Relatief betaalbaar, een redelijke actieradius en een modern uiterlijk. Eens kijken hoe de Opel Corsa-e zich houdt in een rijtest.
Hoe betaalbaar vraag je je dan misschien af? Het is voor ons niet gewoon om met de prijs van een auto te beginnen in een rijtest. Maar we weten inmiddels ook dat elektrische auto’s vrijwel alleen vanwege het financiële voordeel worden gekocht. Dan hebben we het over de bijtelling voor de zakelijke rijder in Nederland. Die blijft voor de Opel Corsa-e in 2020 in ieder geval 8 procent, tijd voor een test dus!
[bbmediaclip clipID=”3714309″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
Scherpe prijs Opel Corsa-e
Voor die lage(re) bijtelling van 8% komt de Corsa-e dus in aanmerking. Opel heeft voor de Corsa-e een messcherpe prijs van 30.499 euro voor de e-Edition. De fiscale waarde is zelfs maar 29.999. Onze partner in leasing Mobiliy Service becijfert de bruto bijtelling op 199,99 per maand. De netto bijtelling, uitgaande van de eerste belastingschijf, is 74,70 euro per maand. Geen geld om een auto te kunnen rijden, om privé een tweedehands Corsa te rijden ben je een veelvoud kwijt.
Gedeeld platform
Sinds enkele jaren maakt Opel onderdeel uit van het PSA concern. Daarmee herhaalt de historie zeg in zekere zin. Nog geen 10 jaar geleden was Opel een volle dochter van General Motors en konden ze de Ampera en Ampera-e op basis van Chevrolet techniek ontwikkelen. Nu kon Opel shoppen bij Peugeot en trok daar het CMP platform uit het rek. Daarmee maakt PSA nu al een kwartet aan elektrische auto’s: de Peugeots e-208, e-2008, de DS3 Crossback E-Tense en de Corsa-e.
PSA maakt daarbij de interessante keuze om niet te gaan voor een dedicated elektrisch platform zoals de Volkswagen Group dat wel doet. Alle auto’s op het CMP platform zijn namelijk ook leverbaar met benzine- en dieselmotoren. Het geeft meer flexibiliteit bij productie: afhankelijk van de vraag naar een bepaalde aandrijflijn bouw je meer diesels, benzines of EV’s.
Toch moest Opel nog redelijk wat aanpassen om de Corsa te elektrificeren. Er moest meer “ruimte tussen de wielen” worden gecreëerd om plaats te maken voor het accupakket. De spoorbreedte groeide met 12mm en de wielbasis met 7 mm. Daarbij is ook de achteras naar achteren verplaatst om nog wat ruimte te winnen.
Accu en actieradius
Het accupakket weegt een indrukwekkende 345 kg. Het grootste deel zit onder de achterbank, maar er zijn ook cellen onder de voorstoelen en middenconsole geplaatst. Feitelijk hebben de achterpassagiers een voetengarage: een uitsparing in het accupakket waar de pootjes gestald kunnen worden.
De totale bruto capaciteit van de lithium-ion batterij is 50 kWh verdeeld over 216 cellen in 18 modules. De range volgens WLTP is 337 km. In de praktijk zou dit onder ongunstige omstandigheden ruimschoots over de 200 km moeten zijn, we hadden tijdens rijtest niet genoeg tijd met de Opel Corsa-e om dit te testen.
Hoe snel er weer geladen kan worden is bijna net zo belangrijk, de Corsa-e doet dat prima. Met een aandachtspunt dat wel, wat je zult in de buidel moeten tasten. Standaard heeft de Corsa-e een 1-fase en 7,2 kW sterke lader, waarbij je bij veel laadpalen maar de helft aan kW gaat halen. Voor 1000 euro meer komt er een 3-fase (11 kW) lader. Dat is degene die je wilt, ook voor rap publiek laden. Tijdens de rijtest van de Opel Corsa-e hebben we niet hoeven laden, een dag rondcrossen lukt op één acculading prima.
Snel laden kan overigens ook, de DC snellader kan tot 100 kW aan en daarmee laadt de Corsa-e in een krap half uur tot 80%.
Power!
Met het piekvermogen zit het wel snor, tenminste als je de goede rijstand kiest. In normaal en Eco is er minder vermogen, namelijk 80 en 60 kW. Laat je alle teugels vieren dan heeft de Corsa-e 100 kW ofwel 136 ouderwetse pk’s. Daarmee sprint de Opel Corsa-e in 2,8 seconden naar de 50 en 8,1s naar de 100 km/u, we hebben wel eens snellere auto’s in de test gehad. De topsnelheid is dan weer minder inspirerend: bij 150 km/u houdt het op.
