Opel zet zijn kleinste model, de Adam, voor de autosalon van Genève op hoge poten. Dit productiemodel, dat weinig afwijkt van het eerder getoonde concept, zal onder andere beschikken over een 115 pk sterke driecilinder.
In vergelijking met de standaard Adam is de Rocks, met zijn elektrisch inklapbare canvasdak, hoger (+15 mm grondspeling), breder, en volgens Opel ook stoerder. Maar dat had je al wel gezien aan het obligate plastic op de wielkasten. Om de stoere look te benadrukken vult Opel deze met 17 of 18-inch wielen.
Ook komt de Rocks er in nieuwe kleurtjes, waarbij de hipheid qua naamgeving consequent wordt doorgevoerd: de levendige gele introductiekleur heet Goldbusters. Hoe verzinnen ze het!
Het eerdergenoemde canvasdakje klapt in 5 seconden in de C-stijl, en komt er in 3 kleuren: Black, Sweet Coffee of Light Oak, die je al naargelang je kleursmaak met de gekozen lak kunt combineren. We zouden nog even door kunnen gaan over de personalisatieopties, maar dit is autoblog, en geen modeblog. Wie het echt wil weten vraagt t.z.t. de brochure maar aan bij Opel.
De nieuwe 1.0 liter driepitter doet bij de Rocks zijn intrede. Eerder deze week werd bekend dat behalve de reeds aangekondigde 115 pk-variant er ook een 90 pk-versie komt. Het maximumkoppel bedraagt in beide gevallen 166 Nm.
Op de foto’s zie je voorlopig even het Vauxhall model; dit komt omdat GM kennelijk niet bij machte is zijn nieuws overal ter wereld op hetzelfde moment te verspreiden. Je zou zeggen dat het niet zo moeilijk is om 1 tijdstip te kiezen, maar wat weten wij daarvan…
Update: foto’s met Opel-logo en stuur links toegevoegd.
Ziet er best strak uit voor een opel!
Zijn er al verkoopresultaten bekend? Ik zie die dingen verdacht weinig rondrijden in Nederland.
@eklasse: Die zijn niet best.Ik had niet zolang geleden een zwarte mee naar huis.Een goeie uitvoering met een wit dak,rode grille,rode spiegel,zwart 18″ met rode bies en een irmscher pakket rondom(sideskirts etc) Toen ik op een zondag van huis ging stonden er twee mensen foto’s van dat ding te maken..De laatste keer dat ik zoiets meegemaakt had stond er een F430 voor de deur.Die mensen hadden geen idee wat voor auto die Adam nu eigenlijk was.Het begint een gevalletje onbekend maakt onbemind te worden.
@sydney: Leuk hoor, al die tierlantijn aan de auto, maar terwijl ik je lijstje lees, denk ik nog steeds niet ‘oh, bijzonder’… Al die kleine auto’tjes worden overgoten met een individualistisch sausje… en dus wordt een Adam mét Irmscher pakket niet gezien als ‘iets speciaals’, maar ‘de zoveelste’..
De Alfa Mito was een van de eerste ‘grotere’ auto’s, met funpakket ( andere ringen rond de achterlichten, etc etc ), maar tegenwoordig zie je de Clio ook al met ’te pas en te onpas’ versierde deurstrips, kleppen en spiegelkappen.
IMHO: Grootste probleem van de Adam: géén stamboom. In de poel met Fiat 500, Kever, Mini, en zelfs ‘eend’ en ID/DS ( DS3/DS5 ) is het slecht vissen.
Waarom heeft Peugeot géén kek-modelletje, en Citroën wel? Méér betalen voor toffe uitstraling kan, zonder stamboom, kan je beter een budgetmodel (Peugeot 107, VW up!) bieden, dan een tree-tje hoger inzetten,..
Wat een gedrocht.
Voortbouwend op het enorme succes van de gewone Adam?
@PeugeotGTI: deze gaat heel Opel uit het slop trekken
Ziet er beter uit!
Willen ze meer heren in Adam? (ehmm, woordspeling..)
De proporties kloppen niet, die wielen zijn veel te groot volgens de kleine koets. Het plastic op de wielbogen maakt hem bovendien onnodig zwaar. Het lijkt wel een Hotwheels wagentje.
Ik denk dat het doelpubliek zoals mijn vriendin nog steeds liever een fiat 500 of een mini zou rijden.
@endofline: Zou inderdaad zo kunnen zijn, maar die zijn ook vast een slag duurder ;-)
@rijnooit: Ik geloof niet dat een fiat 500 duurder is dan een opel adam. Integendeel. Een Opel Adam begint bij € 12.995,-, terwijl je een fiat 500 al hebt vanaf € 11.500,- euro
@erce: Asjemenou! Dan zou ik idd ook direct voor een Fiat gaan. (Naja, liever een 5ehands 350Z)
Matzwarte spatbord randen vind ik eigenlijk altijd wel leuk. En zelfs de Adam kan het hebben. Waar de 500 zelfs in Abarth uitvoering een klein gebakje blijft, de MINI zelfs in JCW uitvoeringen een hockeymoederauto blijft is de Adam in de juiste kleurencombinatie echt een kei vet gaaf kek wagentje. Dat heeft Opel gewoon erg goed gedaan.
@mashell: Dan ben je echt één van de weinigen, want zelfs in de randstad ben ik dat ding nog maar twee keer in het wild tegen gekomen (waarvan één keer met dealerstickers er op).
@erce: Ik zat laatst ook vol verbazing te kijken toen ik een Opel Adam op me af zag komen, bleken dealerstickers op te zitten.
Tot nu toe nog maar 3x een Adam zien rijden waarvan dus 2 die daadwerkelijk door iemand gekocht zijn. Dat had Opel zich waarschijnlijk toch anders voorgesteld…
@erce: in Duitsland zie ik ze regelmatig. En telkens denk ik, eigenlijk een echt leuke wagen.
Volgens gegevens van de RDW worden er gemiddeld 110 Adams per maand op kenteken gezet in Nederland. (Bron: http://www.autozine.nl/overzicht/autoverkopen.php?mok=1800 ) Dus als je iets exclusiefs wilt, koop een Opel Adam.
@mcpeek: correctie: gemiddeld 104 per maand zelfs.
Er kunnen nog een paar lijnen en vouwen bij in de carrosserie…
Die zilverstrips op de Zijkant zag ik vanmiddag nog op een lijkwagen… Waar ik de Adam het vaakst zie is in de showroom oftewel Opel too little too late met je zogenaamde hippe skelter….