De nieuwste telg van de Opel Astra klinkt als de perfecte auto voor Nederland.
We zitten net te verkondigen dat de Europese autokoper bijzonder verdeeld is als het gaat om de keuze van de aandrijving voor de automobiel. Gaan we nú al over op elektrisch? Houden we het nog een keertje bij benzine? Of doe je dan een tussenstap met een plug-in hybride?
Kennelijk zijn er bij Opel een hoop knappe koppen die voorspelden dat zou gaan gebeuren. Daarom is de Astra verkrijgbaar met diverse aandrijftypes: elektrisch, benzine en PHEV. Maar vandaag komt er een nieuw smaakje bij: de Astra Hybrid. Die kenden we nog niet.
Overigens is er nóg een smaakje voor de Opel Astra. Dat is namelijk de 1.5 Diesel. Deze is goed voor 130 pk en voldoet aan de Euro 6d-norm. Deze haalt volgens de WLTP 4,9 liter op 100 km (dus 1 op 20). Maar volgens de Nederlandse overheid is dat een rijdend milieudelinquent, waardoor deze niet wordt geleverd in ons ruimdenkende kikkerlandje.
Heel erg mild
Terug naar de Astra mild hybrid. Dat is een combinatie van bekende componenten, zij het in een iets andere configuratie. De verbrandingsmotor is een oude bekende, dat is de 1.2 turbo benzinemotor. Deze driecilinder is gekoppeld aan een 48V-generator. Deze elektromotor is goed voor slechts 21 pk. Deze motor dient dan vooral ter ondersteuning op lage snelheden. Slim, want dan is de verbrandingsmotor relatief gezien het minst effeciënt en de elektromotor is dan juist wel efficiënt en effectief.
Standaard heb je altijd een zesversnellingsbak met dubbele koppeling. In feite zit de generator tussen de motor en transmissie in (net zoals Volkswagen doet met de eTSI’s). Volgens Opel is het een zuinige combinatie: 1 op 20 moet mogelijk zijn volgens de WLTP. Zonder de 48V-assistentie zou het verbruik 1 op 17,4 zijn, aldus de Rüsselsheimers.
Uiteraard wil jij weten of deze combinatie ook een beetje van zijn plaats komt. Dat kunnen we je vertellen! Van 0-100 km/u sprinten duurt precies 9 tellen en de topsnelheid bedraagt 210 km/u. Dat is dus niet extreem snel, maar gezien het verbruik meer dan adequaat. In nederland zul je niet snel iets te kort komen. Sterker nog, wij hebben zo’n vermoeden dat dit weleens een populaire motorisering kan worden voor de Opel Astra.
Opel Astra klinkt als succes voor Nederland
De komt mede door de prijs. Die hebben we namelijk ook voor je. De Opel Astra hatchback (er is ook een Sports Tourer) met mild hybrid-aandrijflijn is er vanaf 36.999 euro. Er is natuurlijk maar één concurrent die relevant is en dat is de aartsrivaal van de Opel Astra, de Volkswagen Golf 1.0 eTSI Life. Die is er vanaf 39.490 euro en is ietsje minder zuinig (aldus de WLTP).
Ook heeft de Opel aanzienlijk meer vermogen (16 hele pk’s meer) en is de basis van de Astra aanzienlijk moderner. De Golf 8.5 is facelift van de 8 dat in feite een doorontwikkeling is van de VW Golf VIII. Dus kom op Nederlanders, laat de oude Nederlandse tijden herleven en maak de Opel Astra weer de populairste auto van Nederland!
Meer lezen? Dit zijn de 10 tofste Opels uit de jaren ’90!
Johanneke zegt
Qua design vind ik het een prachtige wagen voor een C segment. Echt netjes. Qua techniek heb ik nogal vraagtekens gezien de bewezen zeer matige reputatie van PSA de afgelopen 15 jaar.
