De Duitse autofabrikant heeft tevens bekendgemaakt wat ze onder PSA gaan doen.
Bijna een jaar geleden maakte Opel bekend wat ze gingen doen, toen het merk in handen kwam van het Franse PSA. Nu komen de Duitsers met meer gedetailleerde plannen en laten ze weten wat we de komende jaren kunnen verwachten.
Allereerst zal het mes worden gezet in een aantal modellen. Om ervoor te zorgen dat Opel weer een succes gaat worden, neemt het merk afscheid van modellen die weinig tot niets opleveren. De Adam, Karl en Cascada gaan verdwijnen. Geen verrassingen wat dat betreft. De Adam heeft zich nooit goed genoeg kunnen onderscheiden in het A-segment, de Karl was een nieuwe poging in dit druk bevochten segment en de Cascada was als vierzits cabrio een niche. In de VS werd laatstgenoemde verkocht onder het merk Buick, vanzelfsprekend krijgt men ook daar geen opvolger.
Met het PACE!-plan van Opel kunnen we acht nieuwe modellen verwachten. Het gaat hier om zowel compleet nieuwe auto’s, als nieuwe varianten van bestaande modellen. Dat offensief begint volgend jaar en eind 2020 moeten de acht nieuwe modellen gerealiseerd zijn. Onder die nieuwe modellen bevinden zich onder meer een nieuwe Corsa, inclusief een volledige elektrische variant. Ook maken een PHEV van de Grandland X en een nieuwe Vivaro deel uit van de plannen. In 2020 komt de opvolger van de Mokka X. Juist in het segment van de SUV’s hoopt Opel successen te behalen. De verkopen van SUV’s moeten van 25 naar 40 procent per 2021. Eind 2020 heeft Opel vier elektrische modellen in het gamma. In 2024 kent elk Opel-model een elektrische variant.
Opel bestaat al 120 jaar en kent een rijke geschiedenis. Mede door de opkomst van Aziatische merken als Kia en Hyundai is het steeds lastiger geworden voor Opel om zich te onderscheiden. Tegenwoordig kan ‘de gewone man’ bij tig automerken terecht om een auto uit te kiezen. Wat dat betreft staan de Duitsers onder de vleugels van PSA voor een serieuze uitdaging.
Dizono zegt
Volgens mij is de Karl helemaal niet zo onsuccesvol en dankzij de samenwerking met Daewoo/Chevrolet is de ontwikkeling ook niet al te kostbaar geweest voor Opel. Alleen kan er nu niet meer uit het GM-potje worden gesnoept en zal de volgende A-segmenter van Opel vast de basis delen met de volgende 108/C1 en Aygo(?)
w0o0dy zegt
@dizono: een 4e variant van de Aygo/107/C1 is eigenlijk heel erg logisch. Kost weinig tot bijna niets aan ontwikkeling dus gewoon maken en meeliften.
lacker zegt
@w0o0dy: maar wat is dan de toegevoegde waarde? Ze zullen zich moeten onderscheiden van de andere drie. Een beetje richting het idee van VAG. Ene merk is comfort, de andere sportief e.d.
awesome zegt
@Dizono: vorig jaar zijn er ruim 2x meer Karls verkocht dan een Ctiroën C1. Dus is zekere mate niet onsuccesvol.
Edge zegt
@dizono: De C1, Aygo en 108 doen erg hun best om hip te zijn, terwijl de Karl wat meer no-nonsense is. Ik ben benieuwd hoe PSA dat vorm gaat geven met een Opel op basis van die auto’s of diens opvolgers. Gaan ze voor diezelfde no-nonsense aanpak of kiezen ze voor een opvolger die vrolijk meedoet met hip zijn en daarmee meer een goedkopere Adam dan een nieuwe Karl wordt?
lekkerlinksrijden zegt
@Edge: als ik een Karl vergelijk met de eerder genoemde 3, dan ziet de Karl er meer volwassen uit. Een simpele kleine auto voor diegene met weinig km’s per jaar.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekkerlinksrijden: Volwassen? Het ding kan zo omgewisseld worden met een Suzuki Celerio, dat ongeïnspireerd Indiaas dingetje dat gebouwd wordt voor de prijs van een zak pinda’s, en dat ons de Alto moet laten vergeten – net nu er een heel leuke Alto is in thuismarkt Japan…
Opel heeft met de Karl gekozen om de onderkant van de markt op te zoeken. En ze zijn er bijna doorgezakt.
