De nieuwe Opel Astra Stationwagon doet precies wat je ervan mag verwachten.
Nog niet zo heel erg lang geleden was de Opel Astra een enorme familie aan modellen. Je kon kiezen uit een driedeurs hatchback, vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, vijfdeurs stationwagon, tweedeurs coupé én tweedeurs cabriolet. Die tijden zijn voorgoed voorbij bij Opel (en andere merken). Uit kostenbesparingen en worden alleen nog maar de hardlopers geleverd.
In dit geval betekent dat er een vijfdeurs Opel Astra hatchback is en dat het nu tijd is voor de Opel Astra Stationwagon. Het moment is nu eindelijk aangebroken dat Opel de extra praktische Astra onthult. Qua looks is het uiteraard geen verrassing. De voorkant is identiek aan de vijfdeurs, compleet met Vizor-grill en de kenmerkende vouw in de motorkap.
Opel Astra Stationwagon
Aan de achterkant zijn de verschillen te zien en te bemerken. De daklijn loopt verder door. De Astra is niet alleen langer (4,64 meter), maar heeft ook een grotere wielbasis (2,73 meter). Nu we toch met cijfers bezig zijn: de Opel Astra Stationwagon heeft een laadvolume van 604 liter, met de bank plat is dat zelfs 1.634 liter. Die cijfers zijn overigens nagenoeg identiek aan die van de Peugeot 308 SW, met wie de Opel Astra zijn techniek deelt.
Bovenstaande cijfers voor de bagageruimte gelden alleen als je kiest voor een reguliere benzine-versie. De Opel Astra Stationwagon met plug-in hybride aandrijving heeft vanwege de accu’s iets minder laadruimte. 548 liter met de bank omhoog en 1.574 liter met de bank plat. Je kunt de banken in 40:20:40 inklappen, altijd handig. Waarom heb je nu nog een crossover nodig? De Opel Crossland en Grandland zijn minder ruim.
Motoren
Over motoren gesproken, het grote genieten begint met en 1.2 driecilinder motor die 110 pk en 205 Nm levert. Een stapje hoger staat dezelfde motor, maar dan met 130 pk en 230 Nm. Dieselen kan ook, er is namelijk een 1.5 viercilinder met 130 pk en 300 Nm.
Wil je de krachtigste motor in de Opel Astra Stationwagon, dan moet je kiezen voor de plug-in hybride. De meest eenvoudige versie heeft 180 pk en 360 Nm. Een stapje hoger staat een variant met 225 pk. Standaard heeft de Astra een hangeschakelde zesbak, de sterkere versies (waaronder de PHEV’s) hebben een achttraps automaat.
Qua uitvoeringen zal verder alles gelijk zijn aan de vijfdeurs Opel Astra. Ook het interieur is verder identiek. Dus met de ergonomisch verantwoorde stoelen en eventueel het digitale instrumentencluster met Android Auto en Apple CarPlay.
We verwachten de Opel Astra in 2022 (het is nu immers december). Prijzen zullen ietsje hoger zijn dan de hatchback.
beder zegt
Waren cross overs niet altijd al overbodig?
Johanneke zegt
Hoe zit het qua betrouwbaarheid van de PSA motoren tegenwoordig? Ik weet dat de turbo motoren van +-10 jaar geleden drama waren, zowel de 1.2, en in zeer grote mate de 1.6. Ik heb het gevoel dat het ondertussen beter is, maar weet iemand hoeveel beter?
sportabgasanlage zegt
In de ‘Reliability Index’ van WhatCar.com staat de Astra op de 2e plek van de *minst* betrouwbare auto’s. Bron: https://www.whatcar.com/news/2021-what-car-reliability-survey-family-cars/n23409
willeme zegt
@sportabgasanlage:
Dat is niet echt een antwoord op de vraag ;-). De auto die jij aanhaalt is de vorige GM-Astra. De vraag van @Johanneke betreft de PSA/Stellantis Opels. Van dit type Astra zijn er volgens mij nog geen betrouwbaarheids-gegevens bekend.
sportabgasanlage zegt
Liggen daar echt andere motoren in? Is toch dezelfde generatie Opel? Alleen een ander hoofdkantoor..
jcjc zegt
@Johanneke: De huidige 3 cilinders hebben problemen met de distributieriem, kan langzaam oplossen doordat deze door een oliebad loopt. De interval van vervangen is nu van 175k naar 100k gezet. Daarnaast komt het regelmatig voor dat het olieverbruik ineens bizar is, en dat je het blok het beste kunt vervangen. De huidige 1.6 (doorontwikkeling van de thp) daarentegen doet het nu alleraardigst.