Het moet ook geschreven worden: de Corsa-e rijdt prettig. De elektromotor is goed bij de les en voor het formaat auto ook krachtig genoeg. Het gebrek aan versnellingen en het altijd beschikbare koppel zorgt er voor dat de Corsa-e altijd direct accelereert als je daarom vraagt.
Zware jongen, stuurt toch goed
Waar een Corsa met benzinemotor rond 1100 kg weegt, legt de Corsa-e fiks meer kilogrammen in de schaal. Rijklaar is de Corsa-e 1530 kg, een stuk meer dan een Insignia bijvoorbeeld. Gelukkig is het voordeel bij elektrische auto’s dat de batterijen laag geplaatst zijn. Het zwaartepunt is een stuk lager en de torsiestijfheid van de koets is ook nog eens 30% groter. Het stuurt dus best goed, met relatief weinig onderstuur. Het koppel is vaak te veel voor het binnenste voorwiel, maar de elektronica beteugelt dat wel snel.
Krappe achterbank
Voorin zit je zonder meer goed. Zoals het Opel betaamt zijn de stoelen prettig en fijn voor de rug. De bediening is logisch, dus daarover geen klachten. Op de achterbank is het wat minder feestelijk. Vooral met de stoel in voor mij prettige stand, kan er niemand plaats nemen daar. Ik ben met 1,94m langer dan gemiddeld, maar het is wel een beperking.
Concurrentie en conclusie
De belangrijkste concurrent staat bij de Peugeot dealer. De e-208 heeft dezelfde techniek, maar dan in een ander jasje. Welke je mooier vindt, is aan jou, de rijtest van Peugeot e-208 hebben we natuurlijk ook. Er is ook een prijsverschil, maar voor de zakelijke markt lijkt die paar duizend euro niet echt relevant.
Mocht je in dit segment shoppen, dan is de MINI Cooper SE wellicht ook een optie. Hipper, duurder en met een kleinere accu en dus heeft de elektrische MINI ook een kleinere actieradius. Hetzelfde geldt voor de Honda E. Kortom: zo’n gek aanbod is de Opel Corsa-e uit deze rijtest niet. Het is een fijn sturende auto met een scherpe prijs en acceptabele actieradius.
Wil je de Opel Corsa-e leasen? Dat kan via onze partner Mobility Service, al vanaf 437 euro per maand.
cdlop01 zegt
Wat heb je nu aan een rijtest als je de achilleshiel van een EV niet test, de echte actieradius. 200km wat nu wordt aangegeven als mogelijk is natuurlijk veel en veel te weinig. Je moet dan bij 150km al goed gaan nadenken waar je kan opladen. Porsche Taycan getest door Duits autoblad. Als je de Porsche Taycan rijdt als echte Porsche is de ramge, schrik niet, 75km…. en onder meer normale snelheden en winterse condities 175km en alleen bij een zeer gematigde rijstijl vlgs de test, 300km…. .zo is het bij alle EV’s, wij hebben er diverse voor onze zaak rijden. Leaf’s, tesla’s, etrons, ipace. Drama’s voor de heren vertegenwoordigers en managers die zo graag EV wilden rijden. Wij hebben de etrons eruit gedaan en alleen de Tesla scoort redelijk maar ook 100km minder dan opgegeven. De etrons ook 160km mindet dito voor IPace. Wij schakelen over op hybrids en stekker hybrids, geen EV’s meer….. totdat solid state accu er is van Toyota .
hiostu zegt
Voor vertegenwoordigers is een EV wel een uitdaging op dit moment. Dat is een groep waarvoor je echt heel goed moet nadenken of je dat wilt. Er zijn echter genoeg mensen en doelgroepen waarvoor 200km per dag ruim voldoende is. Waarvoor 150km zelfs ruim voldoende is.
laptom zegt
@cdlop01: je gaat nog een worst case scenario nog eens een worst case scenario maken? Er staat dat in de praktijk ruim 200km prima haalbaar is. Hoe kom jij aan 150km? En als ik met mijn Porsche 30min goed stamp is de tank ook leeg naar 110km. Natuurlijk zal dat bij de Taycan ook zo zijn…
cdlop01 zegt
Je Porsche tank je in twee minuten vol.