Loek zegt
@Edge: ik denk dat ze voor die no nonsense aanpak gaan. Anders past Opel totaal niet in het PSA-straatje. Ik verwacht dat het verschil gaat worden zoals nu de 3008/C5 Aircross/Grandland X. De Peugeot en Citroen zijn eigenwijzer, maar voor de mensen die ‘gewoon een SUV’ willen, is er de Grandland.
pa045 zegt
@Dizono: er staat dat de Karl weinig tot niks oplevert. Met andere woorden: te duur voor de prijs die je ervoor krijgt.
blo3to3t zegt
@Dizono: zoveel zie je de karl niet, niet zoveel als de aygo destijds.
hiostu zegt
Nog meer SUVs… Ik hoop toch echt dat ik in de toekomst nog gewoon een normale sedan, station of coupe kan kopen.
berlinetta zegt
Ik vind Opel toch zo’n vreselijk saai merk. Niks, maar dan ook echt niks trekt me aan. En ze kunnen wel mooie auto’s maken, maar dat kan de concurrentie ook. En die blinken ook nog in bepaalde dingen uit. In mijn ogen blinkt Opel nergens in uit.
Maar goed, ik heb een kutdag op werk dus dat moest er ff uit.
sjonniedeluxe zegt
@berlinetta: en dan is je dag nog maar net begonnen (ga ik vanuit)
berlinetta zegt
@sjonniedeluxe: Ja de hele week is al zo. Collega van mijn afdeling is op vakantie dus alles komt op mijn bordje te liggen. Maar ach, het hoort erbij ;)
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: ik voel je emotie
laptom zegt
@berlinetta: Gelukkig is je bordje moet zo vol dat je niet meer van Autoblog kan genieten.
berlinetta zegt
@laptom: Eigenlijk wel, maar ik heb het concentratievermogen van een doorgesnoven alcoholist.
w0o0dy zegt
Ik zie Opel in de toekomst als het budget merk van de groep maar dan is de kostprijs wel een dingetje. Hoe maak je in Duitsland een Skoda concurrent die ook nog geld oplevert?
Edge zegt
@w0o0dy: Misschien op de Dacia-manier, dus met last-gen techniek die zich al bewezen heeft en waar het gros van de R&D kosten al zijn terugverdiend?
lambowambo zegt
Ik ben wel benieuwd naar de toekomstige elektrische auto’s. Heb niet het idee dat de Ampera modellen echt als warme broodjes over de toonbank zijn gegaan, terwijl ik me er iets van kan herinneren dat bij de introductie de range van de Ampera-e wel flink hoger was dan de concurrentie bijvoorbeeld.
harrie zegt
@lambowambo:
Toen de Ampera-e hier eindelijk een beetje leverbaar werd, kwam net de PSA overname om de hoek.
De prijs is toen in 1 klap met 5000,- euro verhoogd (licentie dingetje?) en daarmee een stuk duurder dan de basis Model 3.
Ja, die is hier nog steeds niet leverbaar maar denk dat veel mensen toen dachten ik wacht daar wel even op.
lambowambo zegt
@harrie: 5K is inderdaad best pittig op een auto in dat segment. De Model 3 is ook wel ‘iets meer auto’ voor dat geld dus dat begrijp ik wel.
