Een goede Opel voor een bescheiden prijsje?
De Opel Astra H in het kort
Het lijkt zo lang geleden dat Opel de Astra H introduceerde. Tijden waren anders, auto’s waren anders, Nederland was anders. Milieu was nog nauwelijks een issue, verbruikscijfers klopten en Opel was een heel saai merk. Ze maakten deze tamelijk doosvormige Astra, een Vectra en zelfs een Signum. Opel probeerde zich nog niet hardop bij de premium-garde te voegen, maar maakte met de Astra H wel een gigantische stap in kwaliteit en afwerking.
We schrijven 2004 als de Opel Astra H het toneel op rijdt. Verschillen zijn groot met zijn voorganger. De H heeft een veel vierkanter model, het is geen schuin aflopende hatchback meer. Opel poogt de auto een veel luxueuzer gevoel mee te geven. Instappers hebben nu een 1,4 liter grote viercilinder in plaats van slechts een 1,2 liter blok.
Naast de 1.4 kan er ook gekozen worden voor een 1.6 of 1.8 viercilinder benzine voorin. Ongeblazen, sterk genoeg maar absoluut niet snel. Stoplichtsprinters kunnen kiezen voor een 170 pk of 200 pk 2.0 turbo benzine. Dieselaars hebben de keus uit een 80pk/100pk 1.7 CDTi of 120pk/150pk 1.9 CDTi. Twee diesels met zeer verschillende ‘komaf’ en eigenschappen. Opel haalde de 1.7 CDTi bij mama GM vandaan, een blok dat origineel door Isuzu is ontwikkeld. De 1.9 komt uit de stallen van Fiat. Later vult Opel het motorengamma aan met een tweede Fiat/VM Motori diesel, een 1.3 CDTi met 90 pk.
Naast de standaard vijfdeurs hatchback volgen een Astra Station, GTC en TwinTop. Die sneller gelijnde GTC/Coupé is in 2005 ook de basis voor de ‘ultieme’ Astra H, de OPC. Die huisvest een extra snelle 2.0 turbo onder de motorkap en laat in zijn ‘sweet spot’ 240 pk (320 Nm) los op de voorwielen.
Als occasion
Slechts 5 jaar is de Opel Astra H in productie geweest. Toch is de auto in grote aantallen gebouwd. Prijzen zijn inmiddels, zeker van de vroege bouwjaren, laag en er is een redelijk aanbod nette auto’s. Verwacht geen weelderige luxe en comfort maar wel een comfortabele, rammelvrije reisgenoot. Mits onderhouden en behoorlijk gereden kan dat bij een Astra H.
Onderhoud van een Astra H is verschrikkelijk eenvoudig. Auto’s hebben weinig zorg nodig, rijden meestal 30.000 km tussen beurten door en de 1.7 CDTi heeft zelfs een interval van 50.000 km. Deze waarden gelden uiteraard als er goed met de auto gereden wordt. Staat deze vaak stil dan is jaarlijks olie verversen en smeerpunten nalopen het advies.
Nederland herbergt op moment van schrijven ongeveer 1300 Astra H occasions. Een kleine meerderheid is grijs en hatchback (ook GTC), de rest is een station. Uitzonderingen zijn wit of blauw en er staan 100+ cabrio’s te koop. Prijzen lopen uiteen van €2000 tot €20.000,-. Hierbij zijn bouwjaar, kilometerstand maar vooral uitvoering zeer bepalend. OPC’s zijn duur (€15.000,-) en TwinTop’s (cabrio) zijn ook goed aan de prijs (minimaal €7000,-).
Op zoek naar een ‘scheurijzer’? Dan zijn GTC’s met een 2.0 turbo en wat leuke opties zoals leer en xenon aan te raden. Hiervoor betaal je niet het ‘OPC-premium’ bedrag, tevens zijn ze handgeschakeld met 6 versnellingen en dankzij 170-200 pk ook erg snel. De GTC heeft een licht aangepast onderstel, dat stuurt iets strakker en is eventueel aan te vullen met sportievere vering en demping. Opzoek naar ruimte en lage lasten? Zoek niet verder; kies de mooiste 1.7 CDTi station die je kan vinden. Met 100 pk, dan rijdt het nog redelijk door ook.
Vroege bouwjaren hebben soms de voorkeur. Vooral de oudere diesels hebben veel minder restricties door emissie-eisen. Dat maakt een 1.7CDTi vaak zuiniger dan een 1.9 CDTi. Zonder hele rare fratsen verbruikt de 1.7 zelfs minder dan de opgegeven 5 liter per 100km. Benzine-motoren hangen vaak ergens tussen de 7 en 10 liter per 100km, waarbij de OPC duidelijk het slechtst scoort. Dit komt mede door een kortere eindoverbrening. Ten opzichte van de 2.0 T draait een OPC bij gelijke snelheid hogere toeren in dezelfde versnelling.
