Vorige week kondigde Opel al de toevoeging van hun rebadge-sedan aan het Astra-gamma aan, en vandaag hebben ze alle Astra’s even op een rijtje gezet. Ze kregen allemaal een work-over, maar deze is grotendeels onderhuids.
Wat zeggen we, eigenlijk kunnen we zo op het eerste gezicht optisch bar weinig verschil zien met de Astra zoals deze in 2009 geïntroduceerd werd, maar Opel vertelt dat ‘de scherpere vormgeving de sportieve stijl en technische kenmerken benadrukt’. OK dan.
Onder de motorkap kan je je vermaken vanaf een schrale ecoFLEX met 99g/km CO2 (en 20% bijtelling) tot en met de bemmende 280 pk sterke OPC (die net nieuw is en dus ongemoeid is gelaten, mogen we aannemen), met recht een breed spectrum dus.
Bovenaan het dieselgamma komt de 195pk/400Nm sterke biturbo diesel die we al uit de Insignia kennen de gelederen versterken. Als je toch al 25% bijtelling betaalt, dan kan je maar beter de dikste variant pakken, nietwaar?
Op benzinevlak is de 1,4 turbo (140 pk) doorontwikkeld. Dankzij een overboost-functie levert deze nu tijdelijk 220 in plaats van 200 Nm. En dan zijn er natuurlijk ook nog de nieuwe 1.6 liter SIDI-motoren, maar die volgen later.
De astra blijft echt een mooie bak
Waardiger opvolger voor mijn huidige Focus combi diesel.
Nieuwe Focus kan mij niet bekoren, deze slOpel wel.
@joejojo2012
Haha, slOpel. Goeie!
@fennekbestuurder: SlOpel DisAstra.
@SimonMc: Kwaliteit hoor :S
@masterstig: Bedoel er niets meer mee dan enkel de woordspeling.
Tijdelijk 220 Nm? wat is daar de bedoeling van?
@alassad: Overboost is een steeds gebruikelijker functie. Waarom dat extra koppel maar tijdelijk gegeven wordt, is mij niet echt duidelijk. Warmte-afvoer, gok ik. Maar ja: elke tuner komt ook met zo’n pakketje extra vermogen, en zoveel sneller uit elkaar vallen doet een auto nu ook weer niet met 20 Nm extra.
Is een leuke gimmick. Ze kunnen m ook std wel 220 Nm geven, maar overboost klinkt spannender
Hij zal die 195 pk nodig hebben met het gewicht van een D segment auto.
Voor het eerst dat ik een Opel overweeg… Deze nieuwe modellen zijn echt een epische verbetering t.o.v. de oude hokken. Begon bij de Insignia, goed dat dezelfde ontwerper meer modellen, waaronder de Astra, ontworpen heeft! @fennekbestuurder: slOpel is geen nieuwe grap hoor, heeft al een aardige baard! Las je die echt voor het eerst?
@eltee:
En zo leren we elke dag weer iets nieuws…. ;)
@Fennekbestuurder:
Een goedlachse vrijdagmiddag gewenst :P
Jammer dat die OPC zo loeiduur is !
@Megakix:
och, relatief.
@Megakix: Zo duur als het is, zo fraai oogt de OPC. :P
@Megakix: over 15 jaar misschien een leuke tweedehands?
Die Astra OPC is zeker dik, alleen jammer dat hij zo overpriced is.
Doe mij maar zo’n Astra OPC!
‘k Had niet gedacht dit ooit toe te geven, maar ik vind, in het bijzonder de 5-deurs, Astra een serieus mooie auto. Complimenten aan Rüsselheim.
Ik zag gisteren een reclame van opel op tv. Hierin zie je alle modellen op een rijte staan. Leuk om te zien dat alles één familie gezicht heeft, maar toch onderscheidend van elkaar.
Kan een ander Duits concern wel een voorbeeld aan nemen…
@jack_abarth: Één? Volkswagen, Audi, Mercedes, BMW…
@cosmo110s: Ein volk, ein……
@cosmo110s: “maar toch onderscheidend van elkaar”
@jack_abarth: Kwestie van tied, ik durf te wedden dat zodra ze goed gaan verkopen ze ‘ook bij hun leest’ blijven (lees: the same shit).. Onder ’t mom van never change a winning team.
