De Astra OPC staat zijn mannetje in hot hatchwereld, zonder twijfel, maar bijna nergens is het zo belangrijk te tonen hoe ver je kunt pissen als in dit segment. Opel snapt dit en komt met een uitsmijter van heb-ik-jou-daar. Extreme!
Maar liefst 100 kg werd van de Astra OPC gesnoept, met dank aan veelvuldig gebruik van koolstofvezel, onder andere in de wielen, waar het alleen al een gewichtsbesparing van 20 kg oplevert.
De collega’s van BNR’s Nationale Autoshow spraken in Genève met Opel, die hun het volgende toevertrouwden: het vermogen, officieel ‘300+ pk’, wordt nog uitgelezen, maar zal waarschijnlijk tussen de 315 en 320 pk uitkomen en de Extreme zal vermoedelijk in een serie van 50 tot 100 stuks gebouwd worden.
De vraag die ieders lippen brandt is natuurlijk: hoe gaat deze auto het op de Nordschleife doen? Reken maar dat Opel hiermee bezig is (we hebben wel zo’n vermoeden wat er uit de speakers zal schallen. Hoewel, misschien is een mopje Wagner toepasselijker), maar dat houden we nog even tegoed. Ze hebben in ieder geval dankzij de León Cupra met Performance Pack een mooie nieuwe benchmark.
tupperware zegt
Dat hij gehakt maakt van de Cupra lijkt mij wel duidelijk.
Mijn vraag is eerder.
Hoe verschrikkelijk goed moet de Type-R wel worden om de snelste FWD op de ring te worden?
dondeboer zegt
@tupperware: Ik gok dat de Honda over een fijner blok en een beter onderstel beschikt, maar het zal indd een hele klus voor ze worden. De Megane RS was al een beest, de Cupra is nog beter… het wordt leuk in Hot Hatch land.
jeffreym3 zegt
@tupperware: en waarom dan? Hij is nog altijd bijna 100kilo zwaarder dan de cupra.. Die extra spoilertjes zullen niet veel helpen denk ik.
vali1992nl zegt
Als honda met de civic type r het record wil hebben moeten ze opschieten want deze lijkt me lastig te verslaan!
kraakensmaak zegt
Nooit uitlenen aan je vrouw dus, koolstofvezel velgen en stoeprandjes… Een hele slechte combinatie!
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Toch knap dat ze er 100 kg af hebben gesnoept, terwijl ze er allemaal tupperware-meuk bij hebben gegooid.
saxoke zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: en dan blijft ie nog ongeveer 200kg te zwaar tov een Cupra of een RS.
saxoke zegt
@saxoke: beetje overdreven, de rs is evenzwaar als het gewicht wat opel opgeeft voor de Extreme.
De cupra is 175kg lichter dan de gewone OPC. Dus 75kg LICHTER dan de Extreme.
Simpson zegt
Ik denk niet dat ik met 300pk op de voorwielen een goede tijd neer zou zetten op de ring.
Daarbij had ik liever gezien dat opel weer een speedster had gemaakt.
jeffreym3 zegt
@Simpson: kijk even naar wat voor tijden de andere hothatches neerzetten.. Kan menig rwd/4wd sportwagen nog wat van leren.
saxoke zegt
@jeffreym3: inderdaad! Eigenlijk is het hard verschrikken maar de Cupra doet de Ring in 7:58. Een Cayman S doet de ring in 8:04
Een M3/M5/S4/RS4/R8 …… komt bijlange na niet aan die tijden.
Waarom moet een sportieve auto eigenlijk altijd RWD hebben.
De enige waar k ooit mee gereden heb die de fun geeft van rwd is de BRZ met 200pk. K weet zeker dat bvb de bmw 428i nooit zoveel fun kan geven!
Arno's zegt
Grappig….een achterklepspoiler, bevestigd aan een plastic achterklepspoiler….
Hopelijk waait ie er niet af met al die pk’s
jeffreym3 zegt
Achterklepspoiler wey, die rare voorlip, bestickering en hij is perfect..
Snap niet waarom iedereen zo onder de indrukbiw van die 100 kilo besparing. Het maakt enkel duidelijk dat de standaard opc te zwaar is. Deze ‘extreme’ komt uit op een normaal gewicht voor een hothatch.
saxoke zegt
@jeffreym3: zo normaal is dat nog niet. Hij blijft te zwaar.
saxoke zegt
@jeffreym3: k heb t ff opgezocht, opel geeft voor de opc een gewicht van 1450kg op.
Doe daar 100kg af dan kom ik uit op 1350kg.
Dat is nog steeds 75kg meer dan een Leon Cupra. Daarmee zou de Astra OPC extreme even zwaar zijn dan de Megane RS.
De gewone opc is maar liefst 175kg zwaarder dan een Cupra. Ni nix lijkt me.