Vorige week gaf Opel een vage teaser vrij van wat nu de Opel Flextreme GT/E Concept blijkt te zijn: een elektrisch aangedreven auto, maar met een verbrandingsmotor als range extender. Dat wil dus zeggen dat de verbrandingsmotor niet gebruikt wordt voor de aandrijving, maar de accu’s oppept wanneer deze wat slapjes beginnen te raken.
De 130 kW sterke elektrische motor (174 pk) is goed voor een koppel van 370 Nm. Daarmee haalt de auto een topsnelheid van 200 km/u en dat is een beduidend hogere top dan we bij veel andere elektrische auto’s zien. De acceleratie naar 100 km/u duurt nog geen 9 seconden.
Met de 1,4 liter 4-pitter als backup, is een actieradius van 500 kilometer haalbaar, enkel op de lithium-ionaccu’s is dit 60 km. Het totale gemiddelde verbruik komt bij een afstand van 500 km volgens Opel uit op 1,6 liter per 100 km, oftewel 1 liter op 62,5 kilometer. De CO2 uitstoot blijft onder de 40 g/km.
Verdere details zijn dat de auto 4.76 meter lang, 1,87 meter breed en 1,3 meter hoog is en een wielbasis van 2,9 meter heeft. Het concept staat op 21 inch velgen maatje 195/45 en banden met extra lage rolweerstand. De aerodynamische carrosserie heeft een Cw-waarde van slechts 0.22 (voor wie dit iets zegt) en verders beschikt de auto over FlexDoors waarbij de achterdeuren in tegengestelde richting openen. Volledig opladen aan het stopcontact duurt met de geïntegreerde lader minder dan 3 uur.
Die-Bolle14 zegt
Ziet er zeker mooi uit
John zegt
Nou dat zijn nog eens specificaties om blij van te worden! 500 kilometer haalbaar vind ik alleen een beetje eng klinken. Klinkt alsof het bij normaal rijden 200 is, alleen als je heeeel erg je best doet kan je 500 km halen.
Over het exterieur zeg ik verder weinig, dat logo in de gril is echt om te huilen..
Svenska Aeroplan AB zegt
Goede specs!
Zouden we allemaal dit sootr auto’s rijden in de toekomst??
PS: 9 sec. van 1-100 met 174pk/370 nm???
Wat weegt ‘ie dan wel niet, 3000 kg??
janmartijn zegt
@Svenska Aeroplan AB: vuistregeltje (gaat vaak op); pk-gewichts verhouding (kg/pk) is vaak ook ongeveer de 0-100 tijd. Dus 9 sec maal 174 pk = 1566kg Valt best mee voor zo’n bak met veel batterijen…
wow zegt
Wat een gedrocht
Ahura zegt
Sexy automobieltje hoor!
JohanCelica zegt
Ik vind hem echt lelijk, ben ook helemaal geen opel fan XD
Ralf Leenders zegt
Niemand die er een erg opvallende Mercedes grill in ziet?
Ahura zegt
@Ralf Leenders: jawel. Beetje SLS achtig. Maar ook gewoon gejat van Mazda
@vince zegt
Qua vormgeving erg veel weg van een Porsche
heidekonijn zegt
Bertone is blijkbaar weer aan de slag geweest bij GM.
bakkerst zegt
@heidekonijn:
Daar lijkt het wel op, de terugkeer van de Alfa Romeo BAT concepten, ik zeg doen..
BMW heeft daar met hun Efficient Dynamics concept ook al een aanzet toe gegeven. ik gok dat we op Genéve nog meer concepten gaan zien met een heel prominente rol voor aerodynamica, met vleugeltjes, stroomvlakken en andere luchtgeleidende elementen..
mark my words.
//nostradamus modus off//
Ahura zegt
@bakkerst: dergelijke concepts bestaan al jaren en jaren.. BMW is hier echt niet nieuw in.. over de vergelijking:
Opel is de laatste jaren gewoon niet erg origineel meer. De vorige generatie Opels waren tenminste direct te herkennen als Opel. Tegenwoordig gooien ze er een vijfhoekige grille (Mazda sinds 1996, Mercedes vroeger ook en brengt het weer terug) op en andere elementen van andere merken
Dimglor zegt
@Ahura: Ik moest ook een beetje aan de sls amg denken…
Maar ik vind ook dat ie wat mee heeft van de citroen airlounge concept….
Tja ik vind deze toch niet mooi…
astra zegt
Erg mooie auto! Laat maar komen wat mij betreft.
Brandsi zegt
dikke mercedes grill..
bakkerst zegt
@Brandsi:
verklaar u nader, of wees bereid om tot vergelijkingsmongool gebombardeerd te worden..
wat vind jij hier nou mercedes aan..
en zoek dan ook even verder of je niet toevallig nog een paar grilletjes vind die er ’toevallig’hetzelfde uit zien..
