De ontwerper van de Calibra en Manta is er helaas niet meer.
Tegenwoordig hebben merken, net als vroeger designstudio’s. In tijden van zeer strenge eisen qua emissies, veiligheid, packaging, fabricagekosten, verschillen qua markt en ga zou maar door, is het logisch dat er een enorm team aan designers bezig is om te zorgen dat de auto aan alle eisen voldoet. Een auto die alleen mooi is, is niet relevant. Sterker nog, mooie auto’s verkopen bijna nooit écht goed.
Erhard Schnell
Dat was vroeger wel anders. Erhard Schnell komt uit de tijd dat designers nog echt een dikke vinger in de pap hadden en daadwerkelijk bijzonder fraaie auto’s konden ontwerpen. De charismatische Duitser zou de meeste bekendheid vergaren bij Opel. Erhard werd in 1927 geboren in Frankfurt en studeert Commercial Graphics in Offenbach. Hij komt in 1952 terecht bij Opel.
Belettering
Hij houdt zich bezig met belettering (voor de Opel Kapitän en Rekord). Dat komt goed uit, met zijn achtergrond als grafisch vormgever. Ook mocht hij in Detroit in het GM Tech Center zijn vaardigheden en talent perfectioneren. Zijn eerste grote project zou meteen zijn meest bekende worden: de Opel GT. De auto begint zijn carrière als ‘Experimental GT’, maar komt als Opel GT op de markt.
Corsa A
De belangrijkste en meest succesvolle auto is echter de Opel Corsa A. De kleine en compacte Opel is eenvoudig, goedkoop te produceren, kleiner dan de Kadett maar zeker niet onvolwassen en bovenal: erg herkenbaar. De Opel Corsa A wordt ook als Vauxhall Nova verkocht. De eerste generatie Corsa zou van 1982 tot 1993 in productie blijven. Bijzonder lang, zeker voor een auto in deze klasse.
Calibra
De favoriete auto van Erhard Schnell is echter de Opel Calibra. Met de Calibra sloeg Opel een nieuwe weg in qua design. Veel moderner, aërodynamischer en strakker. Erhard Schnell krijgt helemaal de vrije hand om de bijzondere coupé te mogen ontwerpen. Het resultaat is een zeer vooruitstrevende coupé die de tand des tijds goed heeft doorstaan. De Calibra was in technisch opzicht niet waanzinnig bijzonder (het was gewoon een Vectra), maar Erhard Schnell maakte er iets heel bijzonders van, zonder franje en opsmuk. Erg knap.
Overleden
In 2018, toen de Opel GT 50 jaar bestond, was Erhard Schnell aanwezig op het Hockenheim circuit, tijdens een groot evenement om de verjaardag van zijn geesteskind te vieren. Helaas is het nieuws ons ter ore gekomen dat Erhard Schnell is overleden. Tot zijn laatste dagen hield hij zich bezig met ontwerpen, schetsen, schilderen en tekenen. Erhard Schnell werd 92 jaar oud.
911targa zegt
Op de Corsa na, bijzondere auto’s. Als de Calibra of GT van Alfa afkomstig zouden zijn geweest, had iedereen ze prachtig gevonden. Ik had het dan onbetrouwbare hokken gevonden, maar dat mag ik hier vast niet zeggen………
Robert zegt
@911targa: waarom is de Corsa A niet bijzonder? Het is commercieel gezien een van de grootste successen van Opel geweest. Goed, ze konden fantastisch roesten (dat gold voor meer auto’s in die jaren) maar technisch waren ze bomproof. Ik geloof dat dat A model ook nog jaren lang is doorgebouwd (en veelal onder diverse andere merk- en modelnamen werd verkocht), nadat de tweede generatie op de markt werd gebracht.
