Bij Opel zullen de drie letter GSe een comeback maken als submerk voor sportieve elektrische auto’s.
Liefhebbers van oude Opels kennen het label GSE als geen ander. Het prijkte op modellen als de Monza of de Commodore. Echter, dat is alweer lang geleden. Opel vond het tijd om het label af te stoffen en nieuw leven in te blazen. Het Duitse merk zal GSe herintroduceren.
GSE maakt comeback bij Opel
Het is niet de eerste keer dat Opel een oud label afstoft. Dat deed het merk eerder met het GSi-label voor de laatste generatie Insignia. Opel herhaalt het trucje met de komst van GSe. Eerder kwam het merk al terug met GSi. Ook Peugeot doet eigenlijk hetzelfde, alleen dan met de toevoeging PSE (Peugeot Sport Engineered). Dit zijn tevens de sportievere elektrische varianten van de Franse fabrikant.
Het is van Opel slim om een bekend label te gebruiken. De oudere mensen onder ons zullen het herkennen, terwijl de drie letters voor de jeugd gemakkelijk te onthouden zijn. Oorspronkelijk werd de aanduiding als GSE geschreven. Nu gaat dit GSe worden, dit omdat de modellen een elektrische aandrijflijn zullen krijgen. Het staat dan ook voor ‘Grand Sport electric’.
Submerk
De autofabrikant gebruikt het submerk voor in het topsegment. Het staat volgens Opel voor dynamische, comfortabel rijdende auto’s die elektrisch zijn. Dit is in lijn met de ambitie om alleen maar elektrische auto’s te leveren in de nabije toekomst.
De GSe’s zullen zich onderscheiden door middel van een sportiever uiterlijk, maar ook door aangepaste techniek. Hierbij kan je denken aan een directere stuurinrichting, maar ook een harder onderstel. Dit om de rijervaring sportiever te maken. Welke Opels een GSe sausje gaan krijgen, dat is nog onbekend. Maar het zal ons niet verbazen als dit in ieder geval de goed verkopende Opel Astra zal worden. Oh ja, de fabrikant heeft eerder gezegd dat de Manta in 2025 zal terugkeren als een EV-crossover. Een GSe label zal goed prijken op deze auto.
dondeboer zegt
De Manta wordt een crossover… Mijn autohart pinkt een traantje weg.
Jagris zegt
Wen er maar aan. Zo ook de ford puma, ford mustang mach-e en de toekomstige renault 4 schijnt ook een crossover te worden. Een verkooptechniek van de marketingbobo’s…
cossiekiller zegt
Onder PSA komt Opel er wel weer financieel weer bovenop, maar OPC is al verdwenen, gsi zal ook niet meer terugkeren. En GSe, tja, dat wordt gewoon een sportief labeltje voor spoilertjes en een leuke velg. Het echte sportieve zal PSA wel goed wegmoffelen… Daar hebben ze geen interesse in
potver7 zegt
En over een paar jaar begraven ze GSe, en komt iemand bij de marketingafdeling op het lumineuze idee om OPC weer eens af te stoffen.
Ik snap dat gejojo met letters niet zo. Zal het de gemiddelde klant die op zoek is naar een geslaagde sportieve versie echt iets uitmaken welke letters erop staan? Ik geloof er geen bal van eigenlijk.
karhengst zegt
Je moet twee dingen hebben. Liefhebbers en een aanbod. Daar schort het altijd aan bij Opel. VW doet dit veel beter met z’n GTI en R-modellen, en hoe geliefd ze de R-line hiermee dus maken.
Dan Opel: OPC ligt te verstoffen, de GSI reboot is nooit wat geworden en met GSe is het afwachten of het eenmalig is of een blijvertje. Degene die het merk echt kent zegt het allemaal wel wat, maar daar waar iedereen weet waar de letters GTI mee te associëren zijn, doet Opel iedere generatie weer wat anders. Liefhebbers krijgen geen opvolger, nieuwe klanten lok je niet met het volgende nietszeggend label.
Zelfs het burgerlijke Toyota toont met z’n GR label dat met een kwestie van doorzetten het mogelijk is de juiste mindset te krijgen.
Fuifduif zegt
Ik snap überhaupt de combi van elektrisch en leuk niet echt. Die betonblokken die in paar tellen aan de honderd zitten zijn niet persé leuk. Worden ze ook niet met nog 100 pk r bij