Althans, dat hopen we dan dat dat het plan is met de Opel Experimental.
De IAA in München komt eraan en dat betekent dat we een aantal nieuwe auto’s kunnen verwachten. Uiteraard zullen er velen van Duitse origine zijn en dat is met deze Opel Experimental niet anders. Het is een concept car avant la lettre.
Volgens Opel staat op het een ‘geavanceerd Stellantis BEV-platform’, dat ons doet vermoeden dat ook hier het STLA-platform gebruikt is. Op zich ook niet gek, want ongeveer alle merken van de Stellantis-groep zullen deze basis gaan gebruiken voor de nieuwe modellen.
Opel Experimental
We zijn heel erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken, want dat betekent dat je merken die bijzonder ver van elkaar afstaan ineens dezelfde techniek delen. Je levert toch een beetje merkidentiteit in. Aan de andere kant doen alle concerns dit. En ja kan zeggen wat je wil, maar Opel heeft een strakke bak getekend.
De auto heeft vierwielaandrijving en ‘steer-by-wire’, dus niet met een fysieke stuurstang. Toevallig heeft de Infiniti Q60 waar collega Loek het laatst over had, ook een dergelijk systeem. Bijzonder, als je het stuurwiel niet nodig hebt, kun je het wegklappen.
Spirituele opvolger
De auto is een soort sportieve coupé die marginaal op zijn poten staan. Hopelijk gaan ze het geen SUV noemen. Een spirituele opvolger van de Manta, Calibra en Astra Coupé is heel erg welkom.
Qua styling is Opel er trots op dat ze geen chroom hebben gebruikt. Ook onderstrepen ze de proporties. Daar moeten we ze gelijk in geven, want de verhouding zijn erg fraai. Dat is natuurlijk een stukje designvrijheid die designers nu hebben met elektrische auto’s.
Het is nog echt een concept, dus alle specificaties over de batterij, de motoren en de bijbehorende range en prestaties zullen later bekend gemaakt worden. Verwacht de auto ook niet aan het einde van dit jaar in de showrooms. Het is een typische stylingstudie, dus verwacht wel degelijk bepaalde elementen terug in Opels van de toekomst, zoals de grille en die toffe Ronal-velgen.
b00st zegt
Kijk Tesla, zo kan je een auto toch een grill geven zonder echte grill te zijn.
De Meester zegt
En waarom is het belangrijk dat ‘iets’ er is, omdat het er eerder ook was?
Ben je ook zo enthousiast over nep-uitlaten?
Robert zegt
Esthetisch verwachtingspatroon. Omdat een auto een ‘gezicht’ moet hebben; zonder grille is het net een gezicht zonder mond.
rollingstoned zegt
“Dat is natuurlijk een stukje designvrijheid die designers nu hebben met elektrische auto’s.”
Die vrijheid is doorgaans nogal beperkt, de designkoers wordt vooral bepaald door marketing honcho’s voor de specifieke markten en het type klanten waar ze zich op willen richten…
https://www.formtrends.com/designing-for-markets/
Edge zegt
@rollingstoned: Qua designtaal speelt dat zeker een rol, maar qua proporties hebben elektrische auto’s natuurlijk wel het voordeel ten opzichte van niet-elektrische auto’s dat je er veel makkelijker mee kunt spelen omdat de plaatsing van een of meerdere elektromotoren en een accupakket veel meer flexibiliteit biedt. Deze Opel heeft bijvoorbeeld een korte overhang voor, zonder dat daar een langere neus voor nodig is. Bij brandstofauto’s het toch vaak het een of het ander.
rollingstoned zegt
Je hebt iets meer flexibiliteit, maar ook bij een EV heb je nog steeds te maken met kreukelzones, bumpers en talloze andere veiligheidsaspecten, waardoor je nog steeds gelimiteerd bent qua design.
https://www.whichcar.com.au/car-opinions/car-designs-versus-car-safety
Edge zegt
Een Duits merk, met een bliksemschicht als logo dat nu ook nog crosshairs als designelement gaat gebruiken. Ik weet niet of dat zo heel verstandig is.
mashell zegt
Techniek delen is van alle tijden. Er is een Bentley geweest op Volkswagen basis, de best verkochte Porsche is op een oude Audi gebaseerd. Mercedes rijdt rond met Renault motoren. Een Nissan Qashqai en Renault Austral delen volgens mij zelfs de carrosserie. Met een beetje andere vering en demping en vooral een andere user interface van de instrumenten en het infotainment merkt de klant er niks van. De 208 en Corsa zijn zoveel hetzelfde dat het bijzonder knap is dat het helemaal niet opvalt.
Robert zegt
Kop. Spijker. Raak.
MarcoM zegt
Niet de naam Manta verkr@chten, dat blijft voorbehouden aan de echte Manta A en B.
drdre1 zegt
Ah, de Calibra. Opels quote uit de jaren 90 reclame van de Calibra: “Kenners praten al over Calibra-rood.” 😂 Volgens mij hadden de échte kenners het een paar jaar later over Calibra-bruin! 😂