Een vers gerestaureerde klassieker wordt korte tijd na zijn verjongingskuur aangereden door iemand anders. Deze crash met een Opel Ascona in de hoofdrol geeft ons flashbacks naar andere tijden.
Het zal de man in kwestie nog elke dag achtervolgen: in 2012 werd de Volvo PV544 van een klassiekerfanaat aangereden door een kandidaat van De Allerslechtste Chauffeur van Nederland. De oorzaak was simpel: de meid in kwestie reed harder dan 50 waar je 30 mocht en moest voorrang verlenen aan rechts. Het feit dat zo’n Volvo PV544 niet makkelijk vervangbaar is, is al zuur. Wat het verhaal echter extra zuur maakt is dat de bestuurder van de Volvo net een dertienjarige restauratie van de oldtimer achter de rug had.
Flashback
Als zoiets gebeurt, dan baal je als een stekker. Gelukkig komt zo veel toeval bijna nooit voor. Het heeft echter negen jaar geduurd, maar er komt in Nederland een vergelijkbaar incident aan bod. Een Opel Ascona was betrokken bij een aardig zware crash waar de omstandigheden erg vergelijkbaar waren.
Aan diggelen
Zoals je kunt zien is de middenklasse sedan van Opel flink aangereden. Het ging om een lullige kop-staartbotsing. De bestuurder en eigenaar van de Opel, de 34-jarige Arno van Beek uit Putten, remde af om voorrang te verlenen. Dat had een vrouw – of het dezelfde is als in het programma is niet bekend – achter hem te laat door. Een flinke afdruk van een auto in de achterzijde van de Ascona is het gevolg.
Net gerestaureerd
Dat is al lullig met een auto waar er niet meer zo veel van zijn, maar deze Opel Ascona was ook niet lang voor de crash gerestaureerd. De Puttenaar kocht de auto in slechte staat op 18-jarige leeftijd, 16 jaar geleden. Sindsdien is hij af en aan bezig geweest om de Ascona een flinke verjongingskuur te geven. De auto is steeds zorgvuldig gerestaureerd met originele onderdelen en er ligt ook sinds kort een vernieuwde motor in. Ook zijn wat roestplekken en schades verwijderd door een autobedrijf. Die mogen nogmaals aan de slag.
Reparabel?
Niet om de crash met de Opel Ascona af te schrijven als ‘klein’, maar alles van voorbumper tot en met achterwiel ziet er in principe nog goed uit. De auto wordt dan ook binnenkort bekeken door een schade-expert om te zien of er geen grote schades aan bijvoorbeeld het chassis zitten. Wanneer dat niet het geval is, wil Van Beek de auto gewoon weer gaan repareren en gaat hij weer naar zijn status als zondagsauto en auto voor oldtimerevenementen. “Ik hoop dat het goedkomt.” (via De Puttenaer)
Foto’s: Tim van Donkersgoed/Persbureau Heitink
toniominestrone zegt
Nood zonde, daarom heb ik mijn klassiekers laten taxeren, heb je in ieder geval de centjes om de boel weer te repareren.
tenaci zegt
@toniominestrone: heel belangrijk inderdaad. En up to date houden. De Dafclub waar ik lid van ben heeft een erkende taxatiecommissie en voor leden zijn de taxaties maar 25 euro. Scheelt een hoop gedonder met verzekeraars.
danmar zegt
Hij heeft hem ook laten taxeren. In het bronartikel staat dat de Ascona getaxeerd is voor € 17.500.
vaakbenjetebang zegt
Da’s een lelijke. Nu weet ik niet hoe de trekhaakconstructie op een Ascona precies zit, maar ik weet wel dat op veel oudere auto’s die constructie voor veel niet direct zichtbare schade kan zorgen bij een aanrijding van achteren, omdat de trekhaakconstructie vaak een heel stuk stijver is dan de auto waar hij aan vast zit.
realhustler zegt
Een keer getuige geweest bij een aanrijding tussen een youngtimer en een normale auto, en de verzekering vroeg ook mijn mening over de staat van de youngtimer. Want dagwaarde is laag, tenzij getaxeerd, en in principe keert de verzekering de dagwaarde uit. Geen idee of ze meer hebben gekregen, maar het was erg jammer, in dit geval van de schitterende Ford Escort.
wimof zegt
Verzekeraar moet je vergoeden voor de geleden schade dat wil zeggen ze moeten u in staat stellen om een vergelijkbaar voertuig aan te kopen.