kevertje zegt
Opel was al jaren het vijfde wiel aan de wagen voor GM. Het liefst hadden de ze vanuit de US hier ook Amerikaanse modellen verkocht (waarom dat niet mogelijk was begrepen ze niet echt, ze hebben het wel eindeloos geprobeerd) en eigenlijk de laatste poging om Opel de nek om te draaien, kwam met het invoeren van middelmatige Chevrolets. Maar er zijn toch hoogtepunten geweest – ik herinner me de GT-rage nog toen ik kind was, ben toen zelfs op het Autosalon geweest in Brussel wanneer hij gelanceerd werd. De Opel Manta was ook zo’n ‘volkssportwagen’ die zeer breed geliefd was en eigenlijk was die Calibra een beetje een latere opvolger. Maar het werkte helaas niet echt meer op dezelfde manier. Mensen zoals Schnell hadden een bijzonder oog. Maar toen hij met die oer-Corsa aan de slag ging, was er toch iets met hem mis denk ik zo – van een ‘designtaal’ was er in die auto nauwelijks sprake wellicht door een heel dichtgeknepen budget.
toniominestrone zegt
@kevertje: hoogtepunten? Opel was in de 60,70 en 80 een groot hoogtepunt, verkoopcijfers waar niemand aan kon tippen, Kadett is jarenlang de nummer 1 in de verkooplijstjes geweest, en wat dacht je van het succes van de eerste generatie Vectra.
Dutchdriftking zegt
Een icoon is heengegaan, maar hij heeft een schitterende nalatenschap. Wat een prachtige wagens heeft hij ontworpen!
marinepower zegt
Corsa Coupé, hoe cool is dat!
griffendahl zegt
@marinepower: 2 deurs sedan is geen coupé ?
marinepower zegt
@griffendahl: je hebt helemaal gelijk, want dan zou de 2-deurs Kadett Caravan ook een shooting brake zijn. Alle 4-deurs Coupe’s zijn in mijn optiek dan ook geen coupe!
griffendahl zegt
@marinepower: 4 deurs coupé kan naar mijn idee dan weer prima, coupé zegt – in mijn beleving in ieder geval – wat over de daklijn, niet over het aantal deuren…
cossiekiller zegt
Ik heb jaren met die corsa’s A (1.2 en 1.6gsi) rondgereden. Zat niet veel op, dus buiten een verroeste uitlaat en een kapot wiellager na 10 jaar probleemloos rondgereden.
Heerlijke auto’s om te rijden, het Lotus gevoel bij de Gsi !
BaRa zegt
Calibra, Manta, Opel GT: stuk voor stuk designiconen. Diepe buiging voor Herr Schnell, even diepe dank voor zijn bijdrage aan de automobiele geschiedenis.
stupendo zegt
Voor de man hoeft geen standbeeld opgericht te worden gezien zijn oevre. De Opel GT is dan ook echt de enige fraaie Opel ooit.
Hoewel de Kadett Coupe uit de jaren zestig “en profil” en “en derriere” ook wel fraai was. Helaas kwam bij die auto “en face” dan weer de bekende Duitse ontwerp-armoedigheid om de hoek kijken. De Alfa Romeo Giulia GT was in die tijd een concurrent van deze Kadett. Ik bedoel maar…
911targa zegt
RRRobert zegt 14 februari 2020 op 12:29: Een succes, wil nog niet zeggen dat een auto mooi is, toch? Een Golf is ook een succes. Prima auto, maar toch geen nekkendraaier? Goed; het is ook moeilijk om een bijzondere auto te maken die mainstrean is.
kniesoor zegt
@stupendo: Qua laatste regels : zeker waar, maar er was dan ook een stevig prijsverschil tussen de twee, de Giulia GT was een stuk duurder. Het is dus geen erg eerlijk vergelijk.
jaggie zegt
Opel en design-icoon… beetje gekke combo voor het merk van de Duitse burgerbakken.
smokin zegt
Ik heb de Opel GT (1968) altijd een (mislukte) kopie gevonden van de Ferrari 246GT Dino (1967), en de Opel Manta (1970) een kopie van de Fiat Dino (1966).