![Nieuw topmodel van de Opel Astra is er en heet GSe](https://www.autoblog.nl/files/2022/09/Opel-Astra-front-28-9-2022-2-970x604.jpg)
Opel komt met een nieuw topmodel en het is de Astra GSe met 225 pk.
We schreven er al eerder over: Opel introduceert de afkorting opnieuw. Vroeger prijkte de drie letters op sportieve Opel-modellen, nu krijgt het een andere betekenis. Waar het in vervlogen tijden op de Opel Commodore GS/E of Monza GSE stond, herleefd het nu op een andere manier. Opel gaat natuurlijk ook elektrisch -het heeft de ambitie om in 2028 alleen maar elektrische auto’s te leveren- en daarom heet het nu ‘Grand Sport electric’.
Opel Astra GSe
Het zal voor een nieuw submerk binnen het concern staan, dit voor de sportievere modellen die (gedeeltelijk) elektrisch aangedreven zijn. De eerste zijn de Opel Astra GSe en Astra Sports Tourer GSe. De twee plug-in hybride Astra’s zullen de toppers worden in de modellen-lijn. Ze zullen een systeemvermogen krijgen van 165 kW (225 pk). Het maximumkoppel is 360 Nm. De aandrijflijn kennen we onder andere al van de Peugeot 308 GT Hybrid 225, nieuw is het dus niet. Over de acceleratie of het aantal kilometers dat je met de Opel kan rijden is nog niks bekend. Echter, dit zal soortgelijk zijn met Peugeot. Met deze auto kan je bijvoorbeeld volledig elektrisch rijden tot 60 km.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/09/Opel-Astra-2-28-9-2022.jpg)
De letters GSe pronken op de achterkant van de auto’s, zodat iedereen weet in wat voor auto je rijdt. De besturing, de remmen en de vering zijn hiervoor aangepast. De dempers zijn bijvoorbeeld voorzien van Frequency Selective Damping. Reken maar dat je op verjaardagen indruk maakt. Als vervolgens de gasten gaan vragen wat dit betekent is het een ander verhaal. Want leg dat maar eens uit..
Met deze techniek moeten de dempers kunnen reageren onder verschillende omstandigheden. Tijdens normaal rijgedrag, maar bijvoorbeeld ook als je eens met een wat vlotter tempo door de bocht gaat.
Een GSe herkennen is niet heel moeilijk, Opel heeft er echt wel wat leuks van gemaakt. Dit doet Opel bijvoorbeeld met een ander design 18-inch velgen. Deze komen je wellicht bekend voor, ze komen namelijk van de Opel Manta GSe. Tevens zijn de stationwagen en de sedan tien millimeter lager.
Natuurlijk is het interieur ook aangepakt. De stoelen zijn exclusief voor de GSe-modellen en voorzien van alcantara.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/09/Opel-Astra-5-28-9-2022.jpg.jpeg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/09/Opel-Astra-6-28-9-2022.jpg.jpeg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/09/Opel-Astra-7-28-9-2022.jpg.jpeg)
Opel heeft nog niet bekendgemaakt wanneer de Astra GSe op de markt verschijnt. Ook zijn de prijzen nog niet duidelijk. Binnenkort horen we daar ongetwijfeld meer over.
Mooi ontwerp. Ziet er beter uit (in mijn ogen…) dan de VW styling. VW verkoopt echter beter, maar voor het straatbeeld eigenlijk zonde.
Wat mij opvalt zijn die Duitse platen; de ‘E’ aan het einde was naar mijn bescheiden mening altijd gereserveerd voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen.
On topic: nooit veel met het merk gehad (al was mijn allereerste auto een Kadett C), maar die Astra is met deze generatie sowieso een erg fraaie auto geworden.
De E aan het einde is voor auto’s die meer dan 49 KM puur elektrisch kunnen rijden. PHEVs komen daarvoor dus ook in aanmerking.
De vorige Astra lag al erg prettig op het netvlies, maar deze geeft Opel inderdaad echt een gezicht. Doet me overigens ook denken aan de Camaro. Wat dan wel weer ironisch is, aangezien Opel juist nu niet meer deel uitmaakt van hetzelfde concern.
In het geel al een paar keer gezien en moet zeggen dat ik altijd nog wel eens omkijk. En nu ook met een interessante aandrijflijn…
En die velgen passen hier wel beter bij. Op die Manta concept was dat net als een tang op een varken.
“Frequency Selective Damping”, om lekker op je muziek mee te stuiteren maar bij een wals heerlijk te zweven.
Voorkant doet me qua lijnen aan een camaro denken en van achteren de huidige golf, maar dat maakt hem niet lelijk
Schier bakkie geworden hoor
Keurige auto, en wellicht een van de mooiste in zijn segment. Zal tegenwoordig onderhuids veel componenten delen met de 308 van concerngenoot Peugeot (die er ook keurig uitziet). Maar gelukkig hebben ze in ieder geval niet dat idiote kleine stuurtje en die hoge cockpit (zodat het stuur precies voor je klokken zit) overgenomen. Ik snap het idee wel: je houdt je ogen beter op de weg, maar los dat op met een HUD en niet de bestuurder dwingen om een onnatuurlijke zithouding aan te nemen om de snelheidsmeter te kunnen aflezen (einde rant).
Yup. Ik vind dat doodzonde, want Peugeot maakt echt hele fraaie auto’s. De 208 en 2008 zijn wat mij betreft de fraaiste auto’s in hun klasse. De 3008 vind ik ook fraaier dan de meeste concurrenten. De 408 is ronduit gaaf en de 508 is prachtig. Maar dat interieur met zo’n playmobil-stuurtje en die raar geplaatste tellers vind ik zo’n gigantische afknapper. Misschien dat het voor kleinere mensen wel meevalt, maar als relatief lange Nederlander moet je zo’n onnatuurlijke zithouding aannemen dat het gewoonweg niet prettig rijdt.
Vind hem best te pruimen. Helaas duur en hopelijk niet te veel onderstuur.
Fraaie auto! De techniek van Peugeot zou me tegenhouden, dat is toch al jaren heel slecht en storingsgevoelig?
Tegenwoordig gaat het wel weer maar het was sinds de 207/307 behoorlijk waardeloos inderdaad.
Nou de 1.2 puretec vreet distributieriemen op elke 80k als het mee zit. Waardoor het oliefilter zeef verstopt raakt en er geen oliedruk meer is. De 1.6 is wel weer prima.
Qua hybride heeft niet meer problemen dan andere merken.
Tsja, dat hybride geeft bij de meeste merken wel vaak problemen en storingen.. zeker op de wat langere termijn.. volgens mij is alleen Toyota/Lexus daar een positieve uitzondering op..
Het is een fraai ding, maar wat is dat toch met die trend waarbij merklogo’s in dezelfde kleur als de achtergrond (grille/motorkap) worden uitgevoerd? Dat ziet er toch niet uit? Alsof Opel, Audi en Polestar zich zo schamen voor hun producten dat het merklogo niet te opvallend mag zijn.
Knappe verschijning deze 308 zus. Mag Alfa Romeo ook wat met dit platform doen?