• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel gaat eerlijke uitstootcijfers publiceren

Auteur: CasperH, gepost 17 december 2015 om 12:12 – 31 Reacties

Afbeelding Opel gaat eerlijke uitstootcijfers publicerenAfbeelding Opel gaat eerlijke uitstootcijfers publicerenAfbeelding Opel gaat eerlijke uitstootcijfers publicerenAfbeelding Opel gaat eerlijke uitstootcijfers publicerenAfbeelding Opel gaat eerlijke uitstootcijfers publicerenAfbeelding Opel gaat eerlijke uitstootcijfers publicerenAfbeelding Opel gaat eerlijke uitstootcijfers publicerenAfbeelding Opel gaat eerlijke uitstootcijfers publiceren

Opel Astra krijgt eerlijke verbruikscijfers
In reactie op het sjoemeldieselschandaal groeit de roep om realistische uitstootcijfers. Opel gaat daarom andere cijfers publiceren, die met een meer representatieve testcyclus dan die van de NEDC zijn gerealiseerd.

Uiteraard legt Opel de NEDC-cyclus niet geheel naast zich neer, aangezien de hele auto-industrie zich nog altijd op deze onzintest baseert. Maar naast de gebruikelijke testcyclus gaat Opel zich ook conformeren aan de World Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), een cyclus die de NEDC moet vervangen en een eerlijker beeld moet geven van de milieuprestaties van een auto. Opel begint met publicatie van deze cijfers met ingang van het tweede kwartaal van 2016, kondigde het eerder deze week aan.

De CEO van de Opel Group, dr. Karl-Thomas Neumann, is van mening dat de gebeurtenissen van de afgelopen maanden duidelijk aantonen dat een keerpunt in de auto-industrie is bereikt. Volgens hem is het aan de auto-industrie zelf om de perceptie van het publiek na dieselgate te verbeteren. De WLTP-cyclus cijfers zullen voor het eerst worden gepubliceerd bij de nieuwe Astra, komende zomer.

Ondertussen werkt Opel ook aan reductie van met name NOx-uitstoot bij hun Euro-6 diesels door verbetering van het SCR-systeem, het systeem dat uitlaatgassen schoner moet maken bij Opel. Deze verbeteringen worden komende zomer geïntroduceerd, en dan ook achteraf toegepast op 43.000 auto’s waaronder de Zafira Tourer, Insignia en Cascada.

Ook interessant!

  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig
  • Duurste Astra GSI
    Duurste Astra GSI van Marktplaats is gave tijdmachine
  • Compleet nieuwe Opel Astra
    [Update] Compleet nieuwe Opel Astra, elektrisch pas in 2022
  • Prijzen Opel Astra
    Prijzen Opel Astra bekend (nog scherp ook!)

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

astra, co2, Diesel, nedc, Opel, uitstoot, wltp

Vorig bericht: « De lekkerste rijdersweg van NL: dit is de winnaar!
Volgend bericht: “Rijexamen is achterhaald en moet worden afgeschaft” »

Lees Interacties

Reacties

  1. parker zegt

    17 december 2015 om 12:13

    Ok, doei Oopul!

    Login om te reageren
    • Lotus zegt

      17 december 2015 om 12:35

      @parker: ?

      Login om te reageren
    • keeper1 zegt

      17 december 2015 om 12:39

      @parker: hoezo Doei opel? Opel speelt slim in op de behoeften van de consument. Helemaal na het gezeik rondom volkswagen heeft de consument meer behoefte aan betrouwbaarheid en openheid. Dat opel uit zichzelf een 2e test doet vind ik een geniale zet. Zo laat opel zien dat ze transparant en eerlijk zijn

      Login om te reageren
  2. jerommeke zegt

    17 december 2015 om 12:19

    De goedheid zelve hè, Opel..

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      17 december 2015 om 12:26

      @jerommeke: meer een fabrikant die het aandurft dit soort gegevens te publiceren; zouden er meer moeten doen!

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        17 december 2015 om 12:31

        @406_v6: tuurlijk.. nu het kwaad is geschied ineens.. gevalletje moraalridder XL

        Login om te reageren
        • bartteeuwen zegt

          17 december 2015 om 13:24

          @lekkaah: oftewel, een fabrikant mag op dit moment niks doen, want dan zijn ze moraalridders? Beetje kort door de bocht is het niet?

          Login om te reageren
      • nasty zegt

        17 december 2015 om 12:37

        @406_v6: het is meer iets van: “kijk eens hoe eerlijk wij wél zijn.”

        Login om te reageren
      • jerommeke zegt

        17 december 2015 om 13:46

        @406_v6: een fabrikant die het aandurft… Als je dat echt gelooft, heeft Opel een goeie aan jou.

        Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    17 december 2015 om 12:33

    Slim van Opel!

    Als je ziet wat voor free publicity de echte uitstootcijfers Volkswagen heeft opgeleverd..

