Geen Range Rover Evoque, BMW M5 of zelfs vrolijk Fiat Pandaatje. De COTY 2012 is een wijsvinger-in-je-oog elektrisch/hybride Opel Ampera.
Het was dit jaar een strijd tussen de Citroën DS5, Fiat Panda, Ford Focus (3), Range Rover Evoque, Toyota Yaris, Volkswagen Up! (nummer 2!) en Opel Ampera aka Chevrolet Volt. De laatste gaat er nu met de trofee vandoor.
De verkiezing gaat tussen alle auto’s die afgelopen jaar nieuw op de markt zijn gekomen. Daaruit hebben een aantal ‘experts’ het beste, meest vernieuwende model gekozen. De laatste jaren is het eigenlijk gewoon een ‘milieuridder’ strijd geworden. Meer brandstofbesparing, het liefst met elektromotoren, geeft meer punten.
In ieder geval kan GM deze opsteker wel gebruiken. De verkopen vallen zo tegen dat Chevrolet de productie zelfs tussendoor moet stoppen. Dat terwijl de Opel Ampera absoluut een zuinige en vrij grote auto is. Een hele dure zuinige auto. GM gefeliciteerd.
ferrariaron zegt
Ik vind m ook wel mooi!!
baasbas zegt
Ik zou die graag eens rijden. Ben wel nieuwsgierig.
Stel je woont in een huis zonder parkeerplek er direct naast. Hoe laadt je dat kreng eigenlijk op? Verlengsnoer over straat spannen zit er niet in :)
Benjamin1 zegt
@baasbas: wachten op inductie laders :D
cassiewollie zegt
achterkant; *triple facepalm*
baasbas zegt
@cassiewollie: Ach, parkeer ‘m zoveel mogelijk naast de nieuwe A-klasse met quadruple-facepalm-achterkant en je zit goed.
cassiewollie zegt
@baasbas: oke, daar heb je een punt ;)
bsxc2 zegt
Zonder die boomerangkoplampen was hij best wel redelijk geweest, nu is hij vanaf de voorkant gezien gewoon lelijk.
timberleek zegt
@bsxc2:
het is net of hij aan het janken is :mrgreen:
bullgod76 zegt
Tja, dit soort uitslagen kun je verwachten als het gaat om de meest vernieuwende auto.
Alleen ik begrijp dan niet waarom de Up en Focus dan 2 en 3 zijn geworden. Daar is helemaal niks vernieuwends aan.
De DS5 is naast de Ampera/Volt volgens mij nog de meest vernieuwende auto.
Jansen zegt
@bullgod76: precies!
911GT2 zegt
@bullgod76: De up is een prima ontwikkelt karretje. Niet echt vernieuwend, maar is zijn klasse wel even wat anders dan een C1.
garp zegt
@bullgod76: ik begrijp ook helemaal niets van de hype rond die Up. Het is gewoon de terugkomst van de Lupo, na die Braziliaanse Vos.
lincoln zegt
van harte gefeliciteerd Opel ..
je zal ongetwijfeld terecht gewonnen hebben ..
of is de obligate “the car of the year is corrupt (omdat ik me nergens in verdiep)” hier meer op zijn plek ??
opjebumpert zegt
Zeer fraaie auto, helaas verdien je hem als particulier niet zo snel terug door de vrij hoge aanschafprijs. Maak hem ter gelegenheid van deze prijs €4000,-/€5000,- goedkoper en hij zal als warme broodjes over de toonbank gaan!
eklasse zegt
@opjebumpert: Als je je auto na een maand 10% goedkoper gaat maken kom je dus nooit meer geloofwaardig over als verkoper/dealer/leverancier/importeur/merk.
Woestijnridder zegt
@opjebumpert: als je 45.000 euro uit wilt geven aan een auto waar je “veel” mee rijdt om het zo te zeggen, dan is dit een hele goede aanschaf lijkt me.