Jans zegt
Ik zag de foto van de achterzijde zonder de titel gelezen te hebben en moest even denken aan een Citroen CX schets met invloeden van de DS3…
mhijnen zegt
Het wordt eens tijd dat ontwerpen als deze ook werkelijk het productie stage bereiken, maar uiteindelijk eindigen deze creaties net als elke andere auto als een slap Golf aftreksel… Kap nou eens met deze onwerkelijke futuristische nep ontwerpen!
dr no zegt
hummm? Dus een tank van maar 8 liter ? Raar, en nog andere zaken met groot ?
Merry zegt
Dat is sneller dat de hybrid “sport” coupe CR-Z van Honda…
Laue zegt
Mooi, zuinig,en met een beetje geluk betaalbaar.
Mr. V8 zegt
Hmmm SLS neus en Lexus LF-A achterkant..
saba zegt
heidekonijn, heel scherp,…
Ahura zegt
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Ahura: als we dan toch foto’s gaan posten van ons favo. merk (die er verder helemaal niet op lijken)…
Ahura zegt
@Svenska Aeroplan AB: Waar is de vijfhoekige grille op die Saab? Nergens.. probeer het nog eens maar dan met wat onderbouwing..
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Bakkerst: inderdaad, Saab (zijnde DE aerodynamica-expert in autoland) heeft ook al een concept met ‘active aerodynamics’ gemaakt. Was concept of the show in Geneve ’08.
‘Echoing Saab’s roots in aircraft design, the 9-X BioHybrid also explores the potential for using active aerodynamics to reduce drag – and fuel consumption – at cruising speeds. Above 70 kph, the upper and lower bodywork is reshaped as the roof spoiler automatically extends to further lengthen the roof line and an underbody diffuser is deployed from the bottom of the rear bumper’
De verwachting is dat daar bij de nieuwe 9-3 en 9-1 gebruik van gemaakt gaat worden en dat de aerodynamica bij Saab weer een grotere plek gaat innemen dan onder GM.
Bron: http://images.google.co.uk/imgres?imgurl=http://www.saabhistory.com/blog/wp-content/uploads/2008/03/saab9xbiohybridreveal02_600.jpg&imgrefurl=http://www.saabhistory.com/2008/03/07/saab-9-x-biohybrid-voted-best-concept/&usg=__wTtyDdGRn9l7q4jPUXZXOYwNWLE=&h=350&w=600&sz=33&hl=en&start=96&um=1&itbs=1&tbnid=-fc_yCXZa3GJlM:&tbnh=79&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dsaab%2B9-1%2Bconcept%26ndsp%3D20%26hl%3Den%26sa%3DN%26start%3D80%26um%3D1
Esprit_de_Flandre zegt
Opels worden als maar mooier, vooral omdat ze er alsmaar Japanser uitzien. Ook wel beetje Citroën GT.
Alleen jammer van het logo…
Polo90 zegt
jemig he, die achterkant is gewoon weggeratst bij citroen, toen ze de citroen gt (die concept die ze uiteindelijk toch gingen produceren)
beetje jammer,
maar voor de rest is het een vrij toffe design lijn waar ze hun volgende serie 207-206 een beetje mee kunnen opvrolijken ;)
Mark zegt
Straks zeggen ze hier nog dat hij lijkt op een VW Crafter omdat ze allebei wielen hebben.
jurrian zegt
Owjee, de vergelijkingsmongolen hebben weer niks te doen.
Kijk, als je als designer een auto tekent wil je daar een zo goed mogelijk passende … gril in bijvoorbeeld. Dan ga je dus gewoon de gril tekenen die jij mooi vind passen bij je design. En dus denk je niet …. hmm, zo’n gril hebben ze al eens gebruikt op de hot wheels 0984566298903 rev B, dus laat ik maar een andere vorm bedenken.
Opel heeft weer een schitterend concept gemaakt, nu zien hoeveel coole details ze dit keer weten over te brengen in de productie modellen.
Rovvel zegt
Vreemd, de Duitse pers heeft het over 1,6 l over de eerste 100 km…dus eerst 60 km op stroom uit het stopcontact, en de laatste 40 km met stroom uit de verbrandingsmotor à 1.6 l/40 km ofte 4 l/100 km (100 g CO2/km). Om die 500 km te kunnen halen heb je een volle batterij en 17.6 l benzine nodig. Nog steeds niet slecht, overigens, maar iets minder wereldschokkend.
KaCh1ng zegt
opel insignia 2015-16?
Tuned. zegt
@Rovvel
Als het inderdaad klopt dat de eerste 100 KM maar 1.6 L gebruikt wordt (inclusief 60 KM op stroom uit het stopcontact) dan snap ik het hele nut niet meer van die verbrandingsmotor voor de accu’s. Dan hadden ze net zo goed de verbrandingsmotor voor de aandrijving kunnen gebruiken.