Tot slot de meest bijzondere Astra te koop: de OPC Nurburgring Edition. Er zijn er maar 835 van gemaakt. Het is een ‘full option 2008 OPC’, nog iets scherper afgesteld dan standaard en wit, met witte velgen en Nurburgring stickers.
Aandachtspunten
Aan een Opel Astra kan van alles kapot. Dat zijn de vooroordelen en in sommige gevallen zijn die gegrond. Toch zette Opel met de Astra H een hele sterke auto neer. Met name de 1.7 CDTi blinkt uit. Niet vanwege zijn ‘karakter’, het Isuzu motorblok kan wat agrarisch aandoen, wel vanwege het 50.000 km onderhoudsinterval en zijn redelijke ‘ongecompliceerdheid’ wat betreft roetfilters en emissie-controlesystemen. Deze zijn in de 1.7 niet zo talrijk. Dat gezegd hebbende is het belangrijk de distributieriem in de gaten te houden en bij een tweedehands eventueel te controleren op een juiste montage. De hoofdremcilinder en rembekrachtiger zijn bij dit model gevoelig, controleer of de auto stevig en constant remt. Enig ’turbogat’ is bij deze motor ook aanwezig maar boven de 2000 toeren moet deze goed optrekken.
Meer problemen zijn te vinden bij de 1.3 en 1.9 CDTi. Deze auto’s zijn, vooral de recentere bouwjaren, vaak met roetfilters uitgerust. Vooral bij rustig rijden willen deze filters na enige tijd verstoppen. Slechte filters verstoren het hele functioneren van de motor en verwoede pogingen van het motormanagement om met extra diesel het filter schoon te branden kunnen leiden tot vervuiling van de motorolie (en een veel te hoog peil!) en kapotte turbo’s.
Uitlaatgasrecirculatiesystemen (EGR) zijn eveneens gevoelig voor verstopping. Dynamo’s van de 1.9 CDTi kunnen gevoelig zijn en iedere distributieriemwissel dient de waterpomp te worden vervangen. Controleer dit in de historie van de auto. Ondanks zijn problemen is de 1.9 CDTi wel het meest soepele blok om te rijden.
Beninemotoren hebben doorgaans weinig problemen. Eveneens geldt dat de distributieriem een belangrijk te vervangen (en controleren) onderdeel is. Ook bij de 1.8 benzine dient de waterpomp met de distributieriem en spanrollen te worden vervangen. Controleer bij benzine-modellen tevens extra of de auto goed schakelt. Vliegwielen en koppelingen geven weleens problemen, in 2008 heeft Opel hiervoor een terugroepactie gehouden.
Ruitenwissermotoren zijn gevoelig. Opel heeft de (motormanagement) computer erg onhandig en gevoelig onder het linker voorspatbord geplaatst. Controleer hier op lekkages of mogelijke beschadigingen. Tevens zijn er computers aanwezig in het dashboard en achterin de auto. Als deze stuk zijn functioneren brandstofmeter, ruitenwissers, verlichting en centrale deurvergrendeling mogelijk slecht. Ruitenwissermotoren en armen zijn sowieso een zwak punt in de Astra, controleren! Let op een goed functioneren van de thermostaat (motortemperatuur snel op niveau) en controleer tot slot de onderkant van de auto op roest. Met name het subframe en de veerpoten voor zijn gevoelige punten.
Conclusie
Waarom een Opel Astra H kiezen? Omdat je een degelijke auto wil, graag met enig comfort rijdt en het allemaal niet te veel mag kosten. De meeste Astra H’s voldoen op hun eigen manier aan die eisen, behalve de OPC (Nurburgring edition). Deze is gemaakt voor snelheid, ligt beduidend stugger op de weg en houdt van benzine.
Met name bij de 1.3 en 1.9 diesels is een goede en volledige onderhoudshistorie van belang. Hetzelfde is aan te raden voor snellere benzine turbo modellen. Zo’n onderhoudsgeschiedenis geeft ook een indicatie over het gebruik. Of een auto netjes verzorgd is en bijvoorbeeld veel banden- en stuurkogelslijtage heeft door sportief gebruik. Wellicht hebben diesels veel EGR en roetfilter problemen gehad door juist (te) rustig rijden. Hier vind je een overzicht van alle Opel Astra’s die te koop staan.