Je kan er ook een Ford Mondeo 2.0 TDCi 163pk S-Edition of Opel Insignia 2.0 CDTI Bi-Turbo Cosmo voor kopen. Qua prijs hetzelfde niveau maar qua verbruik zijn de verschillen enorm. Is maar net wat je belangrijk vindt en het sprintje van 0-100km/u is bij alle 3 deze auto’s trouwens zo’n 9 seconden.
eklasse zegt
@Woestijnridder: FOUT! met de ampera moet je per dag niet al te ver rijden. (+-60km) Anders gaat ie ook gewoon brandstof a 1,80 euro verbruiken net als de door jou genoemde Mondeo.
kniesoor zegt
Kan uit eigen ervaring melden, dat zo’n Ampera prima (proef)rijdt. Dus hij’s niet alleen maar ‘groen’, het is daadwerkelijk een prettige oto. Maar ‘m kopen ? Neh, dat nou weer niet. Nog maar even gasguzzlers enjoyen zolang dat nog kan.
awesome zegt
Fijn dat je het woord experts tussen aanhalingstekens hebt gezet Alwood. COTY is achterhaald.
lincoln zegt
@awesome:
ja joh ..
de jury zijn een stelletje kneiers ..
hebben nergens verstand van ..
komen net uit een ei gekropen ..
tuurlijk knul ..
awesome zegt
@lincoln: Ik zeg niet dat ze nergens verstand van hebben, maar het zijn allemaal journalisten.
En journalisten in de autobranch zijn vaak niet echt neutraal te noemen, maar hebben vaak voor de verkiezingen hun oordeel al geveld.
Daarnaast is het punt milieu-aspect ook zwaar van belang.
Breng als merk een Hybride of Electrisch aangedreven auto op de markt en je hebt al 50% van de stemmen.
lincoln zegt
@awesome:
o joh .. werkt dat zo ..
ik dacht dat alleen autobloggers een vooringenomen keuze kunnen maken naar aanleiding van een paar velgen ..
maar eigelijk is iedereen zo dom ..
wist ik echt niet ..
vale46 zegt
COTY?
Hippiekar van het jaar ja!
Wat is er mis met bvb een panda Twinair? Dat werkt, weinig vervuiling om het te maken, weinig vervuiling tijdens het gebruik,…
In totaal is het zelfs nog groener!
Daarbij komt dat een twinair hoogstwaarschijnlijk nog meer fun bied.
Mijn COTY is de DS5.
Hupke zegt
@vale46:
http://www.zerohedge.com/news/presenting-obama-volt
De volledige verklaring voor het bestaan van de Chevy Volt kuch Opel Ampera.
vale46 zegt
@Hupke: +1! :D
texter zegt
Vorige week zag ik er een rijden, best een leuk ding.
wheelzzz zegt
@texter:
Yes, zag er tijdje terug ook eentje. Ziet er in t echt erg puik uit moet ik zeggen.
Carreza zegt
De enige twee de trofee verdienden, waren de Citroën DS5 en de Fiat Panda. Misschien de Evoque ook nog.
Maar wederom wint dus een wagen die niet verkoopt (Nissan Leaf vorig jaar). En de UP op de tweede plaats, Focus op derde plaats??? Wat is de logica daarvan?
objectieveautofan zegt
Tsja, als het niet “groen” of “duurzaam” is, bestaat het niet.
;-)
911GT2 zegt
Vrij grote auto? Serieus ik heb achterin gezeten (ik ben 1.80) en ik zat met mijn hoofd tegen de ruit (nee niet het dak, de ruit, het dak stop al eerder. Voelt niet echt veilig. De bagageruimte is om te huilen zo klein.
Voorin zit je prima, maar voor de rest is het echt geen grote auto!
911GT2 zegt
@911GT2: En de volt waarom die niet eigenlijk?
dennisr zegt
@911GT2: is dezelfde..?
midasracer zegt
Megahufters, auto van het jaar had met kop en schouders de Ferrari 458 spider moeten zijn. Nou ja, dan wordt hij wel de Top Gear auto van het jaar. Dat is een award die er tenminste echt toe doet. De avhj verkiezing is zo’n ontzettend lachwekkende bejaardensoos geworden,die neemt niemand meer serieus.
dennisr zegt
@midasracer: wat is er dan zo vernieuwend aan die 458 spider los van het lelijke design?
midasracer zegt
@dennisr: ik vind hem mooi, maar dat is persoonlijk. Wat de 458 spider prijswinnend maakt, is dat het op dit moment de auto is, die de meeste beleving geeft. Het ding zit direkt aan je ruggengraat vastgeknoopt zo lijkt het. Anders zou Vicky ook niet zo in tranen zijn uitgebarsten.
dennisr zegt
@midasracer: ”Daaruit hebben een aantal ‘experts’ het beste, meest vernieuwende model gekozen.”