Bert zegt
@Johanneke: Het is inderdaad al veel beter en dat kan ik uit betrouwbare bron zeggen :) De 1.6 THP heeft problemen gehad met de lagere vermogens zoals de 156 pk (interne vervuiling, ketting). Bij de versies vanaf 200 pk en nieuwere THP’s eigenlijk niet. 1.2 heeft vooral met de distributieriem problemen gehad, deze begon te rafelen. Zijn een paar aanpassingen geweest aan de riem. Voor beide motoren is ook aangeraden 98 te tanken ipv 95, daar voorkom je al veel mee ;)
net10 zegt
Intussen is de 1.2 THP al een aantal jaar een hele betrouwbare motor, net als al langer de 1.6 THP (vanaf 9-2014).
Ik vind de nieuwe Opel Astra een hele mooie auto geworden.
dree16v zegt
Spannend ia anders maar ziet er goed uit. In ieder geval is de chroomlijst op de C stijl een stuk fraaier ipv die lijkauto chromerand op het huidige model
leefvrij zegt
Opel weet altijd spannende auto’s te maken. Dat zijn ze in ieder geval in de aankondiging. Vaak als de eerste op de weg verschijnen is dat spannende er al een beetje af en zes maanden na de introductie zijn het main stream auto’s geworden. Net zo grijs als het weer vandaag.
Maar dit is slechts mijn bescheiden mening.
Stations zijn altijd al beter dan cross-overs, ze zouden alleen wat uitgesprokener mogen.
berlinetta zegt
Ben het wel met je eens hoor, maar geldt dat niet voor meerdere merken?
knapzuur zegt
Nu heb ik zin in honing snoepjes..
pjotr zegt
Ik zeg het niet snel over een Opel, maar knap ding.
MarcoM zegt
Opel is er wel op vooruit gegaan sinds ze weg zijn bij GM.
ar166 zegt
Niet gedacht dat ik het ooit over een Opel zou zeggen, maar vind dit een erg geslaagde auto! Helemaal in deze blauwe kleur.
sportabgasanlage zegt
Van een afstandje ademt het een beetje Volvo, en dat is een compliment.
ar156sw zegt
De titel zou kloppen, als de enige reden om een crossover te kopen de inhoud van de achterbak was…
Overigens een nette auto, dat zeker.
racerx zegt
Mooie auto, nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen over een Opel maar ze zijn daar lekker bezig .
Dutchdriftking zegt
Al met al weer een knappe auto. Beter gelukt dan de Golf 8 variant.
mashell zegt
Stationwagens zijn bijna altijd wat saai (eigenlijk zijn alleen 3 serie touring, A4 en A6 avant de uitzonderingen) maar dit slaat alles. Zelden zo’n liefdeloos gevormde station gezien. Hier laat niemand een Grandland voor staan.
willeme zegt
@mashell:
Ik ben het volkomen met je eens dat de BMW 3 Serie Touring en Audi A6 Avant bijzonder gaaf zijn ;-)
Variomatic zegt
@mashell: altijd nog beter dan een crossover!
AudiRS zegt
Normaal niet zo opel minded. Maar dit vind ik gaaf. Zowel binnen als buiten. Motorisch wel suf.
KiraLight zegt
Niks mis mee toch?
Strakke simpele lijnen en lekker weer een ‘ouderwetse’ station ipv een crossover.
berlinetta zegt
Het interieur is niet mijn ding, maar verder vind ik het wel een prima auto. Strak gelijnd met een beetje een retro-uitstraling. Hou ik wel van.
vpowert zegt
Zou dit het punt zijn waarop de Astra weer qua aantallen gaat concurreren met de Golf, zoals vroeger?
De Golf is, vooral door het maffe interieur, op dit moment niet op z’n sterkst. De Astra zit zo te zien veel logischer in elkaar en ziet er beter uit.
Ja, toch, niet dan?
PunicaOase zegt
Eerste Opel die ik mooi vind. Nu nog een fatsoenlijke OPC uitbrengen, please!
auto62 zegt
Leuke kofferset. Wat zouden die kosten?
Benny_Weisz zegt
Zelfs een Trabant maakt elke cross-over overbodig
bernoulli zegt
Strakke unit