Dutchdriftking zegt
@Original_Arnoud: ik gok dat ze allemaal een testcyclus aannemen waarbij de auto altijd nog op een zo gunstig mogelijk, maar theoretisch wel haalbaar verbruik komen. Dus dan zijn de merken onderling redelijk vergelijkbaar. In theorie dan….
Citrofiel zegt
@Original_Arnoud: Zoals ik het lees gaat Opel de test gebruiken die over enkele jaren verplicht wordt, en nu al wel bekend is blijkbaar. Ze hebben dus niet zelf een test samengesteld.
Arnoud zegt
@Citrofiel:
Volgens mij was de discussie over die testcyclus nog niet helemaal gevoerd. Met name Duitse fabrikanten lagen nog dwars.
Citrofiel zegt
@Original_Arnoud: Wikipedia is niet echt up to date helaas: “final version expected by October 2015.” Misschien dat Opel verwacht dat er komende zomer wel een definitieve versie is?
stephanotis zegt
@Citrofiel: Klopt, als fase 1b van de WLTP is afgerond is de WLTP in principe klaar om in de wet te worden opgenomen. Maar als dan bijv. fabrikanten met brandstofcelauto’s op de markt komen heb je roet in het eten. Zolang de cyclus nog niet definitief vastgesteld is, ergo niet bestaat, kan Opel er ook niets mee, lijkt me. Dan kom je al gauw in de categorie misbruik terecht.
Dutchdriftking zegt
Opel denkt ook, we zullen ze alvast al het gras voor de voeten weg maaien!
swid zegt
Marketing technisch een slimme zet, dit wekt vertrouwen bij de consument. Één klein nadeeltje als dit straks globaal de norm wordt, de Nederlandse bpm bedragen, die bij aanschaf van een nieuwe auto er bij komen welke op de CO2 uitstoot zijn gebaseerd, zullen never nooit naar beneden worden aangepast. Kort samen gevat, wij zijn weer de lul.
norge zegt
Eerlijke uitstootcijfers…dacht dat cijfers nooit logen?
berlinetta zegt
@norge: Cijfers liegen ook niet, bestuurders en aandeelhouders wel.
e1000bmw zegt
@norge: cijfers niet, nee. De personen die die cijfers publiceren daarentegen..
dirkiii zegt
Nu weet ik waar denopel karl naar vernoemd is.
mgmgb zegt
@dirkiii:
Naar een van de zoons van de man die het merk heeft opgericht (Adam Opel). Zijn zoons waren Karl, Wilhelm, Heinrich, Fritz en Ludwich en zij hebben het bedrijf van hun vader overgenomen na zijn dood, samen met hun moeder Sophie Opel. Zie daar alvast wat mogelijke toekomstige modelnamen.
berlinetta zegt
@mgmgb: Ja wat rij jij? Een Opel Ludwig. En jij? Een Opel Heinrich, laatst ingeruild voor de Wilhelm.
Nee, ik vind het geen succes.
mgmgb zegt
@berlinetta:
Fritz zou nog best werken, Sophie is ook zo gek nog niet. Die andere namen klinken inderdaad voor geen meter.
mashell zegt
@mgmgb: zolang mensen een driehonderdzestieni kopen is duidelijk dat autonamen eigenlijk onzin zijn.
mgmgb zegt
Eerst reclame maken waarin ze de bijtelling-obsessie op de Nederlandse automarkt belachelijk maken, nu eerlijkere testresultaten gaan publiceren. Het is mijn merk niet, maar ik kan alleen maar respect hebben voor deze nuchterheid en transparantie.
thomasthomas zegt
Het klik spaantje uit de klas Opel , nee bedankt.
n54coupe zegt
Dat wordt nog schrikken voor de aanstaande Opel kopers.
Zeker als Opel de enige fabrikant is die volgens dit systeem het verbruik en uitstoot gaan laten zien.
prop zegt
Opel heeft net als elk ander merk gesjoemeld omdat de wetgeving het toelaat, niet van deze tijd is en om geld draait ipv milieu.
Ze kiezen eieren voor hun geld om blijkbaar reinigingssystemen als after market beschikbaar te maken voor reeds rijdende EU6 auto’s.
Best slim dit voor te zijn
handigeharry zegt
@prop:
Jij snapt nog steeds het verschil tussen moedwillig frauderen en de normale discrepantie tussen theorie en praktijk niet hè propje.
Of houdt jij jezelf graag voor de gek?