Jochempie zegt
De Opel Astra H is er in vele soorten en maten. Maar koop een Focus ST of RS.
mashell zegt
@Jochempie: nou ja. Als iemand in de markt is voor een dieseltje of rustige benzine dan is de Focus ST en zeker de RS overkill. Eigenlijk is voor iedereen zonder racelicentie de RS overkill. Als je comfort belangrijk vindt dan is de Astra geen slechte keus, net als de Golf. Wil sportiviteit (dank harde vering) dan is de Focus je ding.
fordfocusecoboost zegt
@Jochempie: 100% mee eens!!
E34M5Touring zegt
Hier in het dorp rijdt sinds 2 weken zo’n OPC. Ziet er wel strak uit! Zeker met die pijp in het midden. Heb zelf 3 mnd met een 1.7CDTI Station gereden. Prima vervoer. Blinkt nergens in uit maar doet wat ie moet doen. Die had wel een General Lee toeter, veel lol mee gehad.
m19nl zegt
Bedankt voor dit bericht! Toevallig zijn mijn ouders naar de cabrio aan het kijken van dit model.
Iemand daar nog speciale mededelingen over?
E34M5Touring zegt
@m19nl: Niet de meest torsiestijve cabrio waardoor de zwaardere motor nogal last hebben van torque/onderstuur. Maar goed, hij zal weinig rondjes Groene Hel zien in z’n leven gok ik. Niet het einde van de wereld, cabrio rijden is heerlijk, daar heb je geen 100.000pk voor nodig ;)
M5Power zegt
@m19nl: ik werk bij een opel dealer en zou de cabrio niet aanraden. De meeste hebben problemen met waterlekkage door de rubbers van het dak. En dat kan een pak geld kosten!
Ot: de 6-bakken hebben soms ook problemen. Je kan dit merken wanneer je bij het rijden een zoemend geluid hoort.
flippert zegt
Saaaaaaai…. Een Kadett voor burgerlijke benepen types. De Opc is al helemaal sneu, lippenstift op een aap, een Gako pak waar sportschoenen onder worden gedragen. Als je écht een hekel hebt aan auto’s dan koop je zo’n Kadettstra, bleh
Marijn90 zegt
@flippert: Wat is er sneu aan een opc dan? Leuke auto’s om mee te rijden hoor.
sajmun zegt
@Marijn90: klopt, maar concurrenten deden (en doen) beter
darkpluisje zegt
@sajmun: toch zag ik 2 weken terug een fifth gear test waar ze de opc boven alles als fun car kozen…
Ontopic: grappig autos maar de diesels zijn echt tractors (en ben normaal best een dieselaar) en het interieur is erg goedkoop en vooral onlogisch
ej20g zegt
@sajmun: de nieuwe OPC wordt vergeleken met de Mégane RS. Een groter compliment is er niet in deze klasse.
pleiades zegt
@Marijn90: Gas erop en je trekt naar de berm :’) Dat verkoop je toch niet…
Marijn90 zegt
@pleiades: Over de Astra H OPC durf ik dat niet te zeggen want ik heb er nog nooit mee gereden. Heb zelf de corsa OPC en deze trekt inderdaad wel wat aan het stuur als je hem in zijn 1 en 2 goed op zijn staart trapt. De Astra heeft nog wat meer vermogen dus de kans is groot dat je gelijk hebt. Voor de rest een erg leuke auto om in te rijden. Maar om OPC direct voor sneu uit te maken vind ik een beetje sneu van flippert.;)
rattaplan zegt
Er is ook nog een teruggetunede versie van de 1.9 CDTI geleverd als speciale lease uitvoering met 100 PK.
vroomhead zegt
Pas ook op de versnellingsbak. Bij de 6-versnellingsbak M32 (eveneens gemonteerd op bepaalde Alfa’s) durven de lagers wel snel te slijten. Krijg je een jankend/zoemend geluid in bepaalde versnellingen en is best een dure grap.
Zijn op bepaalde opel forums hele topics over te vinden.
marciemarc81 zegt
Heb zelf een 1.7cdti 100pk gereden! Vanaf 200.000 alleen maar problemen mee gehad! Elke keer was er wel wat en elke keer de hoofdprijs bij de opel dealer!
alcantara zegt
De nieuwe GTC is een stuk beter om te zien, alleen niet om in te rijden.
mashell zegt
@alcantara: deze 3 deurs GTC is bepaald niet lelijk. Op de C30 na de mooiste in zijn segment.
alcantara zegt
@mashell: De C30 is ook niet moeders mooiste, als het segment klein is behoor je natuurlijk al snel bij de ‘mooiste’.