De prijs is overigens niet verkeerd. De nieuwe prius is ook een mooie c segmenter, en een stuk sneller (en betrouwbaarder, die durf ik wel te maken), maar wel bijna 10k duurder. Dus dat is wel een flinke plus voor de astra.
kniesoor zegt
Ik zeg het je : ‘t zijn topwagentjes ! Zeker zilvergrijze stationcar-versies 😁
Svda zegt
Ik vind het nog steeds een kleine kopie van de Golf 8 ( variant ). De achterkant met de achterlichten maar ook het dashboard komt er aardig in de buurt.
Yassin zegt
Nou klein? De achterkant is zowat 75% MK8 Golf. Lekker origineel. Opel wordt door vooral de jongeren (mensen tussen 18 en 35) gezien als een “vies” merk. De meeste mensen hebben toch liever een VW en hoger.
Dutchdriftking zegt
Jammer dat het interieur zo knaak is, verder is het best een prima auto namelijk.
jaapiyo zegt
Echt hè…Viel me ook op toen ik erin ging zitten. Hard plastic wat niet op elkaar past. De stoelen leken me wel prettig. Het is allemaal functioneel natuurlijk en gebouwd naar een prijs, maar het is wel jammer dat je er inmiddels in NL 40K voor moet neertellen en dan een 1.2 hebt met zo’n dash.
Dutchdriftking zegt
Dat dus. Stoelen zijn fijn als je de optionele AGR stoelen hebt. Die kan je ook in de 308 krijgen. Dan weet je mijn keuze wel denk. Het interieur van een Astra F zit beter in elkaar.
Anonieme zegt
MHEV is prima uitvinding, maar het heeft niet echt nut en het wordt misleidend als je het de naam HYbrid geeft (met 2 hoofdletters, zo doen ze dat bij Stellantis)
jaapiyo zegt
De Ghibli hybrid met al zijn blauwe accenten en badges is ook een 2.0 Turbo die 1:10 doet op een goede dag.
ArnoldH zegt
Wij hebben sinds 3 weken een Astra Hatchback met de 1.2 motor en 6 versnellingen handbak. Ik moet zeggen dat ik het echt een mega Fijne auto vind om mee te rijden en al sinds de onthulling van deze generatie vind ik het ook een hele fraaie wagen om te zien.
DeWitteCondor zegt
Deze auto is als een bord boerenkool zonder jus en worst: weinig aan.
marcomanta zegt
Bijna 40k voor een moderne Kadett. Sorry hoor, maar die bedragen gaan nergens meer over.
vbarchetta zegt
Wat echt vreselijk irritant is, dat tegenwoordig de filmpjes direct start tijdens openen van het stukje.
tjorque zegt
Ik vind deze Opel in het echt weer een heel stuk minder dan wat de persplaten lieten zien.
De enige versie die ik relevant had kunnen vinden is de elektrische, maar de techniek is niet top en de prijs over de top…
kas_par zegt
Nooit weer. Heb jaartje of 7 terug een toen splinternieuwe Opel astra gehad. Heb veel verschillende auto’s gereden, maar dit was by far de slechtste van allemaal. Niks dan problemen sinds dag 1, met als dieptepunt de auto dagenlang in de garage wegens een probleem met schakelen en remmen en twee maanden later een terugroepactie omdat dit een probleem in alle auto’s bleek te zijn waardoor tijdens normaal gebruik de remmen er ineens mee uit konden scheiden… stond ie weer een week in de garage. Bizar! Een automerk dat geeneens functionerende remmen kan produceren! Verder problemen met de versnellingsbak, verf die spontaan losliet van het stuur, software problemen, technische storingen… het hield niet op. En dat alles in slechts vier jaar tijd. Nóóit weer een Opel.
Richmond zegt
de opel van toen was nog een GM product en nu zit het onder stellantis. Daarnaast 1 slechte auto die je hebt gehad, maakt het niet een slecht merk
kas_par zegt
Één auto? Alle Astra’s die gedurende twee jaar geproduceerd waren hadden een redelijke kans op spontaan uitvallend remsysteem. Een autofabrikant die zo’n blunder maakt en dat twee jaar lang niet opmerkt? Daar blijf ik heel, heel ver bij weg.
AudiRS zegt
Zo’n auto die op foto nog te pruimen is maar in echt echt spuuglelijk is.