Aangezien het sluiten van fabrieken niet binnen een week geregeld is, zoeken geplaagde fabrikanten in Europa naar tussenmaatregelen om hun overcapaciteit aan te pakken. Rond Opel ging het gerucht al langer, maar nu bevestigt de directie het: de fabrieksarbeiders gaan gedwongen minder werken.
Tot aan het einde van het jaar wordt zowel in de fabrieken van Rüsselsheim als die van Kaiserslautern voor in totaal 20 dagen korter gewerkt. Een vrij logische stap, want als er niet genoeg wordt geproduceerd, dan staat een deel van je personeelsbestand maar te duimendraaien.
In totaal gaat het om 9.500 werknemers in elke divisie van het bedrijf, behalve het ontwikkelingscentrum. Het loonverlies wordt afgevangen door een speciaal voor dit soort zaken ingesteld fonds/regeling binnen het concern, de betriebliche Zuschussregelung.
“Betriebsrat und IG Metall haben erreicht, dass in Rüsselsheim sowohl in der Produktion als auch in den Verwaltungsbereichen auf dieses sozialverträgliche Instrument zurückgegriffen wird.”
Een sociaal vangnet, wel zo prettig. (via Automobilwoche)
kaasboerin zegt
Nu maar hopen dat dat Duitse personeel wat makkelijker is dan Nederlands personeel, als dat hetzelfde tuig is zoals wat er bij pak ‘m beet Nedcar te Born werkt heb je de poppen aan ’t dansen als werkgever zijnde.
Hubert zegt
@kaasboerin:
Lekker ongenuanceerd en kortzichtig door de bocht.
Vast nog scholier???
kaasboerin zegt
@Hubert: Neh, wacht maar tot jij personeel hebt met 5-voor-5 mentaliteit.
Haakie zegt
@kaasboerin: Wat is een 5-voor-5 mentaliteit?
Ik heb ook een werkgever gehad die me van 9 tot 5 betaalde maar me structureel liet overwerken. Daar had ik het ook snel bekeken.
Hubert zegt
@kaasboerin:
Ik heb momenteel enkele inleners voor €90/uur voor me aan de slag, maar daar wordt je ook niet vrolijk van…
Je moet ze continu achter de broek zitten en je zou het werk prima zelf kunnen doen inde helft van de tijd, maarja, je hebt je eigen werkzaamheden nog.
desoper zegt
@Hubert: wel eens van marktwerking gehoord?
In Nederland vindt iedereen het maar heel normaal dat bedrijven en overheid, de problemen van werknemers moeten oplossen.
In mijn ogen is het heel simpel, als er geen werk meer voor mij is, of het bedrijf heeft mij niet meer nodig. Dan ga ik wel ander werk zoeken.
Als je als werknemer zijnde elders betere arbeidsvoorwaarden kunt krijgen ben je toch ook zo weg?
kaasboerin zegt
@desoper: Socialisme noemen we dat, kijk bijvoorbeeld naar de situatie met PSA in Frankrijk en Hollande.
Met het lange iele vingertje naar anderen wijzen is altijd ’t eerste wat opkomt bij die lui, ondernemen ho maar.
Maar goed, daarom zijn ’t ook werknemers en geen werkgevers.
Hubert zegt
@desoper:
Je moest eens weten…
Op het hoogtepunt van de crisis heeft hier iedereen ruim een jaar lang 10% van zijn salaris afgestaan.
Vrijwillig en zonder te zeuren.
En nu kunnen we de mensen niet binnengesleept krijgen.
Maar zo simpel als het hier door sommigen verteld wordt, is het niet.
Verder veel studentikoze houdingen hier.
alcantara zegt
Opel, we leven auto’s.
lemster zegt
Opel heeft het blijkbaar ook zelf beter geregeld door een fonds hiervoor te hebben. Complimenten hiervoor. Daar kunnen veel “handjes ophoudende bedrijven” in Nederland nog wat van leren.
norge zegt
Ik heb gehoord dat ze bij Hyundai langer gaan werken…
stanny zegt
@norge: Komt omdat ze meer tijd gaan investeren in het bestuderen van Duitse wagens…
awesome zegt
@stanny: Dat legt ze geen windeieren.
Misschien zou Opel eens een paar medewerkers Koreaanse auto’s uit elkaar moeten laten houden. Chevrolets of zo, ow wacht…
pietjepuk zegt
@norge:
Jij hebt helemaal NIETS gehoord, met je kletspraatjes. Get a life, dude.
kangoohater zegt
Waarom werknemers naar huis sturen? Ipv lijnen stilleggen, verhoog de fabricatietijd per auto.
Dat geeft de werknemers meer tijd per auto, dus meer bouwkwaliteit, minder falen door tijdsdruk(bijv. Montage en logistiek) en minder werkdruk voor de werknemer.
stanny zegt
@kangoohater: Werknemers zijn nu eenmaal de hoogste kost in een onderneming…
desoper zegt
@stanny: Werknemers die vervolgens uit een eigen fonds betaald gaan worden.
jrk68 zegt
@kangoohater:
Dat deden ze in de oude USSR ook bij Lada. 0 werklozen, dan maar de dag doorbrengen met schaken i.p.v. auto’s bouwen.
ik dacht dat we inmiddels wel door hadden dat, dat niet werkt.
Megakix zegt
@jrk68: Peugeot is er 8 jaar geleden ook mee weggekomen…hoewel het nu weer drama is.
jrk68 zegt
@Megakix:
Heel lang geleden heeft weilen Nico de Jong daar een bezoek gebracht.
Echt een hilarisch stuk, ze hadden zelfs 1 mannetje dat uit elke Samara deur een buts weg moest kloppen, dat was goedkoper dan een nieuwe matrijs.
De helft van de gereedschaptrolly’s bevatte geen gereedschap maar schaakstukken.
ukbob zegt
Economie is in de kern nou eenmaal simpel Vraag vs Aanbod… Hoop dat grote fabrikanten als Opel op de lange termijn hiermee meer rekening gaan houden en hun productie (eigenlijk gehele organisatie) meer schaalbaar inrichten.
Chapeau dat Opel hiervoor een ‘eigen’ fonds inzet (als ik t goed lees), in t geval van een Nedrlandse fabriek of producent werd er in dit geval weer vragend naar de overheid gekeken. Én zo houden we dus overproductie in stand en innovatie tegen!
desoper zegt
@ukbob: inderdaad, geld dat alle belastingbetalers weer mogen ophoesten. Geld waar de overheid nooit meer iets van terug gaat zien. Of wordt er straks een groot deel van de winst afgestaan aan de schatkist, mocht het ooit weer beter gaan met deze ***-bedrijven?
kaasboerin zegt
@ukbob: Dat is inderdaad een goede zaak van Opel, maar vergis je niet, als Opel personeel moet ontslaan zijn ze ook nog lang niet jarig.
Griffin zegt
@kaasboerin: en zeker in Duitsland. De bescherming van werknemers is daar nog vele malen erger dan hier in Nederland.
stevenpoal zegt
Spijtig voor alle werknemers, maar ben blij met de uitkomst. Minder Opel op de weg is altijd +1
laura zegt
@stevenpoal: opel denkt tenminste aan haar medewerkers. en opel zal altijd blijven bestaan trust me