Svda zegt
@mashell: oude Gtc ziet er 100x beter uit dan wat er nu verkocht word, lijkt wel een Koreaanse wagen.
genesis zegt
Het blijft een opel.
danone zegt
@genesis: Zeer, maar dan ook echt zeer wijze opmerking. Dit blijft een Opel en daar schijnt voorlopig ook nog geen verandering in te komen…
johanhummer9 zegt
9 van 10 punten die je aangeeft die slecht zouden kunne zijn klopt nie,
En elke d riem wissel waterpomp vervangen? Waar haal je dat vandaan. Je kunt beter geen aankoopadvies meer schrijven jij
ej20g zegt
@johanhummer9: als je slim bent vervang je bij elke auto de waterpomp en spanrollen samen met de distributieriem. Dit kan een hoop gezeik (werk/werkplaatskosten) en vooral ook schade voorkomen. Ik weet niet van wie jij het hebt dat dat niet nodig is (of in ieder geval niet slim is) want dat is pure onzin.
arjontje zegt
@ej20g: niet bij elke auto moet de pomp mee vervangen worden.
Bij veel Aziaten en een deel van de Europese auto’s hoeft het niet want, daar wordt de pomp door de muliriem/v-snaar Aangedreven.
ej20g zegt
@arjontje: moet niet. Maar slim is het wel. Het heeft verder ook niet perse wat met het vervangen van de distributieriem te maken. Maar als de distributieriem toch vervangen moet worden ligt de multiriem toch al los. Het is voordeliger om de waterpomp dan toch mee te pakken voor het geval dat die de geest gaat geven. Kan honderd(en) euro’s schelen, zeker in het geval van schade.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@johanhummer9: jij kunt beter helemaal niks meer schrijven met die spelling van je…
timbernhard zegt
Rij al 4 jaar tevreden in mijn Astra GTC 1.6, zou alleen af en toe wel wat sneller mogen :)
arjontje zegt
Mis toch een paar dingetjes.
Ook bij de 1,7 is de originele dynamo een dingetje. Vervang hem door een goede revisie dynamo en je hebt er geen problemen meer mee.
Ook bij de 1,6 motor moet de waterpomp mee vervangen worden.
Maar dat telt voor elke auto waar de waterpomp op de dis riem loopt.
En de achterveren breken nog wel eens.
Maar dat is bij alle opels met die achteras constructie. Dus redelijk goedkoop om te (laten) vervangen.
Verder een heerlijke auto om te rijden.
c-greg zegt
In het verhaal lijkt het net of de 1.3 en de 1.9 probleem motoren zijn. Maar dit zijn gewoon punten die elke moderne diesel heeft Egr klep en roetfilter.als de 1.9 cdti net zo goed is als de basis motor de jtd .zou ik ten alle tijden die boven de 1.7 verkiezen.als je een auto wil zonder onderhoud moet je een testwagen kopen.
c-greg zegt
@c-greg:testwagen=trapwagen;-)
ej20g zegt
@c-greg: de 1.9 JTD is overigens wel een bitch om aan te werken.
c-greg zegt
@ej20g: dat is waar heb zelf 3 jaar een alfa romeo gt Jtd gehad.blijven italianen net even anders dan de rest.maar wat een heerlijk blok en nooit geen problemen mee gehad
ej20g zegt
@c-greg: over de problemen weet ik niets maar het is goed te horen dat er geen problemen mee waren, dat hoor ik (gelukkig!) vaker over JTD’s. De eigen ervaring is helaas dat het inderdaad rotblokken zijn om aan te werken, je kunt letterlijk nergens bij. Al helemaal niet met die dikke klauwen van mij. Daar denken Italianen (Fransen overigens) heldmaal niet bij na lijkt het.
c-greg zegt
@ej20g: ze kijken naar hun eigen spaghetti vingers en denken ahhh daar pas nog wel wat meer in hahah
faithnomore zegt
Heb onlangs voor iemand anders een testrit gedaan met een nieuwe Astra 1.7cdti break. Onbruikbaar traag ding. Net als zen concurrenten zoals een octavia of golf variant. Wellicht allemaal leuke wagens, met een 2.0 blok.
Er zou een verbod moeten zijn op te trage wagens.
grasz zegt
Ik kan me haast niet voorstellen dat ze zeggen dat de 1.7cdti betrouwbaarder is dan de 1.3 of de 1.9. De 1.7 staat juist te boek als een blok wat niet al te betrouwbaar is. Verder wel een leuke auto.
pursuit zegt
Vooral doen, als je voor de ‘Hello, I’m Mr. B.O. Ring Dickweed’-look wilt gaan.