Edge zegt
@lambowambo: De range is ook meer dan prima, maar het grootste probleem is toch wel de auto an sich. De koper hier in Europa is uitgekeken op een MPV of MPV-achtige. SUV’s en andere offroad-pretenders zijn hot and happening. In dat opzicht komt de Ampera-e gewoon een jaar of 10 te laat. Als GM nou een SUV ervan had gemaakt, dan was ‘ie hier als warme broodjes over de toonbank gegaan.
henk_he zegt
Tja Opel. Ik heb ooit min of meer noodgedwongen een tijdje de Astra G diesel gereden. Wat een treurnis was dat. Toen besloten nooit meer een Opel voor mij. Onlangs een weekendje Adam S gereden, leuk wagentje hoor, maar mijn standpunt blijft ongewijzigd. Voor hetzelfde geld rij ik nog liever KIA of Hyundai.
Design_Driven zegt
“In de VS werd laatstgenoemde verkocht onder het merk Buick, vanzelfsprekend krijgt men ook daar geen opvolger.”
Waarom is dat vanzelfsprekend? Ik weet niet hoe goed of slecht hij daar verkoopt maar de Buick’s op Astra basis doet het heel goed in China. Daar gaat GM echt wel een opvolger van maken. Cabrio’s winnen langzaam aan populariteit in China en het is niet ondenkbaar dat er via die weg toch een opvolger naar de VS komt. Dat wij die hier zouden krijgen lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk of zelfs uitgesloten.
RubenPriest zegt
@sketcher: De Buick Cascada wordt in dezelfde fabriek als de Opel Cascada gebouwd (Polen). Als de productie daar eind volgend jaar stopt, moet Buick op zoek naar een andere leverancier die de auto voor hun wilt gaan bouwen. Daar zit dan ook weer een nieuw contract aan verbonden. De auto is tegen die tijd technisch zo ‘verouderd’ dat er voor de Amerikanen weinig baat bij is om enorm veel nieuwe kosten te gaan maken. Dus kun je er voor 99,9% vanuit gaan dat de Buick Cascada ook gaat verdwijnen. Vandaar: vanzelfsprekend
wahltiroler zegt
De Karl was net zo spannend als een Up da’s geen gemis…. Die Adam.vond ik daarentegen wel grappig…
Jammer
utregcity zegt
Vind het allemaal maar een beetje SUV worden daar bij PSA/Opel.
gregorius zegt
“en een nieuwe Vivaro”.
Wel grappig die Vivaro. Eerst was het een Renaul design maar gemaakt bij Opel (GM) in Engeland.
De huidige generatie wordt in alle vormen en merken (Nissan, Fiat, Opel) in Frankrijk gemaakt, maar onder andere de Opels werden nog bij GM in Engeland gemaakt.
Toch maar handig van Renault dat ze die dingen toch weer zelf maken; aangezien de nieuwe Vivaro gewoon een Peugeot/Citroen met een ander snoetje wordt.
Klinkt allemaal mooi in een persbericht; maar het is een rebadge.
Breinstein zegt
Hoeveel van deze auto’s lopen al op de laatste benen? De Adam is al enige tijd op de markt lijkt me. PSA zal alles naar hun platform gaan trekken, dus verwacht een Astra obv. nieuwe Peugeot 208/Citroen C3, een Astra obv een nieuwe 308 etc. En alles wat niet verkocht/rendabel is stoten ze af.
dees zegt
@breinstein: Inderdaad. Deze autos zijn geloof ik allemaal op platforms van andere bedrijven en daar wil PSA vanaf.
Opel heeft vrij veel modellen die rebadges zijn of gebaseerd zijn op een ander platform, dus PSA zal deze zodra het haalbaar is uitfaseren en op hun eigen platform zetten, logisch.
