Het belangrijkste Adam-nieuws in Genève is voor Opel waarschijnlijk de efficiënte 1.0 driepitter, maar stiekem vinden wij deze Adam S leuker. Hij haalt 150 pk uit een geblazen 1.4, en ziet er met zijn sportieve accenten en dikke velgen leuk uit!
Als Opel zijn rappe Adam in lijn met het verleden een naam had gegeven, dan was het een GSi geworden (Kadett FTW!), maar kennelijk vonden de marketeers ‘S’ beter bekken.
Het direct ingespoten 150 pk sterke blokje levert een nette 220 Nm, dat naar de met 18 inch bevelgde 225/35 voorbanden wordt gestuurd. Opel weet als geen ander dat je velgen je auto maken of kraken.
In het interieur vinden we lichtgewicht Recaro’s, leuke finishvlagfrutsels boven je hoofd en natuurlijk de nodige S-logo’s. Dankzij zijn specs zit de S een treetje hoger dan bijvoorbeeld een Clio GT met 120 pk, en kan je hem wellicht het beste tegenover het Abarth-spul zetten.
En dan de hamvraag: wordt dit de opper-Adam, of krijgen we nog een OPC?
UPDATE 17-09-2014: Blijkbaar is dit een ‘Concept’ maar Opel maakt vandaag bekend dat exact dezelfde specs te vinden zijn in het productiemodel. Die is te vinden op de autoshow van Parijs. De orderboeken voor de nieuwe Opel ADAM S openen eind dit jaar. Begin 2015 arriveert hij bij de Nederlandse dealers.
JeejEm zegt
Kijk zo maak een stadsrakker ineens populair. Hadden we de Mini ook leuk gevonden als hij alleen geleverd werd met een suf 1.4 100pk sterk blokje? Dit begrepen ze bij BMW gelukkig meteen zodat er gelijk een Mini Cooper S bestond. Helaas is dit bij Opel een beetje laat. Hopelijk haalt dit in ieder geval het vrouwelijke uit de auto zodat we hem meer op de weg kunnen zien. Ik vind het best een leuk ding namelijk!
mcpeek zegt
Niemand gaat dit ding kopen.
gop1 zegt
@mcpeek: Als de prijs goed is lijkt het mij wel een leuk bommetje. Als hij niet meer dan 15.000 kost zou ik wel interesse hebben.
GH zegt
@gop1: Helaas zal hij heel wat meer gaan kosten dan die € 15.000,-. Het 70 pk-instapmodel kost nu al zoveel. Het huidige ”topmodel” kost nu al € 17.000,-.
Denk de reden waarom je er zo weinig ziet rijden.
gop1 zegt
@GH: Dan gaat ie helaas voor Opel niet verkocht worden.
erce zegt
Ik heb er vorige week zowaar weer eentje in het wild gezien. Het doet me gewoon niets. Op zich is het best een guitig wagentje, maar hij roept niets op. Niet negatief en niet positief.
mashell zegt
Die “geblokte vlag” dakhemel is een beetje over de top, voor de rest een erg leuke wagen.
autobart zegt
Leuk wagentje, die Opel Adam… Zeker nu de direct ingespoten turbomotor zijn weg naar de Adam heeft gevonden, met ook nog eens een flink aantal pk’s.
ardonjr zegt
Dat gaat HardWell!!
sydney zegt
Leuk hoor,die staat snel bij mij in de straat hoor.
rickiej zegt
Dat 100pk blokje van de gewone Adam was ook niet vooruit te branden vond ik…
gash zegt
Leuk autootje. Ben alleen bang dat ‘ie veel te duur wordt.
ericc zegt
Het blijft toch een MINI-wannebee,hé!
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@ericc: Nou ik vind hem iig mooier dan de nieuwe Mini.
suzikubelona zegt
Dan moeten ze hem maar geen Adam noemen. Ik rij toch ook geen Ford Christus of Volkswagen Abraham? Ik vind dat nog wel de grootste afknapper van deze auto. Had hem dan Corset genoemd. In een keer alles duidelijk!
arjontje zegt
@suzikubelona: ja heel origineel. Ga eerst even in een merk verdiepen voor dat je dingen roep.
oxymoron zegt
@arjontje: Maar bedenk dat bij Ford de Edsel en bij Kaiser-Frazer de Henry J ook geen succesnummers waren. Wikipedia onthult dat van de Fiat Dino er ook maar 7803 stuks gebouwd zijn. Op die voornamen rust geen zegen.
jrk68 zegt
@oxymoron:
Maar Fiat en Dino hadden dus geen ruk met elkaar te maken. Dat ding hete Dino vanwege de motor uit de Dino 206/246, Nu beter bekent als de Ferrari Dino.
Vergeet verder vooral niet dat de Fiat Dino destijds een hele dure auto was en er überhaupt veel minder auto’s geproduceerd werde in die tijd.
suzikubelona zegt
@arjontje: Ik wil gewoon zeggen dat bepaalde namen een model er niet aantrekkelijker op maken. En daarvoor hoef ik me niet te verdiepen in Opel, maar gaat het om mijn mening over een stuk emotionele beleving die veel kopers nog hebben bij de aanschaf van een auto. Ik denk dat er een grote groep mannelijke rijders is die net zo min gecharmeerd is van de naam ‘Adam’ als van bijvoorbeeld ‘Panda’. Dat kun je als merk ook bewust doen, maar dat vind ik persoonlijk zonde van een auto die qua model voldoende potentieel heeft om een stoere rakker te zijn. We noemen hem nu de Opel Sadam!
rob5nismo zegt
Kadett gsi (ftw) die gaan als een speer
Spreek uit ervaring :-)
spotu2 zegt
Hoe kan je deze nu verkiezen boven de concurentie?
bluebird zegt
Hip en Opel gaat gewoon niet samen, kansloos dus.
freezzr zegt
@bluebird: helemaal mee eens. Niemand wil roepen dat ‘ie zo’n hippe Opel heeft gekocht… Alleen als je ‘m gratis krijgt of van je kapsalon ter lease hebt gekregen…
mashell zegt
@bluebird: Opel is een merk voor de massa. En de massa is niet hip. Het probleem is dus eigenlijk vooral dat jij de Opel Adam hip vindt.
O plaat zegt
@bluebird:
De Manta was nochtans de hipste auto die er was indien je 18 jaar was in 1985
bluebird zegt
@shiva: dat heb ik inderdaad niet meegekregen, ik was toen 11.. ;)
@mashell: dat zou idd vrij verontrustend zijn :D Laten we het erop houden dat ik denk dat Opel hip wil zijn met de Adam..
mcshine zegt
Een rode S , wat origineel… Prijkt al zo’n 10 jaar op mijn zusje’s Cooper S..
jasperjvr zegt
leuk autootje alleen voor een lage prijs
toyotafortuner zegt
Toch wel een leuk bakkie zo!
ghost zegt
Grootste punt met de Adam is de prijs tov concurrenten. Dit auto’tje moet het opnemen tegen Up’s en 107/C1/Aygo’s die pak en beet 9K nieuw zijn. De instap Adam begint bij 12K..je ziet deze dan ook zelden..een S zal dan snel beginnen bij 18K..jammer. Enige wat ik Opel moet meegeven is dat de recaro’s altijd top zijn op sportmodellen.