Bij sommige compacte auto’s vraag je je weleens af waarom er in hemelsnaam een trekhaak onder zit. Denk aan auto’s als de Hyundai Atos, Daihatsu Cuore, Chevrolet Matiz en Opel Agila. De lijst is nog langer, maar je snapt wat ik bedoel. Met net één liter motorinhoud onder de kap, trekken die nog geen sinaasappelkistje van z’n plaats.
Ik overdrijf een beetje, maar het scheel niet veel. Die trekhaak is natuurlijk niet bedoelt om te slepen, maar voor het fietsenrekje: één van de meest verschrikkelijke auto-accessoires als je het mij vraagt. Vraag het mij niet uit te leggen, maar ik vind een fietsenrekje achter op een auto toch zo pijnlijk om te zien, de burgerlijkheid ten top. Vaak blijft het rekje ook nog een poos hangen terwijl men geen fietsen vervoert, want steeds dat rekje erop en eraf is ook zo’n gedoe.
Bij General Motors heeft men daar wat op gevonden, hetgeen mijn pijn iets verzacht. Bij de Opel Antara kan het fietsenrek namelijk volledig worden weggewerkt in de bumper. Ideaal! Nooit meer rondrijden met een fietsenrekje als dat niet nodig is en er hoeft ook geen bumper meer worden aangeschaft wanneer die enkel dient als fietsrekdrager (via: engadget).
UPDATE: Via de reacties wordt ik erop gewezen dat de nieuwe Opel Corsa ook zo’n fietsenrek-verstoppertje-systeem heeft. Was aan mijn aandacht ontglipt. Thanx!
Alwood zegt
sorry, maar als ik 100km verderop ga mountainbiken ga ik die afstand niet eerst fietsen!
ik snap het commentaar op een fietsenrek dus niet helemaal. in mijn eentje doe ik idd de fiets in de auto. Als er echter 1 of meer meerijden lukt dat niet meer goed om te stapelen.
ik zie een fietsenrek dan ook meer als practisch en essentieel dan als burgerlijkheid. uiteraard haal ik het er wel zo snel mogelijk af.
mvagusta zegt
Alwood… Lange tenen? :) ;)
Ik vind het een slimme en ook wel mooie oplossing van Opel! Hadden ze dit niet ook al een keer bij een concept laten zien? Volgens mij bij de Corsa! :S
slk55 amg zegt
Dit heeft niet alleen de Antara, maar ook de nieuwe corsa. erg mooi en handig weggewerkt, en het scheelt je ook veel moeite.
Alwood zegt
is trouwens op vakantie ook heel handig… tentje in de auto en MTB achter op!
zat idd in een concept volgens mij :-P
en zon rekje is wel de laatste reden om een auto te kopen volgens mij… zeker zon lelijke suf. doe mij maar een ouderwetse sedan of station :-)
Dink zegt
Dat heeft die nieuwe Corsa toch ook? Slim . . .
slk55 amg zegt
opel corsa met ingebouwde fietsendrager:
http://www.opel.nl/minisites/corsa/gallery/corsa_wallpaper1.jpg
Anzwoin zegt
ja ik dacht al… heb k dat nou eerder gezien of.. :p
sacha zegt
Ik ken iemand (die deze site ook regelmatig leest, hallo! ;-) ) die het voor elkaar kreeg om 2 mountain bikes in zijn Audi TT te vervoeren naar vakantiebestemming. En zijn vriendin er ook nog bij natuurlijk. Dus, het kan ook zonder fietsenrekje.
Rick dos zegt
Ik weet dat ik wat ouder aan het worden ben maar kan iemand mij uitleggen wat een fiets is?! Is het een acroniem ofzo iets?! :)
Ik moet zeggen dat ikdit niet eerder heb gezien. Heel slim bedacht van opel. Lopen ze toch weer mee voorop net zoals ze met de 3e rij stoelen hadden gedaan. Als ze nu ook iets kunnen bedenken om een hele caravan met inhoud weg te moffelen. Dan heb ik van die krengen tenminste ook niet meer last! ;)
Dennis zegt
@Rick dos: Van Dale zegt:
fiets (de ~, ~en)
1 voertuig met twee in elkaars verlengde geplaatste wielen, dat men voortbeweegt door op de pedalen te trappen => een stalen ros, kar, rijwiel, velo
slk55 amg zegt
@ rick dos
Opel de uitvinder van de derde zitrij? volgens mij is dat nog altijd renault met de espace.
Rick dos zegt
@Dennis
OMG! Bedoel je dat ik een voertuig met eigen kracht moet voortbewegen?! NEEEEEEEEE!!!! :)
@ slk55 amg
I know maar ze zijn wel de eerste die de 3e rij ook wegmoffelde in de Opel ipv er uithalen. Volgens mij de 1e Safira.
slk55 amg zegt
@ rick dos
nee, dat was volgens mij de mitsubishi space wagon.