Jantje_555 zegt
elektrisch en cross overs…ik denk dat ik me een nieuwe hobby/passie moet gaan zoeken vanaf 2020
dakarbemo zegt
Opel is typisch zo’n merk dat ik vergeet. Als in het merk is totaal niet aanwezig op mijn radar
eelco74 zegt
Opvallend, de uitstoot moet met 30% omlaag, maar het aantal (onzuinige) SUV’s moet stijgen naar 40%. Dan schappen we ook de kleinste modellen. Wat klopt er hier niet
lacker zegt
Blijft leuk:
OPEL Onderweg Pech En Last
OPEL Ongelooflijk Prachtig En Luxueus
OPEL Ons Product Eist Levens
OPEL Oud Plaat- En Lakwerk
OPEL Oud, Primitief En Lelijk
OPEL Oude Pruttel En Lelijk
OPEL Ouderwets Papperig En Lelijk
OPEL Overal Pech En Last
OPEL Overal Pech En Lawaai
OPEL Overal Plakken En Lijmen
OPEL Overal Plassen En Lekkage
OPEL Overal Plezier En Leut
OPEL Overal Pret En Lol
LaLancia zegt
Dat gaat pijn doen bij Opel Nederland en Denemarken.
cossiekiller zegt
De Karl is gewoon een goedkoop autootje waarvan de concurrentie eigenlijk leukere dingen maakt.
Maar de Adam en de Cascada zijn wel leuke auto’s! Jammer dat die weggaan voor nog meer crossovers…
Mijn vrouw rijdt nu een Astra J met een 1.4 turbo. Rijd niet slecht, maar allesbehalve spannend.
Ik heb dezelfde, maar de OPC variant met nu 320pk. Een compleet andere auto. Vandaag een leuke rit gereden van 200km met het gezin. Ik zou me momenteel geen fijnere auto kunnen voorstellen. Ja, om naar Z-Frankrijk te rijden is het misschien net wat te nerveus, maar voor de rest…
timdawg zegt
Die vent op de foto ziet er ook echt als een typische Opel-rijder uit. Zal z’n boodschappen wel doen bij de Lidl, z’n pak halen bij de C&A en z’n verkansie doorbrengen in een dan weer veel te duur betaald center parcs huisje.
Over 15 jaar bestaat Opel niet meer…
pablo007 zegt
Als hun erg slim waren hadden ze :
Opel Manta
Opel Calibra
Opel Kadett
Opel Senator
Opel rekord
Deze merken moet een comeback krijgen,!!
Dit zou pas verkopen , en niet die onzinnige waardeloze nieuwe namen en merken ..
maussieknip zegt
Ik heb gisteren mijn nieuwe Karl Rocks opgehaald ipv de Seat Ibiza FR waar ik laatst over schreef, omdat ik alleen maar electronica problemen had met die …auto. Nu de Karl en moet zeggen in vergelijking met de Ibiza valt ie helemaal niet tegen op de minder luxe na (wat alleen maar stuk gaat). Mijn 3 kinderen hebben meer ruimte achterin dan de Ibiza en de Karl is een stuk overzichtelijker. De Karl is ook de enige in zijn klasse met standaard 5 zitplaatsen. Een sportievere auto zou ook voor mijn een snellere keuze zijn de Karl, maar heb dit gedaan puur uit praktisch en financieel oogpunt en ga me erover verbazen hoeveel plezier ik met de Karl ga krijgen.
maussieknip zegt
@maussieknip: mijn=mij
maaslander zegt
3 jaar geleden wilde ik mijn 3 jaar oude Agila vervangen door een nieuwe Agila. Autootje beviel mij goed. SRY die wordt niet meer gemaakt. Overgestapt naar de Karl. Prima autootje, bevalt mij prima, maar ook die gaat verdwijnen…. jammer. Ik vraag me dan af waarom. Agila en de Karl (zag en zie je steeds meer) verkopen toch redelijk. Opel Adam die zie ik amper dus dat snap ik.( die vond ik trouwens ook te duur voor hetgeen Adam bood) Enfin als ik binnenkort wil switchen naar een nieuwere auto in het goedkopere segment bij Opel dan ben ik dus aangewezen op de Corsa. Ik denk dat ik maar eens ga shoppen bij andere merken.