@kaasboerin:
Ben ik het niet met je eens. Het gaat niet zozeer om het wijzigen van een model. Alle modellen hebben nu hetzelfde gezicht, zonder echt op elkaar te lijken. Komt er straks een nieuw model uit, dan kan dat best een compleet andere styling meekrijgen, zolang de rest daarna ook daarop in speelt als zij vervangen gaan worden.
Zullen ze nu eindelijk de voorbumper hebben aangepast zodat de kentekenplaatHouder wel normaal gemonteerd kan worden?
Dat doorlopende voorruit is wel geinig, benieuwd wat het kost wanneer deze vervangen moet worden na een gevalletje steenslag.
Ik hoop dat ze de 1.7CDTI ook gaan vervangen. Vorige week een nieuwe Astra 1.7CDTI als huurauto kunnen rijden op onze vakantiebestemming. Wat een drama-motor. Vooral in de bergen, elke haarspeldbocht is een een uitdaging om de gang er in te houden, meestal eindigend met de 1ste versnelling! Motor valt continu dood na terugschakkelen. Zelfs bij valsplatte stijgingen… Je hebt continue het idee dat de motor iets tekort komt. En dan ook nog eens een verbruik van 6.5l/100km. Knopjes in het dashboard: priegelwerk. Onderstel is wel goed: terwijl je na een bocht stilvalt, val je in iedergeval niet om. Een van de mindere autos die ik ooit gereden heb.
@renezzzz: Als ik dat zo hoor dan zijn het de versnellingsbakverhoudingen. Ik rijd nu in een 1.4 100pk. Ik ben trage auto’s gewend. Echt trage auto’s. Maar dit is om te huilen.
Ik heb ook een Polo gereden, bj 2007, met 1.2 driecilinder. 55 pk. Ja, 55. Op 980 kilo leeggewicht. Dat is geen snelle auto. Maar VW heeft een aangepaste versnellingsbak gemonteerd met korte verhoudingen. Tot de 80 à 90 kan je met die Polo toch vlot genoeg onderweg zijn. Nee, inhalen op een 80 weg moet je niet doen, dat overleef je niet. Maar toch.
De versnellingen in die Astra zijn ontiegelijk lang (want dat is groen). In de file (waar ik vaak in zit) zet je hem in de versnelling en laat je hem lopen. Zonder gas te geven ga je gewoon nog te hard. Wat doe je dus: constant koppelen en ontkoppelen. Erg vervelend. Het rubber op mijn koppelingspedaal is doorgesleten zag ik vandaag. 55d km mee gereden :S En om de rij-sensatie nog wat extra te verzieken zit er een zwaar vliegwiel in (want dat is groen). Heb je er éindelijk wat snelheid in gekregen, krijg je die er vervolgens niet meer uit door gas los te laten. Motor ijlt te lang na. Je remt gewoon niks af. Dan heb ik ook nog wel wat te zeiken op de slappe motorrubbers en de matige afwerking (kieren in het dashboard) grote draaicirkel en te kleine kofferbak..
… maar voor de rest is het een topwagen! Ik zou hem iedereen aanraden :-)
@baasbas: Ik heb net ff naar de specificaties van die 1.7CDTI gekeken. Maximum koppel bij 1700rpm. Onder de 1500~1600rpm geeft de motor niet thuis. Wordt nog eens versterkt door het enorme gewicht van de auto (ruim 1400kg volgens de specs?). Het ligt zoals je zegt gedeeltelijk aan de versnellingsbak. Heb je trouwens de diesel of een benzine versie? Ik vermoed als je de auto op snelwegen rijdt en lange afstanden doet, het zeker een prima reiswagen is. Niet snel, wel comfortabel.
@renezzzz: Ja, gewicht is absoluut een issue. Ik rijd de 1.4 benzine. 100pk bij 6000 toeren, 130nm koppel bij 4000 toeren. Probleem is dat hij niet snel in toeren klimt door de lange versnellingen en het hoge gewicht. 1300 kilo. Als er niemand op de weg zit, geen probleem. Rijdt prima.