Tevens, onze ervaring is dat wltp, leugens zijn onder zeer ideale omstandigheden. Voor veelrijders is een EV niet aan te raden. Voor woon werk of als 2e auto prima.
200km zou bij een benzine auto zeer bekritiseert worden en bij een EV is het opeens een prima range , heel bijzonder.
tristan25 zegt
@cdlop01: Ik rij zo’n 60k/70k kilometers per jaar met de model S. Ik hoef als ik na een nacht opladen vol wegrij in de ochtend nooit ergens op te laden en zet hem als ik thuiskom van het werk gewoon weer thuis aan de paal. De model S heeft een opgegeven range van 610km. Maar 610km dat redt je inderdaad nooit, hetzelfde als je bij een brandstof auto het opgeven verbruik meestal niet haalt, alsnog haal je wel 500km als je de autopilot op 120 zet en redelijk normaal rijdt. Als je bij elk stoplicht volgas optrekt en met 180 over de snelweg rijdt haal je amper 300km maar dat is bij een brandstof auto hetzelfde verhaal. Dus om EV nog niet bruikbaar te noemen is onzin. Er zijn maar weinig mensen die dagelijks meer dan 500km rijden en zelfs weinig die meer dan 250km per dag rijden en die prima uit de voeten met een EV kunnen.
cdlop01 zegt
Onze vertegenwoordigers hebben diverse afspraken op een dag, 250 of 300 of vaak meer km, heel normaal. De Tesla’s die wij hebben voor de zaak doen het qua bereik goed maar 100km minder dan opgave. 350km kan max wel gehaald worden maar enkele rijders scoren duidelijk minder. Geen probleem verder. De Etron, hebben we van de hand gedaan, volstrekt waardeloos, dito de Ipace, ook weg. Verder opvallend dat de mannen in ons bedrijf met een Tesla veel positiever zijn dan de dames, die vinden het 3x niks. Dus voor ons voorlopig geen EV’s meer voor de sales mannen en dames…., hybrid of plug in, of diesel. Binnendienst medewerkers en overig mogen wel EV want rijden niet veel.
tristan25 zegt
@cdlop01: Als je 350km max uit een tesla haalt zou ik mij gaan afvragen hoe je vertegenwoordigers rijden.
Philip - EQC zegt
Hangt er vanaf welke Tesla hé, ik neem aan dat niet iedereen zomaar een Model S krijgt en bereid is om er zoveel bijbetelling op te betalen. En ik heb een testrit met een Model S gedaan en heb er toch vriendelijk voor bedankt. Heb een andere EV besteld, en ja, ene die niet bereik heeft van een Model S. Maar er is zoveel meer dan alleen rijbereik, ik wilde een degelijke auto met een electrische aandrijving. Van Tesla heb ik de indruk dat de focus om de electrische aandrijving en software ligt en niet zozeer op het bouwen van een degelijke auto dat past bij het prijsniveau. Maar iedereen zijn smaak hé.
jelmer zegt
Wat een vreemde reactie. Deze auto heeft een opgegeven bereik van ver over de driehonderd kilometer. Je hebt het over honderdvijftig. Als je dat – de helft – reëel vindt op basis van hoe je vertegenwoordigers rijden, zou ik me afvragen hoe ze rijden… en dan zou het wel eens gunstiger kunnen worden door de snelheidsbeperking naar 100 kilometer per uur.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is natuurlijk niet een heel spannend ding, maar in 8,2 seconden naar de 100 is gewoon best heel prettig. Niet bloed snel, maar wel sneller dan gemiddeld. En Lease rijdend Nederland doet ook meestal niet meer dan 300km op een dag. Kortom, het kon best wel eens een knaller worden in de bijtelling.
cdlop01 zegt
Als je 8,2 sec sprint paar keer gebruikt is het bereik zeer veel minder dan 300km…. . De Duitse autobladen , AutoMotorSport voorop testen, 3 verbruikrondes en vetschillen voor een EV zijn dan enorm. Geloof mij wij hebben zakelijk veel ervaring met EV’s, als 2e wagen prima, voor woon werk verkeer ook prima. Voor vertegenwoordigers en managers die veel rijden, en 200 a 300 km op dag is met paar afspraken zo bereikt, begin er niet aan. Het is de 4% bijtelling niet waard… . Echt niet! Onze medewerkers waren ook teveel tijd kwijt met laden en gingen afspraken inplannen rond bereik van auto en laadpunten, dat vonden en vinden wij niet acceptabel.