Duidelijk de Ampera, logische en terechte winnaar! :) zag hem laatst in het echt en is zeker mooi.. :)
lincoln zegt
@midasracer:
komt wel bij de VCGCODP (vet cool gaaffies car op de planeet) verkiezing ..
en yep .. dat zal wel bij Top Gear zijn of iets van dat allooi ..
tuning zegt
Wel of geen COTY, het blijft een lelijk hok.
martinoo078 zegt
Ik citeer: ampera vrij ruime auto.
Geloof je het zelf? Vergeleken met zn concurrenten is het echt een sardineblikje
E320cdi zegt
Supra1981 zegt
Het zal ze volgens mij nog niet helpen met de verkopen van deze veel te dure auto die wat betreft verbruik nog niet in de buurt komt van wat ze zeggen. En de Up! vernieuwend? Wat een grap. De DS5 had moeten winnen.
potver7 zegt
@Supra1981: Wat is er dan zo vernieuwend aan de DS5? Begrijp me niet verkeerd: ik vind het een van de mooiste auto’s van het moment, met zeer zeker een onderscheidend uiterlijk. Maar echt vernieuwend is dat ook niet.
ThomasBol zegt
@potver7: qua techniek wel. Dieselhybrid wordt alleen nog door PSA toegepast.
norge zegt
Amper a ? Ach alles beter dan een Up.
fordnut zegt
Pfff, weer een stofzuiger
BJ zegt
Tsja… De Ampera… Vindt het vooral een misleidende auto; als je even niet oplet denk je namelijk dat je er 500km elektrisch mee kan rijden. Maar dat kan uiteindelijke maar 80km, daarna heb je een motor die de accu’s gaat opladen. Ofzoiets… Hoezo 100% elektrisch? En dan nog 0% bijtelling krijgen ook… Terwijl ook van deze waggie het verbruik in de praktijk waarschijnlijk weer veel hoger gaat uitvallen dan al die andere zogenaamd groene auto’s.
lincoln zegt
@BJ:
tis idd raar dat de jury maar 5 minuten tijd heeft om hun oordeel te vellen ..
BJ zegt
@lincoln: Ja toch!
audicoupe84 zegt
jordy14 zegt
Ik zie liever een M5, en ik ben denk ik niet de enigste.
tkmedia zegt
Prachtig nieuws voor Opel, wederom een COTY na de Insignia. Donderdag krijgen wij de Ampera, ben benieuwd!
stefanbier zegt
nee bedankt
fiatrider zegt
De jury heeft wel een auto uitkozen die nu al geen succes is geworden. Want ik hoorde op de radio dat kortgeleden de productie is stopgezet omdat er geen vraag er naar was. Misschien helpt deze uitslag naar betere verkoopcijfers voor deze nieuwe auto van Opel.
nielshoving zegt
Ja hoor een duracell auto heeft gewonnen…. groen links had nog wat stemmen over
gezondverstand zegt
Veeeeeeeel te duur die Ampera/Volt. Als ze 10k van de prijs af doen dan is ie nog steeds duur.
Zal wel hetzelfde zijn als biologisch voedsel: ook duurder maar niet beter. Groen=meer winst.
Ik trap er niet in.
Vind de auto wel de mooiste van de elektrieke en hybride auto’s maar nog steeds niet echt fraai dat ik hem graag zou kopen.
Tonnie zegt
Evoque of M5 was vele malen beter geweest man. Jammer dit, commercieel geneuzel.
marcopolo zegt
heb m vorig jaar gespot in Antwerpen, vond het 2x niks.
desoper zegt
Valt deze verkiezing nog wel serieus te nemen? Als zelfs een toyota yaris genomineerd wordt.
Als dit de auto van het jaar was geworden… dan had ik een hummer gekocht en al deze koektrommels van de weg af gedrukt. Gelukkig kan ik nu weer een jaar rustig slapen.
autogek123 zegt
@Alwood: Een hele dure zuinige auto? Maak daar maar een hele dure auto van. Want als je hem niet oplaad rijdt hij 7 op 100km.