Maar ja, wanneer kom je nog iemand tegen voor je die fatsoenlijk in kan voegen. Ik heb de hele invoegstrook nodig. Maar er zit altijd een rukker voor je die de hele toerit niet harder dan 70 a 80 rijdt. En dan zit ik gewoon met een probleem. Dat rijdt heel vervelend..
En dan heb ik het nog niet eens over vakanties. Auto volgeladen. Helling op? Airco uit, want die 5 pk merk je echt en je hebt ze hard nodig…
Niemand op de weg, geen probleem.. Dan rijd je niemand in de weg.. geen stress met invoegen :-)
@renezzzz: overigens, ik heb maar 5 versnellingen… Een extra zou helpen
1.4 ecoflex selection 64kW € 18.395,- 87 pk 15.1 sec
2.0t ecotec sport opc € 42.995,- 280 pk 6 sec
lol 200pk verschil en 9s , dat is pas super maken van een auto
@KaCh1ng: Ik rijd nu een jaartje in de 1.4 met 100pk. Die is tenenkrommend traag. Ik kan me serieus niet voorstellen hoe iemand het in zijn hoofd heeft kunnen halen om er nog een motorkeuze ónder te bedenken…
Ok ik wil niet lastig doen maar dit 2.0 CDTI 195 PK blok ligt al een tijdje in de insignia en kan ook met 4×4 gekocht worden..
@brennie-1994:
http://www.hansanders.nl
@jack_abarth: +1
OT: wat zal dat een kanon zijn, 195pk en 400 Nm in een Astra. Bij de komst van de nieuwe Astra GTC had ik stiekem al gehoopt op versies met meer vermogen, wat een heerlijke auto’s is Opel aan het maken, keep up the good work!
Die astra Gtc ziet er gewoon zo strak uit veel beter dan de vorige edities ;p
Grappig, verklaart direct waarom bij de sedan de ‘voorkant’ foto’s niet getoond werden ;-)
mooie auto…niet helemaal mijn ding…
Opels woorden ook steeds mooier.
Die 195PK diesel heeft die Astra wel nodig. Daarmee gaat hij waarschijnlijk net zo snel naar de 100 als de Polo BM. Dit ding is echt te zwaar…
@meneersander: Eerst rijden dan mopperen.
@jeffreym3: Maar als dat je verwachtingen zijn dan denk ik dat je positief verrast zult zijn. Een polo bm doet de 0-100 namelijk in 13,9 seconde (De titel ”slowmotion” is dus niet meer dan terecht) en de insignia met de 195pk diesel doet de 0-100 in 8,2 seconde. De astra zal hier nog wel iets vanaf snoepen.
@jeffreym3: Misschien dat ik een beetje van een mug een olifant maakte, maar ik bedoelde gewoon dat die Astra echt zwaar is.
@meneersander: Wat is echt zwaar dan?
@jeffreym3: voor een auto ui de klasse van de Astra vind ik 1500kg heel erg veel…
Die chromen strip voor is veranderd.
Die nieuwe gtc word ook steeds mooier hij staat nu bij mn pa in de showroom en die astra turbo met opc line is ook wel super strak hoor ;p
Ik vraag mij een heel klein beetje af hoeveel mensen écht in de Astra 1.7 cdti gereden hebben……………. Ik lees namelijk redelijk wat (m.i.) onzin over traag zijn van de 1.7.
Zelf heb ik de 2.0 cdti besteld (wordt binnenkort geleverd), maar ik heb proefgereden met de 1.7. Daar ik een 1.6 diesel inruil(van een ander merk)en ik daar weer voor een 150 pk motor had, wilde ik nu weer terug naar minimaal 150 pk ipv de 130 die de 1.7 cdti biedt.
Het ‘punt’ dat ik wil maken v.w.b. de 1.7 : écht wel een beetje onzin dat die niet zou ’trekken’. Nee, idd. de 1.7 trekt minder dan een 1.6 in een auto die 1100 kilo weegt, maar da’s dan ook appels met peren vergelijken.
Zij die er mogelijk wat meer zicht op hebben kijken óók naar het koppel en dan met name wannéér / bij welke toerentallen deze trekkracht gehaald wordt.