900T16S zegt
Zonder verzekering op taxatiewaarde wordt het toch echt de dagwaarde.
alfa147ti zegt
Het is tegenwoordig ook moeilijk om afstand te houden van je voor ligger liefst een meter afstand houden, wel heel triest voor de eigenaar van de Opel.
sportabgasanlage zegt
Gewoon 1,5m toch?
b00m3rang zegt
Ik haak m altijd vast, hoef ik ook geen gas meer te geven!
wceend zegt
Afstand houden gebeurt te weinig helaas waardoor er geen tijd is om, op fouten van anderen te anticiperen.
Lijkt wel alsof het zo wordt gezien dat je je ‘leverage’ opgeeft. Houd je zelf een veilige afstand, dan zie je vaak dat iemand hem ertussen gooit, waarna je dan weer in de ankers moet om opnieuw dezelfde afstand te kunnen houden.
fabian159 zegt
Ach ja, enkele dagen geleden reed ik +- 160-170 op de autobahn en kwam er een jonge meid achter mij bumperkleven (er reden ook gewoon auto’s voor mij dus ik hoefde niet aan de kant) in een aftandse polo, slingerend en enkele keren net op tijd afremmen omdat ze op haar telefoon aan het kijken was. Toch maar snel even naar de 250 gegaan nadat de voorgangers uit de weg waren om die rijdende sloophamer af te schudden.
SpeedGeek zegt
Herkenbaar. Mijn pa was altijd al een liefhebber van Engelse auto’s en had al eerder twee Mini’s, een kever en een Austin Healey Mk3 Sprite opgeknapt. Ik groeide op met het virus van roest en lekkende carterpakkingen.
Op mijn 14e kreeg ik van mijn pa een Mini Cooper om samen te restaureren. Mooi samen sleutelen, tijd doorbrengen en dingen van mijn ouwe heer leren die van onschatbare waarden zijn. De Mini in 4 jaar volledig gerestaureerd en op mijn 18e kreeg ik de sleutels.
Een maand nadat ik voor het eerst met de Mini de weg op was reed ik over een parkeerplaats en was onderweg naar de uitrit. Even keek ik naar beneden en plots kwam ik abrupt tot stilstand. Ik keek op en zag hoe een Toyota Starlet de volledige voorkant van mijn Mini, die al kort was, nog even een halve meter korter had gemaakt. Alles is gelast aan zo’n Mini dus de voorschermen namen vormen aan van de huidige Cybertruck. De Starlet had niets uiteraard.
Een nietszeggende k*tho*er stapte uit en zei direct dat het haar schuld was (goh……). Ze gaf direct toe dat zij zonder te kijken haar parkeervak uit was gereden niet wetende dat ik er aan kwam. 4 Jaar aan werk weg en er maar enkele ritjes van kunnen genieten. Leuk dat ik van het geld van de verzekering een e30 325i terug kon kopen maar daar zat niet de pijn. Het feit dat je eerste auto waar je zo lang aan gewerkt hebt en alle onderdelen tot in den treure heb gestraald, gespoten en op een manier heb gemonteerd die naar autisme neigen was door één ondoordachte actie te niet gedaan.
Ik vind het nog bijzonder hoe dan eigenaar van de Volvo zich kan inhouden.
sportabgasanlage zegt
“… liefhebber van Engelse auto’s en had al eerder twee Mini’s, een kever en een Austin Healey Mk3 Sprite”
Die Kever was een foutje neem ik aan?
SpeedGeek zegt
Jazeker, net als de wijnkleurige Ford Transit. Ook dat was een fout van mijn pa. De kever bleef niet lang. Had hij een cabrio van gemaakt en ging al snel weer weg. De Healey bleef 20 jaar en nu zijn we samen een Triumph GT6 aan het restaureren. Dus hoewel hij soms uitschieters had bleef de Engelse troep toch het langst aanwezig.
misterds5 zegt
Ik heb me altijd afgevraagd: Hoe is het met die slechtste chauffeur afgelopen? Zou dat kind nog steeds zo belabberd rijden? On topic: volgens mij is die Opel best te repareren. Ziet er niet zo heftig uit.
wimof zegt
Als je goed kijkt zie je dat de achterspatborden onderaan de deur aanliggen, wat volgens mij veroorzaakt is door het doorduwen van de trekhaak die vastzit aan het chassis. De wagen zal de richtbank opmoeten, erg? een beetje en vooral veel werk dus niet goedkoop.