    Tot in de kleinste uithoeken van de wereld is het sympathieke merk uit Wolfsburg in één klap bekend geworden…

    Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    17 december 2015 om 12:33

    Met andere woorden de Europese Commissie is te laat. Fabrikanten gaan hun eigen testcycli opstellen waardoor verbruikscijfers helemaal niet meer te vergelijken zijn. Want de een test met 80% snelweg kilometers, de ander met 80% stadskilometers. De een test bij 20 graden, de ander bij 0. Enzovoorts. Slechte ontwikkeling!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      17 december 2015 om 12:36

      @Original_Arnoud: ik gok dat ze allemaal een testcyclus aannemen waarbij de auto altijd nog op een zo gunstig mogelijk, maar theoretisch wel haalbaar verbruik komen. Dus dan zijn de merken onderling redelijk vergelijkbaar. In theorie dan….

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      17 december 2015 om 12:37

      @Original_Arnoud: Zoals ik het lees gaat Opel de test gebruiken die over enkele jaren verplicht wordt, en nu al wel bekend is blijkbaar. Ze hebben dus niet zelf een test samengesteld.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        17 december 2015 om 13:00

        @Citrofiel:
        Volgens mij was de discussie over die testcyclus nog niet helemaal gevoerd. Met name Duitse fabrikanten lagen nog dwars.

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          17 december 2015 om 13:19

          @Original_Arnoud: Wikipedia is niet echt up to date helaas: “final version expected by October 2015.” Misschien dat Opel verwacht dat er komende zomer wel een definitieve versie is?

          Login om te reageren
          • stephanotis zegt

            17 december 2015 om 14:19

            @Citrofiel: Klopt, als fase 1b van de WLTP is afgerond is de WLTP in principe klaar om in de wet te worden opgenomen. Maar als dan bijv. fabrikanten met brandstofcelauto’s op de markt komen heb je roet in het eten. Zolang de cyclus nog niet definitief vastgesteld is, ergo niet bestaat, kan Opel er ook niets mee, lijkt me. Dan kom je al gauw in de categorie misbruik terecht.

            Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    17 december 2015 om 12:37

    Opel denkt ook, we zullen ze alvast al het gras voor de voeten weg maaien!

    Login om te reageren
  6. swid zegt

    17 december 2015 om 12:50

    Marketing technisch een slimme zet, dit wekt vertrouwen bij de consument. Één klein nadeeltje als dit straks globaal de norm wordt, de Nederlandse bpm bedragen, die bij aanschaf van een nieuwe auto er bij komen welke op de CO2 uitstoot zijn gebaseerd, zullen never nooit naar beneden worden aangepast. Kort samen gevat, wij zijn weer de lul.

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    17 december 2015 om 13:09

    Eerlijke uitstootcijfers…dacht dat cijfers nooit logen?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      17 december 2015 om 13:22

      @norge: Cijfers liegen ook niet, bestuurders en aandeelhouders wel.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 december 2015 om 18:16

      @norge: cijfers niet, nee. De personen die die cijfers publiceren daarentegen..

      Login om te reageren
  8. dirkiii zegt

    17 december 2015 om 13:26

    Nu weet ik waar denopel karl naar vernoemd is.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      17 december 2015 om 13:46

      @dirkiii:
      Naar een van de zoons van de man die het merk heeft opgericht (Adam Opel). Zijn zoons waren Karl, Wilhelm, Heinrich, Fritz en Ludwich en zij hebben het bedrijf van hun vader overgenomen na zijn dood, samen met hun moeder Sophie Opel. Zie daar alvast wat mogelijke toekomstige modelnamen.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 december 2015 om 13:55

        @mgmgb: Ja wat rij jij? Een Opel Ludwig. En jij? Een Opel Heinrich, laatst ingeruild voor de Wilhelm.

        Nee, ik vind het geen succes.

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          17 december 2015 om 14:02

          @berlinetta:
          Fritz zou nog best werken, Sophie is ook zo gek nog niet. Die andere namen klinken inderdaad voor geen meter.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            17 december 2015 om 14:22

            @mgmgb: zolang mensen een driehonderdzestieni kopen is duidelijk dat autonamen eigenlijk onzin zijn.

            Login om te reageren
  9. mgmgb zegt

    17 december 2015 om 13:47

    Eerst reclame maken waarin ze de bijtelling-obsessie op de Nederlandse automarkt belachelijk maken, nu eerlijkere testresultaten gaan publiceren. Het is mijn merk niet, maar ik kan alleen maar respect hebben voor deze nuchterheid en transparantie.

    Login om te reageren
  10. thomasthomas zegt

    17 december 2015 om 14:12

    Het klik spaantje uit de klas Opel , nee bedankt.

    Login om te reageren
  11. n54coupe zegt

    17 december 2015 om 14:25

    Dat wordt nog schrikken voor de aanstaande Opel kopers.
    Zeker als Opel de enige fabrikant is die volgens dit systeem het verbruik en uitstoot gaan laten zien.

    Login om te reageren
  12. prop zegt

    17 december 2015 om 21:57

    Opel heeft net als elk ander merk gesjoemeld omdat de wetgeving het toelaat, niet van deze tijd is en om geld draait ipv milieu.

    Ze kiezen eieren voor hun geld om blijkbaar reinigingssystemen als after market beschikbaar te maken voor reeds rijdende EU6 auto’s.

    Best slim dit voor te zijn

    Login om te reageren
    • handigeharry zegt

      17 december 2015 om 22:07

      @prop:
      Jij snapt nog steeds het verschil tussen moedwillig frauderen en de normale discrepantie tussen theorie en praktijk niet hè propje.
      Of houdt jij jezelf graag voor de gek?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North