vondick zegt
@cdlop01: Onwaar. Snel optrekken kost nauwelijks meer energie dan langzaam.
vondick zegt
@vondick: Nare interface om en bericht te sturen in de app. Anyway. Als ke langzaam optrekt gebruik je gedurende een langere tijd minder vermogen. Maar bij snel ootrekken gebruik je minder lang meer vermogen. De optelsom blijft het zelfde. En aangezien je bij een elektromotor ook nog de energie kunt terugwinnen bij remmen ben je helemaal niet veel energie kwijt. Waar je actieradius enorm van afneemt is het langduring duwen tegen de luchtweerstand. Ofwel constante hogere snelheden zoals op de snelweg. Dat kun je niet terugwinnen. En, bij 100km/h kost dit zeker niet meer vermogen dan vol optrekken, maar wel veel meer energie, omdat het geen hoog piekverbuik is maar hoog continuverbruik.
hemdem zegt
Video speelt niet af in android app
Henk_he zegt
Op de (mobiele) site ook niet.
lekkerlinksrijden zegt
Aan Wouter: heeft er nog helemaal niemand ooit tegen je gezegd dat je zithouding achter het stuur niet goed is? Je zit er te ver vandaan.
Henk_he zegt
Hij rijdt toch niet op ’t circuit? Waarom zou je zo dicht op ’t stuur moeten zitten? Zo lang hij een nooduitwijk kan doen, zit hij prima. Ik heb geleerd: armen gestrekt, muis van je hand bovenop ’t stuur= goed. Dan heb je een lichte hoek in de ellebogen als je netjes “10 voor 2” of “kwart voor 3” rijdt.
lekkerlinksrijden zegt
@Henk_he: precies dat dus, dat redt hij bij lange na niet.
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: ze hebben mij altijd wijs gemaakt dat je met je polsen de bovenkant stuur moet kunnen halen
goedverhaal zegt
Dat privé leasen is toch idioot. Na 60 maanden heb je 29.000 Euro aan maandelijkse premies uitgegeven voor de basisversie. Mits je ‘t onder de 10.000 km hebt gehouden per jaar. En dan moet je ‘m weer inleveren.
Laten we zeggen, die Corsa-e van 5 jaar oud met 50.000 op de teller. Wat zou die nog waard zijn…de helft, 15.000? Als je het ding gewoon koopt ben je aan onderhoud/ belasting en verzekering na 5 jaar misschien 3.000-4.000 Euro kwijt. Gooi je dus lachend 12.000 Euro weg in 5 jaar. Die na 3 jaar echt niet meer zo nieuw voelt. Alles om een nieuw gebakje te kunnen rijden.
Wil je bijvoorbeeld een nieuwe hypotheek in die periode, kun je vervolgens een ton minder lenen door dat ding. Ik begrijp daar echt niks van, dat mensen dit willen. Of zie ik het verkeerd?
lekkerlinksrijden zegt
@goedverhaal: nee, goed verhaal
goedverhaal zegt
Dank je, ook jij inhoudelijk sterk. Chapeau.
lekkerlinksrijden zegt
@goedverhaal: bedankt ;-)
iannuzi zegt
@goedverhaal: ga maar uit van lagere restwaarde dan €15k na vijf jaar, zal eerder €10k zijn.
billymobiel zegt
Denk dat je wat voorzichtig bent. Voor mijn Tesla kreeg ik na 5 jaar nog 40% van de waarde, terwijl dat een auto in een ander prijssegment is. De afschrijving op een EV is (op dit moment) lager dan een brandstofauto.
koeberg zegt
> Geen geld om een auto te kunnen rijden, om privé een tweedehands Corsa te rijden ben je een veelvoud kwijt.
Je duh. Je werkgever betaalt alle kosten. Die bijtelling is omdat de belastingdienst dat kadootje (privégebruik van de auto) ziet als loon in natura.
Overigens geldt dat ook bij auto’s met brandstofmotor. Je netto bijtelling is weliswaar veel hoger, maar ook daar geldt dat je werkgever alle kosten betaalt.
(en dus geld dat het niet als loon kan uitkeren)
vpowert zegt
Ik dacht precies hetzelfde. Alsof het, behalve de bijtelling, gratis is.
Vaak is het ook zo dat als je niet voor een leaseauto van je werkgever kiest, je werkgever het leasebedrag uitbetaalt. Daar betaal je dan natuurlijk wel gewoon inkomstenbelasting over. Dat netto bedrag mag je dus wel meerekenen.