Anderzijds in de jaren zeventig durfde de “koetswerkherstellers” de wagen aan een boom bevestigen en met een “welgerichte” schok vertrekken. En jawel voor het blote oog stond hij terug recht. En laat ons redelijk zijn de “spaltmasse werd pas een decenni of 2 later “uitgevonden”.
okdoei zegt
Uiteindelijk is alles te maken.
Hoop voor deze man dat dit goed komt.
Wat mij opvalt is dat deze auto “maar” 34 jaar oud is. Zelf heb ik een MX5 van bijna 32 jaar oud en deze ziet er minder “old timer” uit – vind ik.
vaakbenjetebang zegt
@okdoei: Eh, 34 jaar? Waar haal je dat vandaan? 34 jaar geleden was het 1987 en toen werd dit model Ascona al lang niet meer gebouwd. Sterker nog, de hele naam Ascona stond op het punt te verdwijnen – de Vectra kwam in 1988.
bouwt zegt
@okdoei: De eigenaar is 34. De Ascona is 43. Neemt niet weg dat je een punt hebt; mij valt het ook op hoe de mx-5 nog vrij modern oogt in vergelijking met tijdsgenoten.
mashell zegt
@bouwt: eigenlijk is dat raar want de MX5 is een retro model geïnspireerd op een Lotus Elan uit de jaren 60.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Dat is dan ook een tijdloos ontwerp, dus in die zin is het weer heel logisch allemaal.
audiquattro71 zegt
@okdoei: filmpje is van een tijd geleden
danmar zegt
Auto is 43 he.. komt uit 1978. ;-)
Gulli zegt
Zonde, die Ascona staat er mooier bij dan toen hij de fabriek verliet! Hopen dat het te repareren is en de beste jongen er nog van kan genieten!
deSjonnies zegt
Appende k*t wedden?
toniominestrone zegt
@deSjonnies: altijd weer die vrouwen.
audiquattro71 zegt
Belachelijk programma ook, je brengt de verkeersveiligheid in gevaar, zeker met dit soort domme wichten die bewust de regels overtreden en nog een podium krijgen ook… bah…
wimof zegt
Ik had deze week ook zo een dom, blond wicht aan de lijn die me probeerde te overtuigen dat haar electriciteit veel goedkoper was dan aangegeven op “mijn energie” en met wat voor argumenten, ze moet vast gedacht hebben dat ik ook maar 2 neuronen heb.
mashell zegt
@audiquattro71: als we het ontkennen dan bestaat het niet… Maar om een probleem te kunnen oplossen moet je het juist eerst erkennen.
Jansen zegt
Opel Ascona… Dan moet ik altijd aan deze crash denken https://youtu.be/Vt0oQsRvtWI
mpgc zegt
Die Ascona is getaxeerd op € 17.000! Toch een heel bedrag, voor een auto die ik in mijn jeugd bij bosjes zag. Maar ze beginnen zeldzaam te worden. Zelf een paar jaar geleden gekeken of ik een leuke Escort RS2000 mk2 kon vinden (jeugdsentiment) maar de prijzen zijn al door het dak 😭
dijan zegt
Mpgc, klopt ,ik had in 1978 een rs 2000 van 1976,toen gekocht voor 8000guldens.Staan nu in goede staat voor 37.500euro.
Poulusma zegt
“De bestuurder en eigenaar van de Opel, de 34-jarige Arno van Beek uit Putten, remde af om voorrang te verlenen. Dat had een vrouw – of het dezelfde is als in het programma is niet bekend – achter hem te laat door.”
Los van dat je altijd op moet letten in het verkeer, maar als ik het goed begrijp “verleend” de bestuurder van de Opel voorrang aan iemand, dat is natuurlijk heel vriendelijk. Maar als dit op een plek is waar dit niet hoort dan voert hij een bijzondere manoeuvre uit, en dan kan het best nog weleens zo zijn dat hij als schuldige aangewezen wordt…
MarcoM zegt
Echt zonde, weer iemand die waarschijnlijk niet heeft zitten opletten, hopelijk wordt de Ascona weer in ere hersteld en heeft Arno zelf geen ellende ervan.