Rick dos zegt
@slk55 amg
Nee ze deelde wel het koetswerk volgens mij maar niet het interieur. Volgens mij was Opel toch echt de 1e
slk55 amg zegt
@rick dos
Ik weet zeker dat mitsubishi de eerste was, na lang zoeken eindelijk plaatjes gevonden:
http://www.cibercar.com/pruebas/spacewagon/spacew3.jpg
http://www.cibercar.com/pruebas/spacewagon/spacew1.jpg
Rick dos zegt
@slk55 amg
Aha! Ik denk dat je me verkeerd begrijpt! Dit systeem was ook al in andere MPV´s en stationwagons bekend. Het “simpele” opklappen van de achterbanken hoofdsteunen eruit trekken en klaar. Ik heb dat zelf in mijn 5 serie zitten en ook in mijn X5. Het mooie van het “Opel” systeem was echter dat je helemaal niks hoefde te doen. Alleen maar uit- en inklappen en daarbij als voordeel kreeg je ook een vlakke laadvloer. En dat krijg je niet bij het andere systeem of heel moeilijk in ieder geval.Nu gebruikt bijna elke automerk dit systeem de nieuwe X5, Santa Fe etc. etc.
slk55 amg zegt
@ rick dos
Mijn broer heeft zo’n space wagon gehad, dus ik spreek uit ervaring, de foto waar de 3e rij is ingeklapt, daar zijn de stoelen nog niet helemaal ingeklapt, ze kunnen nog verder naar onder, waardoor er ook een vlakke laadvloer ontstaat. Je hebt echter wel gelijk over de hoofd steunen, die moeten er inderdaad eerst afgehaald worden. Laten we een middeweg zoeken, en zeggen dat de 3e rij van de space wagon de voorloper van de zafira was, en dat opel dat systeem heeft verbeterd.
Alwood zegt
het systeem met het klap bankje zat zelfs al in een volvo 240 :-P alleen daar keken de achterinzittenden naar achteren.
@sacha… en die gingen niet in een hotel zitten??? 0_o
Rick dos zegt
@slk55 amg
Ik kan het helaas niet met je eens zijn want het systeem van de Space Wagon werd allang in stationwagons gebruikt. Ik zei ook dat het niet onmogelijk was om een vlakke laadvloer te creeren alleen was het veel intensiever. Ik kan mezelfs nog een aflevering van Jeremy Clarkson herinneren waar hij aangaf dat hij het systeem inginieus vond en dat hij het nog nooit had gezien.
Maar laten we de discussie maar rusten want anders wordt het een oeverloze discussie.
slk55 amg zegt
@ rick dos
Ik ben altijd iemand die graag het laatste woord wilt hebben ;)
Nou ik kan je zeggen dat het systeem van mitsubishi echt niet moeilijk is. je duwt een knop in en voilá, de achterbank klapt omhoog. het enige wat je nu nog hoeft te doen zijn de hoofdsteunen erin doen (maar dit hoeft natuurlijk niet).
Ik geef toe ik heb nog nooit het systeem van een zafira mogen beschouwen, maar simpeler dan die mitsubishi kan het toch niet zijn.
Zo en een lekker wijntje en daarna lekker onder de wol.
weltrusten.
Rick dos zegt
@ slk55 amg
NEE LAAT MAAR! Je begrijpt het niet! :p
welterusten!
p.s. heb ik toch het laatste woord! :)
slk55 amg zegt
haha, ik ben blijkbaar te moe om het te begrijpen.
weltrusten.
S-andy zegt
Hallo, … wakker worden Rick dos en slk55amg.
Wie zal het laatste woord hebben over deze discussie ?
On topic : knap gevonden van Opel, maar als je er toch een trekhaak onder zet voor een jetski of zo ( jetski klinkt beter als “remorqueske”) dan zit die haak voor het fietsenrek !
slk55 amg zegt
@ S-andy
Ik ben wakker, haha. ik denk dat opel daar wel rekening mee heeft gehouden, en dat de eventuele trekhaak net laag genoeg zit zodat het fietsenrek nog open kan.
Ome henk zegt
Nice feature!
Maurits zegt
En wegklapbare/afneembare trekhaak misschien?
Wat ik me afvraag, normaal als je iets op je trekhaak hebt zitten, aanhanger maar ook fietsendrager is de max snelheid 80 km/uur, in dit geval zit er niets op je trekhaak blijft de max. snelheid dan ook gewoon 120 (op snelweg uiteraard :-p)
slk55 amg zegt
met een normale fietsendrager op je trekhaak mag je wel boven de 80, je mag 120. de regel dat je maar 80 mag gelt alleen voor aanhangers, zoals caravans, aanhangwagens en paardenwagens.
Tombnolz zegt
Goed gevonden van Opel.
Wel spijtig dat je je fietsenrekje kwijt bent als je je Antara verkoopt! En waarschijnlijk kost die optie wel wat meer dan een gewoon rekje. Anderzijds hoef je dan wel geen trekhaak te monteren.
marzik zegt
vet zon ingebouwde fietsenrek moet eigenlijk alle nieuwe autos krijgen :D
en je hoed geen trekhaak op je auto ;)
mark zegt
typisch opel,
als je antara het begeeft in de bergen, dan kan je je mountainbike nog nemen
Porsche-Power zegt
@slk 55 amg: de fiat 500 multipla was het allereerst met 3zitrijen
Wel handig zon fietsrek
opel freak zegt
nou sorry dat ik stoor eerst die fietsenrek het voordeel ervan is het is ingebouwd en je mag tot 120 km per uur rijden het nadeel ervan is wat moet je nou met je trekhaak (fietsendrager eruit trekhaak onmogelijk te grbruiken wegens de afstand (bij de corsa dan)
en nu de zafira opel was niet inderdaad met de eerst auto met een 3e zit rij maar dat was de toyota previa en renault espace opel had in de sintra ook al zoiets maar dat was gewoon hopeloos maar opel was de eerste auto waarbij DE GEHELE 3E RIJ word verzonken waardoor je letterlijk een 100% rechte laadvloer heb (op de houders van de gordels die steken 3 mm eruit) hetnadeel ervan is die 3e rij stoelen zijn niet erg comfortabel maar daar is in de nieuwe versie alles aan verbetert