GND zegt
Best bakkie weer van opel. Duidelijk de designtaal van opel maar iets totaal anders dan we tot nu toe gezien hebben.
En over al dat vergelijken. Mensen moet is stoppen met al dat vergelijken en meer gaan kijken naar het resultaat. Al lijkt het nog zoveel op een ander merk, het gaat erom of het mooi is of niet. Dat vergeten sommige wel is.
Ahura zegt
@GND: nee hoor bij mij niet. Ik vind het belangrijk dat een merk een eigen identiteit heeft. Geeft zo’n merk veel meer charme dan dat ze nogal typerende kenmerken van andere merken gaan gebruiken..
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Ahura: doe eerst eens lezen kerel… Ik zeg toch juist ‘die er verder totaal niet op lijken’. Was cynisch bedoelt. Jij post als Mazda-boy te pas en te onpas Mazda-foto’s dus ik dacht goh, laat ik dat ook eens doen!
@ janmartijn: heyyy, die kende ik nog niet. Ga hem eens testen… Thanks!
Ahura zegt
@Svenska Aeroplan AB: ik plaats zelden Mazda foto’s. Dat jij geen vijfhoekige grille ziet in de huidige Opel grillen zegt meer wat over jouw oogkwaliteiten
janmartijn zegt
@Svenska Aeroplan AB: Hij gaat verrassend vaak op, je kunt direct zien of de fabrikant een beetje kaas heeft gegeten van effectief vermogen omzetten in prestaties. Bij een conventionele automaat zie je dat t 10% slechter is en bij sommige goede merken is t 10% beter…
RenesisHP zegt
GND => Girl Next Door => hele ranzige gedachten. :twisted:
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Ahura: voor mensen al jij, die vind dat die Mazda op de Opel lijkt, hebben we een mooie term hier op AB.nl…
Ahura zegt
@Svenska Aeroplan AB: beter lezen. Die Mazda lijkt niet op de Opel. De nieuwe grille van Opel lijkt dat op van wat Mazda al járen gebruikt… dat zijn gewoon zichtbare feiten. Heeft niks met fanboy te maken. Als Opel een grote grille zou gebruiken met een chromen rand er omheen zou iedereen ook roepen dat het gejat was van Audi..
Hupke zegt
Best wel een interessante opel. Leuke spec’s zie ik er morgen nog niemand in rond rijden.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ janmartijn: toch niet helemaal!
Bij Saab bijvoorbeeld is de 2.0 liter Turbomotor leverbaar met 150, 175 en 210 pk. Met (alleen software-) tuning gaat hij tot 260 pk. Maarrrrrrr het gewicht blijft exact gelijk!!!
;)
janmartijn zegt
@Svenska Aeroplan AB: klopt maar de 0-100 tijd verbeterd dan toch? Stel hij weegt 1250kg; met 150 pk rond de 8,3 sec, met 175 pk rond de 7,1 sec en met 210 pk rond de 6 sec…
PeugeotGTI zegt
*let op: er komt een vergelijking*
Lijkt wel een GTbyCitroën
Maar dan ondersteboven
:p
trotsky zegt
lol, zo zie je maar dat het hoge opleidingsniveau van de saabrijder een mythe is :)
Esprit_de_Flandre zegt
Wat is dat schuivend grijs paneel achteraan? Vraag ik mij al heel de tijd af…
DRK zegt
Ziet er goed uit! Kom maar op met die auto.
Ontwerp vindt ik mooier eigenlijk dan de Opel Ampera. Het is minder hybride achtig. Ja ik weet het, dit is geen hybride auto.
Toch vraag ik me nog steeds af of elektrisch (al dan niet i.c.m. verbrandingsmotor) nou echt de toekomst is, ik zie toch nog een meer potentie in waterstof. De tijd zal het uitwijzen.
Klassiekekliko zegt
“Het is een Opel dus is het k*t”. Ziehier het pathetische niveau van de gemiddelde Autoblogbezoeker.
Gauw weer weg hier.
frans zegt
Dat schuivend zwarte paneeltje is een subtiele richtingaanwijzer (windaangedreven), lampjes kosten batterijen.
Edge zegt
Als dat zo is, dan is het een optionele richtingaanwijzer. ’s Avonds heb je er niets aan. Dat paneeltje geeft immers geen licht
Buyck zegt
Duidelijk ook copie van de Citroën GT concept.
Frans zegt
@ Edge.
Op de echte versie plakken ze er vast een matzwarte reflector op.
Cantago zegt
Ziet er zeker niet verkeerd uit! Jammer dat hij elektrisch is…
krissie zegt
Waarschijnlijk een teaser voor de volgende “Astra GTC”?
Peushovel zegt
Wat is nu het grote verschil met de Ampera, onderhuids zijn ze toch hetzelfde?